REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 1837
USTAWA
z dnia 21 listopada 2025 r.
zmieniająca ustawę o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, ustawę o systemie informacji oświatowej, ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
Art. 1.
1) w art. 12:
a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) w art. 60 w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„W przypadku gdy w umowie, o której mowa w ust. 1, określono, że dyplom wspólny jest podpisywany także przez osobę upoważnioną w zagranicznej uczelni lub instytucji naukowej, dyplom ten wydaje się wyłącznie w postaci papierowej i nie stosuje się do jego wydania przepisu art. 77 ust. 2c.”;
2) w art. 77:
a) ust. 2 i 2a otrzymują brzmienie:
„2. W terminie 30 dni od dnia ukończenia studiów uczelnia wydaje dla absolwenta nieodpłatnie w postaci elektronicznej dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu.
2a. Student może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim oraz odpisu suplementu do dyplomu w języku angielskim. Odpis dyplomu ukończenia studiów w jednym języku obcym i odpis suplementu do dyplomu w języku angielskim uczelnia wydaje nieodpłatnie w terminie, o którym mowa w ust. 2.”,
b) po ust. 2a dodaje się ust. 2b-2f w brzmieniu:
„2b. Absolwent może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu:
1) dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim, jeżeli odpis w danym języku nie został wcześniej wydany;
2) suplementu do dyplomu w języku angielskim, jeżeli odpis ten nie został wcześniej wydany.
2c. Na wniosek studenta uczelnia sporządza nieodpłatnie, w terminie 30 dni od dnia wydania dyplomu ukończenia studiów w postaci elektronicznej, dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich 2 odpisy w postaci papierowej, w tym odpis:
1) dyplomu ukończenia studiów - w języku polskim i w języku angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim albo rosyjskim;
2) suplementu do dyplomu - w języku polskim i w języku angielskim.
2d. Student, który złożył wniosek, o którym mowa w ust. 2c, albo absolwent w terminie 10 lat od dnia ukończenia studiów, jeżeli posiada dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu sporządzone w postaci papierowej zgodnie z ust. 2c, może złożyć wniosek o sporządzenie w postaci papierowej dodatkowego odpisu:
1) dyplomu ukończenia studiów - w języku polskim lub w języku obcym, o którym mowa w ust. 2a, lub
2) suplementu do dyplomu - w języku polskim lub w języku angielskim.
2e. Sporządzenie dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu oraz ich odpisów w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej.
2f. Dyplomy ukończenia studiów, suplementy do dyplomów i odpisy tych dokumentów dla absolwentów będących żołnierzami uczelnia wojskowa wydaje wyłącznie w postaci papierowej.”;”,
b) uchyla się pkt 3,
c) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) art. 179 otrzymuje brzmienie:
„Art. 179. 1. W terminie 30 dni od dnia nadania stopnia podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki wydaje dla osoby, której nadano stopień, nieodpłatnie w postaci elektronicznej dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny.
2. Osoba ubiegająca się o nadanie stopnia albo osoba, której nadano stopień, może złożyć wniosek o wydanie odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego w postaci elektronicznej w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i łacinie.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 185 ust. 2:
1) podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadające stopień doktora wydają wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo
2) jeden z podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadających stopień doktora, wskazany w umowie, wydaje dyplom doktorski w postaci elektronicznej.
4. Jeżeli postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora jest prowadzone z udziałem podmiotu zagranicznego, umowa, o której mowa w art. 185 ust. 2, może określać, że:
1) podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadający stopień doktora oraz podmiot zagraniczny wydają wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej;
2) podmiot zagraniczny wydaje dyplom doktorski w postaci papierowej, a:
a) podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadający stopień doktora wydaje dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo
b) podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadające stopień doktora wydają wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej, albo
c) jeden z podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki nadających stopień doktora, wskazany w umowie, wydaje dyplom doktorski w postaci elektronicznej.
5. Na wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia albo osoby, której nadano stopień, podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki sporządza nieodpłatnie dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny w postaci papierowej. Wniosek można złożyć w terminie 5 lat od dnia uzyskania stopnia.
6. Osoba, której nadano stopień, jeżeli posiada dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny, sporządzony w postaci papierowej, może złożyć w terminie 10 lat od dnia nadania stopnia wniosek o sporządzenie w postaci papierowej odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, w języku polskim lub w językach obcych, o których mowa w ust. 2.
7. W przypadku dyplomów doktorskich wydanych po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 185 ust. 2, wnioski, o których mowa w ust. 2, 5 i 6, składa się do:
1) jednego z podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, które wydały wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej;
2) podmiotu systemu szkolnictwa wyższego i nauki wskazanego w umowie, który wydał dyplom doktorski w postaci elektronicznej.
8. Sporządzenie dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego oraz ich odpisów w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po wydaniu dokumentu w postaci elektronicznej.
9. W przypadku wydania wspólnego dyplomu doktorskiego po przeprowadzeniu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora z udziałem podmiotu zagranicznego przepisu ust. 8 nie stosuje się do dyplomu w postaci papierowej wydanego przez podmiot zagraniczny oraz do wspólnego dyplomu doktorskiego, o którym mowa w ust. 4 pkt 1.
10. Dyplomy doktorskie i dyplomy habilitacyjne oraz odpisy tych dokumentów dla osób będących żołnierzami uczelnia wojskowa wydaje wyłącznie w postaci papierowej.”;”,
d) uchyla się pkt 6,
e) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) po art. 347 dodaje się art. 347a w brzmieniu:
„Art. 347a. 1. Repozytorium dyplomów elektronicznych służy do:
1) obsługi procesu wydawania w postaci elektronicznej dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów oraz dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, a także odpisów tych dokumentów w językach obcych;
2) gromadzenia, udostępniania i weryfikacji dyplomów ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów oraz dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych, a także odpisów tych dokumentów w językach obcych, objętych obowiązkiem rejestracji w repozytorium, w sposób zapewniający integralność i autentyczność tych dokumentów;
3) uwierzytelniania dyplomów ukończenia studiów, suplementów do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz odpisów tych dokumentów w językach obcych, wydanych w postaci elektronicznej.
2. W repozytorium dyplomów elektronicznych są gromadzone:
1) dyplomy ukończenia studiów i ich odpisy w językach obcych oraz suplementy do dyplomów i ich odpisy w języku angielskim, wydane na podstawie art. 77 ust. 2-2b, a także numery PESEL osób, które ukończyły studia, a w przypadku braku tych numerów - numery dokumentów tożsamości tych osób oraz nazwy państw, które je wydały;
2) dyplomy doktorskie wraz z ich odpisami w językach obcych wydane na podstawie art. 179 ust. 1 i 2 oraz numery PESEL osób, które uzyskały stopień doktora, a w przypadku braku tych numerów - numery dokumentów tożsamości tych osób oraz nazwy państw, które je wydały;
3) dyplomy habilitacyjne wraz z ich odpisami w językach obcych wydane na podstawie art. 179 ust. 1 i 2 oraz numery PESEL osób, które uzyskały stopień doktora habilitowanego, a w przypadku braku tych numerów - numery dokumentów tożsamości tych osób oraz nazwy państw, które je wydały;
4) informacje o:
a) wymianie dyplomu ukończenia studiów, suplementu do dyplomu, dyplomu doktorskiego, dyplomu habilitacyjnego albo odpisu któregoś z tych dokumentów w języku obcym,
b) stwierdzeniu nieważności dyplomu ukończenia studiów albo decyzji o nadaniu stopnia,
c) uchyleniu decyzji o nadaniu tytułu zawodowego albo stopnia
- jeżeli dotyczą dokumentów zarejestrowanych w repozytorium.
3. Uczelnia wydaje dyplom ukończenia studiów i jego odpisy w językach obcych oraz suplement do dyplomu i jego odpis w języku angielskim w postaci elektronicznej:
1) za pomocą narzędzi udostępnionych w repozytorium dyplomów elektronicznych;
2) po wprowadzeniu:
a) danych stanowiących niezbędne elementy dyplomu ukończenia studiów i danych wskazanych we wzorze suplementu do dyplomu, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 81 pkt 9 i 10,
b) numeru PESEL absolwenta, a w przypadku braku tego numeru - numeru dokumentu tożsamości oraz nazwy państwa, które go wydało,
c) danych umożliwiających weryfikację spójności informacji zawartych w dyplomie ukończenia studiów i suplemencie do dyplomu z danymi zawartymi w bazach danych Systemu POLon, o których mowa w art. 342 ust. 3 pkt 2, 4, 5 i 7, w szczególności identyfikatorów technicznych niezbędnych do dokonania tej weryfikacji.
4. Uczelnia może wprowadzić do dyplomu ukończenia studiów w postaci elektronicznej dodatkowe elementy.
5. Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki wydaje dyplom doktorski i dyplom habilitacyjny oraz odpisy tych dokumentów w językach obcych w postaci elektronicznej:
1) za pomocą narzędzi udostępnionych w repozytorium dyplomów elektronicznych;
2) po wprowadzeniu:
a) danych stanowiących niezbędne elementy dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 181 pkt 1,
b) numeru PESEL osoby, której nadano stopień, a w przypadku braku tego numeru - numeru dokumentu tożsamości oraz nazwy państwa, które go wydało,
c) danych umożliwiających weryfikację spójności informacji zawartych w dyplomie doktorskim albo dyplomie habilitacyjnym z danymi zawartymi w bazach danych Systemu POLon, o których mowa w art. 342 ust. 3 pkt 1, 3, 4, 6 i 7, w szczególności identyfikatorów technicznych niezbędnych do dokonania tej weryfikacji.
6. Podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki może wprowadzić do dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego w postaci elektronicznej dodatkowe elementy.
7. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby upoważnionej do ich podpisania i rejestruje w repozytorium dyplomów elektronicznych.
8. Rejestracja dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w repozytorium dyplomów elektronicznych następuje z chwilą opatrzenia tego dokumentu kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną zawierającą znacznik czasu.
9. Data rejestracji dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w repozytorium dyplomów elektronicznych stanowi datę wydania tego dokumentu.
10. Absolwentowi i osobie, której nadano stopień, w repozytorium dyplomów elektronicznych są udostępniane w postaci elektronicznej do pobrania z chwilą, o której mowa w ust. 8, dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, dyplom doktorski albo dyplom habilitacyjny oraz odpisy tych dokumentów w językach obcych.
11. Pobranie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przez absolwenta i osobę, której nadano stopień, następuje po ich uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
12. Dostęp do repozytorium dyplomów elektronicznych przysługuje:
1) ministrowi;
2) rektorom, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych i dyrektorowi CMKP - w zakresie dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wydanych przez dany podmiot;
3) dyrektorowi NAWA - w celu uwierzytelniania dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, wydanych przez uczelnie;
4) Prezesowi PAN - w celu uwierzytelniania dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz ich odpisów w językach obcych, wydanych przez instytuty PAN i instytuty międzynarodowe;
5) ministrom nadzorującym instytuty badawcze - w celu uwierzytelniania dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz ich odpisów w językach obcych, wydanych przez te instytuty;
6) ministrowi właściwemu do spraw pracy - w celu umożliwienia powiatowym urzędom pracy realizacji zadania, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620, 1746 i 1794), po udostępnieniu przez absolwenta albo osobę, której nadano stopień, danych dotyczących wydanego dyplomu.
13. Dostęp do zgromadzonych w repozytorium dyplomów elektronicznych informacji o dyplomach ukończenia studiów, suplementach do tych dyplomów, dyplomach doktorskich i dyplomach habilitacyjnych przysługuje:
1) ministrom nadzorującym uczelnie i PKA;
2) innym osobom lub podmiotom - po udostępnieniu przez absolwenta albo osobę, której nadano stopień, danych dotyczących wydanego dyplomu, umożliwiających uzyskanie tego dostępu.
14. Wydruk dyplomu ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego, pobranego z repozytorium dyplomów elektronicznych w sposób, o którym mowa w ust. 11, nie jest uznawany w obrocie prawnym za równoważny z odpowiednim dyplomem w postaci elektronicznej lub dyplomem w postaci papierowej.
15. Dyplom ukończenia studiów wraz z suplementem do dyplomu, dyplom doktorski i dyplom habilitacyjny mogą być udostępnione absolwentowi i osobie, której nadano stopień, w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel, po uwierzytelnieniu tego absolwenta albo tej osoby przy użyciu certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.”;”,
f) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
„13) w art. 353 po pkt 3 dodaje się pkt 3a-3c w brzmieniu:
„3a) szczegółowe wymagania techniczne dotyczące dyplomów ukończenia studiów, suplementów do dyplomów, dyplomów doktorskich i dyplomów habilitacyjnych oraz odpisów tych dokumentów w językach obcych w postaci elektronicznej, a także sposób ich wydawania i weryfikacji oraz specyfikację formatu tych dokumentów,
3b) zakres dodatkowych elementów:
a) dyplomu ukończenia studiów, które mogą być wprowadzone do repozytorium dyplomów elektronicznych zgodnie z art. 347a ust. 4,
b) dyplomu doktorskiego i dyplomu habilitacyjnego, które mogą być wprowadzone do repozytorium dyplomów elektronicznych zgodnie z art. 347a ust. 6,
3c) zakres danych umożliwiających dostęp do:
a) repozytorium dyplomów elektronicznych - na podstawie art. 347a ust. 12 pkt 6,
b) informacji o dyplomach ukończenia studiów, suplementach do tych dyplomów, dyplomach doktorskich i dyplomach habilitacyjnych, zgromadzonych w repozytorium dyplomów elektronicznych - na podstawie art. 347a ust. 13 pkt 2,”;”;
2) w art. 38:
a) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) art. 12 pkt 8-10, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.;”,
b) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) art. 12 pkt 7 i 11-13, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2026 r.;”,
c) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) art. 4 pkt 2 w zakresie art. 28 ust. 6 pkt 11, art. 10 pkt 2 w zakresie art. 29a ust. 1 i pkt 10 lit. b oraz art. 12 pkt 1, 2 i 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.”.
Art. 2.
1) uchyla się art. 60aa;
2) w art. 62 uchyla się ust. 1a.
Art. 3.
Art. 4.
1) w art. 77 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wzór dyplomu ukończenia studiów w postaci papierowej zatwierdza senat.”;
2) w art. 78 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Uwierzytelnienie polega na poświadczeniu autentyczności:
1) podpisu i funkcji osoby podpisującej dokument lub tożsamości pieczęci urzędowej uczelni, którą jest opatrzony ten dokument, albo
2) dokumentu elektronicznego w repozytorium dyplomów elektronicznych.”;
3) w art. 79 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) wydanie, na podstawie art. 77 ust. 2a, 2b i 2d, odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym, o którym mowa w art. 77 ust. 2a, lub odpisu suplementu do dyplomu w języku angielskim, z wyjątkiem art. 77 ust. 2a zdanie drugie;”;
4) w art. 175 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister może nałożyć na federację administracyjną karę pieniężną w wysokości do:
1) 50 000 zł w przypadku:
a) naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 119 ust. 3 i 4, art. 188, art. 222 oraz art. 358,
b) niewprowadzenia do systemu, o którym mowa w art. 342 ust. 1, danych, o których mowa w art. 343 ust. 1, art. 343a ust. 1, art. 345 ust. 1, art. 348 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 353, a także w przypadku ich niezaktualizowania, niezarchiwizowania lub nieusunięcia z tego systemu;
2) 5000 zł w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 179 ust. 1.”;
5) w art. 176 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) art. 24 ust. 9, art. 177-180, art. 182-226a, art. 259-262, art. 264, art. 266, art. 267 ust. 1, art. 268-270, art. 322, art. 343, art. 343a, art. 345, art. 346, art. 347a, art. 348-350, art. 351 ust. 4, art. 354, art. 355, art. 358a, art. 360-362, art. 408, art. 409 ust. 2-5, art. 410, art. 411, art. 420, art. 423, art. 425-428, art. 432, art. 469a i art. 469b;”;
6) w art. 343:
a) w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) rektorom, Prezesowi PAN, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych, Prezesowi Centrum Łukasiewicz, dyrektorom instytutów Sieci Łukasiewicz, dyrektorowi CMKP, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa oraz osobom kierującym podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 7 i 8, posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie danych dotyczących nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia lub działalność naukową, zatrudnionych w kierowanych przez nich podmiotach;”,
b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Osoba prowadząca działalność naukową i osoba biorąca udział w prowadzeniu działalności naukowej nie częściej niż raz na 2 lata składa rektorowi, dyrektorowi instytutu PAN, dyrektorowi instytutu badawczego, dyrektorowi instytutu międzynarodowego, dyrektorowi CMKP lub osobie kierującej podmiotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8, oświadczenie o dziedzinie i dyscyplinie, którą reprezentuje.”;
7) w art. 343a:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dane, o których mowa w ust. 1, wprowadzają na bieżąco do Systemu POLon rektorzy, rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych oraz dyrektor CMKP.”,
b) w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) rektorom oraz rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych oraz dyrektorowi CMKP - w zakresie danych dotyczących cudzoziemców przyjętych na studia i do szkół doktorskich w kierowanych przez nich podmiotach;”;
8) w art. 345:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dane, o których mowa w ust. 1 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 353 w tym zakresie, wprowadzają do Systemu POLon rektorzy, rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych i dyrektor CMKP.”,
b) w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) rektorom, rektorom uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorom instytutów PAN, dyrektorom instytutów badawczych, dyrektorom instytutów międzynarodowych oraz dyrektorowi CMKP - w zakresie danych dotyczących osób ubiegających się o stopień doktora w kierowanych przez nich jednostkach;”;
9) w art. 346 po ust. 4a dodaje się ust. 4b w brzmieniu:
„4b. Dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 9-17 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 353 w tym zakresie, wprowadza do Systemu POLon dyrektor CMKP.”;
10) w art. 348 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) rektorzy, rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych i dyrektor CMKP - w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 i 2;”;
11) w art. 349:
a) w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
„1a) stopień albo tytuł profesora;
1b) zakres upoważnienia;”,
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Dane, o których mowa w ust. 1, wprowadzają do Systemu POLon rektorzy, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych i dyrektor CMKP.
3. Dostęp do danych zawartych w bazie przysługuje:
1) ministrowi, ministrom nadzorującym uczelnie i instytuty badawcze oraz ministrowi nadzorującemu CMKP;
2) Prezesowi PAN;
3) dyrektorowi NAWA.”;
12) w art. 350 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Dane, o których mowa w ust. 1, wprowadzają, na formularzach w postaci elektronicznej udostępnionych w Systemie POLon, w zakresie:
1) pkt 1 i 2-4 - rektorzy uczelni publicznych i dyrektor CMKP;
2) pkt 3 - rektorzy uczelni prowadzonych przez kościoły i inne związki wyznaniowe, otrzymujących subwencje, dotacje i inne środki z budżetu państwa oraz osoby kierujące podmiotami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 7 i 8, posiadającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) pkt 1a, 3 i 5 - Prezes Centrum Łukasiewicz i dyrektorzy instytutów Sieci Łukasiewicz.”;
13) w art. 353 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) szczegółowy zakres danych, o których mowa w art. 343 ust. 1 pkt 3, 8, 9 i 11-21, art. 344 ust. 1 pkt 4 i 8-10, art. 345 ust. 1 pkt 3, 6, 7 i 13-16, art. 346 ust. 1 pkt 1, 3, 5-9 i 11-17 oraz w art. 349 ust. 1 pkt 1b-3, 4 i 5, zamieszczanych w bazach danych,”;
14) w art. 354 w ust. 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„Oświadczenie dotyczące baz danych, o których mowa w art. 342 ust. 3 pkt 1-7 i 9, składa się do dnia 31 stycznia według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.”;
15) w art. 355:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Rektorzy, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych, Prezes Centrum Łukasiewicz, dyrektorzy instytutów Sieci Łukasiewicz i dyrektor CMKP realizują obowiązek, o którym mowa w art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799 oraz z 2025 r. poz. 1792), za pośrednictwem Systemu POLon.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W zakresie danych nieobjętych Systemem POLon rektorzy, dyrektorzy instytutów PAN, dyrektorzy instytutów badawczych, dyrektorzy instytutów międzynarodowych, Prezes Centrum Łukasiewicz, dyrektorzy instytutów Sieci Łukasiewicz i dyrektor CMKP uzupełniają dane wymagane na potrzeby statystyki publicznej na formularzach w postaci elektronicznej udostępnionych w Systemie POLon.”;
16) uchyla się art. 358b;
17) w art. 431:
a) w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) 5000 zł w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 77 ust. 2 i art. 179 ust. 1.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Minister może nałożyć na instytut PAN, instytut badawczy, instytut międzynarodowy lub CMKP administracyjną karę pieniężną w wysokości do:
1) 50 000 zł w przypadku:
a) naruszenia obowiązków, o których mowa w art. 188, art. 206 ust. 1 i 2, art. 222 oraz art. 358,
b) niewprowadzenia do Systemu POLon danych, o których mowa w art. 343 ust. 1, art. 343a ust. 1, art. 345 ust. 1, art. 346 ust. 1, art. 348 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 353, a także w przypadku ich niezaktualizowania, niezarchiwizowania lub nieusunięcia z tego systemu;
2) 5000 zł w przypadku naruszenia terminu, o którym mowa w art. 179 ust. 1.”,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Minister może nałożyć na Centrum Łukasiewicz lub instytut Sieci Łukasiewicz administracyjną karę pieniężną w wysokości do 50 000 zł w przypadku niewprowadzenia do Systemu POLon danych, o których mowa w art. 343 ust. 1 i art. 346 ust. 1 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 353, a także w przypadku ich niezaktualizowania, niezarchiwizowania lub nieusunięcia z tego systemu.”,
d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wpływy z kar, o których mowa w ust. 1-2a, stanowią dochód budżetu państwa.”.
Art. 5.
2. Dodatkowy odpis dyplomu ukończenia studiów lub odpis suplementu do dyplomu, w języku polskim lub w języku obcym dla absolwentów, którzy ukończyli studia przed dniem 1 stycznia 2027 r., uczelnia wydaje, jeżeli wniosek o jego wydanie zostanie złożony w terminie:
1) do dnia 31 grudnia 2028 r. - w przypadku gdy od dnia ukończenia studiów upłynęło więcej niż 10 lat;
2) 2 lat od dnia, w którym upłynie 10 lat od dnia ukończenia studiów.
3. Za wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów w języku obcym i dodatkowego odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym uczelnia może pobrać opłatę w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 81 pkt 12 ustawy zmienianej w art. 4.
Art. 6.
2. Odpis dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego dla osób, które uzyskały stopień naukowy albo stopień w zakresie sztuki przed dniem 1 stycznia 2027 r., uczelnia, instytut naukowy Polskiej Akademii Nauk, instytut badawczy, międzynarodowy instytut naukowy utworzony na podstawie ustawy działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego wydają, jeżeli wniosek o jego wydanie zostanie złożony w terminie:
1) do dnia 31 grudnia 2028 r. - w przypadku gdy od dnia uzyskania tego stopnia upłynęło więcej niż 10 lat;
2) 2 lat od dnia, w którym upłynie 10 lat od dnia uzyskania tego stopnia.
Art. 7.
1) wydaje dyplomy ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów i odpisami tych dokumentów w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu ukończenia studiów;
2) może wydawać nieodpłatnie oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, w postaci papierowej także dyplomy ukończenia studiów wraz z suplementami do dyplomów w postaci elektronicznej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1) student może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu:
a) dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim,
b) suplementu do dyplomu w języku angielskim;
2) absolwent może złożyć wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu:
a) dyplomu ukończenia studiów w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i rosyjskim, jeżeli odpis w danym języku nie został wcześniej wydany,
b) suplementu do dyplomu w języku angielskim, jeżeli odpis ten nie został wcześniej wydany.
3. Odpis dyplomu ukończenia studiów w jednym języku obcym, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, i odpis suplementu do dyplomu w języku angielskim uczelnia wydaje w postaci elektronicznej, na wniosek studenta, nieodpłatnie. Za wydanie pozostałych odpisów, na wniosek studenta albo absolwenta, uczelnia może pobrać opłatę w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 81 pkt 12 ustawy zmienianej w art. 4.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1) sporządzenie dyplomu ukończenia studiów i jego odpisów w językach obcych, o których mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a, wraz z suplementem do dyplomu i jego odpisem w języku angielskim w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po wydaniu tych dokumentów w postaci elektronicznej;
2) uczelnia wydaje, na wniosek studenta, wyłącznie w postaci papierowej odpis dyplomu ukończenia studiów lub odpis suplementu do dyplomu w języku obcym, w którym było prowadzone kształcenie na studiach, innym niż wymienione w ust. 2 pkt 1 lit. a.
Art. 8.
1) wydają dyplomy doktorskie i dyplomy habilitacyjne oraz odpisy tych dokumentów w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu uzyskania stopnia;
2) mogą wydawać nieodpłatnie oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, w postaci papierowej także dyplomy doktorskie i dyplomy habilitacyjne w postaci elektronicznej.
2. Osobie, której w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r. nadano stopień naukowy doktora albo stopień doktora w zakresie sztuki, w wyniku postępowania, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 4:
1) podmioty, o których mowa w ust. 1, nadające ten stopień:
a) wydają wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu nadania stopnia,
b) mogą wydać oprócz wspólnego dyplomu doktorskiego w postaci papierowej także wspólny dyplom doktorski w postaci elektronicznej albo
2) jeden z podmiotów, o których mowa w ust. 1, nadających stopień, wskazany w umowie:
a) wydaje wspólny dyplom doktorski w postaci papierowej na zasadach obowiązujących w dniu nadania stopnia,
b) może wydać oprócz dyplomu doktorskiego w postaci papierowej dyplom doktorski w postaci elektronicznej.
3. W postępowaniu w sprawie nadania stopnia naukowego doktora albo stopnia doktora w zakresie sztuki prowadzonym z udziałem podmiotu zagranicznego umowa, o której mowa w art. 185 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 4, może określać, że osobie, której nadano ten stopień w okresie od dnia 30 czerwca 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., podmiot zagraniczny wydaje dyplom doktorski w postaci papierowej, a:
1) podmiot, o którym mowa w ust. 1, nadający ten stopień wydaje dyplom doktorski wyłącznie w postaci papierowej albo w postaci papierowej i postaci elektronicznej, albo
2) podmioty, o których mowa w ust. 1, nadające ten stopień wydają wspólny dyplom doktorski wyłącznie w postaci papierowej albo w postaci papierowej i postaci elektronicznej, albo
3) jeden z podmiotów, o których mowa w ust. 1, nadających ten stopień, wskazany w umowie, wydaje dyplom doktorski wyłącznie w postaci papierowej albo w postaci papierowej i postaci elektronicznej.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. b:
1) osoba ubiegająca się o nadanie stopnia naukowego albo stopnia w zakresie sztuki albo osoba, która taki stopień uzyskała, może złożyć do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, albo jednego z podmiotów nadających stopień doktora w wyniku postępowania, o którym mowa w art. 185 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 4, wniosek o wydanie w postaci elektronicznej odpisu dyplomu doktorskiego albo dyplomu habilitacyjnego w każdym z następujących języków obcych: angielskim, francuskim, hiszpańskim, niemieckim i łacinie;
2) sporządzenie dokumentów, o których mowa w art. 179 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4, w postaci papierowej jest możliwe wyłącznie po ich wydaniu w postaci elektronicznej.
Art. 9.
1) art. 2, art. 3 oraz art. 4 pkt 6-10, pkt 11 lit. b, pkt 12, 15 i 16, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2) art. 4 pkt 11 lit. a i pkt 13, art. 7 oraz art. 8, które wchodzą w życie z dniem 30 czerwca 2026 r.;
3) art. 4 pkt 1-5, 14 i 17, art. 5 oraz art. 6, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: K. Nawrocki
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1871 i 1897 oraz z 2025 r. poz. 619, 620, 621, 622, 1162 i 1794.
- Data ogłoszenia: 2025-12-22
- Data wejścia w życie: 2025-12-31
- Data obowiązywania: 2025-12-31
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA

