REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2025 poz. 762

UCHWAŁA NR 106
RADY MINISTRÓW

z dnia 8 sierpnia 2025 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim"

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

§ 1.

W uchwale nr 103 Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim" (M.P. z 2025 r. poz. 45) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 w ust. 2 wyrazy "2023-2029" zastępuje się wyrazami "2023-2030";

2) w § 3:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

b) w ust. 3:

- pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1) w 2023 r. - 244 770 zł;

2) w 2024 r. - 167 157 zł;

3) w 2025 r. - 4 898 896 zł;",

- pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2028 r. - 82 717 470 zł.",

c) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 636 882 660 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 362 927 zł;

3) w 2025 r. - 7 635 938 zł;

4) w 2026 r. - 97 883 037 zł;

5) w 2027 r. - 216 337 946 zł;

6) w 2028 r. - 210 054 464 zł;

7) w 2029 r. - 72 081 405 zł;

8) w 2030 r. - 21 526 943 zł.

5. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 3 217 852 258 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 120 139 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 79 810 866 zł;

4) w 2026 r. - 522 882 808 zł;

5) w 2027 r. - 1 113 874 692 zł;

6) w 2028 r. - 1 104 678 683 zł;

7) w 2029 r. - 350 799 500 zł;

8) w 2030 r. - 24 123 570 zł.";

3) w załączniku do uchwały:

a) w pkt 1 - Wstęp:

- użyte w akapicie pierwszym wyrazy "2023-2029" zastępuje się wyrazami "2023-2030",

- w akapicie szóstym w pkt 3 po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy " , Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce",

- akapit ósmy i dziewiąty otrzymują brzmienie:

"Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 636 882 660 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 3 217 852 258 zł.

Limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

- w akapicie dziesiątym wyrazy "Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - do 2029 r. oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2029 r." zastępuje się wyrazami "a przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie - do 2030 r.",

b) w pkt 2.1 - Cel główny Programu w zdaniu drugim po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy " , Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia",

c) w pkt 2.2 - Cele szczegółowe:

- w akapicie pierwszym w pkt 3 po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy " , Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce",

- w akapicie trzecim zdanie szóste otrzymuje brzmienie:

"Długość planowanej drogi to ok. 28 km, w tym odcinek od elektrowni jądrowej do drogi wojewódzkiej 213 - ok. 11 km i odcinek od drogi wojewódzkiej 213 do drogi S6 - ok. 17 km.",

- akapit czwarty otrzymuje brzmienie:

"Program przewiduje również budowę lub przebudowę infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin: Nowa Wieś Lęborska, Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych. Szacowana łączna długość linii kolejowych wynosi ok. 153 km. Zakres inwestycji kolejowej obejmuje modernizację linii nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork - Łeba, modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo - Garczegorze wraz z budową nowych odcinków oraz budowę nowego fragmentu linii kolejowej z Choczewa przez elektrownię jądrową do połączenia z linią kolejową nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po torach będą mogły poruszać się pociągi towarowe o długości do 750 m i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Zakres inwestycji kolejowych określonych w Programie nie pokrywa się z żadnym projektem inwestycyjnym finansowanym w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) ani Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny.",

d) w pkt 3 - Monitoring i ocena stopnia osiągnięcia Celu głównego w akapicie pierwszym wyrazy "na 2029 r." zastępuje się wyrazami "na 2030 r.",

e) w pkt 4.1 - Struktura podmiotowa Programu w akapicie drugim zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Ponadto zgodnie z lp. 173 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 2025 r. w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje Prezes Rady Ministrów lub inni członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne, w tym jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. poz. 134) Pełnomocnik wykonuje prawa z udziałów Skarbu Państwa w Spółce Polskie Elektrownie Jądrowe Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, która zgodnie z PPEJ jest odpowiedzialna za przygotowanie i realizację inwestycji w energetykę jądrową w Polsce.",

f) w pkt 4.2 - Finansowanie Programu:

- akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Wykonanie Programu jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2030 wynosi 4 761 777 307 zł. Za początkową datę kwalifikowalności wydatków przyjmuje się dzień 1 stycznia 2023 r. Na wyżej wymienioną kwotę składają się wydatki na wykonanie Programu przez:

1) Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni w wysokości 907 042 389 zł;

2) Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości 636 882 660 zł;

3) spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie w wysokości 3 217 852 258 zł.

Limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu wynosi:

1) w 2023 r. - 3 364 909 zł;

2) w 2024 r. - 30 092 084 zł;

3) w 2025 r. - 92 345 700 zł;

4) w 2026 r. - 965 272 893 zł;

5) w 2027 r. - 1 804 719 686 zł;

6) w 2028 r. - 1 397 450 617 zł;

7) w 2029 r. - 422 880 905 zł;

8) w 2030 r. - 45 650 513 zł.",

- w akapicie szóstym po wyrazach "Nowa Wieś Lęborska" dodaje się wyrazy " , Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia",

- w akapicie siódmym dodaje się zdanie szóste i siódme w brzmieniu:

"Dodatkowo konieczna jest modernizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy - Lębork z uwagi na negatywny wpływ przebudowy linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork na terminowe zapewnienie dowozu pracowników i niezbędnych materiałów na potrzeby budowy samej elektrowni jądrowej w okresie od lipca 2027 r. do grudnia 2029 r. Realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork zbiega się z okresem realizacji pozostałych inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowej, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie.",

g) w pkt 4.3.1 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:

- w akapicie pierwszym:

- - pkt 1-3 otrzymują brzmienie:

"1) w 2023 r. - 244 770 zł;

2) w 2024 r. - 167 157 zł;

3) w 2025 r. - 4 898 896 zł;",

- - pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w 2028 r. - 82 717 470 zł.",

- w akapicie drugim pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w 2025 r. - na kontynuację wykonania dokumentacji przygotowawczej oraz wykonanie dokumentacji projektowej;",

h) w pkt 4.3.2 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:

- akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 636 882 660 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 0 zł;

2) w 2024 r. - 11 362 927 zł;

3) w 2025 r. - 7 635 938 zł;

4) w 2026 r. - 97 883 037 zł;

5) w 2027 r. - 216 337 946 zł;

6) w 2028 r. - 210 054 464 zł;

7) w 2029 r. - 72 081 405 zł;

8) w 2030 r. - 21 526 943 zł.",

- w akapicie drugim:

- - pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w 2029 r. - na budowę drogi oraz rozliczenia z wykonawcą (etap II);",

- - dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) w 2030 r. - na budowę drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie oraz rozliczenia końcowe z wykonawcą (etap II).",

i) w pkt 4.3.3 - Środki przeznaczone na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie akapit pierwszy i drugi otrzymują brzmienie:

"Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 3 217 852 258 zł, w tym:

1) w 2023 r. - 3 120 139 zł;

2) w 2024 r. - 18 562 000 zł;

3) w 2025 r. - 79 810 866 zł;

4) w 2026 r. - 522 882 808 zł;

5) w 2027 r. - 1 113 874 692 zł;

6) w 2028 r. - 1 104 678 683 zł;

7) w 2029 r. - 350 799 500 zł;

8) w 2030 r. - 24 123 570 zł.

Wyżej wymienione kwoty zostaną przeznaczone:

1) w 2023 r. i 2024 r. - na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej i dokumentacji środowiskowej, Koncepcji Programowo-Przestrzennej oraz dokumentacji projektowej;

2) w 2025 r. i 2026 r. - na wykonanie dokumentacji środowiskowej, dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie;

3) w latach 2027-2030 - na uzyskanie decyzji administracyjnych, wykup gruntów, modernizację i budowę linii kolejowych, a także nadzory inwestorskie i autorskie.",

j) tabela "Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa" otrzymuje brzmienie:


Tabela. Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim - mierniki realizacji, koszty całkowite Programu oraz nakłady do poniesienia z budżetu państwa

Część

Nazwa zadania

Cel Programu

Miernik realizacji

Termin realizacji

Koszty całkowite programu w tys. zł

Nakłady do poniesienia z budżetu państwa w tys. zł

Jednostka koordynująca/realizująca

Nazwa

Wartość

Bazowa

Docelowa

Ogółem

W ramach zadania

Ogółem

2023 r.

2024 r.

2025 r.

2026 r.

2027 r.

2028 r.

2029 r.

2030 r.

2028 r.

2029 r.

2030 r.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21 - gospodarka morska minister właściwy do spraw gospodarki morskiej; Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni

Budowa infrastruktury hydrotechnicznej w granicach pasa technicznego na obszarze gmin Choczewo lub Krokowa oraz na obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności na potrzeby elektrowni jądrowej

Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim

Budowa infrastruktury hydrotechnicznej - konstrukcji morskiej o długości ok. 1100 m służącej do rozładunku materiałów i elementów wyposażenia, a także infrastruktury technicznej umożliwiającej prawidłową eksploatację konstrukcji morskiej i drogi technicznej

0

1 komplet

------

-----

2023-2028 r.

4 761

777,

307

907

042,

389

907

042,

389

244,77

167,15

7

4

898,

896

344

507,

048

474

507,

048

82

717,

470

-------

--------

39 - transport minister właściwy do spraw transportu; Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad

Budowa drogi krajowej zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej od najbliższej drogi ekspresowej

Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim

Budowa drogi krajowej o długości ok. 28 km zapewniającej dojazd do elektrowni jądrowej

0

k

m

---------

------

ok. 28 km

2023-2030 r.

4

761

777,

307

636

882,

660

636

882,

660

0

11 362

,927

7635,

938

97

883,

037

216

337,

946

210

054,

464

72

081

405

21

526,

943

39 - transport minister właściwy do spraw transportu; spółka PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie

Budowa lub przebudowa infrastruktury kolejowej zapewniającej dojazd do gmin Nowa Wieś Lęborska, Kartuzy, Chmielno, Sierakowice, Linia, Łęczyce, Lębork, Wicko, Łeba, Wejherowo, Choczewo, Gniewino i Krokowa, w tym linii kolejowych wraz z sieciami trakcyjnymi, stacji pasażerskich, terminali towarowych i obiektów inżynieryjnych

Wsparcie inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim

Budowa lub przebudowa linii kolejowych o długości ok. 153 km

0

k

m

---------

-----

ok. 153 km

2023-2030 r.

4

761

777,

307

3

217

852,

258

3

217

852,

258

3

120,

139

18

562,

000

79

810,

866

522

882,

808

1

113

874,

692

1

104

678,

683

350

799,

500

24

123,

570

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA