REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakładowy plan kont powinien zawierać też konta, które są potencjalnie możliwe do założenia w przyszłości?

Zakładowy plan kont. /Fot. Fotolia
Zakładowy plan kont. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy polityka rachunkowości i będący jej częścią plan kont muszą ujmować wszystkie konta, jakie są możliwe do założenia w przyszłości (np. według wzorcowego planu kont)? Czy wystarczy, że opisze się tylko te konta i operacje na nich, które są na dzień dzisiejszy wykorzystywane w firmie?

Zakładowy plan kont (ZPK) powinien być przystosowany do bieżącego prowadzenia rachunkowości przez daną jednostkę. Oznacza to, że ZPK może obejmować jedynie te konta księgi głównej, które są potrzebne do ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych, które według przewidywań mogą wystąpić w trakcie roku obrotowego. Oczywiście rozwiązania ewidencyjne mogą uwzględniać dłuższy horyzont czasowy i planowane zmiany po zakończeniu roku obrotowego, np. w wyniku rozszerzenia zakresu działalności, zmian organizacyjnych bądź przekształcenia formy prawnej jednostki.

REKLAMA

Tak zwane wzorcowe plany kont, czyli publikacje książkowe, stanowią pomoc przy ustalaniu zakładowych planów kont jednostek. Ze względu na to, że opracowania wzorcowe dotyczą wszelkich możliwych sytuacji, jakie mogą występować w jednostkach opracowujących własną dokumentację zasad rachunkowości, muszą zawierać pełny wykaz kont księgi głównej, pozwalający na ujęcie każdego zdarzenia, jakie teoretycznie może wystąpić. Ponadto wydawnictwa wzorcowe muszą uwzględniać zarówno kalkulacyjny, jak i porównawczy wariant rachunku zysków i strat oraz możliwość przyjęcia przez jednostkę każdego spośród rozwiązań alternatywnych, dopuszczonych przepisami o rachunkowości.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inna jest sytuacja konkretnej jednostki, gdy przyjęła określone zasady rachunkowości dostosowane do specyfiki jej działalności oraz formy prawnej. Z tego powodu możliwe jest zrezygnowanie w ZPK z tych kont księgi głównej, na których nie będą księgowane operacje, np. z kont zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”, jeżeli dany podmiot stosuje rachunek zysków i strat w wersji porównawczej, prowadząc prostą działalność handlową. Jeżeli np. jednostka nie prowadzi działalności produkcyjnej, to może nie stosować kont „Wyroby gotowe”, „Półfabrykaty”, „Produkcja w toku”, „Sprzedaż produktów”, „Koszt własny sprzedanych produktów” itd.

Dla kogo księgi rachunkowe w 2017 r.


W zakładowym planie kont kierownik jednostki ma obowiązek ustalić wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej, biorąc pod uwagę przewidywane w najbliższym roku obrotowym operacje gospodarcze, które będą podlegać ewidencjonowaniu.

Reasumując, zakładowy plan kont nie musi zawierać wszystkich kont, jakie są możliwe do założenia w przyszłości. W zakładowym planie kont kierownik jednostki ma obowiązek ustalić wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń, zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami księgi głównej. Ustaleń tych kierownik jednostki powinien dokonać, biorąc pod uwagę przewidywane w najbliższym roku obrotowym operacje gospodarcze, które będą podlegać ewidencjonowaniu. Należy ponadto podkreślić, że wykaz kont i ich powiązań w każdej chwili może zostać zaktualizowany, nawet w trakcie roku obrotowego.

Autor: Tadeusz Waślicki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Biura rachunkowe
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

    Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

    Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

    Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

    Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

    Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

    Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

    REKLAMA

    Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

    Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

    Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

    Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

    Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

    Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

    W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

    REKLAMA

    Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

    AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

    Zmiany w umowach klientów z biurem rachunkowym. Kiedy i jakie środki bezpieczeństwa stosować?

    Biuro rachunkowe jest zobowiązane do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego w momencie zawierania umowy z klientem, ale nie tylko. Może być do tego zobowiązane ponownie także wtedy gdy już w trakcie trwania umowy z klientem zajdą okoliczności wskazane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

    REKLAMA