REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość, Mikroprzedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ewidencja opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Rada miejska ustaliła opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy, powstającymi na zamieszkałych nieruchomościach. Jak należy prawidłowo ewidencjonować przypisy z tytułu ww. należności?

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Od 11 maja 2013 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, która dostosowuje jego treść do wprowadzonych od 1 stycznia 2013 r. zmian w innych przepisach podatkowych. Zobacz komentarz do wprowadzonych zmian w pkpir wraz z porównaniem treści przepisów przed nowelizacją i po niej.

Gwarancje de minimis są niewystarczające

Pomoc de minimis to za mało dla małych firm, by przetrwać na rynku. Aby przetrwać firmy potrzebują dziś wyraźnego wsparcia – mówi Jarosław Dąbrowski, prezes firmy doradczej Dąbrowski Finance. Kredyty z gwarancją de minimis to krok w dobrym kierunku, ale muszą zwiększyć się wolumeny oraz zmodyfikować zasady ich udzielania. Konieczne są szybkie działania, których efekt przedsiębiorcy odczują od razu, a nie za 3 czy 5 lat.

Czy działka kupiona w celu wybudowania na niej budynku to "materiał"

Spółka zakupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w kwietniu 2013 r., zaś budowa rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. Czy spółka prawidłowo postąpi, księgując zakup działki na koncie „Materiały”? Jak taką działkę wykazać w bilansie?

REKLAMA

Konferencja "Nowoczesne przedsiębiorstwo - dokumenty pod kontrolą"

Zapraszamy na konferencję "Nowoczesne przedsiębiorstwo - dokumenty pod kontrolą", która odbędzie się w Warszawie 25 czerwca 2013 r.

Ewidencja strat nadzwyczajnych

Straty nadzwyczajne ewidencjonowane są na koncie syntetycznym 771 „Straty nadzwyczajne”. Na koncie tym ujmuje się straty nadzwyczajne poniesione na skutek zdarzeń trudnych do przewidzenia, np. straty spowodowane przez powódź lub inne zdarzenie losowe.

Seminarium dla biur rachunkowych "Controlling dla MŚP - koszty pod kontrolą"

Zapraszamy na bezpłatne seminarium “Controlling dla MŚP – koszty pod kontrolą”, które odbędzie się 4 czerwca br. w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Seminarium skierowane jest do kadry menadżerskiej, księgowych oraz biur rachunkowych. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z najnowszymi wyzwaniami związanymi z controllingiem finansowym w małych i średnich przedsiębiorstwach.

PKPiR 2013 - zmiany zasad prowadzenia

Od 11 maja 2013 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących prowadzenia PKPiR. Nowe zasady uwzględniają konieczność korygowania kosztów w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań, zmianę oznaczeń faktur oraz poszerzenie katalogu dowodów księgowych.

REKLAMA

Czy zakładowy plan kont powinien zawierać też konta, które są potencjalnie możliwe do założenia w przyszłości?

Czy polityka rachunkowości i będący jej częścią plan kont muszą ujmować wszystkie konta, jakie są możliwe do założenia w przyszłości (np. według wzorcowego planu kont)? Czy wystarczy, że opisze się tylko te konta i operacje na nich, które są na dzień dzisiejszy wykorzystywane w firmie?

Dzień Księgowego [WAŻNE]

9 czerwca księgowi w Polsce obchodzić będą swoje święto - Dzień Księgowego. Z tej okazji INFOR - jeden z wiodących wydawców specjalistycznych czasopism, serwisów internetowych oraz innych produktów elektronicznych dla tej grupy zawodowej - uruchomił stronę internetową.

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.

Klasyfikacja budżetowa paliwa zakupionego podczas podróży zagranicznej

Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej można zaliczyć koszty zakupionego paliwa do samochodu służbowego w trakcie delegacji zagranicznej? Moim zdaniem, należałoby ująć oddzielnie koszty diet, ryczałtów i noclegów w § 442, natomiast zakup paliwa w § 4210. Czy słuszne jest moje stanowisko w tej sprawie?

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

W porównaniu z innymi dostępnymi metodami amortyzacji, amortyzacja liniowa uchodzi za metodę najprostszą. Stosowanie liniowej metody amortyzacji oznacza, że przedsiębiorca decyduje się na powolny proces zaliczenia zakupu np. samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Zamknięcie roku obrotowego - obowiązki formalne

Jakie obowiązki formalne nakłada ustawa o rachunkowości w związku z ostatecznym zamknięciem roku obrotowego?

Faktura pro-forma - po zmianach w 2013 r.

Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.

Faktura pro-forma - po zmianach w 2013 r.

Fakturą pro-forma nie jest dowodem księgowym. Po wejściu w życie od 1 stycznia 2013 r. zmian przepisów w zakresie fakturowania pojawiło się wiele wątpliwości, dotyczących skutków w podatku VAT wystawienia dokumentów określanych mianem faktur pro-forma.

Odpisy aktualizujące należności - ujęcie w bilansie

Niektóre spółki zaniżają odpisy aktualizujące należności lub też próbują uniknąć ich utworzenia. Jednak zgodnie z artykułem 28 ust.1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, istnieje obowiązek wyceny należności w kwocie wymaganej zapłaty – trzeba jej dokonać nie rzadziej niż na dzień bilansowy.

Manipulacje księgowe znowu w cenie

Co piąty pracownik w Polsce wie o manipulacjach księgowych swojej firmy - wynika z Badania Nadużyć Gospodarczych Ernst & Young.

Coraz niższe oprocentowanie lokat bankowych

Trwające nieprzerwanie od października 2012 r. obniżki oprocentowania bankowych depozytów zwiększają niechęć klientów do oszczędzania na lokatach. Coraz częściej wybierają oni nieoprocentowane konta osobiste lub mniej atrakcyjne rachunki oszczędnościowe.

Kreatywna księgowość w polskich firmach

Korupcja i kreatywna księgowość w polskich firmach to niemal codzienność - wynika z ogólnoświatowego Badania Nadużyć Gospodarczych przeprowadzonego przez firmę doradczą Ernst & Young. Zaledwie jedna piąta badanych firm stosuje sankcje w razie wykrycia korupcji w swojej organizacji.

Praca w motoryzacji

Większość Polaków jest skłonna zmienić pracę, jeśli dostanie propozycję wyższego wynagrodzenia. W branży motoryzacyjnej szansę na rozwój i dobre zarobki mają przede wszystkim dobrze wykwalifikowani specjaliści.

Kolejna ustawa antykryzysowa

Zdaniem ekspertów Pracodawców RP wejście w życie tzw. ustawy antykryzysowej bis dopiero pod koniec II kwartału 2013 r. – co zapowiedział Wiceminister Pracy i Polityki Społecznej Jacek Męcina – może być spóźnioną decyzją.

Jak wycofać środek trwały z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą kupiła w 1998 r. lokal użytkowy, który wprowadziła do ewidencji środków trwałych (pełne księgi rachunkowe). VAT naliczony został rozliczony z podatkiem należnym. Lokal jest amortyzowany. Przez cały czas był wynajmowany. Obecnie właściciel chce wycofać lokal z działalności, a następnie przekazać córce w drodze darowizny. Jakim dokumentem należy wycofać lokal z ewidencji i jak to zdarzenie zaksięgować?

Zwolnienie podmiotowe z VAT – można wystawiać fakturę lub rachunek

Podatnik zwolniony z podatku VAT może od 2013 roku dokumentować dokonaną sprzedaż za pomocą faktur. Warto jednak pamiętać o szczególnych zasadach wystawiania ich.

Dobowy raport fiskalny - dzień bez sprzedaży

Podatnicy ewidencjonujący sprzedaż kasami fiskalnymi miewają wątpliwości, czy muszą sporządzić fiskalny raport dobowy w dniu, w którym nie wystąpiła sprzedaż.

Jakie są zasady ewidencji środków europejskich

Do ewidencji w zakresie przepływu środków europejskich wprowadzone zostały odrębne konta księgowe. Służą one do ewidencji rozliczenia wydatków budżetu środków europejskich, płatności, planu i zaangażowania wydatków środków europejskich.

Pieniądze dla rolnika na założenie firmy

Osoba będąca rolnikiem może ubiegać się o dofinansowanie na założenie pozarolniczej działalności gospodarczej. Jak tego dokonać?

Jak ująć w księgach opłaty za użytkowanie wieczyste

Przedsiębiorca jest użytkownikiem wieczystym gruntu. Jak powinien ująć w księgach rachunkowych opłaty roczne za użytkowanie wieczyste?

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości

Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28

Działalność gospodarcza - zakres definicji

Definicję działalności gospodarczej można znaleźć m.in. w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Jaki jest zakres tej definicji?

Konkurs na pomysł - weź udział w IV edycji konkursu dla studentów

„Konkurs na pomysł” to propozycja Kancelarii Prawno-Patentowej Jarzynka i Wspólnicy dla studentów, łącząca w sobie możliwość rozwinięcia talentów z okazją do uzyskania praw w zakresie własności intelektualnej.

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

Prezydent zapowiada uproszczenie systemu podatkowego

Podczas debaty o "Konkurencyjność mikro, małych i średnich przedsiębiorstw" prezydent Bronisław Komorowski przekonywał, że nadszedł czas na zasadnicze reformy i wprowadzenie nowego ładu gospodarczego. Jednym z elementów tego ładu miałby być prostszy system podatkowy.

Jak ująć w księgach koszty postępowania sądowego

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych koszty postępowania sądowego i koszty zastępstwa procesowego oraz należne odsetki ustawowe i karne w związku z dochodzeniem zwrotu należności z tytułu udzielonych pożyczek?

Konta ksiąg pomocniczych – uzupełnieniem kont księgi głównej

Konta ksiąg pomocniczych zawierają zapisy będące uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je w ujęciu systematycznym jako wyodrębniony system ksiąg, kartotek (zbiorów kont), komputerowych zbiorów danych, uzgodniony z saldami i zapisami na kontach księgi głównej.

Jak wprowadzić do ksiąg rachunkowych majątek przekazany z operatem szacunkowym

Nastąpiła likwidacja placówki szkolnej. Pozostający po niej budynek i działkę przejęła jednostka budżetowa. Majątek przekazano protokołem zdawczo-odbiorczym, w którym ujęto wartości zakupu wraz z umorzeniem majątku. Nieruchomość oddana została w trwały zarząd łącznie z operatem szacunkowym majątku. Czy jednostka przejmująca, wprowadzając do ksiąg rachunkowych ten majątek, powinna przyjąć wartości z protokołu przekazania czy może z operatu szacunkowego?

Jak zaklasyfikować zdarzenia po dacie bilansu

W każdym przedsiębiorstwie po dniu bilansowym mają miejsce zdarzenia, które mimo że wystąpiły w kolejnym roku obrotowym, mogą mieć wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniu finansowym jednostki za rok, który już się zakończył. Podstawowym problemem w takiej sytuacji jest poprawne zaklasyfikowanie zaistniałych zdarzeń oraz określenie ich wpływu na dane zawarte w sporządzonym sprawozdaniu finansowym.

Zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji budżetowej

Opublikowano kolejną zmianę do szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Nowelizacja obowiązuje, z niewielkimi wyjątkami, z mocą wsteczną od 1 stycznia 2013 r.

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

Jak długo przechowywać księgi rachunkowe

Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?

Jakich zmian w podatkach oczekują przedsiębiorcy

Prosty i efektywny kredyt podatkowy w podatku dochodowym, uproszczona ewidencja podatkowa dla mikrospółek, zmniejszenie obciążeń podatkowych oraz zmiany w obszarze edukacji i informacji - to tylko niektóre z propozycji wypracowanych przez Radę Podatkową PKPP Lewiatan dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wszystkie rekomendacje znalazły się w specjalnie przygotowanym wydawnictwie „Model podatkowy dla MSP".

Zapraszamy na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013"

Zapraszamy głównych księgowych, dyrektorów finansowych, właścicieli firm, dyrektorów zarządzających, biura rachunkowe na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013".

Ranking kont osobistych - z którymi najmniejsze rachunki?

Konto bez opłat za prowadzenie, darmowa karta debetowa, bezpłatne przelewy internetowe czy moneyback. Tym banki kuszą potencjalnych posiadaczy kont osobistych. Najnowszym pomysłem niektórych instytucji jest zwrot części rachunków opłacanych za pośrednictwem bankowości internetowej.

Jakie konto dla dwuletniej firmy?

Każdy przedsiębiorca działa w innej branży. Każdy też ma inne potrzeby. Łączy ich jedno – konieczność dokonywania rozliczeń, czy to z kontrahentami biznesowymi, czy z urzędami. Niezbędne jest do tego konto bankowe. TotalMoney.pl postanowił sprawdzić, które z nich będzie najkorzystniejsze dla firmy, która na rynku działa już od dwóch lat.

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

W ostatnich latach ceny energii dla przedsiębiorców rosły zdecydowanie wolniej niż ceny dla gospodarstw domowych. Czy w 2013 roku ten trend został utrzymany?

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

Obraz polskiego przedsiębiorcy

Polscy przedsiębiorcy odpowiadają za trzy czwarte polskiego PKB, a inwestycje firm są trzy razy większe niż samorządów. Jaki jest obraz polskich przedsiębiorców?

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Spółka nie wygrała przetargu, po czym otrzymała zwrot wpłaconego wadium. Jak zatem w sprawozdaniu finansowym wykazać wpłacone i zwrócone na początku kolejnego roku obrotowego wadium?

Targi dla Mikrobiznesu na SGH

26 lutego 2013 r. w Szkołe Głównej Handlowej w Warszawie odbędą się całodniowe Targi dla Mikrobiznesu. Dzień wcześniej tj. 25 lutego będzie miała miejsce debata pt.: ,,Własny biznes w Polsce. Ocean zysków czy biurokracji?’’.

Radio INFOR.PL

Ruszyło Radio INFOR.PL (www.radio.infor.pl) i INFOR FK Platforma Księgowych (www.inforfk.pl) – początek cyfrowej rewolucji na rynku płatnych treści dla specjalistów.

REKLAMA