| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Korzystam z biura rachunkowego > Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych

Jakie są podstawowe zasady etyczne dla biur rachunkowych

Kodeksem Zawodowej Etyki w Rachunkowości (KZEwR) stanowi wyznacznik zasad etycznych w odniesieniu do podmiotów wykonujących pracę z zakresu rachunkowości. Jego zastosowanie ma ograniczony zakres.

Kodeks z praktycznego punktu widzenia, zgodnie z jego preambułą, ma także za zadanie szerzyć w sektorze gospodarczym informacje o tym, iż wykonywanie zawodu w dziedzinie rachunkowości oraz prowadzenie działalności gospodarczej o takim charakterze wiąże się z wypracowaniem odpowiednich zasad.

50 ściąg księgowego z aktualizacją online - multipakiet: książka, serwis online

Zapewniają one wykonywanie czynności rachunkowych w sposób rzetelny, profesjonalny i odpowiedzialny. KZEwR ma rozpowszechniać także wśród wskazanych podmiotów wartości działania w sposób kompetentny, praworządny, obiektywny, rzetelny i uczciwy. Dodatkowo zawarte wzorce odnoszą się nie tylko do pracy z zakresu rachunkowości, ale także swym zasięgiem obejmują zakres relacji z różnymi osobami, jednostkami i instytucjami związanymi z jej wykonywaniem.

Polecamy: Czym są spowodowane błędy biur rachunkowych

Normy te jako zbiór zasad i wytycznych wykonywania zawodu służą wszystkim podmiotom, które zdecydowały się na prowadzenie działalności z zakresu rachunkowości. Poszczególne biura rachunkowe mogą więc ponosić odpowiedzialność z tytułu działań naruszających postanowienia Kodeksu. Obligatoryjnie wskazane reguły wiążą jedynie sygnatariuszy KZEwR, a egzekwowaniem jego postanowień zajmują się Sądy Koleżeńskie oraz powołana m.in. w tym celu Komisja Etyki.

Polecamy: Monitor Księgowego

Zgodnie z KZEwR praca podmiotu zajmującego się rachunkowością, bez względu na miejsce jej wykonywania oraz charakter zatrudnienia, musi być zgodna z zasadami etyki, wzbudzać publiczne zaufanie oraz spełniać określone zasady, do których należą:

  • zasada kompetencji zawodowych;
  • zasada wysokiej jakości pracy;
  • zasada niezależności zawodowej;
  • zasada odpowiedzialności za przygotowywane i prezentowane informacje z zakresu rachunkowości;
  • zasada właściwego postępowania w relacjach z osobami, jednostkami i instytucjami powiązanymi z nią zawodowo;
  • zasada właściwego postępowania w przypadkach sporu i sprzeczności interesów;
  • zasada właściwego postępowania w szczególnych sytuacjach jednostki prowadzącej rachunkowość;
  • zasada zachowania tajemnicy zawodowej oraz zasada właściwego oferowania usług z dziedziny rachunkowości.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Dodatkowo praca ta musi spełniać oznaczone warunki tj. przebiegać zgodnie ze standardami zawodowymi, jej celem ma być uzyskanie najwyższego możliwego poziomu jakości świadczonych usług z zakresu rachunkowości oraz zapewnić rzetelność wyników prowadzonych badań.

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Siwek Gaczyński & Partners

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »