REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Audyt, Biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Otwarty dostęp do zawodu doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

Od 10 sierpnia 2014 r. obowiązuje większość przepisów ustawy z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768). Ustawa stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych (m.in. doradcy podatkowego, biegłego rewidenta, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). Na mocy ustawy zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych. Przedstawiamy najistotniejsze zmiany przewidziane w ustawie w odniesieniu do wybranych profesji. Osoby zainteresowane pozostałym zakresem deregulacji, zachęcamy do lektury całej ustawy.

Obowiązek badania sprawozdań finansowych

Obowiązkowemu badaniu podlegają roczne skonsolidowane sprawozdania finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdania finansowe – kontynuujących działalność:

Wybór biegłego rewidenta - jak i kiedy to zrobić

Wybór biegłego rewidenta to proces, który może trwać parę tygodni. Dlatego należy wcześniej, najlepiej po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, rozpocząć przeglądanie ofert i rozmowy z biegłymi rewidentami.

Przedmiot działalności biegłych rewidentów

Zawód biegłego rewidenta reguluje ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (dalej ustawa). Wyznacza ona między innymi formę w jakiej może być wykonywany wyżej wskazany zawód i do jakich czynności osoba go wykonująca jest uprawniona.

REKLAMA

Forma i zasady wykonywania zawodu biegłego rewidenta

Biegły rewident to zawód zaufania publicznego uregulowany w ustawie z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (dalej ustawa). Osoba, która po pozytywnym ukończeniu postępowania kwalifikacyjnego uzyskała wpis do rejestru biegłych rewidentów zobowiązana jest do przestrzegania szeregu norm dotyczących między innymi formy i zasad wykonywania swojego zawodu.

Ułatwienie dostępu do zawodu biegłego rewidenta

Ministerstwo Sprawiedliwości w ustawie o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych, przewiduje zliberalizowanie procedury kwalifikacyjnej umożliwiającej uzyskanie tytułu biegłego rewidenta.

Warunki uzyskania wpisu do rejestru biegłych rewidentów

Biegły rewident to prestiżowy zawód zaufania publicznego, który uprawnia między innymi do badania sprawozdań finansowych. Biegli rewidenci posiadają własny samorząd zawodowy zrzeszony wokół Krajowej Izbę Biegłych Rewidentów.

Biegli rewidenci - praktyki zawodowe i aplikacja

Osoba ubiegająca się o wpis do rejestru biegłych rewidentów, musi oprócz pomyślnego złożenia egzaminów pisemnych odbyć także praktykę oraz aplikację.

REKLAMA

Zwolnienie z egzaminów na biegłego rewidenta

Obowiązek udzielenia zwolnienia z konieczności złożenia niektórych egzaminów pisemnych w przypadku legitymowania się zdanym egzaminem uniwersyteckim przewidziany jest w deregulacji zawodu biegłego rewidenta. Ale już obecnie istnieje możliwość uzyskania takiego zwolnienia za zgodą Komisji Egzaminacyjnej. Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych - dotycząca zawodu biegłego rewidenta - została uchwalona przez Sejm w dniu 9 maja 2014 r. i podpisana przez Prezydenta RP w dniu 30 maja 2014 r.

Deregulacja zawodów związanych z rynkiem finansowym

Deregulacja obejmie m. in. zawody biegłego rewidenta oraz zawody związane z prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych została podpisana przez Prezydenta 30 maja 2014 r.

Zadania kontroli zarządczej w zapobieganiu i wykrywaniu nadużyć

W każdej jednostce należącej do sektora publicznego powinien być zorganizowany system kontroli zarządczej, obejmujący ogół działań podejmowanych przez jednostkę dla zapewnienia realizacji celów i zadań jednostki w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy (art. 68 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: uofp).

Zmiany w dyrektywie dotyczącej audytu sprawozań finansowych

Jeszcze w 2014 roku należy się spodziewać wejścia w życie zmian w dyrektywie 2006/43/WE ws. ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych.

Postępowanie kwalifikacyjne na biegłych rewidentów

W Dzienniku Ustaw z 27 marca 2014 r. został opublikowany jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie postępowania kwalifikacyjnego na biegłych rewidentów.

Jak wybrać biegłego rewidenta

Dokonanie wyboru biegłego rewidenta w odpowiednim terminie ułatwia prawidłowe przygotowanie sprawozdania finansowego, a także umożliwia właściwe zaplanowanie badania oraz przeprowadzenie badania wstępnego. Czym się kierować przy wyborze biegłego rewidenta i jak zawrzeć z nim umowę?

Komisja Nadzoru Audytowego - cele, zadania, przyszłość

Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

Nadzór nad biegłymi rewidentami będzie się rozwijał

Na pytania związane z teraźniejszością i przyszłością nadzoru nad biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi odpowiada Dorota Podedworna-Tarnowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów, Przewodnicząca Komisji Nadzoru Audytowego.

Kontrola finansowa w jednostkach sektora finansów publicznych

W każdej jednostce sektora finansów publicznych winny funkcjonować takie mechanizmy kontroli operacji gospodarczych i finansowych, które pozwolą na pełne i rzetelne dokumentowanie i rejestrowanie wszystkich zachodzących operacji.

Standardy kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym - wytyczne

Najwyższa Izba Kontroli dokonała tłumaczenia na język polski „Wytycznych w sprawie standardów kontroli wewnętrznej w sektorze publicznym INTOSAI GOV 9100.

Audyt wewnętrzny bezpieczeństwa informacji

Są już wytyczne dotyczące prowadzenia audytu wewnętrznego bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w systemie teleinformatycznym. Nowe obowiązki w tym zakresie dotyczą m.in. jednostek samorządu terytorialnego.

SMP, czyli System Monitoringu Projektów

Monitorowanie projektów w firmach staje się coraz popularniejszym narzędziem prawidłowego zarządzania.

Zaniechanie przeprowadzenia audytu wewnętrznego i odpowiedzialność z tego tytułu

Niezatrudnienie audytora lub niezawarcie umowy z podmiotem świadczącym usługi audytu w jednostce, stanowi od początku bieżącego roku naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Audyt wewnętrzny po 1 stycznia 2010 r.

Na podstawie nowej ustawy o finansach publicznych wprowadzono kolejne zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. Od 8 lutego br. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przeprowadzania i dokumentowania audytu wewnętrznego.

Racjonalizacja gospodarowania zapasami – elementy rachunku ekonomicznego

W pierwszej części omówiliśmy przyczyny tworzenia zapasów w przedsiębiorstwie ich podział ze względu na wielkość i wskazaliśmy na zapasy jako składową sumy środków obrotowych firmy. Teraz kolej na elementy rachunku ekonomicznego.

Nowe regulacje w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej

Od 1 stycznia 2010 r. obowiązują zmienione przepisy w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych, wynikające z nowej ustawy o finansach publicznych. W artykule wskazano obowiązujące regulacje w tym zakresie.

Dział zewnętrzny czy wewnętrzny, które z rozwiązań jest bezpieczniejsze dla firmy

Jednym z problemów we właściwym prowadzeniu administracji jest interpretacja przepisów z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, zdrowotnych oraz przepisów podatkowych. Przedsiębiorstwo decydujące się na outsourcing kadrowo-płacowy w dużym zakresie redukuje ryzyko związane z błędną interpretacją odpowiednich aktów prawnych.

Doradca podatkowy: wewnątrz firmy czy w outsoursie

Doradca podatkowy jest wolnym zawodem zaufania publicznego utworzonym na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym. Usługi doradztwa podatkowego mogą być świadczone tylko i wyłącznie przez osoby, które zostały wpisane na listę doradców podatkowych.

Błędy przy podpisywaniu umów outsourcingowych

Dobrze skonstruowana umowa outsourcingowa powinna chronić interesy Klientai stanowić podstawę egzekwowania od outsourcera wcześniejszych ustaleń, poczynionych w trakcie rozmów sprzedażowych.

Jak nie wpaść w pułapki outsourcingu

Outsourcing oznacza przekazanie funkcji wykonywanej dotychczas przez pracowników, firmie zewnętrznej specjalizującej się w konkretnie określonej dziedzinie. Usługi outsourcingowe są niezwykle popularne zarówno wśród firm prywatnych, jak i w jednostkach publicznych.

Zmiany w audycie wewnętrznym

Na rok 2009 zaplanowano wiele zmian w zakresie funkcjonowania audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych. W artykule sygnalizujemy wprowadzone, a także planowane zmiany w tym zakresie.

System audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych

Audyt wewnętrzny prowadzi się m.in. w jednostkach podsektora samorządowego, jeżeli jednostki te gromadzą znaczne środki publiczne lub dokonują znacznych wydatków.

REKLAMA