REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Radca prawny, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Prawa i Administracji. Ukończył podyplomowe studia Prawa Finansowego i Gospodarczego na Uniwersytecie Łódzkim i studium menedżerskie MiniMBA.Posiada m.in. certyfikat Approved Compliance Officer (ACO) oraz certyfikat Approved Compliance Expert (ACE).

Kierownik Działu Zarządzania Zgodnością, Rzecznik Etyki i IOD w jednej z 500 największych firm w Polsce. Współzałożyciel i Wiceprezes Stowarzyszenia Praktycy Compliance. Członek Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych Osobowych. Od kilku lat prowadzi równocześnie kancelarię radcy prawnego, specjalizując się w zagadnieniach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, ochroną danych osobowych oraz Compliance.

Prelegent na różnych konferencjach i warsztatach.

Autor kilkuset artykułów m.in. na temat ochrony danych osobowych i Compliance.

https://www.ludwiczak-radcaprawny.pl

W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności pracowników. To od zachowania wszystkich pracowników zależy sukces we wdrożeniu i utrzymaniu Systemu Compliance. To pracownicy wiedzą najlepiej co dzieje się w organizacji. To oni tworzą de facto organizacją i utrzymują ją w ruchu.
Wśród kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest m.in. określenie okresu, zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.

REKLAMA

Na kierownikach średniego i niższego szczebla ciąży szczególna odpowiedzialność (choć ciut mniejsza niż na najwyższym kierownictwie), gdyż powinni być oni przykładem dla innych pracowników. Jednocześnie odpowiadają oni również za komunikację i wprowadzanie standardów Compliance w życie.
Jaka jest rola oficera Compliance? Oczywiście przedstawiam pewien model. W rzeczywistości zakres obowiązków, sposób umocowania i pozycja oficera Compliance jest bardzo różna w różnych podmiotach – od członka Zarządu po inspektora.

