REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 1241
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 13 listopada 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: J. Rutnicki
|
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1002)
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 13 listopada 2025 r. (M.P. poz. 1241)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI SEKTOROWEJ "UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W JEDNOSTKACH MIESZKALNYCH Z ZASTOSOWANIEM ROZWIĄZAŃ EKOLOGICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji sektorowej
| Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji sektorowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji (jeżeli dotyczy)
| 3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji sektorowej
| Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" posiada umiejętności i wiedzę umożliwiające efektywną realizację działań związanych z utrzymaniem czystości w obiektach hotelarskich. Samodzielnie realizuje przydzielone zadania, stosując wskazane środki i techniki sprzątania. W zakresie umiejętności praktycznych osoba posiadająca kwalifikację stosuje ekologiczne środki czystości w procesie utrzymania czystości w jednostce mieszkalnej. Wybiera odpowiednie produkty do konkretnych zabrudzeń, powierzchni i zadań. Wykorzystuje techniki sprzątania minimalizujące wpływ na środowisko zgodnie z procedurami m.in segregacji, redukcji generowanych odpadów oraz realizuje zadania związane z utrzymaniem czystości w jednostkach mieszkalnych w obiekcie hotelarskim z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych. |
| Zestaw 1. Znajomość zasad zrównoważonego sprzątania jednostki mieszkalnej | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Stosuje wiedzę z zakresu rozwiązań proekologicznych w procedurach utrzymania czystości | - omawia działanie ekologicznych (w tym certyfikowanych) środków czystości, - omawia zastosowanie ekologicznych (w tym certyfikowanych) środków czystości i dezynfekcji zgodnie ze standardami proekologicznymi, - opisuje rozwiązania ekologiczne w procesie utrzymania czystości, - wymienia naturalne (biologiczne) alternatywy dla tradycyjnych środków czystości, - opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań. |
| Stosuje techniki ekologicznego sprzątania jednostki mieszkalnej | - wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas sprzątania, - opisuje techniki sprzątania minimalizujące zużycie wody i energii oraz redukujące ilość odpadów, - opisuje alternatywne metody sprzątania, np. wykorzystanie urządzeń parowych, - opisuje zasady kompletowania wózka serwisowego zgodnie z wewnętrznymi ekologicznymi procedurami obiektu. |
| Zestaw 2. Zastosowanie procedury sprzątania jednostki mieszkalnej z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Przeprowadza ekologiczny serwis jednostki mieszkalnej podczas pobytu gościa w obiekcie | - zmienia bieliznę pościelową oraz ręczniki na życzenie gościa lub zgodnie z wewnętrznymi procedurami obiektu, - uzupełnia ekologiczne zestawy do parzenia kawy i herbaty wraz z dodatkami, - porządkuje przestrzeń pomieszczeń zgodnie z harmonogramem, - uzupełnia dozowniki z ekologicznymi środkami higieny osobistej, - weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu pokojowego (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych). |
| Przeprowadza ekologiczny serwis jednostki mieszkalnej po wyjeździe gościa | - wynosi odpady (w tym segregowane) zgodnie z wewnętrznymi ekologicznymi procedurami obiektu, - zgłasza, zgodnie z obowiązującą wewnętrzną procedurą, ewentualne braki i usterki po wyjeździe gościa, - dobiera i stosuje ekologiczne środki czystości do konkretnych zabrudzeń i powierzchni, - dezynfekuje miejsca często dotykane (np. klamki, włączniki, piloty), - myje lustra i powierzchnie szklane, - stosuje urządzenia i ekologiczne środki czystości zgodnie ze specyfikacją, - weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych). |
| Przeprowadza ekologiczny serwis wieczorny jednostki mieszkalnej | - dostosowuje intensywność oświetlenia, stosując dostępne urządzenia sterujące (np. panel sterowania światłem, wyłączniki), - pozostawia na łóżku drobny ekologiczny upominek z informacją o organicznym pochodzeniu (np. olejek eteryczny lub pachnącą mgiełkę), - pozostawia na stoliku nocnym produkt (np. owoc) z karteczką zawierającą informację o ekologicznym pochodzeniu, - weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu wieczornego (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych). |
| Realizuje procedury operacyjne z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych | - uzupełnia tabelę rzeczy znalezionych i pozostawionych przez gościa, - przyjmuje rzeczy gościa do ekologicznego prania zgodnie ze standardami obiektu noclegowego, - uzupełnia zlecenie na usługę pralniczą, - uzupełnia tabelę zaistniałych ewentualnych usterek zgodnie z procedurą obiektu. |
| Zestaw 3. Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem i typem usługi z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Wykonuje gruntowne prace porządkowe z wykorzystaniem ekologicznych środków czystości | - stosuje ekologiczne środki czystości zgodnie ze specyfikacją, - stosuje sprzęt (maszyny i urządzenia) zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją obsługi, - odkurza materace, tapicerkę, ściany i sufity, - myje okna i powierzchnie szklane, - doczyszcza podłogi zgodnie z wytycznymi dla danej powierzchni, - pierze wykładziny i meble tapicerowane. |
| Przygotowuje jednostkę mieszkalną na przyjazd gości w związku z udziałem w wydarzeniu okolicznościowym | - uzupełnia wyposażenie minibaru o okolicznościowe produkty lokalne zgodnie ze specyfikacją dla danego wydarzenia, - ustawia biodegradowalne elementy dekoracyjne (w tym np. kwiaty lokalne sezonowe), - przygotowuje stół lub barek do poczęstunku okolicznościowego z zachowaniem ekologicznych standardów obiektu, - zostawia upominek okolicznościowy w opakowaniu ekologicznym (np. torebka papierowa lub lniana). |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji:
a) wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji
| W części teoretycznej weryfikacji podlega zestaw 1. efektów uczenia się, a w części praktycznej weryfikacji podlega zestaw 2. oraz zestaw 3. efektów uczenia się. W części teoretycznej stosowane jest narzędzie w postaci testu elektronicznego jednokrotnego wyboru, opracowanego na podstawie kryteriów weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 1. Test zawiera 20 pytań zamkniętych z czterema wariantami odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Pytania obejmują wiedzę z zakresu procedur ekologicznego utrzymania czystości. Narzędzie umożliwia losowanie pytań z puli zadań w systemie komputerowym. W części praktycznej stosuje się narzędzia walidacyjne w postaci: - obserwacji realizacji wylosowanego zadania praktycznego zgodnie ze scenariuszem, opracowanym na podstawie efektów uczenia się z zestawów 2. i 3., - karty obserwacji z wyszczególnionymi kryteriami weryfikacji, pozwalającej na bieżące odnotowywanie spełnienia lub niespełnienia poszczególnych kryteriów i przestrzegania procedur ekologicznych, - formularza oceny końcowej, na podstawie którego ustala się wynik części praktycznej. Uczestnikowi zostaje udostępnione do zapoznania się narzędzie cyfrowe - tablet z oprogramowaniem oraz procedury hotelowe. |
b) wymagania dotyczące osób przeprowadzających walidację
| Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji i stosowane metody. Każdy z członków komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z następujących kryteriów: - posiadać minimum wykształcenie średnie lub średnie branżowe (udokumentowane posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie IV PRK), - posiadać udokumentowane 5-letnie doświadczenie zawodowe pracy na stanowisku specjalistycznym lub kierowniczym w branży hotelarskiej obejmujące obszar utrzymania czystości, zdobyte w okresie ostatnich 8 lat, - mieć udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w dziedzinie hotelarstwa, - posiadać udokumentowane doświadczenie w egzaminowaniu metodami wskazanymi w ww. kwalifikacji. Cały zespół komisji walidacyjnej łącznie spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria. Przewodniczący komisji jest wybierany spośród członków komisji i posiada decydujący głos w przypadku sytuacji spornych.
|
c) wymagania dotyczące warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
| W trakcie weryfikacji osoby przystępujące do walidacji nie mogą korzystać z urządzeń telekomunikacyjnych. Instytucja prowadząca walidację zapewnia: - pomieszczenie umożliwiające osobom, które przystąpiły do walidacji, samodzielną pracę, - środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne, co najmniej 2 rodzaje rękawic lateksowych i nitrylowych, okulary ochronne, maski ochronne na twarz, fartuch ochronny, obuwie ochronne, - niezbędne druki, w tym procedury wewnętrzne konieczne do realizacji zadań praktycznych, - tablet z oprogramowaniem. Wyposażenie jednostki mieszkalnej - apartament zgodnie ze standaryzacją lub pokój 2-osobowy wyposażony w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych: - dozowniki szklane na kawę, herbatę, cukier - o pojemności odpowiadającej liczbie gości (zestaw powitalny), torebki prezentowe ekologiczne (np. papierowe lniane), - organiczna kawa, organiczna herbata, cukier, owoce itp. - po 2 sztuki, - szklanki, filiżanki, łyżeczki - wielorazowego użytku (wykluczenie naczyń plastikowych z możliwością zastosowania naczyń bambusowych). Wyposażenie węzła higieniczno-sanitarnego w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych: - przy umywalce bateria z aeratorem powietrza, - WC ze spłuczką dwudzielną, z informacją o zużyciu wody, - zestaw dozowników do uzupełniania: na mydło, szampon i żel, - szklanka zamiast plastikowego kubka, - torba higieniczna papierowa (nie foliowa), - pojemnik na śmieci - trójdzielny do segregacji. Wyposażenie magazynu służby pięter - w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych: - wózek hotelowej obsługi pięter - z pełnym zestawem (z workami), z uchwytem i trójdzielny, - odkurzacz (energooszczędny wraz z instrukcją), - odkurzacz piorący wraz z instrukcją, - ręczny sprzęt porządkowy, np. zmiotka na kiju z szufelką na kiju i mop z wiadrem, - ekologiczne środki czystości, - organiczne środki czystości i środki do dezynfekcji (komplet), - profesjonalny dozownik na środki czystości, - karty charakterystyki ekośrodków czystości, - butelki wielokrotnego użytku na ekośrodki czystości - z koszykiem, - profesjonalne ściereczki z podziałem na kolory, - artykuły do uzupełniania w pokojach, w tym np. organiczna kawa, herbata. |
d) ewentualnie dodatkowe informacje na temat ramowych wymagań dotyczących walidacji
| nie dotyczy |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków
| Brak wymagań |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji sektorowej, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków
| Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji sektorowej |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji sektorowej, bezterminowy lub określony, oraz warunki przedłużenia ważności, jeżeli okres ważności certyfikatu został określony
| Certyfikat jest ważny bezterminowo |
8. Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki kwalifikacji sektorowej, dotyczące:
a) zakresu i częstotliwości ewaluacji wewnętrznej, o których mowa w art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
b) zakresu i częstotliwości sporządzania raportów z zewnętrznego zapewniania jakości, o których mowa w art. 68 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,
c) zakresu i częstotliwości składania sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 76 ust. 1-3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
| Brak wymagań |
9. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
| Brak dodatkowych warunków |
10. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
| Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-12-11
- Data wejścia w życie: 2025-12-11
- Data obowiązywania: 2025-12-11
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA
