REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2025 poz. 1241

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 13 listopada 2025 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji sektorowej "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: J. Rutnicki

 

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1002)

Załącznik 1. [INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI SEKTOROWEJ „UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W JEDNOSTKACH MIESZKALNYCH Z ZASTOSOWANIEM ROZWIĄZAŃ EKOLOGICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI]

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 13 listopada 2025 r. (M.P. poz. 1241)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI SEKTOROWEJ "UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W JEDNOSTKACH MIESZKALNYCH Z ZASTOSOWANIEM ROZWIĄZAŃ EKOLOGICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji sektorowej

Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych

 

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji sektorowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji (jeżeli dotyczy)

3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji sektorowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie "Utrzymanie czystości w jednostkach mieszkalnych z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych" posiada umiejętności i wiedzę umożliwiające efektywną realizację działań związanych z utrzymaniem czystości w obiektach hotelarskich. Samodzielnie realizuje przydzielone zadania, stosując wskazane środki i techniki sprzątania. W zakresie umiejętności praktycznych osoba posiadająca kwalifikację stosuje ekologiczne środki czystości w procesie utrzymania czystości w jednostce mieszkalnej. Wybiera odpowiednie produkty do konkretnych zabrudzeń, powierzchni i zadań. Wykorzystuje techniki sprzątania minimalizujące wpływ na środowisko zgodnie z procedurami m.in segregacji, redukcji generowanych odpadów oraz realizuje zadania związane z utrzymaniem czystości w jednostkach mieszkalnych w obiekcie hotelarskim z zastosowaniem rozwiązań ekologicznych.

 

Zestaw 1. Znajomość zasad zrównoważonego sprzątania jednostki mieszkalnej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Stosuje wiedzę z zakresu rozwiązań proekologicznych w procedurach utrzymania czystości

- omawia działanie ekologicznych (w tym certyfikowanych) środków czystości,

- omawia zastosowanie ekologicznych (w tym certyfikowanych) środków czystości i dezynfekcji zgodnie ze standardami proekologicznymi,

- opisuje rozwiązania ekologiczne w procesie utrzymania czystości,

- wymienia naturalne (biologiczne) alternatywy dla tradycyjnych środków czystości,

- opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań.

Stosuje techniki ekologicznego sprzątania jednostki mieszkalnej

- wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas sprzątania,

- opisuje techniki sprzątania minimalizujące zużycie wody i energii oraz redukujące ilość odpadów,

- opisuje alternatywne metody sprzątania, np. wykorzystanie urządzeń parowych,

- opisuje zasady kompletowania wózka serwisowego zgodnie z wewnętrznymi ekologicznymi procedurami obiektu.

 

Zestaw 2. Zastosowanie procedury sprzątania jednostki mieszkalnej z wykorzystaniem ekologicznych rozwiązań

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Przeprowadza ekologiczny serwis jednostki mieszkalnej podczas pobytu gościa w obiekcie

- zmienia bieliznę pościelową oraz ręczniki na życzenie gościa lub zgodnie z wewnętrznymi procedurami obiektu,

- uzupełnia ekologiczne zestawy do parzenia kawy i herbaty wraz z dodatkami,

- porządkuje przestrzeń pomieszczeń zgodnie z harmonogramem,

- uzupełnia dozowniki z ekologicznymi środkami higieny osobistej,

- weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu pokojowego (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych).

Przeprowadza ekologiczny serwis jednostki mieszkalnej po wyjeździe gościa

- wynosi odpady (w tym segregowane) zgodnie z wewnętrznymi ekologicznymi procedurami obiektu,

- zgłasza, zgodnie z obowiązującą wewnętrzną procedurą, ewentualne braki i usterki po wyjeździe gościa,

- dobiera i stosuje ekologiczne środki czystości do konkretnych zabrudzeń i powierzchni,

- dezynfekuje miejsca często dotykane (np. klamki, włączniki, piloty),

- myje lustra i powierzchnie szklane,

- stosuje urządzenia i ekologiczne środki czystości zgodnie ze specyfikacją,

- weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych).

Przeprowadza ekologiczny serwis wieczorny jednostki mieszkalnej

- dostosowuje intensywność oświetlenia, stosując dostępne urządzenia sterujące (np. panel sterowania światłem, wyłączniki),

- pozostawia na łóżku drobny ekologiczny upominek z informacją o organicznym pochodzeniu (np. olejek eteryczny lub pachnącą mgiełkę),

- pozostawia na stoliku nocnym produkt (np. owoc) z karteczką zawierającą informację o ekologicznym pochodzeniu,

- weryfikuje poprawność i kompletność wykonanego przez siebie serwisu wieczornego (np. z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych).

Realizuje procedury operacyjne z wykorzystaniem prostych narzędzi cyfrowych

- uzupełnia tabelę rzeczy znalezionych i pozostawionych przez gościa,

- przyjmuje rzeczy gościa do ekologicznego prania zgodnie ze standardami obiektu noclegowego,

- uzupełnia zlecenie na usługę pralniczą,

- uzupełnia tabelę zaistniałych ewentualnych usterek zgodnie z procedurą obiektu.

 

Zestaw 3. Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem i typem usługi z zastosowaniem ekologicznych rozwiązań

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Wykonuje gruntowne prace porządkowe z wykorzystaniem ekologicznych środków czystości

- stosuje ekologiczne środki czystości zgodnie ze specyfikacją,

- stosuje sprzęt (maszyny i urządzenia) zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją obsługi,

- odkurza materace, tapicerkę, ściany i sufity,

- myje okna i powierzchnie szklane,

- doczyszcza podłogi zgodnie z wytycznymi dla danej powierzchni,

- pierze wykładziny i meble tapicerowane.

Przygotowuje jednostkę mieszkalną na przyjazd gości w związku z udziałem w wydarzeniu okolicznościowym

- uzupełnia wyposażenie minibaru o okolicznościowe produkty lokalne zgodnie ze specyfikacją dla danego wydarzenia,

- ustawia biodegradowalne elementy dekoracyjne (w tym np. kwiaty lokalne sezonowe),

- przygotowuje stół lub barek do poczęstunku okolicznościowego z zachowaniem ekologicznych standardów obiektu,

- zostawia upominek okolicznościowy w opakowaniu ekologicznym (np. torebka papierowa lub lniana).

 

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji:

a) wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji

W części teoretycznej weryfikacji podlega zestaw 1. efektów uczenia się, a w części praktycznej weryfikacji podlega zestaw 2. oraz zestaw 3. efektów uczenia się.

W części teoretycznej stosowane jest narzędzie w postaci testu elektronicznego jednokrotnego wyboru, opracowanego na podstawie kryteriów weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 1.

Test zawiera 20 pytań zamkniętych z czterema wariantami odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Pytania obejmują wiedzę z zakresu procedur ekologicznego utrzymania czystości. Narzędzie umożliwia losowanie pytań z puli zadań w systemie komputerowym.

W części praktycznej stosuje się narzędzia walidacyjne w postaci:

- obserwacji realizacji wylosowanego zadania praktycznego zgodnie ze scenariuszem, opracowanym na podstawie efektów uczenia się z zestawów 2. i 3.,

- karty obserwacji z wyszczególnionymi kryteriami weryfikacji, pozwalającej na bieżące odnotowywanie spełnienia lub niespełnienia poszczególnych kryteriów i przestrzegania procedur ekologicznych,

- formularza oceny końcowej, na podstawie którego ustala się wynik części praktycznej.

Uczestnikowi zostaje udostępnione do zapoznania się narzędzie cyfrowe - tablet z oprogramowaniem oraz procedury hotelowe.

 

b) wymagania dotyczące osób przeprowadzających walidację

Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji i stosowane metody.

Każdy z członków komisji walidacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z następujących kryteriów:

- posiadać minimum wykształcenie średnie lub średnie branżowe (udokumentowane posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie IV PRK),

- posiadać udokumentowane 5-letnie doświadczenie zawodowe pracy na stanowisku specjalistycznym lub kierowniczym w branży hotelarskiej obejmujące obszar utrzymania czystości, zdobyte w okresie ostatnich 8 lat,

- mieć udokumentowane co najmniej 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń w dziedzinie hotelarstwa,

- posiadać udokumentowane doświadczenie w egzaminowaniu metodami wskazanymi w ww. kwalifikacji.

Cały zespół komisji walidacyjnej łącznie spełnia wszystkie wyżej wymienione kryteria.

Przewodniczący komisji jest wybierany spośród członków komisji i posiada decydujący głos w przypadku sytuacji spornych.

 

 

c) wymagania dotyczące warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

W trakcie weryfikacji osoby przystępujące do walidacji nie mogą korzystać z urządzeń telekomunikacyjnych.

Instytucja prowadząca walidację zapewnia:

- pomieszczenie umożliwiające osobom, które przystąpiły do walidacji, samodzielną pracę,

- środki ochrony indywidualnej: rękawice ochronne, co najmniej 2 rodzaje rękawic lateksowych i nitrylowych, okulary ochronne, maski ochronne na twarz, fartuch ochronny, obuwie ochronne,

- niezbędne druki, w tym procedury wewnętrzne konieczne do realizacji zadań praktycznych,

- tablet z oprogramowaniem.

Wyposażenie jednostki mieszkalnej - apartament zgodnie ze standaryzacją lub pokój 2-osobowy wyposażony w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych:

- dozowniki szklane na kawę, herbatę, cukier - o pojemności odpowiadającej liczbie gości (zestaw powitalny), torebki prezentowe ekologiczne (np. papierowe lniane),

- organiczna kawa, organiczna herbata, cukier, owoce itp. - po 2 sztuki,

- szklanki, filiżanki, łyżeczki - wielorazowego użytku (wykluczenie naczyń plastikowych z możliwością zastosowania naczyń bambusowych).

Wyposażenie węzła higieniczno-sanitarnego w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych:

- przy umywalce bateria z aeratorem powietrza,

- WC ze spłuczką dwudzielną, z informacją o zużyciu wody,

- zestaw dozowników do uzupełniania: na mydło, szampon i żel,

- szklanka zamiast plastikowego kubka,

- torba higieniczna papierowa (nie foliowa),

- pojemnik na śmieci - trójdzielny do segregacji.

Wyposażenie magazynu służby pięter - w standardzie minimum 4-gwiazdkowym, z uwzględnieniem wskazanych poniżej wytycznych proekologicznych:

- wózek hotelowej obsługi pięter - z pełnym zestawem (z workami), z uchwytem i trójdzielny,

- odkurzacz (energooszczędny wraz z instrukcją),

- odkurzacz piorący wraz z instrukcją,

- ręczny sprzęt porządkowy, np. zmiotka na kiju z szufelką na kiju i mop z wiadrem,

- ekologiczne środki czystości,

- organiczne środki czystości i środki do dezynfekcji (komplet),

- profesjonalny dozownik na środki czystości,

- karty charakterystyki ekośrodków czystości,

- butelki wielokrotnego użytku na ekośrodki czystości - z koszykiem,

- profesjonalne ściereczki z podziałem na kolory,

- artykuły do uzupełniania w pokojach, w tym np. organiczna kawa, herbata.

 

d) ewentualnie dodatkowe informacje na temat ramowych wymagań dotyczących walidacji

nie dotyczy

 

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków

 

Brak wymagań

 

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji sektorowej, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji sektorowej

 

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji sektorowej, bezterminowy lub określony, oraz warunki przedłużenia ważności, jeżeli okres ważności certyfikatu został określony

Certyfikat jest ważny bezterminowo

 

8. Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki kwalifikacji sektorowej, dotyczące:

a) zakresu i częstotliwości ewaluacji wewnętrznej, o których mowa w art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,

b) zakresu i częstotliwości sporządzania raportów z zewnętrznego zapewniania jakości, o których mowa w art. 68 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji,

c) zakresu i częstotliwości składania sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 76 ust. 1-3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

Brak wymagań

 

9. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Brak dodatkowych warunków

 

10. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-12-11
  • Data wejścia w życie: 2025-12-11
  • Data obowiązywania: 2025-12-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA