Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Ludwiczak

Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.

Radca prawny, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na Wydziale Prawa i Administracji. Ukończył podyplomowe studia Prawa Finansowego i Gospodarczego na Uniwersytecie Łódzkim i studium menedżerskie MiniMBA. Posiada m.in. certyfikat Approved Compliance Officer (ACO) oraz certyfikat Approved Compliance Expert (ACE).

Od kilkunastu lat odpowiada za obsługę prawno-administracyjną w jednej z 500 największych firm w Polsce. Członek licznych zespołów i komisji, np.: przewodniczącym zespołu ds. umowy powierzeniowej, przewodniczącym zespołu ds. Grupy Kapitałowej, przewodniczącym zespołu ds. wdrożenia RODO itd.

Przez 4,5 roku był Przewodniczącym Rady Nadzorczej.

Od kilku lat prowadzi kancelarię radcy prawnego.

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym, ochroną danych osobowych oraz Compliance.

https://www.ludwiczak-radcaprawny.pl

W dniu 18 listopada 2022 r. pojawiła się na stronie Rządowego Centrum Legislacji kolejna wersja projektu nowelizacji UOPZ (datowana na dzień 3 listopada 2022 r.). Widać więc, że w Ministerstwie trwają pracę nad projektem nowelizacji.
Minęły już dwa lata, gdy w artykule „Compliance. Rewolucja w samorządzie z powodu dyrektywy PE i Rady ws. ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa UE” pisałem, że Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii nakłada w art. 8 obowiązek ustanowienia kanałów i procedury na potrzeby dokonywania zgłoszeń wewnętrznych i podejmowania działań następczych, przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego.
W związku potrzebą nowelizacji ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (dalej: UOPZ) w 2019 r. do Sejmu wpłynął - po konsultacjach - projekt nowej UOPZ. Niestety projekt do dziś nie został uchwalony.
7 lipca br. na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa z dnia 4 lipca 2022 r.
W prawie polskim do czasu uchwalenia ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa brak z pewnymi wyjątkami (AML (przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu), prawo bankowe itd.) przepisów chroniących sygnalistów i nakazujących wdrożenie systemów przyjmowania zgłoszeń i podejmowania działań następczych.
Wśród praktyków Compliance i teoretyków toczy się między innymi dyskusja na temat roli związków zawodowych we wdrożeniu i utrzymaniu systemu przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach prawa. Zagadnienie te zauważyło również Ministerstwo uwzględniając częściowo te kwestie w projekcie ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
W dniu 12 kwietnia br., na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
W dniu 12 kwietnia br., na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
Wielu Polaków gości ukraińskich uchodźców lub użycza im swoje mieszkania. Część z nich chciałoby ubrać to w jakieś ramy prawne. Jakie możliwość przewiduje prawo?
Rozmawiając o Compliance mówimy między innymi o ładzie korporacyjnym, ładzie wewnętrznym, ładzie organizacyjnym lub zrównoważonym ładzie korporacyjnym.
Whistleblowing: Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął ponad miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.
28 stycznia 2022 r. to międzynarodowy dzień ochrony danych osobowych. Pamiętajmy, że zajmując się zarządzaniem ryzykami prawnymi nie można pominąć RODO.
Dwuletni termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął miesiąc temu, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają.
Termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają, ale pojawia się coraz więcej pytań od klientów, między innymi o ochronę sygnalistów.
Termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął, a prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają, ale coraz częściej pomagam we wdrażaniu systemów przyjmowania zgłoszeń o naruszeniach i podejmowania działań następczych
Co prawda termin na implementację Dyrektywy o ochronie sygnalistów w Polsce już minął ale prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają. Myślę, że warto napisać parę słów o ujawnieniach publicznych.
Uważam, że dochodząc w sądzie  ochrony  przed działaniami odwetowymi Sygnalista będzie mógł się bezpośrednio powoływać na Dyrektywę (jeżeli nie zostanie ona implementowana lub zostanie implementowana w tym zakresie wadliwie).
Whistleblowing – zgłoszenie zewnętrzne. Niebawem wchodzi w życie Dyrektywa o ochronie sygnalistów w Polsce. Choć prace nad ustawą o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa się przeciągają myślę, że warto napisać parę słów o zgłoszeniach zewnętrznych.
Niebawem wchodzi w życie Dyrektywa o ochronie sygnalistów w Polsce. Co będzie największym wyzwaniem w zapewnieniu należytej ochrony sygnalistom?
Został mniej niż miesiąc do wdrożenia systemów dla sygnalistów przez podmioty prawne w sektorze publicznym, a więc i jednostek samorządu terytorialnego oraz podmioty w sektorze prywatnym.