REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Podatnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym jest punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców?

Na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 17 stycznia 2010 r. w sprawie utworzenia punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców określono między innymi zakres zadań i szczegółowe warunki techniczne i organizacyjne punktu kontaktowych dla usługodawców i usługobiorców. Dzięki ich istnieniu przedsiębiorcy świadczący usługi elektroniczne będą mogli dużo łatwiej niż dotychczas uzyskać informacje i skorzystać z doradztwa. Jakie są cele punktu kontaktowego?

Czy możesz domagać się odszkodowania, gdy kontrahent prowadzi nieuczciwie negocjacje?

Funkcjonujące w obrocie podmioty zawierają między sobą umowy. Umowy te mogą dojść do skutku poprzez ofertę i jej przyjęcie, w wyniku aukcji lub przetargu, a także w wyniku prowadzenia negocjacji. Czy jeśli kontrahent prowadzi nieuczciwe negocjacje możesz domagać się odszkodowania?

Jak nazwać firmę lub serwis www?

Podjęcie decyzji o rozpoczęciu e-dzialalności to dopiero jeden z wielu kroków stawiających przyszłą firmę na nogi. W procesie tworzenia e-biznesu szalenie ważna jest nazwa serwisu i przedsiębiorstwa. Jak ją wybrać i na co zwracać szczególna uwagę?

Czy podział majątku likwidowanej spółki podlega pcc

Wspólnicy spółki z o.o. planują jej likwidację. Po spłaceniu wierzycieli i zobowiązań publicznoprawnych pozostanie majątek spółki, który będą stanowić dwie nieruchomości. Każdy ze wspólników stanie się właścicielem jednej z nich. Czy taki podział majątku podlega pcc?

REKLAMA

Gdzie rozliczyć dochody polskiej firmy z usług na rzecz brytyjskiego kontrahenta

Prowadzę w Polsce działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Podpisałem kontrakt z firmą brytyjską na obsługę i serwis systemów informatycznych. Usługi wykonuję zdalnie w siedzibie swojej firmy. Moje wizyty w Wielkiej Brytanii są sporadyczne i krótkotrwałe – jadę do kontrahenta tylko wtedy, gdy należyte wykonanie przeze mnie usługi wymaga wykonania jakichś cząstkowych czynności na miejscu, w jego siedzibie. Należność za faktury wpływa na konto firmowe w polskim banku. Gdzie powinienem rozliczać się z tych dochodów – w Polsce, czy w Wielkiej Brytanii? Nadmieniam że w Wielkiej Brytanii nie rejestrowałem działalności gospodarczej, a moje (i mojej rodziny) miejsce zamieszkania znajduje się w Polsce.

Czy product placement jest szansą dla małych firm

Tradycyjna reklama przestaje przynosić pożądane efekty. Odbiorca zaczyna ją zwyczajnie ignorować. Jak wybrnąć z tej sytuacji i przekonać konsumenta do swojego produktu nie wydając na kampanię wielu milionów?

Czy kobiety są przedsiębiorcze?

Przyjęło się uważać, że prowadzenie biznesu jest domeną mężczyzn. Tak zresztą świat wyglądał przez wieki – mężczyzna prowadził interes, a kobieta dom. Współcześnie jednak sytuacja wygląda odrobinę inaczej.

Jak rozwiązywać spory biznesowe w Finlandii

Finowie są co do zasady solidnymi partnerami biznesowymi. Nie można jednak zapominać, że wśród dziesiątek uczciwych kontrahentów może trafić się podmiot, z którym współpraca nie układa się po naszej myśli. Jak rozwiązywać powstałe spory biznesowe w Finlandii?

REKLAMA

Jak zawierać umowy w Finlandii – firma w Finlandii

Prowadzenie działalności gospodarczej najczęściej wiąże się nierozłącznie z koniecznością zawierania umów. Jak kontrakty uregulowane są w prawie fińskim? Przeczytaj.

Jak prowadzić indywidualną działalność gospodarczą w Finlandii

Obywatel Polski może swobodnie prowadzić indywidualną działalność gospodarczą w Finlandii pod warunkiem, że zarejestruje swoją działalność u odpowiednich władz, tj. na policji, w Urzędzie Skarbowym, w Rejestrze Handlowym.

Eko driving – moda czy konieczność

Czym jest eko driving? To nowoczesne pojęcie kojarzy się większości kierowców najogólniej rzecz ujmując z ekologią. I trochę w tym racji jest. W tym jednak przypadku głównie chodzi o to, co w obecnych czasach jest jednym z istotniejszych elementów funkcjonowania przede wszystkim przedsiębiorstw. Tym elementem jest szeroko pojętą ekonomia.

Od kiedy nabywca samochodu płaci podatek od środków transportowych

Podatnik sprzedał samochód ciężarowy wykorzystywany w działalności gospodarczej. Nikt nie powiadomił o fakcie sprzedaży samochodu żadnego z urzędów. Czy do momentu przekazania urzędom takich informacji poprzedniego właściciela obciąża podatek od środków transportowych?

Jak rozliczyć sprzedaż premiową w PIT - kontrowersyjne stanowisko fiskusa

Sprzedaż premiowa, polegająca na tym, że organizator promocji nie sprzedaje bezpośrednio produktów albo usług klientowi - nie daje zwolnień w podatku PIT. Zwolnienie takie przysługuje „w związku ze sprzedażą premiową” przez co fiskus rozumie zawarcie umowy sprzedaży między organizatorem sprzedaży a podatnikiem. Jest to niekorzystna interpretacja przepisów przez fiskusa, gdyż przy dużych programach sprzedaży premiowej ich organizatorzy korzystają z usług pośredników handlowych.

Jak opodatkować lokatę na koncie firmowym

Organy podatkowe uznają, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie ma prawa do uznania za przychody z tej działalności odsetek od firmowych lokat, które są zakładane na kontach lokacyjnych powiązanych z firmowym ROR. Innego zdania jest Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach.

Kiedy dochód uzyskany z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej korzysta ze zwolnienia

Jako osoba fizyczna prowadzę działalność gospodarczą (produkcja) w specjalnej strefie ekonomicznej w zakresie określonym w zezwoleniu. Uruchamiając tą działalność nabyłem środki trwałe niezbędne do rozpoczęcia produkcji. Obecnie ubiegam się o przedłużenie zezwolenia na prowadzenie działalności w sse. W celu rozszerzenia produkcji zgodnie z warunkami zezwolenia inwestuję w nowe linie produkcyjne. Czy cały dochód z działalności w sse będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych- niezależnie od tego czy został osiągnięty w wyniku wykorzystywania starych czy nowych środków produkcji, czy też powinienem wyodrębnić dochodów osiągnięty za pomocą nowych linii produkcyjnych i tylko w stosunku do niego zastosować zwolnienie?

Jak ustalić właściwego naczelnika urzędu skarbowego?

Jeżeli masz zamiar prowadzić działalność gospodarczą nieunikniona okaże się wizyta w Urzędzie Skarbowym. Warto już teraz dowiedzieć się jaki urząd będzie właściwy w sprawie ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych także postępowania w sprawie nadania NIP.

Od kiedy nabywca prawa użytkowania wieczystego jest podatnikiem podatku od nieruchomości

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące użytkownikami wieczystymi gruntów. Jaki moment wyznacza początek bycia podatnikiem z tego tytułu?

Czy trzeba korygować VAT przy zniszczeniu, przeterminowaniu lub utracie towarów

Przy prowadzonej działalności gospodarczej mogą wystąpić sytuacje, w których dochodzi do zniszczenia, przeterminowania bądź utraty nabytych towarów przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Jeżeli przy ich zakupie podatnik dokonał odliczenia VAT naliczonego, warto zadać sobie pytanie czy z faktu, że przedsiębiorca nie dokonał ich dalszej odsprzedaży wynika obowiązek korekty podatku naliczonego?

W 2011 r. rachunków w dalszym ciągu nie będzie można przesyłać mailem

Od 1 stycznia 2011 r. Minister Finansów planuje dokonać zmian w rozporządzeniach, od których zależy możliwość wysyłania faktur VAT mailem (np. w formacie PDF). Zmiany te nie dotyczą jednak możliwości wysyłania e-mailem rachunków.

Na co zwrócić uwagę wypełniając wniosek EDG-1

Wypełnienie wniosku wydaje się nie być trudne, ale zdarzyć się może, że zawiłości języka urzędniczego mogą skutecznie uniemożliwić zrozumienie najprostszego formularza. Na pierwszy rzut oka wniosek EDG-1 to zwykły druk, w którym widnieją takie rubryki, jak imię, nazwisko czy adres, ale nie dajmy się zwieść, bo to dopiero pierwsza strona. Dlatego kilka drobnych wskazówek, jak prawidłowo wypełnić wniosek, na pewno się przyda.

PCC przy sprzedaży nieruchomości w postępowaniu upadłościowym

Czy sprzedaż w toku postępowania upadłościowego prawa użytkowania wieczystego gruntu i prawa własności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Na to pytanie odpowiedział w interpretacji indywidualnej z 3 sierpnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (nr ITPB2/436-105/10/MK).

Podatek od nieruchomości a stan techniczny nieruchomości

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy powoduje sam fakt posiadania. Podatku nie płaci się m.in. od nieruchomości, które nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych.

Zawiesiłeś działalność gospodarczą - nie musisz płacić składek na ZUS

Przedsiębiorca, który czasowo zawiesi prowadzenie działalności gospodarczej, nie musi płacić składek na ZUS. Taka możliwość istnieje jednak dopiero od 20 września 2008 r. - powiedział Wojciech Andrusiewicz z biura prasowego ZUS.

Jak prawidłowo ustalić miejsce świadczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów


Jeżeli podatnik VAT prowadząc działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa handlowego ma kilku kontrahentów, w tym również zarejestrowanych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, może pojawiać się wątpliwość gdzie usługa powinna być opodatkowana w Polsce czy też w kraju z którego pochodzi kontrahent?

Kiedy można ustanowić zastaw skarbowy

Jedna z form zabezpieczenia wykonania zobowiązań podatkowych jest zastaw skarbowy. W jakich wypadkach może być on ustanowiony i jak wygląda procedura jego ustanawiania?

Co ma zrobić podatnik w razie bezczynności organu podatkowego


Sprawy podatkowe ciągną się często miesiącami, a nawet latami. Przepisy przewidują możliwość wpływania przez podatników na przyspieszenie rozpoznania ich sprawy w razie bezczynności organu podatkowego. Na czym ono polega?

Jakie obowiązki ciążą na inkasencie


W praktyce nie ma najczęściej problemu z definiowaniem pojęć „podatnik” i „płatnik”. Przepisy regulują także funkcjonowanie inkasenta. Kim jest inkasent i jaka jest jego rola?

Czy sprzedaż działek niezwiązanych z działalnością gospodarczą podlega VAT


Jeśli dana czynność wykonana została poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika czy wykonującego wolny zawód to w świetle art. 4 ust. 1 i 2 VI Dyrektywy z tytułu wykonania takiej czynności dany podmiot nie może być uznany za podatnika VAT i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy, czy też wielokrotnie.Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 15 września 2010 r. (I SA/Gd 508/10).

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. II

Poza obowiązkami wskazanymi w części pierwszej artykułu, zamawiajacy wszczynając postępowanie powinien zamieścić ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie (np. na tablicy ogłoszeń) oraz na stronie internetowej. Przy czym należy zaznaczyć, że treść ogłoszeń zamieszczanych w siedzibie zamawiającego oraz na stronie internetowej nie może zawierać innych informacji (dodatkowych, rozszerzających) niż zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych lub przekazane UOPWE.

Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego – cz. I

Opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu w sposób i w terminach określonych w przepisach ustawy Pzp ma na celu umożliwienie pozyskania niezbędnych informacji przez wszystkie zainteresowane podmioty.

Jakie znaczenie dla małych firm mają odnawialne źródła energii?

Ostatnimi czasy mamy możliwość dostrzeżenia silnie kreującego się ogólnoświatowego trendu proekologicznego. I nie mam tu na myśli lobby wielu organizacji stojących na straży środowiska naturalnego np. Greenpeace, ale globalny trend zmierzający do propagowania poprawy stanu przyrody poprzez stosowanie alternatywnych źródeł energii.

Czy polskiego przedsiębiorcę odnajdziemy w internecie?

W Polsce dynamika powstawania nowych firm znajduje się na wysokim poziomie. Doskonałym miejscem na rozwój biznesu wydaje się być internet. Łatwość wyszukiwania informacji oraz brak konieczności wychodzenia z domu stanowią podstawę jego popularności. Czy polscy przedsiębiorcy wykorzystują stojące przed nimi możliwości? Raport ekspertów z Oferia.pl to obraz polskiej przedsiębiorczości w sieci.

Czy Polacy są przedsiębiorczy?

Polacy posiadają żyłkę do interesów i są ludźmi przedsiębiorczymi – wynika z przeprowadzonego badania Eurobarometru „Przedsiębiorczość w Europie i poza nią”. Polska jest jednym z państw, które charakteryzuje się znaczną dynamiką powstawania nowych firm.

Czy przedsiębiorca płatnik musi wyznaczyć osobę od podatków?

Zgodnie z treścią art. 31 ordynacji podatkowej osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, będące płatnikami lub inkasentami, są obowiązane wyznaczyć osoby, do których obowiązków należy obliczanie i pobieranie podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot, a także zgłosić właściwemu miejscowo organowi podatkowemu imiona, nazwiska i adresy tych osób. W jaki terminie należy zgłosić wyznaczone osoby odpowiedzialne za podatki i jakie są konsekwencje niewykonania takiego obowiązku?

Czy stacjom paliw wolno pracować w święta?

Ministerstwo pracy zwraca uwagę, że stacje paliw nie są uprawnione do pracy w dni ustawowo wolne od pracy. Stanowisko przeciwne przyjęła inspekcja pracy zezwalająca im na handel ze względu na użyteczność społeczną.

Jak komunikować się z norweskimi partnerami biznesowymi

Norweskim biznesmenom stereotypowo przypisuje się nadmierną punktualność i wyczulenie na niedokładność oraz brak precyzji. Jak jest naprawdę? Jak przygotować się do rozmowy z norweskim kontrahentem?

Jaki jest norweski rynek? – firma w Norwegii

Jeżeli planujesz założyć firmę i rozpocząć działalność w Norwegii, powinieneś zapoznać się ze specyfiką norweskiego rynku. Co może zaskoczyć polskiego przedsiębiorcę?

Jakie usługi i towary sprzedawać w Norwegii

Jakość i terminowość – są to dwie główne cechy, na które zwracają uwagę norwescy klienci. Mniejszą wagę przywiązują do ceny. Klienci idealni?

Czy spółka z o.o. może stosować skróconą nazwę na fakturze VAT

W sytuacji, gdy nazwa skrócona została wykazana w zgłoszeniu rejestracyjnym i jest znana organowi podatkowemu, to posługiwanie się zarówno nazwą pełną jak i nazwą skróconą firmy na fakturach wystawianych na (przez) Spółkę jest prawidłowe.

Jak założyć firmę w Norwegii – księgowość i zezwolenia

Zarejestrowanie działalności gospodarczej w Norwegii wiąże się z koniecznością rozpoczęcia prowadzenia księgowości oraz, w niektórych przypadkach, uzyskania licencji bądź zezwoleń. Jak poradzić sobie z wymogami stawianymi przez skandynawskie prawo? Przeczytaj.

Jak zarejestrować firmę w Norwegii

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Norwegii z uwagi na coraz większe zainteresowanie jest stosunkowo pozbawione formalności. Jak założyć firmę w kraju wysokich zarobków?

Czy prawidłowo wystawiona faktura VAT powinna zawierać podpis wystawcy i jej odbiorcy

Faktury VAT z formą płatności terminową (abonament) lub inną formą płatności mogą być wystawiane zarówno dla osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych bez podpisu wystawcy i odbiorcy faktury.

Jak utworzyć filię małej firmy w Norwegii

Jeżeli prowadzisz małą firmę w Polsce, ale często prowadzisz interesy z Norwegami, warto pomyśleć o założeniu filii. Jak to zrobić?

Jak prowadzić działalność na własny rachunek w Norwegii

Norwegia cieszy się coraz większym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców i osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej. Jak założyć własną, jednoosobową firmę?

Jak organizowane są zamówienia publiczne – firma w Czechach

Zamówienia publiczne w Czechach są otwarte nie tylko dla dużych przedsiębiorstw. Małe i średnie firmy mogą skorzystać z intratnych kontraktów. Jakie zasady rządzą zamówieniami publicznymi w Czechach?

Jakie problemy mogą pojawić się podczas operacji finansowych w Czechach

Jeżeli prowadzisz firmę i zależy Ci na rozszerzeniu działalności na kraj naszych południowych sąsiadów, powinieneś zapoznać się z nietypowymi rozwiązaniami stosowanymi w bankowości.

Jak prawidłowo określić moment wystawienia faktury elektronicznej

Momentem wystawienia faktury elektronicznej jest moment, w którym faktura ostatecznie opuszcza system komputerowy wystawcy.

Jak zrealizować operację finansową – firma w Czechach

Transakcje finansowe dokonywane przez firmy w Czechach są regulowane przez przepisy zgodne z normami unijnymi. W praktyce oznacza to wiele cech zbieżnych z zasadami obowiązującymi w Polsce. Na co jednak zwracać należy uwagę?

Jak złożyć firmowe konto w czeskim banku

Prowadzenie działalności gospodarczej w Czechach wiąże się, co do zasady, z koniecznością założenia firmowego rachunku. Jak wybrać najkorzystniejszą ofertę w czeskim banku? Na co zwracać szczególną uwagę?

Jak prawidłowo określić moment wystawienia faktury końcowej za roboty budowlano-montażowe?

Podatnik ma 30 dni od dnia zakończenia robót na wystawienie faktury VAT za roboty budowlane lub budowlano-montażowe. Jeśli podatnik nie otrzymał jeszcze całej zapłaty za wykonaną usługę a mija 30 dniowy termin od dnia zakończenia prac - powinien wystawić fakturę VAT.

REKLAMA