REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
„Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami” to pierwsza na rynku wydawniczym publikacja tego typu, która omawia rewolucyjne zmiany w prawie pracy dostosowujące polskie przepisy do dyrektywy work life balance i tzw. dyrektywy rodzicielskiej.
Sąd Najwyższy uchylił wyrok bielskiego sądu niekorzystny dla byłych pracowników firmy budowlanej, którzy żądali od pracodawcy sprostowania świadectw pracy i przyznania odprawy za zwolnienia grupowe. To konsekwencja skargi nadzwyczajnej, którą złożył Prokurator Generalny.
26 kwietnia 2023 r. weszła w życie obszerna nowelizacja Kodeksu pracy, przyznająca nowe uprawnienia pracującym rodzicom. Nowe przepisy dotyczą też m.in. ochrony przed zwolnieniem pracownicy w ciąży.
Dyrektywa Work-Life Balance to nowe kwestie związane z urlopami oraz uprawnieniami dla pracowników. Natomiast dyrektywa dotycząca przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, nakłada na pracodawców dodatkowe obowiązki. W konsekwencji wymaga to dostosowania wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy, wzorów umów, informacji oraz procedur obowiązujących w firmach.
REKLAMA
Od 26 kwietnia zmieniają się przepisy dotyczące zasiłków. Zmiany wynikają z ostatniej nowelizacji Kodeksu pracy.
Zapraszamy na praktyczne webinarium „Work–life balance – wzory dokumentów i odpowiedzi na trudne pytania” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 18 maja 2023 roku. Webinarium wyjątkowo potrwa aż 1,5 godziny. Polecamy!
26 kwietnia weszła w życie największa zmiana w kodeksie pracy od kilku lat. Jakie zmiany?
Dyrektywa work-life balance. Według danych OECD za 2021 r. polscy pracownicy pracują przeciętnie 1830 godzin w roku, co stanowi szósty najwyższy wynik wśród wszystkich państw OECD i drugi najwyższy wśród państw europejskich. 26 kwietnia br. wchodzą w życie przepisy dyrektywy work-life balance oraz dyrektywy w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy.
REKLAMA
Nowelizacja Kodeksu pracy z 9 marca obowiązuje od środy 26 kwietnia. Wdraża ona dwie unijne dyrektywy: dotyczącą work-life balance oraz tzw. rodzicielską. Co zmienia się w prawie pracy?
Przerywany czas pracy – na czym polega? System przerywanego czasu pracy stanowi jedną z elastycznych form organizacji pracy, które pozwalają pracodawcy efektywne wykorzystać zasoby kadrowe, zależnie od konkretnych warunków funkcjonowania firmy. Jakie wynagrodzenie otrzymuje się przerywanym czasie pracy? Kiedy pracodawca nie może stosować takiego systemu?
W dniu 26 kwietnia 2023 roku zaczynają obowiązywać nowe przepisy Kodeksu Pracy związane z zachowaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, wdrażające tzw. dyrektywę work-life balance. Nowelizacja kodeksu pracy z 9 marca 2023 r. (Dz. U. z 4 kwietnia 2023 r. poz. 641) daje pracownikom nawet 7 dodatkowych dni wolnego, wydłużony zostanie urlop rodzicielski, pojawi się też wiele innych przepisów zabezpieczających pracownika.
Rada Ministrów przygotowuje rozporządzenie, które ma na celu podwyższenie wynagrodzenia przysługującego młodocianym w okresie nauki zawodu. Założenia tego projektu zostały opublikowane 21 kwietnia 2023 r. w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. O ile wzrosną wynagrodzenia młodocianych?
W dniu 26 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie ustawa zmieniająca Kodeks Pracy, która nada szereg nowych uprawnień pracownikom będącym rodzicami małych dzieci. Nowe przepisy oznaczają nie tylko zmiany w wysokości wypłacanych świadczeń i zwiększenie ochrony rodziców małych dzieci przed zwolnieniem, lecz również wpłyną na bardziej aktywną partycypację drugiego z rodziców w wychowaniu dziecka. Komentuje dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
7 kwietnia 2023r. weszły w życie przepisy wprowadzające do Kodeksu pracy pracę zdalną i określające zasady jej wykonywania. Na stronie internetowej PIP zamieszczamy odpowiedzi Głównego Inspektoratu Pracy na najczęściej zadawane pytania dotyczące pracy zdalnej, które mogą być pomocne w praktyce stosowania przepisów.
Firmy na całym świecie, po pandemii COVID-19, stanęły przed wyzwaniem wdrożenia działań poprawiających efektywności operacyjną i prowadzących do obniżenia – i tak stale rosnących – kosztów. Największym problemem okazały się, często nieefektywne, procesy obsługi listy płac — i nie bez powodu.
Po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu pracy u pracodawców zrodziło się wiele pytań i wątpliwości, dotyczących praktycznych aspektów wdrożenia nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej. Jak uniknąć błędów? Na najważniejsze pytania odpowiada Wiktoria Kuc, Dyrektor HR w Symfonii.
Praca zdalna to forma zatrudnienia, w której pracownik wykonuje swoje obowiązki poza siedzibą firmy, zazwyczaj z domu lub innego miejsca poza biurem. Jakie są zalety tej formy zatrudnienia? Czy praca ma wady, a jeśli tak – to jakie?
Zmiany w KP. Wdrażając przepisy dyrektywy unijnej ustawodawca pozwolił pracownikom ubiegać się o bardziej stabilne i przewidywalne warunki zatrudnienia. Jednak takie korzyści niosą za sobą utrudnienia dla pracodawców, którzy w trosce o interesy firmy mogą zmienić swoją politykę i dążyć do korzystania z pozapracowniczych form zatrudnienia, np. na kontraktach b2b.
Wdrażając (od 26 kwietnia 2023 r.) przepisy dyrektywy unijnej ustawodawca pozwolił pracownikom ubiegać się o bardziej stabilne i przewidywalne warunki zatrudnienia. Jednak takie korzyści niosą za sobą utrudnienia dla pracodawców, którzy w trosce o interesy firmy mogą zmienić swoją politykę i dążyć do korzystania z pozapracowniczych form zatrudnienia, np. na kontraktach b2b. Nowe przepisy to także kolejne obciążenie dla działów kadr i płac - pisze dr Paweł Łuczak z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Praca zdalna czy stacjonarna - która jest lepsza? Praca zdalna i praca w biurze mają swoje zalety i wady, a to, która jest lepsza, zależy od preferencji i potrzeb każdej osoby. Sprawdzamy!
Jakie zmiany zachodzą obecnie w przepisach regulujących pobyt Ukraińcy w Polsce? Co te zmiany oznaczają dla firm (pracodawców) zatrudniających obywateli Ukrainy?
Krótko po wprowadzeniu pracy zdalnej i kontroli trzeźwości przed pracownikami działów kadr i płac kolejne duże wyzwanie – nowelizacja Kodeksu pracy dostosowująca polskie przepisy do unijnych dyrektyw w zakresie utrzymania równowagi praca-życie oraz zapewnienia bardziej przejrzystego i przewidywalnego zatrudnienia.
Od 7 kwietnia 2023 r. zgodnie z Kodeksem pracy można świadczyć pracę nie tylko w sposób stacjonarny, lecz również zdalny. Jaka jest definicja pracy zdalnej? Co z niej wynika?
Przepisy o pracy zdalnej zaczęły obowiązywać 7 kwietnia. Wielu pracodawców negocjuje warunki tej formy zatrudnienia ze związkami zawodowymi, które odmawiają akceptacji ustaleń. Jakie są sposoby na przełom w negocjacjach? Gazeta Prawna podaje cztery możliwości.
Prawie połowa Polaków pracujących w biurach to zwolennicy pracy hybrydowej. Co trzeci jako optymalną wskazuje pracę wyłącznie w siedzibie firmy. Mniej niż jedna piąta chce pracować tylko zdalnie.
Co trzeba zapisać w regulaminie prewencyjnej kontroli trzeźwości w zakładzie pracy? Co wynika z nowych przepisów kodeksu pracy?
Już 26 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy dostosowujące polskie Kodeks pracy do unijnej dyrektywy 2019/1158 w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Pracownicy zyskają m.in. możliwość korzystania z nowych dni wolnych od pracy: urlopu opiekuńczego i zwolnienia z powodu siły wyższej. Co tak naprawdę zmieni się dla pracowników i pracodawców?
Praca zdalna wykonywana przez niektórych pracowników firmy może prowadzić do podziałów wśród personelu, różnego traktowania pracowników stacjonarnych i zdalnych, a nawet dyskryminacji. Ustawodawca przewidział takie niebezpieczeństwa i wprowadził przepisy, które mają do nich nie dopuścić.
W dobie szybkiego rozwoju technologii, wiele aspektów naszego życia ulega digitalizacji. Dotyczy to także relacji między pracownikiem a pracodawcą. Jednym z budzących kontrowersje tematów jest to, czy można wypowiedzieć umowę o pracę drogą elektroniczną, taką jak e-mail.
Czy każdego pracownika można skontrolować na obecność alkoholu? Jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe przewidują prewencyjną kontrolę trzeźwości danej grupy pracowników, pracodawcy mogą ich skontrolować. W innych przypadkach taką kontrolę przeprowadzić może policja - wyjaśniła Główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Dodatkowe urlopy i przerwy w pracy. Rok 2023 przyniósł poważne zmiany w Kodeksie pracy. Oprócz nowelizacji przepisów w zakresie pracy zdalnej, 26 kwietnia zaczną też obowiązywać regulacje wdrażające unijną dyrektywę work-life balance oraz dyrektywę w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków zatrudnienia. W związku ze zmianami kwiecień bez wątpienia będzie bardzo intensywnym miesiącem dla działów kadr w firmach.
Przepisy o pracy zdalnej, której definicja została na stałe wpisana do Kodeksu pracy weszły w życie 7 kwietnia. Co to oznacza dla pracowników? Jakie będą uprawnienia pracodawców?
W czwartym kwartale 2022 r. 28 proc. pracujących Polaków deklarowało pracę w modelu zdalnym lub hybrydowym; popularność pracy poza biurem spadła o 6 punktów procentowych w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku. Widoczna jest tendencja powracania do biur.
Państwowa Inspekcja Pracy sprawdzi wdrażanie procedur dotyczących pracy zdalnej, w tym porozumień pracodawców ze związkami zawodowymi. Czy PIP będzie przeprowadzała kontrole w domach pracowników? – na to pytanie odpowiada główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Nowelizacja Kodeksu pracy przyznaje pracownikom nowe uprawnienia służące polepszeniu warunków zatrudnienia. Pracownik będzie miał prawo do wystąpienia o zmianę rodzaju umowy o pracę lub o bardziej przewidywalne i bezpieczne warunki pracy.
Praca zdalna na nowych zasadach jest już możliwa. Przepisy Kodeksu pracy, które regulują ten rodzaj pracy weszły w życie 7 kwietnia. Zarazem wykreślono z Kodeksu przepisy dotyczące telepracy. Co to jest praca zdalna? Kiedy można uzgodnić wykonywanie pracy zdalnej? Jak określa się zasady wykonywania pracy zdalnej?
Od 7 kwietnia praca zdalna będzie usankcjonowana w Kodeksie pracy. W opinii przedsiębiorców to rozwiązanie konieczne, ale bardzo spóźnione. Wątpliwości budzą także niektóre zapisy - przykładowo dotyczące rozliczania kosztów własnych pracownika czy możliwości odmowy pracy zdalnej przez pracodawcę.
Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.
Przepisy o pracy zdalnej, które wchodzą w życie 7 kwietnia, nakładają na pracodawców sporo nowych obowiązków. Będą oni musieli m.in. przygotować regulamin pracy zdalnej, a także pokrywać niektóre koszty ponoszone przez pracowników wykonujących swoje obowiązki z domu.
Kontrola miejsca pracy zdalnej będzie się odbywać przede wszystkim zdalnie – np. przez telefon, e-mail czy chat. Będzie mogła być prowadzona także bezpośrednio w miejscu wykonywania takiej pracy, jednak w takim przypadku będzie konieczne uprzednie porozumienie się z pracownikiem – mówi w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Praca zdalna ma docelowo wyeliminować z polskich firm telepracę i zająć jej miejsce. 7 kwietnia wchodzą w życie przepisy Kodeksu pracy o pracy zdalnej, a te dotyczące telepracy zostają uchylone. Mimo to telepraca pozostanie z nami jeszcze przez pewien czas.
W naszej pracy posiadamy regulamin pracy. Czy w związku ze zmianami w Kodeksie pracy, dotyczącymi między innymi pracy zdalnej oraz badań trzeźwości pracowników, jesteśmy zobowiązani do wprowadzenia takich zapisów do regulaminu? Do tej pory nie korzystaliśmy z pracy zdalnej. Czy pracownik może ubiegać się o okazjonalną pracę zdalną, pomimo braku zapisu w regulaminie? Co z badaniem trzeźwości? Czy musimy wprowadzić jakikolwiek zapis do regulaminu, mimo że pracodawca nie przeprowadza takich kontroli?
Czy dyrektor urzędu zatrudniający powyżej 120 pracowników musi w świetle najnowszej noweli do Kodeksu pracy wprowadzać prewencyjnie obowiązek kontroli trzeźwości pracowników i czy wobec tego powinien zakupić np. alkomat (a w przypadku innych substancji, np. testy narkotykowe)?
Praca zdalna to także obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom wykonującym pracę zdalną narzędzi niezbędnych do pracy. Często narzędziami tymi będzie sprzęt elektroniczny o znacznej wartości. Uszkodzenie powierzonego sprzętu bądź jego utrata w wyniku zdarzeń losowych lub kradzieży może oznaczać dla wielu pracowników straty finansowe – pracodawcy często przenoszą na nich odpowiedzialność za firmowe przedmioty. Można tego uniknąć, rozszerzając ubezpieczenie własnego domu lub mieszkania o OC za szkody wyrządzone w mieniu służbowym.
Nowelizacja Kodeksu pracy z 9 marca została opublikowana w Dzienniku Ustaw 4 kwietnia. Wdraża ona dwie unijne dyrektywy: dotyczącą work-life balance oraz tzw. rodzicielską. Zmiany wejdą w życie po upływie dwudziestu jeden dni od publikacji – zaczną obowiązywać 26 kwietnia.
W celu skutecznej realizacji obowiązku oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy zdalnej zaleca się określenie (w konsultacji z pracownikami i/lub ich przedstawicielami) oraz udokumentowanie zasad realizacji działań odnoszących się do oceny ryzyka zawodowego na tych stanowiskach.
Planowana od dłuższego czasu nowelizacja kodeksu pracy dotycząca pracy zdalnej rozpoczyna swój formalny start. Zmiany zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw 6 lutego, a więc wejdą w życie 7 kwietnia. Jak bardzo zmieni się obecnie obowiązująca forma pracy zdalnej? Czy zmiany będą korzystne dla pracodawców? Jak się do tego przygotować? To tylko nieliczne z pytań nad którymi zastanawiają się pracodawcy.
Ustawodawca, regulując pracę zdalną w Kodeksie pracy, wskazał zarówno wyłączenia prac, których nie może obejmować praca zdalna, jak i wyłączenia przepisów bhp, które nie muszą być przy tej pracy realizowane przez pracodawcę.
Związki zawodowe zgłaszają szereg wątpliwości związanych z regulacjami dotyczącymi pracy zdalnej, które zaczną obowiązywać od 7 kwietnia. OPZZ i NSZZ Solidarność zwracają uwagę m.in. na płynne przejście do stosowania nowych przepisów. Mówią także o kosztach pracy zdalnej, m.in. o wodzie, herbacie, kawie, klimatyzacji, ogrzewaniu, środkach czystości i higieny oraz pokrywaniu części czynszu za powierzchnię biurową w mieszkaniu pracownika.
Praca zdalna nie zawsze jest możliwa. Kodeks pracy wymaga, by praca zdalna była wykonywana zgodnie z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy, a także wskazuje prace, które nie mogą być wykonywane w trybie pracy zdalnej. Między innymi wykluczone jest, by podczas pracy zdalnej stosowane były niebezpieczne czynniki chemiczne. Jakie przepisy określają, które czynniki chemiczne mogą być niebezpieczne?
REKLAMA