REKLAMA

W niniejszym artykule chciałbym napisać krótko o roli i odpowiedzialności członków zarządów, wspólników lub partnerów w spółkach osobowych, wójtów, burmistrzów, prezydentów itd. Czyli osób z najwyższego kierownictwa, kierującymi i reprezentującymi swe organizacje. To oni mają obowiązek i uprawnienie zajmowania się sprawami kierowanych przez siebie podmiotów i reprezentowania jej. I to oni ponoszą z tego tytułu odpowiedzialność.
Tak jak pisaliśmy w artykule „Rozwój e-mediacji w czasach koronawirusa a RODO”, jedną z kwestii, które muszą rozważyć i rozstrzygnąć mediatorzy lub ośrodki mediacji jest określenie podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych osób w procesie mediacji.
Walka z epidemią wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19 jest bardzo ważna. Uzasadnia często czasowe ograniczenie naszych praw i wolności (temat ten omawiałem w artykule „Czy przepisy RODO utrudniają walkę z epidemią koronawirusa?”). Ale nie uzasadnia wszystkiego.
Tak jak pisaliśmy w artykule „Czy mediacja może być lekiem dla sądów powszechnych w trakcie i po epidemii koronawirusa?” oraz w artykule „E-mediacja to najlepsze rozwiązanie na czas epidemii koronawirusa” w ostatnim czasie widać wyraźny wzrost zainteresowania e-mediacją przez prawników oraz ich Klientów.
Największym wyzwaniem z jakim mierzą się dziś rządy całego świata jest powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, który wywołuje COVID-19, a jedynym naprawdę skutecznym sposobem w warunkach, gdy nie wynaleziono jeszcze leku i szczepionki jest izolacja osób chorych i będących nosicielami wirusa.
W Polsce od lat zmagamy się z narastającym problemem przewlekłości postępowań sądowych. Epidemia wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, tylko pogłębia ten problem.
Ludzkość wielokrotnie miała do czynienia z epidemiami. Dziś jednak dysponujemy technologią, która jeszcze dekadę temu była elementem filmów sci-fi lub przyszłości, a dziś jest rzeczywistością.
Epidemia wirusa SARS-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa sparaliżowała między innymi wymiar sprawiedliwości. W chwili obecnej sądy powszechne zajmują się tylko najpilniejszymi i najważniejszymi sprawami. Odwołano większość rozpraw, wstrzymano wysyłkę dużej ilości pism sądowych itd. Jednocześnie, podobnie jak inne podmioty, sądy zaczynają się zmagać z coraz większymi problemami kadrowymi. To wydłuża czas potrzebny do uzyskania wyroku. Jednocześnie wiadomo, że nawet po zakończeniu epidemii sądy będą potrzebowały wielu miesięcy by uporać się ze spiętrzeniem spraw.
Stan epidemii powoduje, że ochrona prywatności i danych osobowych ustępuje przed ochroną życia i zdrowia oraz dostępnością do usług publicznych. Dla Infor.pl rolę RODO podczas epidemii komentuje mec. Paweł Ludwiczak.
Trwa walka z epidemią wirusa SAR-CoV-2 czyli tzw. koronawirusem oraz wywołanym tym kryzysem. Abyśmy sobie poradzili jako społeczeństwo z epidemią i kryzysem musimy mieć pełny dostęp do wiarygodnych informacji i danych. Społeczeństwo musi znać i rozumieć sytuację oraz mieć zaufanie do instytucji państwowych.
Compliance oznacza między innymi odpowiedzialność. Należy pamiętać, że sytuacja wyjątkowa, jak epidemia wirusa SAR-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku przestrzegania przepisów, norm wewnętrznych, czy zasad etyki. Moim zdaniem, w sytuacjach wyjątkowych, jak np. obecna epidemia, od podmiotów zbiorowych wymaga się jeszcze większej niż zwykle staranności, a Systemem Zarządzania Zgodnością (Compliance) ma wyjątkowo wielką rolę do odegrania w tym czasie i po nim.
Obecnie z powodu panującej epidemii wirusa SAR-CoV-2 czyli tzw. koronawirusa, kierownicy podmiotów leczniczych, w tym w szczególności szpitali, na mocy art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi i art. 46 ust. 1 ustawy mają obowiązek podejmować wszelkie działania, prowadzące do zapobiegania szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych. Jedną z takich form, powszechnie stosowaną, jest zakaz odwiedzin pacjentów na oddziałach szpitalnych oraz zakaz udzielania informacji o stanie zdrowia bliskim pacjenta na oddziale szpitalnym. W tej sytuacji, szpitale są zobowiązane do wypracowania odpowiednich rozwiązań, tak, by osoby bliskie, mogły taką informację uzyskać.
Coraz częściej się słyszy, że z powodu koronawirusa należy zawiesić lub ograniczyć świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w miastach. Pojawia się wtedy pytanie czy i jaki to będzie miało wpływ na wynagrodzenie lub rekompensatę dla operatorów.
W artykule "Compliance – czyja to odpowiedzialność?" udzieliłem odpowiedzi na pytanie: Kto odpowiada za ten Compliance? W Spółce, organizacji, jednostce samorządu terytorialnego? W tym tekście przyjrzę się bliżej roli i odpowiedzialności członków Rady Nadzorczej.
Po opublikowaniu artykułu „Compliance – czyja to odpowiedzialność?” otrzymałem dużo uwag i pytań. Najcelniejsza uwaga była taka: „Owszem wszyscy odpowiadają za Compliance, ale każdy w innym zakresie i na innej podstawie”. I od razu padło pytanie: „Kto, na jakiej podstawie i w jakim zakresie odpowiada za Compliance?”.
Ostatnio usłyszałem bardzo dobre pytanie: Kto odpowiada za ten Compliance? W Spółce, organizacji, jednostce samorządu terytorialnego?

REKLAMA