REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2007 nr 69 poz. 453

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 5 kwietnia 2007 r.

w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 52 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 170, poz. 1218, Nr 218, poz. 1592 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 25, poz. 162) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Ocena urzędnika służby cywilnej, zwana dalej „oceną”, jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego, zwanego dalej „oceniającym”.

2. Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

3. Oceniający wybiera z wykazu nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „ocenianym”.

4. Oceniający wybiera kryteria oceny po uprzednim omówieniu z ocenianym głównych obowiązków wynikających z opisu jego stanowiska pracy, wykonywanych w okresie podlegającym ocenie, a także celów do osiągnięcia w tym okresie oraz sposobu ich realizacji.

§ 2.
1. Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.

2. Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza oceny urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej „arkuszem”, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

3. Oceniany potwierdza podpisem zapoznanie się z kryteriami i terminem sporządzenia oceny na piśmie.

4. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający przekazuje ocenianemu.

§ 3.
1. Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub 60 dni od dnia mianowania w przypadku sporządzania oceny po raz pierwszy.

2. W przypadku zmiany stanowiska pracy przez ocenianego wiążącej się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia ostatniej oceny upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy, oceniający dokonuje ponownie czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, w ciągu 30 dni od dnia zmiany stanowiska pracy.

§ 4.
1. Oceniający zmienia termin sporządzenia oceny na piśmie w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie oceny.

2. Oceniający może zmienić termin oceny w każdym czasie, w szczególności w przypadku:

1) zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie;

2) przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, która może uniemożliwić przeprowadzenie oceny;

3) przewidywanej, dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w pracy oceniającego, która może utrudnić przeprowadzenie oceny;

4) złożenia przez ocenianego wniosku o zmianę terminu przeprowadzenia oceny.

3. Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.

§ 5.
W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§ 6.
Oceniający przed sporządzeniem oceny na piśmie przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim:

1) główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie podlegającym ocenie oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny, zgodnie z § 1 ust. 4;

2) trudności napotykane przez ocenianego w trakcie realizacji zadań;

3) kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.

§ 7.
1. Sporządzenie oceny na piśmie następuje nie później niż w ciągu 7 dni od rozmowy, o której mowa w § 6.

2. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:

1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej sposobu wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie, uwzględniającej w szczególności wnioski z rozmowy, o której mowa w § 6;

2) określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (celujący, bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający);

3) przyznaniu oceny pozytywnej, w przypadku celującego, bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej;

4) wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych obowiązków.

3. W przypadku przyznania oceny pozytywnej oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.

§ 8.
1. Oceniający niezwłocznie umożliwia ocenianemu zapoznanie się z oceną sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu do dyrektora generalnego urzędu w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.

2. Niezwłocznie po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego. Kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu.

§ 9.
Pierwsza ocena ocenianego może zostać sporządzona nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wyboru kryteriów, o których mowa w § 1 ust. 3.
§ 10.
Do sporządzenia oceny ocenianego rozpoczętej przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 11.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 maja 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz. U. Nr 69, poz. 633).
§ 12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: J. Kaczyński

Załącznik 1. [WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU]

Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 5 kwietnia 2007 r. (poz. 453)

Załącznik nr 1

WYKAZ KRYTERIÓW OBOWIĄZKOWYCH I KRYTERIÓW DO WYBORU

Kryteria obowiązkowe

 

Kryterium

Opis kryterium

1. Rzetelność i terminowość

Dbałość o przedstawianie wiarygodnych danych, faktów i informacji po wnikliwym rozpoznaniu sytuacji z wykorzystaniem dostępnych źródeł. Dbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie i bez zbędnej zwłoki.

2. Wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania

Posiadanie wiedzy z konkretnej dziedziny, warunkującej odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. Umiejętność zastosowania posiadanych informacji w praktyce, przy wykonywaniu obowiązków. Umiejętność doboru odpowiednich narzędzi i technologii w celu wykonania zadania. Znajomość przepisów niezbędnych do właściwej realizacji obowiązków. Umiejętność wyszukania i zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

3. Zorientowanie na osiąganie celów

Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Umiejętność identyfikacji celów, określania ram czasowych działania, przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu. Opracowywanie szczegółowych i możliwych do realizacji planów. Planowanie sposobu osiągnięcia celów, sprawdzanie realizacji działań z planem. Dostosowanie planów i organizacji pracy do zmieniających się okoliczności. Wykazywanie zaangażowania w realizację celów.

4. Doskonalenie zawodowe

Nastawienie na własny rozwój i podnoszenie kwalifikacji. Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę i odpowiednie umiejętności. Wykazywanie zainteresowania rozwijaniem swoich kompetencji, w szczególności poprzez samodoskonalenie, szkolenia, uczenie się od innych czy rozwiązywanie problemów.

5. Postawa etyczna

Wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową.

 

 

Kryteria do wyboru

 

Kryterium

Opis kryterium

1. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych

Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego, urządzeń biurowych oraz innego sprzętu specjalistycznego.

2. Znajomość języka obcego

Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:

 

– czytanie i rozumienie dokumentów,

 

– pisanie dokumentów,

 

– rozumienie ze słuchu,

 

– mówienie w języku obcym.

3. Skuteczna komunikacja

Komunikacja werbalna

 

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:

 

– wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,

 

– dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,

 

– udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

 

– wyrażanie poglądów w sposób przekonujący,

 

– posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju wykonywanych spraw/wykonywanej pracy,

 

– umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.

 

Komunikacja pisemna

 

Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:

 

– stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,

 

– przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

 

– dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, budowanie zdań poprawnych ortograficznie, gramatycznie i logicznie.

4. Umiejętność współpracy

Umiejętność pracy w grupie, budowania kontaktu z inną osobą przez okazywanie poszanowania drugiej stronie, próbę aktywnego zrozumienia jej racji, okazanie zainteresowania jej opiniami. Realizacja zadań w zespole przez:

 

– pomoc i doradzanie współpracownikom w razie potrzeby,

 

– dostrzeganie i docenianie wkładu pracy innych,

 

– przekazywanie posiadanych informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,

 

– zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,

 

– współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,

 

– zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,

 

– aktywne słuchanie innych, budowanie zaufania,

 

– uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie.

5. Pozytywne podejście do obywatela

Zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, okazywanie szacunku, służenie pomocą, właściwa i sprawna obsługa klienta wewnętrznego i zewnętrznego, przejrzyste działanie, tworzenie przyjaznej atmosfery.

 

 

Kryterium

Opis kryterium

6. Umiejętność negocjowania

Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:

 

– dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,

 

– przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

 

– przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,

 

– rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

 

– stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,

 

– ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

 

– tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

7. Zarządzanie zasobami

Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów poprzez:

 

– określanie i pozyskiwanie zasobów,

 

– alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu, kosztów i jakości,

 

– kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania.

 

Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, w szczególności przez:

 

– tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

 

– modyfikowanie planów w razie konieczności.

 

Umiejętne zarządzanie zmianą poprzez:

 

– określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,

 

– wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

 

– skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,

 

– wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty,

 

– monitorowanie i analizowanie rezultatów wprowadzanych zmian.

8. Zarządzanie personelem

Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:

 

– zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,

 

– komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,

 

– dostrzeganie różnicy zdań i poglądów, skuteczne rozwiązywanie konfliktów w zespole,

 

– szacunek dla prywatności pracowników i zachowywanie dyskrecji odnośnie do ich osobistych spraw,

 

– zachowywanie opanowania i spokoju w sytuacji stresu, ochronę pracowników przed niedopuszczalnymi naciskami,

 

– traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, z szacunkiem, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

 

– traktowanie pracowników indywidualnie i niedyskryminowanie nikogo,

 

– rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

 

– stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji, określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych oraz dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

 

– bezstronną ocenę osiągnięć pracowników,

 

– wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,

 

– inspirowanie i zdobywanie zaangażowania pracowników w realizację celów.

 

 

Kryterium

Opis kryterium

9. Podejmowanie decyzji i odpowiedzialność

Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, w szczególności poprzez rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn.

 

Podejmowanie decyzji:

– na podstawie i w granicach przepisów prawa,

 

– na podstawie sprawdzonych informacji,

 

– po rozważeniu krótko- i długoterminowych skutków,

 

– w odpowiednim czasie.

 

Nieunikanie podejmowania decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach. Podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. Przyjmowanie odpowiedzialności za skutki podjętych decyzji. Gotowość do ponownego przeanalizowania decyzji i umiejętność przyznania się do błędu.

10. Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych

Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:

 

– wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,

 

– szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,

 

– dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,

 

– wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,

 

– informowanie wszystkich, na których będzie oddziaływać sytuacja kryzysowa,

 

– wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,

 

– skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian.

11. Samodzielność i inicjatywa

Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. Umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich. Inicjowanie działań i podejmowanie odpowiedzialności za nie. Mówienie o występujących problemach, badanie źródeł ich powstania.

12. Kreatywność

Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:

 

– rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,

 

– wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,

 

– otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,

 

– inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,

 

– badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,

 

– zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań.

13. Planowanie i myślenie strategiczne

Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:

 

– umiejętność identyfikacji priorytetów,

 

– zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,

 

– identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i kierunków działania,

 

– przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,

 

– przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,

 

– planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,

 

– ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,

 

– analizowanie okoliczności i zagrożeń.

 

 

Kryterium

Opis kryterium

14. Umiejętności analityczne

Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, w tym:

 

– rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

 

– dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów,

 

– interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,

 

– samodzielne wyszukiwanie potrzebnych informacji,

 

– dostrzeganie, na jakim etapie wymagane jest wsparcie,

 

– przyjęcie logicznego podejścia do analizy poprzez rozbicie problemu na części, którymi można zarządzać,

 

– zauważanie relacji i powiązań między informacjami, umiejętne wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,

 

– stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,

 

– prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,

 

– dobieranie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania.

 

Załącznik 2.

Załącznik nr 2

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

infoRgrafika

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2007-04-18
  • Data wejścia w życie: 2007-05-03
  • Data obowiązywania: 2007-05-03
  • Dokument traci ważność: 2009-06-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA