REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 2

UCHWAŁA NR 1/2022
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO

z dnia 14 stycznia 2022 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie wprowadzenia "Regulaminu prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych"

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 2439 i 2447) uchwala się, co następuje:

§ 1.

W uchwale nr 7/2015 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie wprowadzenia "Regulaminu prowadzenia przez Narodowy Bank Polski rachunków i kont depozytowych bonów skarbowych i bonów pieniężnych NBP w systemie SKARBNET4 oraz przeprowadzania w tym systemie operacji na papierach wartościowych" (Dz. Urz. NBP z 2018 r. poz. 12 oraz z 2019 r. poz. 10) w załączniku do uchwały wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1:

a) pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) rachunek bankowy - rachunek w złotych prowadzony w NBP dla uczestników systemu SORBNET2 albo rachunek w złotych prowadzony w Oddziale Okręgowym NBP w Warszawie, o ile jest możliwy, za pośrednictwem tych rachunków, rozrachunek operacji zgodnie z Regulaminem;",

b) pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14) rejestrowanie - dokonywanie zapisów na rachunkach i kontach depozytowych bonów, wynikające z rozrachunku operacji na bonach;",

c) w pkt 20 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 21-28 w brzmieniu:

"21) ZDR (Zamierzona Data Rozrachunku) - data wprowadzona przez uczestnika do systemu SKARBNET4 jako dzień, w którym powinien być przeprowadzony rozrachunek operacji na papierach wartościowych i wynikające z tej operacji rejestrowanie;

22) zakup na otwartym rynku - w przypadku nieprzeprowadzenia rozrachunku na rynku wtórnym bonów, proces zakupu bonów inicjowany przez uczestnika, w ramach którego dane bony będą dostępne do rozrachunku i zostaną dostarczone uczestnikowi nabywającemu w odpowiednim czasie;

23) zestawianie zleceń - operacja polegająca na łączeniu w transakcję wprowadzonych i zatwierdzonych zleceń zarejestrowania operacji na bonach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b;

24) rozrachunek - obciążenie albo uznanie rachunku/konta depozytowego papierów wartościowych lub obciążenie albo uznanie rachunku bankowego;

25) dzień operacyjny/dzień roboczy - dzień, w którym jest możliwe rejestrowanie operacji na bonach w systemie SKARBNET4, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 17.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy oraz świąt;

26) transakcja outright - transakcja kupna/sprzedaży papierów wartościowych, przeprowadzana odpowiednio pomiędzy uczestnikami rynku wtórnego bonów albo w operacjach pomiędzy NBP a uczestnikami;

27) transakcja repo - umowa, w ramach której sprzedający zobowiązuje się wobec kupującego do przeniesienia, w dniu nabycia, własności zbywanych papierów wartościowych w zamian za zapłatę przez kupującego kwoty nabycia, a kupujący zobowiązuje się wobec sprzedającego, w zamian za zapłatę kwoty odkupu, do przeniesienia, w dniu odkupu, własności takich samych papierów wartościowych;

28) transakcja sell-buy-back - transakcja, na którą składają się dwie niezależne umowy: sprzedaży oraz kupna bonów, po cenie ustalonej z góry w dniu sprzedaży tych bonów.";

2) § 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Banki, dla których są prowadzone konta depozytowe w systemie SKARBNET4, prowadzą dla swoich klientów rachunki bonów, na których bony te są rejestrowane oraz rachunki zbiorcze bonów skarbowych, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Klientami, dla których są prowadzone rachunki bonów pieniężnych NBP, mogą być banki oraz podmioty uprawnione do nabywania bonów pieniężnych NBP na podstawie odrębnych przepisów.";

3) w § 7:

a) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Karta wzorów podpisów, o której mowa w ust. 2 pkt 2, powinna być opatrzona stemplem firmowym oraz podpisana przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu, z zastrzeżeniem ust. 4a.

4. Umowa oraz dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 3-5 i w ust. 2d, powinny być opatrzone stemplem firmowym oraz podpisane zgodnie z kartą wzorów podpisów, z zastrzeżeniem ust. 4a.",

b) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Dopuszcza się podpisywanie umowy oraz dokumentów, o których mowa w ust. 2 i 2d, kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osoby uprawnione do reprezentacji podmiotu w sposób określony w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innych dokumentach stwierdzających utworzenie danego podmiotu, zgodnie z przepisami prawa. Uczestnik przekazuje dokumenty podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym na adres poczty elektronicznej (skarbnet4@nbp.pl).";

4) w § 9 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rejestrowaniu zmian stanu bonów na rachunkach i kontach depozytowych;";

5) tytuł rozdziału 4 otrzymuje brzmienie:

"Zasady przeprowadzania operacji na rynku wtórnym bonów";


6) w § 13:

a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) transakcje:

a) outright,

b) repo lub sell-buy-back,

c) przemieszczenia bonów w ramach rachunku i konta depozytowego uczestnika;",

b) w ust. 3 w pkt 2 wyrazy "datę realizacji" zastępuje się wyrażeniem "ZDR",

c) w ust. 4 wyrazy "Przykładowy sposób sporządzania" zastępuje się wyrazem "Formularz";

7) § 14 otrzymuje brzmienie:

"§ 14. 1. W przypadku braku możliwości wprowadzania i zatwierdzania zleceń w systemie SKARBNET4, wynikających z przyczyn technicznych, uczestnik może złożyć zlecenie w DOK przy wykorzystaniu poczty elektronicznej, na adres, o którym mowa w § 7 ust. 4a.

2. Zlecenie złożone przy wykorzystaniu poczty elektronicznej powinno spełniać następujące warunki:

1) powinno być pobrane z systemu SKARBNET4, z zastrzeżeniem pkt 2;

2) w przypadku braku możliwości pobrania zlecenia z systemu SKARBNET4, dopuszcza się utworzenie zlecenia z wykorzystaniem formularza dostępnego na stronie internetowej NBP; zlecenie powinno zawierać dane określone w § 13 ust. 3;

3) powinno być podpisane - w tym z zastosowaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego - zgodnie z kartą wzorów podpisów, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 2;

4) powinno być przekazane przez uczestnika z adresu poczty elektronicznej podanego na liście danych kontaktowych, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3; zlecenie przekazane z innego adresu nie będzie przyjęte.

3. Zlecenia wprowadzone i zatwierdzone przez uczestnika w systemie SKARBNET4 oraz złożone przy wykorzystaniu poczty elektronicznej traktuje się jako oryginały, które stanowią dla stron jedyny dowód co do treści składanego oświadczenia woli.";

8) § 16 i § 17 otrzymują brzmienie:

"§ 16. 1. Transakcja, której zarejestrowanie wymaga rozrachunku za pośrednictwem rachunków bankowych, zostanie zarejestrowana w systemie SKARBNET4 po spełnieniu następujących warunków:

1) posiadania na rachunku lub koncie depozytowym przez uczestnika będącego sprzedającym wystarczającej liczby odpowiednich bonów, niezablokowanych z jakiegokolwiek tytułu;

2) posiadania przez uczestnika będącego kupującym odpowiedniej ilości środków pieniężnych na rachunku bankowym;

3) wprowadzenia i zatwierdzenia w systemie SKARBNET4 przez obie strony transakcji zleceń zgodnych pod względem formalnym i rachunkowym; w razie wystąpienia niezgodności strony są zobowiązane do ich wyjaśnienia; rozbieżności powinny być przez strony wyjaśnione i usunięte do godziny 17.00 w ZDR; jeżeli zlecenia są zgodne, są one automatycznie zestawiane w systemie SKARBNET4;

4) dostarczenia do systemu SKARBNET4 - z rynku elektronicznego - danych dotyczących transakcji zawartej za pośrednictwem tego rynku oraz po spełnieniu warunków, o których mowa w pkt 1 i 2; w przypadku gdy jedną ze stron takiej transakcji jest podmiot niebędący uczestnikiem, dodatkowym warunkiem jej zarejestrowania jest akceptacja zlecenia potwierdzającego tę transakcję przez uczestnika posiadającego konto depozytowe, na którym są rejestrowane bony skarbowe będące przedmiotem transakcji, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, zgodnego z warunkami transakcji przekazanymi z rynku elektronicznego;

5) dokonania rozrachunku pieniężnego transakcji, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, odpowiednio w DSP lub Oddziale Okręgowym NBP w Warszawie i otrzymania przez system SKARBNET4 potwierdzenia realizacji dyspozycji płatniczej.

2. Niespełnienie któregokolwiek z warunków, o których mowa w ust. 1, powoduje, że transakcja nie zostanie zarejestrowana w systemie SKARBNET4, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Dla kwot rozrachunku pieniężnego transakcji stosuje się poziom tolerancji:

1) 2 euro - przy kwotach rozrachunku do 100 000 euro,

2) 25 euro - przy kwotach rozrachunku powyżej 100 000 euro

- który pozwala na zestawianie zleceń przy różnych kwotach podanych przez obie strony transakcji. Do przeliczania wartości kwot rozrachunku pieniężnego stosuje się oficjalny kurs wymiany Europejskiego Banku Centralnego dostępny na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego. Rozrachunek pieniężny transakcji jest realizowany według wartości wskazanej przez uczestnika sprzedającego bony. Poziom tolerancji nie jest stosowany dla transakcji dostarczonych do systemu SKARBNET4 z rynku elektronicznego.

4. Transakcja nie może być odwołana przez strony od momentu spełnienia łącznie warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.

§ 17. 1. W przypadku braku na rachunku lub koncie depozytowym wystarczającej liczby odpowiednich bonów lub braku na rachunku bankowym środków pieniężnych uczestnik może anulować zlecenie.

2. W przypadku transakcji, zlecenia powinny być anulowane przez obie strony transakcji.";

9) użyte w § 18 w ust. 3 w pkt 1 i 2 oraz w ust. 4, w różnym przypadku wyrazy "dzień realizacji" zastępuje się wyrażeniem "ZDR";

10) użyty w § 19 w ust. 1, w § 30a w ust. 3, w § 37 w ust. 2, w § 42 w ust. 1 w pkt 5, w § 47 w ust. 2, w § 49 w ust. 2, w § 50 w ust. 3, w § 51, w § 62 w ust. 2 i w § 63 w różnej liczbie i przypadku wyraz "rozliczenie" zastępuje się użytym w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazem "rozrachunek";

11) w § 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Transakcja repo lub sell-buy-back może być zakończona tylko na podstawie zgodnych zleceń wprowadzonych i zatwierdzonych w systemie SKARBNET4 przez obie strony transakcji, z zastosowaniem postanowień § 16 ust. 2.";

12) w § 24:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zniesienie blokady bonów następuje na podstawie wprowadzonego i zatwierdzonego przez uczestnika w systemie SKARBNET4 zlecenia odblokowania bonów, z zastrzeżeniem ust. 3a.",

b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Zniesienie blokady bonów zablokowanych pod fundusz gwarancyjny lub pod fundusz przymusowej restrukturyzacji nastąpi po potwierdzeniu zlecenia przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.";

13) w § 30 w ust. 2 wyrazy "datą realizacji" zastępuje się wyrażeniem "ZDR";

14) po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a w brzmieniu:

"Rozdział 4a

Środki podejmowane w przypadku nieprzeprowadzenia rozrachunku

§ 30b. Na podstawie zapisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniającego dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014), a także rozporządzeń delegowanych: Komisji (UE) 2018/1229 z dnia 25 maja 2018 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku (Dz. Urz. UE L 230 z 13.09.2018), zwanego dalej "rozporządzeniem 2018/1229" oraz Komisji (UE) 2017/389 z dnia 11 listopada 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do parametrów obliczania kar pieniężnych z tytułu nieprzeprowadzenia rachunku oraz działalności CDPW w przyjmującym państwie członkowskim (Dz. Urz. UE L 65 z 10.03.2017), dla uczestnika niewywiązującego się ze zobowiązania w przypadku nieprzeprowadzenia operacji na bonach, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 1, przewiduje się mechanizm sankcji obejmujący:

1) stosowanie kar pieniężnych;

2) zawieszenie uczestnika.

§ 30c. 1. Kara pieniężna jest wyliczana za każdą nierozrachowaną transakcję na bonach, codziennie po zakończeniu dnia operacyjnego, w którym nie przeprowadzono rozrachunku, poczynając od ZDR.

2. Wysokość kary pieniężnej za brak bonów na rachunku lub koncie depozytowym jest wyliczana jako iloczyn 0,10 punktu bazowego, wartości rynkowej bonu oraz liczby sztuk bonów z danej transakcji.

3. Wysokość kary pieniężnej za brak środków na rachunku bankowym jest wyliczana jako iloczyn oprocentowania kredytu lombardowego, wartości rynkowej bonu oraz liczby sztuk bonów z danej transakcji, z tym że oprocentowanie kredytu lombardowego dzieli się przez 360.

§ 30d. 1. Wyliczanie wartości rynkowej bonów skarbowych następuje na podstawie zarejestrowanych transakcji otrzymanych z rynku elektronicznego. Jeżeli w danym dniu operacyjnym nie ma takich transakcji, wartość rynkowa jest wyliczana z transakcji rozrachowanych w tym dniu na rynku wtórnym.

2. W przypadku gdy nie ma transakcji na rynku elektronicznym ani na rynku wtórnym bonów skarbowych wyliczana jest wartość rynkowa aproksymowana według wzoru:


WR = WRw + (10 000 - WRw) × (1 - (LDO/LDW))

gdzie:

WR - wartość rynkowa aproksymowana (wyliczana w bieżącym dniu operacyjnym po godzinie 17.00),

WRw - wartość rynkowa bonów wyliczona ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wyliczenia WR,

LDO - liczba dni między datą zapadalności a datą następnego dnia roboczego po bieżącym dniu operacyjnym,

LDW - liczba dni między datą zapadalności a datą bieżącego dnia operacyjnego.

Uwaga: wyrażenie LDO/LDW oblicza się z dokładnością do 15 miejsc znaczących.

3. W przypadku gdy nie można wyliczyć wartości rynkowej aproksymowanej, wartość rynkowa bonów skarbowych jest wyliczana z wartości emisyjnej z dnia rozrachunku przetargu: dla przetargu jednej ceny wartością rynkową jest cena przyjęta przez emitenta bonów skarbowych dla danej daty zapadalności, dla przetargu wielu cen - jest to średnia cena ważona z ofert przyjętych przez emitenta bonów skarbowych.

4. Wyliczenie wartości rynkowej bonów pieniężnych NBP następuje na podstawie transakcji rozrachowanych w tym dniu na rynku wtórnym. Jeżeli nie ma transakcji na rynku wtórnym bonów wyliczana jest wartość rynkowa aproksymowana, o której mowa w ust. 2. W przypadku gdy nie można wyliczyć wartości rynkowej aproksymowanej, jako wartość rynkową bonów pieniężnych NBP przyjmuje się cenę z przetargu, na którym sprzedawany był bon pieniężny NBP o danej dacie zapadalności i rodzaju.

5. Wartość rynkowa zarówno dla bonów skarbowych jak i bonów pieniężnych NBP jest wyliczana wyłącznie z transakcji outright jako średnia cena ważona.

§ 30e. 1. Transakcja na bonach, która nie zostanie rozrachowana w ZDR do końca dnia operacyjnego z powodu braku bonów na rachunku lub koncie depozytowym sprzedającego, jest wznawiana na początku każdego dnia operacyjnego do:

1) faktycznej daty rozrachunku albo anulowania;

2) końca procesu zakupu na otwartym rynku;

3) dnia poprzedzającego wykup - jeżeli dzień wykupu przypada w okresie od następnego dnia roboczego po ZDR do końca procesu zakupu na otwartym rynku.

2. Transakcja na bonach, o której mowa w § 13 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, której zarejestrowanie wymaga rozrachunku za pośrednictwem rachunków bankowych i która nie zostanie rozrachowana do końca ZDR z powodu braku środków na rachunku bankowym uczestnika kupującego, po otrzymaniu przez system SKARBNET4 odrzucenia dyspozycji płatniczej, zostanie wznowiona na początku następnego dnia operacyjnego. Transakcja będzie wznawiana do dnia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub do dnia poprzedzającego wykup.

3. Transakcja repo lub sell-buy-back, która nie zostanie rozrachowana do końca dnia operacyjnego poprzedzającego dzień zakończenia transakcji i nie zostanie anulowana przez strony do tego terminu, zostanie odrzucona przez system SKARBNET4 na koniec dnia operacyjnego.

4. W przypadku transakcji wymagających zestawienia zleceń, kara pieniężna jest wyliczana od momentu zestawienia tych zleceń. Jeśli strona transakcji złoży zlecenie po ZDR, kara pieniężna jest wyliczana od ZDR za każdy dzień opóźnienia. W sytuacji gdy strony transakcji złożą zlecenia po ZDR, kara pieniężna jest wyliczana dla tej strony transakcji, która jako ostatnia złożyła lub zmodyfikowała zlecenie.

§ 30f. 1. Kara pieniężna jest wyliczana kwotą brutto, natomiast pobierana kwotą netto raz w miesiącu od każdego niewywiązującego się ze zobowiązania uczestnika i przekazywana odpowiednio uczestnikom z tytułu nierozrachowania transakcji.

2. Kara pieniężna jest pobierana przez NBP poprzez obciążenie rachunku bankowego uczestnika.

Informacja o wysokości kary oraz o dacie obciążenia rachunku bankowego z tytułu jej pobrania jest przekazywana do uczestnika na adresy poczty elektronicznej podane na liście danych kontaktowych, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3.

3. Redystrybucja kar pieniężnych następuje, kiedy kwoty należne pobrane są w całości.

4. Dla uczestnika w systemie SKARBNET4 jest dostępny raport zawierający szczegóły wyliczenia kar pieniężnych; w przypadku braku kar raport jest dostępny z odpowiednią adnotacją.

§ 30g. 1. W przypadku gdy uczestnik niewywiązujący się ze zobowiązania nie dostarczy bonów w terminie 4 dni roboczych po ZDR inicjowany jest proces zakupu na otwartym rynku. Uczestnik nabywający wyznacza agenta pośredniczącego w zakupie i bez zbędnej zwłoki powiadamia stronę niewywiązującą się ze zobowiązania i NBP.

2. Proces zakupu na otwartym rynku nie dotyczy transakcji sell-buy-back lub repo, dla której data zakończenia wyznaczona jest w ciągu 30 dni roboczych po jej rozpoczęciu.

3. Proces zakupu na otwartym rynku nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w § 30a.

4. Procedury zakupu na otwartym rynku, ustalenia umowne oraz obliczanie i wypłatę rekompensaty pieniężnej strony transakcji przeprowadzają zgodnie z rozporządzeniami, o których mowa w § 30b.

§ 30h. 1. NBP ma możliwość zawieszenia uczestnika będącego sprzedającym, który nie wywiązuje się ze zobowiązania, jeżeli dla tego uczestnika wskaźnik wydajności rozrachunku, o którym mowa w ust. 2, jest co najmniej o 15% niższy niż wskaźnik wydajności rozrachunku systemu SKARBNET4 przez co najmniej odpowiednią liczbę dni w ciągu poprzednich 12 miesięcy.

2. NBP oblicza wskaźnik wydajności rozrachunku każdego uczestnika na podstawie art. 39 rozporządzenia 2018/1229. NBP wylicza wskaźnik wydajności do piątego dnia roboczego każdego miesiąca, a do wyliczenia są brane pod uwagę dane z 12 miesięcy poprzedzających miesiąc wyliczenia. Powiadomienie o wysokości wskaźnika i planowanym zawieszeniu uczestnika jest przekazywane na adresy poczty elektronicznej wskazane przez uczestnika w liście danych kontaktowych, o której mowa w § 7 ust. 2 pkt 3. Od dnia przekazania powiadomienia uczestnikowi przysługuje 7 dni roboczych na przedstawienie swoich uwag.

3. W przypadku otrzymania uwag od uczestnika, NBP w ciągu 7 dni roboczych rozpatruje te uwagi i podtrzymuje decyzję o zawieszeniu uczestnika albo uznając zasadność uwag odstępuje od zawieszenia lub skraca okres zawieszenia, o którym mowa w ust. 4.

4. NBP zawiesza uczestnika na okres do miesiąca. Bieg terminu zawieszenia rozpoczyna się następnego dnia roboczego po terminie rozpatrzenia uwag przez NBP. W okresie zawieszenia uczestnik nie ma możliwości wprowadzania i zatwierdzania zleceń zarejestrowania operacji na rynku wtórnym bonów.";

15) w § 33 w ust. 1 część wspólna otrzymuje brzmienie:

"- z jednoczesnym wyliczeniem ich wartości, zgodnie z § 34 ust. 1.";

16) w § 34 ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Wartość bonów skarbowych będących przedmiotem pożyczki oraz jej zabezpieczenia stanowi iloczyn liczby sztuk tych bonów skarbowych oraz ich ceny.

2. Cena, o której mowa w ust. 1, jest wyliczana zgodnie z metodyką wyliczania wartości rynkowej bonów skarbowych, zawartą w § 30d ust. 1-3 i 5, na podstawie transakcji dokonywanych na bonach skarbowych o danej dacie zapadalności, rozrachowanych w poprzednim dniu operacyjnym.

3. Wartość bonów skarbowych stanowiących zabezpieczenie nie może być mniejsza niż 110% wartości bonów skarbowych będących przedmiotem pożyczki.";

17) użyte w § 42 w ust. 2 i w § 43 w ust. 2 wyrazy "Przykładowy sposób sporządzenia" zastępuje się wyrazem "Formularz";

18) § 44 otrzymuje brzmienie:

"§ 44. 1. Oferta przetargowa transakcji outright, w której NBP jest kupującym lub sprzedającym papiery wartościowe, powinna zawierać w szczególności:

1) numer dokumentu (oferty);

2) numer obciążanego lub uznawanego rachunku bankowego w NBP;

3) numer rachunkuikonta papierów wartościowych w KDPW lub rachunkubonów w systemie SKARBNET4;

4) rodzaj papierów wartościowych będących przedmiotem oferty;

5) datę zapadalności i kod ISIN papierów wartościowych;

6) liczbę papierów wartościowych;

7) cenę (bez odsetek) za papiery wartościowe danego rodzaju (cena za nominał, z dokładnością do jednego grosza);

8) łączną wartość nominalną papierów wartościowych w złotych;

9) koszt zakupu papierów wartościowych w złotych.

2. Formularz oferty przetargowej jest dostępny na stronie internetowej NBP.";

19) w § 45 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Po rozstrzygnięciu przetargu NBP informuje każdego z uczestników, który złożył ofertę, o jej przyjęciu albo odrzuceniu. Informacja ta jest dostępna w systemie SKARBNET4, a w razie braku możliwości skorzystania z tego systemu - jest przekazywana za pomocą poczty elektronicznej.";

20) w § 47 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli przedmiotem operacji są papiery wartościowe nominowane w złotych, rozrachunek przyjętych przez NBP ofert jest dokonywany w następujący sposób:";

21) w § 48 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli przedmiotem operacji są papiery wartościowe nominowane w walutach obcych, rozrachunek przyjętych przez NBP ofert jest dokonywany po otrzymaniu przez NBP informacji dotyczącej przeniesienia papierów wartościowych będących przedmiotem przetargu na rachunek papierów wartościowych prowadzony dla NBP przez Euroclear Bank S.A./NV, z siedzibą w Brukseli, zwany dalej "Bankiem Euroclear".";

22) w § 49 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli nie jest możliwy rozrachunek wszystkich przyjętych ofert danego uczestnika, zgodnie z warunkiem określonym w § 47 ust. 2 lub w § 48 ust. 4, to rozrachowane są jedynie te oferty, które ten warunek spełniają.";

23) w § 53 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Jeżeli w stosunku do papierów wartościowych będących przedmiotem transakcji repo, w której NBP jest kupującym, przypada data ustalenia praw do odsetek w okresie pomiędzy dniem nabycia a dniem odkupu, to NBP zwraca sprzedającemu równowartość odsetek wypłaconych z tytułu posiadania tych papierów wartościowych w dniu ich wypłacenia.

3. W przypadku papierów wartościowych nominowanych w walutach obcych, uczestnik przekazuje do NBP informację zawierającą nazwę i numer rachunku bankowego, na który NBP będzie mógł przekazywać, wyrażone w danej walucie, odsetki od tych papierów. Wzór informacji stanowi załącznik do umowy.".

§ 2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 r.

Przewodniczący Zarządu Narodowego Banku Polskiego: A. Glapiński

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA