REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 536
UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 28 maja 2025 r.
w 120. rocznicę urodzin Mieczysława Bekkera
Mieczysław Grzegorz Bekker urodził się 25 maja 1905 roku w Strzyżowie koło Hrubieszowa. W 1908 roku wraz z rodzicami zamieszkał w okolicach Konina. W Koninie ukończył humanistyczne gimnazjum i w 1924 roku zdał maturę. Ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej w 1929 roku.
W latach 1929-1931 odbył służbę wojskową w Szkole Podchorążych Saperów w Modlinie, a następnie został zatrudniony w Instytucie Badań Inżynierii, gdzie prowadził badania nowych pojazdów dla wojska. Pracował także w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii w Warszawie. W 1934 roku otrzymał przydział do Dowództwa Broni Pancernej. W latach 1936-1939 był wykładowcą w Studium Wojskowym Politechniki Warszawskiej, uruchamiając Laboratorium Pojazdów Specjalnych. Prowadził wykłady w warszawskiej Szkole Inżynierii Wojskowej. W tym okresie wykładał zagadnienia współpracy koła lub gąsienicy z podłożem. Teoria ta po wielu latach została nową dziedziną mechaniki jako terramechanika. Do wybuchu II wojny światowej współpracował z Ministerstwem Spraw Wojskowych.
Uczestniczył w kampanii wrześniowej 1939 roku. Przekroczył granicę z Rumunią, a po 6 miesiącach przedostał się do Francji i został zatrudniony w Wydziale Czołgów w Ministerstwie Uzbrojenia w Paryżu. Po upadku Francji udał się w 1942 roku przez Marsylię do Kanady, gdzie pracował w Biurze Badań Broni Pancernej, podlegającym Ministerstwu Zaopatrzenia. Mając zgodę polskiego rządu na emigracji, w 1943 roku wstąpił do armii kanadyjskiej, którą opuścił w 1956 roku, posiadając stopień podpułkownika. W tym samym roku wyjechał do USA, gdzie pracował w Wojskowym Laboratorium Pojazdów Terenowych i prowadził wykłady. Niedługo później został profesorem Uniwersytetu Michigan i dyrektorem Instytutu Badań koncernu General Motors.
W 1961 roku w ramach konkursu NASA na pojazd księżycowy w programie Apollo podjął wraz z zespołem pod Jego kierownictwem prace, które doprowadziły do zbudowania pojazdu księżycowego Lunar Roving Vehicle (LRV). Został on wykonany przez koncern General Motors w kooperacji z zakładami Boeing. Mieczysław Bekker był autorem rozwiązań technicznych, które zapewniały poruszanie się LRV po Księżycu.
Jako emeryt został członkiem rady naukowej przy Prezydencie Stanów Zjednoczonych, a także współpracował z instytucjami wojskowymi USA i Kanady. Mieczysław Bekker zmarł 8 stycznia 1989 roku w Santa Barbara w Kalifornii w wieku 84 lat.
Profesor Mieczysław Bekker pozostawił po sobie liczne prace naukowe, w tym prace w dziedzinie pojazdów terenowych: „Theory of land locomotion” (1956), „Off-the-road locomotion” (1960) i „Introduction to terrain vehicle” (1969). Światowa społeczność naukowa doceniła osiągnięcia Mieczysława Bekkera. Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia. Doktoraty honorowe przyznały Mu Politechnika w Monachium i Uniwersytet Carleton w Ottawie, a także Uniwersytet w Bolonii.
Senat Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmując uchwałę w 120. rocznicę urodzin tego wybitnego Polaka, pragnie przypomnieć Jego postać i zasługi, a także podkreślić światowe zasługi Polski i Polaków dla budowania i rozwoju nowoczesnych technologii. Senat Rzeczypospolitej Polskiej pragnie także popierać dążenia świata nauki do podmiotowej obecności w polskim życiu społecznym i gospodarczym. Obecnie budowane społeczeństwo informacyjne stawia przed nami nowe wyzwania, wśród których kreatywność w nauce i gospodarce ma zasadnicze znaczenie. Badania naukowe i ich wdrażanie do nowoczesnej gospodarki zdecydują o sile społeczeństw, narodów i państw. Dlatego Senat Rzeczypospolitej Polskiej zachęca młodych do inspirowania się tą niezwykle nowoczesną postacią.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Marszałek Senatu: M. Kidawa-Błońska
- Data ogłoszenia: 2025-06-02
- Data wejścia w życie: 2025-05-28
- Data obowiązywania: 2025-05-28
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA