REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2025 poz. 592

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 29 maja 2025 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie wieloletniego procesu szkoleniowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie wieloletniego procesu szkoleniowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys

 

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).

Załącznik 1. [INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ „PLANOWANIE I PROWADZENIE WIELOLETNIEGO PROCESU SZKOLENIOWEGO W JEŹDZIECTWIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 29 maja 2025 r. (M. P. poz. 592)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE WIELOLETNIEGO PROCESU SZKOLENIOWEGO W JEŹDZIECTWIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej

Planowanie i prowadzenie wieloletniego procesu szkoleniowego w jeździectwie

 

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

 

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Planowanie i prowadzenie wieloletniego procesu szkoleniowego w jeździectwie" jest przygotowana nie tylko do samodzielnego planowania i prowadzenia wieloletniego procesu treningowego, ale także przez swoją wiedzę i doświadczenie do pełnienia roli mentora w obszarze planowania i prowadzenia treningu sportowego dla mniej doświadczonych trenerów i szkoleniowców. Diagnozuje umiejętności zawodników niezbędne do odnoszenia sukcesów sportowych, wyznacza cele długo i krótkoterminowe programu treningowego, opracowuje wieloletni plan treningowy w oparciu o badania diagnostyczno-kontrolne i testy sprawnościowe. Przygotowuje strategię i taktykę startów w celu osiągnięcia najwyższych wyników sportowych. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu treningu koni oraz zawodników. Dba o zrównoważony rozwój umiejętności jeździeckich zarówno konia, jak i jeźdźca. Motywuje, trenuje i koryguje konia i jeźdźca, a także jest przygotowana do ewaluacji koncepcji treningowych innych szkoleniowców. Tworzy program szkolenia sportowego i organizuje sztab szkoleniowy oraz promuje dyscyplinę.

 

Zestaw 1. Ewaluacja procesu treningowego prowadzonego przez innych trenerów w wybranej konkurencji olimpijskiej z dyscypliny jeździectwo

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Analizuje proces treningowy z zakresu jeździectwa prowadzony przez innego trenera

- omawia etyczne aspekty ewaluacji procesu treningowego innych trenerów,

- analizuje plan szkoleniowy, w tym cele główne, plan startów, mikrocykle, plan treningowy, obciążenia treningowe,

- analizuje stosowane narzędzia i metody ewaluacji procesu treningowego,

- analizuje sposoby weryfikacji stanu wytrenowania pary koń - jeździec,

- analizuje wyniki testów i sprawdzianów, dane statystyczne oraz wyniki obserwacji startów

Formułuje wnioski i przekazuje informację zwrotną dotyczącą procesu szkolenia w jeździectwie

- prezentuje wyniki analizy,

- uzasadnia przedstawione wnioski,

- formułuje zalecenia dalszej pracy trenerskiej

 

Zestaw 2. Doskonalenie i rozwijanie umiejętności prowadzenia procesu treningowego w wybranej konkurencji dyscypliny jeździectwo, z uwzględnieniem uwarunkowań międzynarodowych

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę z zakresu prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie

- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru jeździectwa sportowego (publikacje, źródła elektroniczne),

- wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne, naukowe i technologiczne w obszarze dyscypliny, z uwzględnieniem uwarunkowań międzynarodowych,

- uczestniczy czynnie w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach,

- prezentuje własne wnioski z konferencji, szkolenia lub warsztatu, w których brał udział w ostatnim roku

Ewaluuje własne koncepcje szkoleniowe z jeździectwa

- analizuje bieżące wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników na poszczególnych etapach szkolenia,

- weryfikuje i modyfikuje plany szkoleniowe oraz uzasadnia potrzebę ich zmiany w zależności od stopnia realizacji postawionego celu,

- posługuje się metodami i technikami badań oraz zasadami metrologii, korzystając z dostępnych narzędzi badawczych do oceny rozwoju psychofizycznego oraz wiodących komponentów sprawności fizycznej zawodników,

- formułuje wnioski do dalszej pracy szkoleniowej

Kieruje jeździeckim procesem szkoleniowym

- wyznacza cele i zadania dla zespołu szkoleniowego,

- planuje i prowadzi proces szkoleniowy na różnych poziomach zaawansowania sportowego,

- wprowadza metody i środki treningowe z innych dyscyplin sportu,

- dobiera sprzęt i rozwiązania techniczne w celu maksymalizacji osiągnięć pary koń-jeździec, z uwzględnieniem charakteru, zachowania i preferencji konia i jeźdźca,

- ocenia prawidłowość doboru programów ćwiczeń i obciążeń w zależności od poziomu sprawności fizycznej, płci i wieku osób ćwiczących,

- ocenia prawidłowość doboru programów ćwiczeń i obciążeń dla konia,

- uzasadnia znaczenie relacji zawodników z innymi osobami współtworzącymi proces szkoleniowy,

- współpracuje z innymi trenerami oraz osobami mogącymi mieć wpływ na efektywność szkolenia

Przygotowuje program szkolenia sportowego i organizuje sztab szkoleniowy oraz promuje dyscyplinę

- tworzy program szkolenia sportowego, w tym opracowuje materiały szkoleniowe, testy sprawdzające i inne pomoce dydaktyczne,

- organizuje sztab szkoleniowy poprzez prowadzenie szkoleń dla szkoleniowców posiadających niższe kwalifikacje,

- włącza do procesu szkolenia sportowego fachowców z innych obszarów - m.in. fizjoterapeutów, specjalistów w dopasowaniu siodeł (saddle-fitterów), psychologów sportu,

- promuje dyscyplinę, na przykład poprzez udział w konferencjach, wydarzeniach sportowych lub kulturalnych

Przygotowuje wieloletni plan treningowy w jeździectwie

- określa cel główny i przygotowuje plan startów,

- opracowuje cele treningowe,

- dobiera mikrocykle do realizacji planu startów,

- określa zadania wynikowe i szkoleniowe,

- uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawnościowych lub wydolnościowych w formułowaniu celów szkoleniowych,

- uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów,

- dobiera metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychoruchowego dla pary koń-jeździec w kontekście wieloletniego planu treningowego,

- uzasadnia plan treningów i startów w relacji do celów sportowych,

- uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych

 

Zestaw 3. Charakteryzowanie zagadnień związanych z psychospołecznymi aspektami uprawiania jeździectwa

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia zagadnienia związane z optymalizacją stylu życia zawodników uprawiających jeździectwo

- omawia zasady optymalizacji stylu życia zawodnika uprawiającego jeździectwo,

- omawia zagadnienia związane z higieną życia zawodnika,

- omawia zagadnienia związane z odnową psychobiologiczną zawodnika

Pracuje z zawodnikami nad koncentracją na zadaniach sportowych, znaczeniem odporności psychicznej oraz nad kształtowaniem pewności siebie do wykorzystania w jeździectwie

- omawia znaczenie odporności psychicznej dla osiągania efektów szkoleniowych i wyników sportowych w jeździectwie,

- omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników koncentracji na zadaniach sportowych, odporności psychicznej i pewności siebie,

- stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników koncentrację na zadaniach sportowych, odporność psychiczną i pewność siebie

Wykorzystuje umiejętności wizualizacji i technik relaksacyjnych oraz optymistycznego sposobu myślenia o treningu i startach w jeździectwie

- omawia przykładowe techniki radzenia sobie ze stresem, np. treningi relaksacyjne,

- prowadzi ćwiczenia relaksacyjne z zawodnikami,

- omawia związek wizualizacji (treningu ideomotorycznego) i "wewnętrznego programowania" w treningu techniczno-taktycznym,

- omawia przykładowe ćwiczenia wizualizacji,

- prowadzi ćwiczenia wizualizacji z zawodnikami, np. wizualizację ćwiczeń techniczno-taktycznych, wizualizację celów,

- omawia techniki i narzędzia potrzebne do kształtowania u zawodników optymistycznego sposobu myślenia o treningu i startach w jeździectwie,

- stosuje techniki i narzędzia kształtujące u zawodników optymistyczny sposób myślenia o treningu i startach w jeździectwie

 

 

Zestaw 4. Przygotowanie strategii zawodów i taktyki przejazdów jeździeckich

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Przygotowuje taktykę rozegrania czworoboku, ujeżdżenia lub próby Wszechstronnego Konkursu Konia Wierzchowego (WKKW)

- sprawdza rozplanowanie miejsca rozegrania konkurencji,

- sprawdza rodzaj podłoża w miejscu startu,

- ustala cel przejazdu w oparciu o ustaloną strategię rozegrania zawodów, np. dobór konia, poziom konkursu, z uwzględnieniem celu szkoleniowego lub sportowego,

- analizuje bieżące wyniki przejazdów innych zawodników i dobiera taktykę przejazdu do układu tabeli wyników

Przygotowuje strategię rozegrania zawodów jeździeckich

- identyfikuje rodzaj uczestnictwa zawodnika w zawodach (starty kontrolne, start główny),

- ustala ogólną strategię rozegrania zawodów,

- dobiera konia do konkursu i dnia zawodów z uwzględnieniem programu zawodów i celu uczestnictwa w zawodach

 

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie procesu weryfikacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod:

- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją",

- analiza dowodów i deklaracji,

- prezentacja.

Dowodami potwierdzającymi wszystkie kryteria weryfikacji są: licencja trenera I klasy Polskiego Związku Jeździeckiego (PZJ), uzyskana nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z minimum 3 osób. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru sportu lub wychowania fizycznego,

- posiadać co najmniej ośmioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu).

Każdy z pozostałych członków komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać nieprzerwanie od minimum 5 lat licencję trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 6 PRK. Możliwe jest sumowanie czasu posiadania licencji trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikacji cząstkowej z zakresu jeździectwa z poziomu 6 PRK,

- posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia kadr szkoleniowych w jeździectwie.

Co najmniej 1 z członków komisji ma doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Kandydat dostarcza komisji dowody i deklaracje umożliwiające potwierdzenie posiadania wszystkich zestawów efektów uczenia się. Przykładem jest przygotowanie przez kandydata pracy pisemnej z zakresu planowania i prowadzenia wieloletniego procesu szkoleniowego w jeździectwie w formie pracy dyplomowej. W trakcie rozmowy z komisją kandydat przedstawia prezentację podsumowującą dostarczone dowody i deklaracje, które łącznie zapewniają spełnienie wszystkich kryteriów weryfikacji poszczególnych efektów uczenia się.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań do tych etapów.

 

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Osoba przystępująca do walidacji musi spełnić warunki z wariantu a lub b.

Wariant a:

- posiadanie kwalifikacji pełnej z poziomem 7 PRK,

- od co najmniej 5 lat bycie licencjonowanym szkoleniowcem PZJ posiadającym tytuł trenera II klasy lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 5 PRK - "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" lub aktualny paszport the International Group For Equestrian Qualifications (IGEQ) level 3. W szczególnych przypadkach można przedstawić dokumenty poświadczające potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji na minimum 5 poziomie PRK w jeździectwie, zdobytych w zagranicznych systemach kwalifikacji,

- przedstawienie rekomendacji trenera I klasy lub trenera mentora PZJ lub posiadacza kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK z zakresu jeździectwa.

Wariant b:

- posiadanie kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK "Planowanie i prowadzenie doskonalenia kadr szkoleniowych w jeździectwie".

 

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych poza pozytywnym wynikiem walidacji warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

 

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności

Certyfikat ważny jest bezterminowo.

 

8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

 

9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-06-12
  • Data wejścia w życie: 2025-06-12
  • Data obowiązywania: 2025-06-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA