REKLAMA
Monitor Polski - rok 2020 poz. 1194
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 3 grudnia 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "prowadzenie ogólnodostępnego poradnictwa obywatelskiego niezależnego od systemu regulowanego przepisami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie ogólnodostępnego poradnictwa obywatelskiego niezależnego od systemu regulowanego przepisami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sprawiedliwości: Z. Ziobro
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 3 grudnia 2020 r. (poz. 1194)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE OGÓLNODOSTĘPNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO NIEZALEŻNEGO OD SYSTEMU REGULOWANEGO PRZEPISAMI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
| Prowadzenie ogólnodostępnego poradnictwa obywatelskiego niezależnego od systemu regulowanego przepisami |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
| Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
| 5 lat |
4. Poziom polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
| 5 |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
| Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się | |
| Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego udzielania porad obywatelskich. W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z obszaru metodyki poradnictwa obywatelskiego, zapobiegania problemom społecznym i ich rozwiązywania oraz ustaw i rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego z zakresu przede wszystkim zadłużenia, spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego i wsparcia rodziny. Jest przygotowana do przeprowadzenia całego procesu poradnictwa obywatelskiego, począwszy od zawarcia wstępnego kontraktu z klientem poprzez identyfikację potrzeb i oczekiwań do zamknięcia sprawy. Opracowuje wspólnie z klientem sposoby rozwiązania problemu oraz wypracowuje możliwe strategie i harmonogram działania, oraz prowadzi dokumentację porady. Stosuje techniki komunikacyjne w rozmowie z klientem i wskazuje instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wyspecjalizowanej. | |
|
| |
| Zestaw 1. Podstawy teoretyczne poradnictwa obywatelskiego | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Posługuje się wiedzą z obszaru poradnictwa obywatelskiego | - wyjaśnia różnicę pomiędzy poradnictwem prawnym a obywatelskim; |
| - omawia historię kształtowania się poradnictwa obywatelskiego w Polsce; | |
| - omawia formy aktywizacji i partycypacji obywatelskiej; | |
| - omawia źródła prawa i określa ich hierarchię; | |
| - omawia źródła rzetelnej i aktualnej informacji prawnej; | |
| - wskazuje instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wyspecjalizowanej; | |
| - omawia kwestie regulowane prawem miejscowym i przepisami szczególnymi; | |
| - wymienia obowiązujące akty prawne regulujące kwestie związane między innymi z zadłużeniem, sprawami mieszkaniowymi, zabezpieczeniem społecznym, wsparciem rodziny. | |
| Charakteryzuje obszar działalności zawodowej doradcy obywatelskiego | - omawia etapy porady obywatelskiej; |
| - omawia zasady i standardy poradnictwa obywatelskiego, wskazując na nieodpłatność, szeroki dostęp do usługi, rzetelność udzielanych porad, zapewnienie jakości świadczonych usług, poufność, mobilizowanie klienta do samodzielnego działania, formę świadczonej pomocy; | |
| - omawia znaczenie wsparcia doradcy w procesie rozwiązywania sytuacji problemowej objętej poradą; | |
| - wskazuje sytuacje problemowe, jakie mogą wystąpić w pracy doradcy obywatelskiego; | |
| - omawia sposoby reagowania na sytuacje problemowe; | |
| - wskazuje sytuacje, w których doradca może odmówić udzielenia porady. | |
|
| |
| Zestaw 2. Świadczenie porady obywatelskiej | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Zawiera wstępny kontrakt z klientem | - informuje o zasadach udzielania porad obywatelskich; |
| - przedstawia warunki udzielenia porady. | |
| Identyfikuje potrzeby i oczekiwania klienta | - wymienia rodzaj informacji, które należy uzyskać od klienta; |
| - uzyskuje informacje od klienta o jego problemach, zasobach, deficytach i sytuacji społeczno-ekonomicznej; | |
| - diagnozuje problemy; | |
| - ustala oczekiwania klienta; | |
| - wskazuje uprawnienia i obowiązki klienta, ustala stan faktyczny sytuacji klienta; | |
| - ustala wraz z klientem priorytety i obszary problemowe wymagające wsparcia. | |
| Udziela porady obywatelskiej | - podaje możliwe sposoby rozwiązania problemu oraz jego skutki (np. negatywne i pozytywne następstwa); |
| - wyjaśnia treść dokumentów, z jakimi przychodzi klient; | |
| - przygotowuje wraz z klientem pisma/dokumenty (np. pismo do urzędu); | |
| - edukuje w zakresie obowiązków i praw przysługujących klientowi, a także w zakresie sposobów, terminów i skutków działań lub zaniechań w zakresie ich realizacji; | |
| - aktywizuje klienta do samodzielnego działania poprzez zapewnienie jego udziału w wyborze celu i sposobu postępowania; | |
| - wskazuje instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wyspecjalizowanej; | |
| - podsumowuje rozmowę. | |
| Opracowuje z klientem możliwe sposoby rozwiązania problemu i wypracowuje możliwe strategie i harmonogram działania | - omawia cel i zasady opracowywania możliwych sposobów rozwiązania problemu i wypracowania możliwych strategii i harmonogramu działania; |
| - korzysta z baz danych aktów prawnych; | |
| - opracowuje z klientem możliwe rozwiązania problemu i wypracowuje strategie działania, w tym: | |
| - wskazuje podstawę prawną propozycji rozwiązań, | |
| - terminy, harmonogram, | |
| - obszary problemowe (spriorytetyzowane), | |
| - propozycje rozwiązań i ich konsekwencje, | |
| - sposoby monitorowania efektów, | |
| - inne zasoby wsparcia. | |
| Prowadzi dokumentację udzielonej porady obywatelskiej | - wyjaśnia cele tworzenia dokumentacji; |
| - omawia elementy karty sprawy klienta; | |
| - wypełnia kartę sprawy klienta w zakresie obejmującym opis problemu i opis udzielanej porady; | |
| - kategoryzuje poradę zgodnie z aktualnie obowiązującym systemem rejestracji danych (np. bazą spraw klientów zgodnie z wymogami wynikającymi z aktualnie obowiązujących regulacji dotyczących ochrony danych osobowych); | |
| - dokonuje anonimizacji danych; | |
| - omawia przepisy o ochronie danych osobowych. | |
| Stosuje techniki komunikacyjne w rozmowie z klientem | - wita i żegna się z klientem; |
| - w rozmowie z klientem stosuje techniki komunikacji interpersonalnej (np. parafrazowanie, pytania otwarte, pytania zamknięte, uzyskiwanie informacji zwrotnej, zachęty); | |
| - dostosowuje przekaz do klienta; | |
| - wyjaśnia rolę komunikacji niewerbalnej. | |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
| Metody weryfikacji |
| Efekt uczenia weryfikuje się z wykorzystaniem następujących metod: |
| - test teoretyczny; |
| - obserwacja w warunkach symulowanych; |
| - rozmowa z komisją. |
| Zasoby kadrowe |
| Weryfikację efektów uczenia się dla kwalifikacji przeprowadza komisja weryfikacyjna składająca się z minimum trzech osób. Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania: |
| - posiadać wykształcenie wyższe magisterskie; |
| - posiadać 500 godz. udokumentowanego doświadczenia w obszarze poradnictwa obywatelskiego zdobytego w ciągu ostatnich 5 lat lub minimum 5-letnie doświadczenie w superwizji lub wprowadzaniu pracowników lub stażystów do pracy z wykorzystaniem metodyki pracy stosowanej w doradztwie obywatelskim; |
| - posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. |
| Sposób organizacji walidacji oraz warunki przeprowadzenia weryfikacji |
| Podczas walidacji instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić warunki do przeprowadzenia walidacji. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: pierwszej - teoretycznej i drugiej - praktycznej. Warunkiem podejścia do części drugiej jest pozytywny wynik części pierwszej. W części pierwszej wykorzystywana jest metoda testu teoretycznego, a sprawdzeniu podlegają efekty uczenia się w zakresie posługiwania się wiedzą z obszaru poradnictwa obywatelskiego i działalności zawodowej doradcy obywatelskiego. |
| W części drugiej wykorzystywana jest metoda obserwacji w warunkach symulowanych (symulacja rozmowy z klientem, następnie przygotowanie zindywidualizowanego planu działania), a sprawdzeniu podlegają efekty uczenia się w zakresie zawierania wstępnego kontraktu z klientem, identyfikowania potrzeb i oczekiwań klienta, udzielania porady obywatelskiej oraz umiejętności opracowania z klientem możliwych sposobów rozwiązania problemu i wypracowania możliwej strategii i harmonogramu działania. |
| Rozmowa z komisją jest stosowana komplementarnie do innych metod. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: |
| - dostęp dla uczestników walidacji do aktów prawnych; |
| - osobę przygotowaną do odegrania scenek, np. aktora, statystę, członka komisji; |
| - wzory kart spraw klienta; |
| - urządzenie rejestrujące dźwięk i obraz do utrwalenia praktycznej części weryfikacji. |
| Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji |
| Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać kwalifikację pełną z minimum 6 poziomem PRK zgodnie z art. 8 ustawy o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Kwalifikacje na 6 poziomie PRK posiadają osoby, które ukończyły studia pierwszego stopnia. |
7. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
| Nie rzadziej niż raz na 5 lat. |
- Data ogłoszenia: 2020-12-17
- Data wejścia w życie: 2020-12-17
- Data obowiązywania: 2020-12-17
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA
