REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 2 poz. 8

ZARZĄDZENIE Nr 8 MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 30 stycznia 2008 r.

w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Infrastruktury

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1

Ministerstwu Infrastruktury nadaje się regulamin organizacyjny stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2

1. Dyrektorzy komórek organizacyjnych opracują projekty wewnętrznych regulaminów organizacyjnych w terminie 14 dni od wejścia w życie zarządzenia.

2. Wewnętrzne regulaminy organizacyjne uzgodnione pod względem formalnoprawnym z Departamentem Prawnym, obowiązują od dnia ich zatwierdzenia przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

Minister Infrastruktury

Cezary Grabarczyk

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

Załącznik 1. [REGULAMIN ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY]

Załącznik do zarządzenia nr 8 Ministra Infrastruktury
z dnia 30 stycznia 2008 r. (poz. 8)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MINISTERSTWA INFRASTRUKTURY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin organizacyjny Ministerstwa Infrastruktury, zwany dalej „Regulaminem”, określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, wymienionych w zarządzeniu nr 136 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Infrastruktury (M. P. Nr 90, poz. 980).

II. ORGANIZACJA MINISTERSTWA

§ 2

1. Minister Infrastruktury, zwany dalej „Ministrem”, kieruje, nadzoruje i kontroluje działalność Ministerstwa.

2. Do kompetencji Ministra zastrzega się:

1) sprawy, w których ze względu na charakter decyzja należy wyłącznie do organu administracji rządowej;

2) zasadnicze decyzje w sprawach o podstawowym znaczeniu dla resortu, dotyczące w szczególności:

a) realizacji polityki państwa w zakresie funkcjonowania i rozwoju budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, gospodarki morskiej, łączności i transportu,

b) współpracy międzynarodowej, zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa oraz obrony cywilnej,

c) kierowania całokształtem działalności resortu, w tym poprzez wydawanie aktów wewnętrznych, dotyczących realizacji zadań Ministra.

§ 3

1. Minister wykonuje swoje zadania przy pomocy Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, Szefa Gabinetu Politycznego Ministra oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.

2. Szczegółowy podział czynności Sekretarza i Podsekretarzy Stanu określa odrębne zarządzenie Ministra. Ustalając podział czynności Minister zatwierdza Schemat Organizacyjny Ministerstwa, określający podporządkowanie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych.

3. Minister może upoważnić Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego oraz dyrektorów komórek organizacyjnych i innych pracowników Ministerstwa do podejmowania w określonych sprawach czynności w jego imieniu, w tym do podpisywania decyzji administracyjnych, a także powierzyć im nadzór nad realizacją niektórych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra prowadzi Departament Prawny.

§ 4

1. Dyrektor Generalny wykonuje zadania i kompetencje określone w ustawie o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych oraz ustawie o służbie cywilnej, realizując w szczególności politykę personalną, dokonując czynności z zakresu prawa pracy wobec osób zatrudnionych w Ministerstwie, zapewniając funkcjonowanie i ciągłość pracy Ministerstwa, warunki jego działania oraz organizację pracy, a także wykonuje inne zadania i kompetencje wynikające z odrębnych przepisów.

2. Dyrektora Generalnego w czasie nieobecności zastępuje wyznaczona, w uzgodnieniu z Ministrem, osoba kierująca komórką organizacyjną.

3. Dyrektor Generalny może upoważnić dyrektorów komórek organizacyjnych, a w szczególnych przypadkach innych pracowników Ministerstwa, do podejmowania określonych czynności w jego imieniu, a także zlecić im nadzór nad realizacją określonych zadań. Rejestr pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego prowadzi sekretariat Dyrektora Generalnego.

§ 5

1. Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy.

2. Bezpośredni nadzór nad komórkami organizacyjnymi Ministerstwa sprawuje Dyrektor Generalny, który zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez Ministra, Sekretarza Stanu i Podsekretarzy Stanu.

§ 6

1. W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą wchodzić wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych tych komórek.

2. W komórce organizacyjnej może zostać utworzony wydział, gdy rodzaj spraw i wielkość pracy w zakresie jednorodnych zadań wymaga co najmniej 5 etatów, a w szczególnych przypadkach nie mniej niż 3 etaty.

3. Wewnętrzny regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:

1) strukturę komórki organizacyjnej, wraz ze schematem organizacyjnym;

2) organizację zarządzania komórką organizacyjną;

3) szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej;

4) szczegółowy zakres zadań poszczególnych wydziałów, zespołów, samodzielnych stanowisk pracy i sekretariatu.

4. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny.

§ 7

1. Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zadań komórki organizacyjnej.

2. Do obowiązków dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa należy:

1) zapewnienie prawidłowej, efektywnej i terminowej realizacji zadań komórki, wynikających z Regulaminu oraz zleconych przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;

2) zapewnienie zgodności działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego oraz obowiązującym prawem i regulacjami wewnętrznymi;

3) zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej;

4) ustalanie i zapewnienie realizacji zadań przez wydziały, zespoły i samodzielne stanowiska pracy;

5) ustalanie zakresu zadań podległych pracowników;

6) kontrola realizacji zadań wykonywanych przez pracowników komórki organizacyjnej;

7) zapewnienie właściwego wykorzystania wiedzy i umiejętności pracowników oraz dbałość o ich rozwój zawodowy;

8) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie danych osobowych;

9) reprezentowanie urzędu Ministra na zewnątrz w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej, a nie zastrzeżonych decyzją Ministra lub nadzorującego Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego do właściwości tych osób;

10) zapewnienie dbałości o interes Skarbu Państwa oraz gospodarowanie środkami publicznymi zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o finansach publicznych.

3. Dyrektor komórki organizacyjnej przygotowuje rozstrzygnięcia i podpisuje pisma nie zastrzeżone do kompetencji innych osób, a w szczególności:

1) podpisuje opracowane w komórce organizacyjnej wyjaśnienia o charakterze interpretacyjnym przepisów z zakresu właściwości Ministra, nie zastrzeżone do podpisu Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dyrektora Generalnego, oraz parafuje pisma i materiały zastrzeżone do ich podpisu;

2) udziela organom i instytucjom wyjaśnień i opinii w sprawach prowadzonych przez komórkę organizacyjną, nie zastrzeżonych do właściwości Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarza Stanu lub Dyrektora Generalnego;

3) podpisuje wnioski w sprawach osobowych pracowników komórki organizacyjnej.

4. W czasie nieobecności dyrektora komórką organizacyjną kieruje wyznaczony przez niego zastępca dyrektora, a w razie braku lub nieobecności zastępcy dyrektora, pracownik upoważniony przez dyrektora.

§ 8

1. Dyrektor komórki organizacyjnej współdziała z dyrektorami innych komórek organizacyjnych przy realizacji zadań Ministra lub rozstrzygnięć przekraczających zakres działalności komórki organizacyjnej.

2. Komórka organizacyjna, zwracając się do innej komórki z wnioskiem o wyrażenie opinii w danej sprawie, obowiązana jest przedłożyć projekt własnego stanowiska w tej sprawie.

3. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane, w zakresie swojej właściwości, do:

1) dokonywania ocen i analiz, w tym analiz skuteczności prowadzonych działań oraz przygotowania propozycji rozwiązań systemowych;

2) opracowywania i opiniowania projektów dokumentów rządowych, w tym aktów prawnych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

3) przekazywania informacji do programu prac legislacyjnych Rady Ministrów i Ministra;

4) opracowywania materiałów i informacji na posiedzenia Rady Ministrów i jej komitetów;

5) dokonywania ocen i analiz niezbędnych do przygotowywania stanowisk resortu w sprawach załatwianych w Ministerstwie lub rozpatrywanych przez Radę Ministrów, komitety Rady Ministrów, Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz komisje i zespoły utworzone jako organy pomocnicze Rady Ministrów lub ministrów;

6) prowadzenia działań związanych z wdrażaniem i stosowaniem prawa wspólnotowego;

7) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa oraz sprawozdań z wykonania budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;

8) współdziałania w realizacji polityki informacyjnej Ministerstwa;

9) współpracy przy przeprowadzaniu kontroli projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

10) prowadzenia spraw z zakresu:

a) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacji międzynarodowych,

b) dwustronnej współpracy międzynarodowej,

c) umów międzynarodowych, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem,

d) ochrony środowiska,

e) kwalifikacji w zawodach regulowanych,

f) klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,

g) pomocy publicznej,

h) współpracy z administracją samorządową,

i) udzielania informacji publicznej oraz przekazywania informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,

j) działalności fundacji, dla których Minister jest organem nadzoru,

k) normalizacji, miar, systemu oceny zgodności oraz badań naukowych,

I) skarg i wniosków, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem.

4. Szczegółowy podział zadań i właściwość komórek organizacyjnych w ramach systemu zarządzania i kontroli wykorzystania środków z funduszy Unii Europejskiej określają odrębne instrukcje, zarządzenia i podręczniki.

5. Minister lub Dyrektor Generalny mogą określić odrębnym zarządzeniem szczegółowe zadania i odpowiedzialność komórek organizacyjnych oraz sposób postępowania na poszczególnych etapach procesów występujących w Ministerstwie.

6. Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do realizacji zadań wynikających z aktów normatywnych, programów rządowych i innych dokumentów oraz regulacji wewnętrznych, a także poleceń członków Kierownictwa Ministerstwa.

§ 9

1. Członków Kierownictwa Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych obsługują sekretariaty.

2. Organizację i sposób działania sekretariatów regulują zasady pracy kancelaryjnej określone w instrukcji kancelaryjnej oraz innych przepisach wewnętrznych.

§ 10

Szczegółowe zakresy zadań służbowych pracowników określają opisy stanowisk pracy.

§ 11

Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa dotyczące ustalenia komórki właściwej do prowadzenia określonych spraw rozstrzyga Minister lub z jego upoważnienia Dyrektor Generalny.

III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA MINISTERSTWA

§ 12

W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:

1) Biuro Ministra (BM);

2) Departament Nieruchomości i Planowania Przestrzennego (BN);

3) Departament Rynku Budowlanego i Techniki (BR);

4) Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa (BS);

5) Departament Orzecznictwa (BO);

6) Departament Bezpieczeństwa Morskiego (GB);

7) Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej (GT);

8) Departament Poczty (ŁP);

9) Departament Telekomunikacji (ŁT);

10) Departament Dróg i Autostrad (TA);

11) Departament Kolejnictwa (TK);

12) Departament Lotnictwa (TL);

13) Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych (MP);

14) Departament Transportu Drogowego (TD);

15) Departament Funduszu Spójności (MS);

16) Departament Funduszy Strukturalnych (MF);

17) Departament Funduszy UE 2007–2013 (ME);

18) Departament Budżetu (MB);

19) Departament Kontroli (MK);

20) Departament Prawny (ML);

21) Departament Spraw Obronnych (MO);

22) Biuro Dyrektora Generalnego (MG);

23) Biuro Audytu Wewnętrznego (MA);

24) Biuro Administracyjne (MD);

25) Biuro Finansowe (MW);

26) Biuro Informacji i Promocji (MR);

27) Biuro Ochrony Informacji Niejawnych (MN);

28) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (TRD).

§ 13

Przy Ministrze działa:

1) Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych;

2) Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych;

3) Komisja Kodyfikacyjna Prawa Morskiego;

4) międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego – Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;

5) Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych oraz Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych.

§ 14

Organami opiniodawczo-doradczymi Ministra są:

1) Państwowa Rada Nieruchomości;

2) Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna;

3) Rada Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa;

4) Rada do Spraw Autostrad;

5) Rada do Spraw Promocji Żeglugi Śródlądowej;

6) Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

§ 15

W Ministerstwie działają:

1) Rzecznik Prasowy podległy bezpośrednio Ministrowi;

2) komisja dyscyplinarna rozpoznająca sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej oraz Rzecznik Dyscyplinarny;

3) Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego – gospodarstwo pomocnicze;

4) Główna Biblioteka Komunikacyjna – na zasadach określonych odrębnymi przepisami i regulaminem nadanym przez Ministra, definiującym zadania, organizację oraz szczegółowy zakres działania biblioteki.

IV. ZAKRES DZIAŁANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

§ 16

1. Gabinet Polityczny Ministra prowadzi doradztwo polityczne w zakresie działania Ministra, w szczególności:

1) nadzoruje opracowywanie dokumentów, w tym programowych, przedkładanych Ministrowi;

2) dokonuje, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi oraz na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa;

3) utrzymuje – w zakresie wyznaczonym przez Ministra – kontakty z partiami politycznymi w kraju i za granicą oraz związkami zawodowymi i środowiskami opiniotwórczymi.

2. Szczegółowy zakres zadań indywidualnych w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.

3. Do Szefa Gabinetu Politycznego Ministra stosuje się odpowiednio przepisy Regulaminu dotyczące dyrektorów komórek organizacyjnych.

§ 17

Biuro Ministra prowadzi sprawy:

1) udziału Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa w posiedzeniach plenarnych Sejmu, Senatu oraz komisji sejmowych i senackich;

2) odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, interwencje posłów i senatorów, posłów Parlamentu Europejskiego oraz na dezyderaty, opinie i wystąpienia komisji sejmowych i senackich, a także wystąpienia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w sprawach parlamentarnych;

3) odpowiedzi na wystąpienia Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich i innych rzeczników;

4) udziału Ministra i jego przedstawicieli w posiedzeniach zespołów międzyresortowych, organów instytucji i organizacji rządowych i pozarządowych, a także ich ewidencji;

5) ewidencji rad, komisji, zespołów i grup roboczych powołanych przez Ministra;

6) wyjazdów służbowych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa na terenie kraju;

7) obsługi wizyt i spotkań z udziałem Ministra i pozostałych członków Kierownictwa Ministerstwa oraz wizyt gości zagranicznych;

8) obsługi, z wyłączeniem obsługi medialnej, spotkań, narad, konferencji Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

9) posiedzeń Kierownictwa Ministerstwa oraz monitorowania realizacji ustaleń podjętych na tych posiedzeniach;

10) zaproszeń kierowanych do Ministra lub do jego wiadomości;

11) obsługi sekretarskiej Ministra i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.

§ 18

1. Departament Nieruchomości i Planowania Przestrzennego jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

2) ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości;

3) ustawy o gospodarce nieruchomościami – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Dróg i Autostrad, Departament Bezpieczeństwa Morskiego oraz Biuro Administracyjne;

4) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami;

5) ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości;

6) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego urbanistów.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) orzecznictwa administracyjnego, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, w zakresie:

a) odmowy nadania i pozbawienia uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,

b) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości,

c) zagospodarowania przestrzennego,

d) ustalania lokalizacji dróg krajowych i wojewódzkich, przedsięwzięć Euro 2012 oraz linii kolejowych;

2) nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, licencji zawodowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami i licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami, a także prowadzenia centralnych rejestrów osób posiadających uprawnienia i licencje zawodowe;

3) odpowiedzialności zawodowej rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości;

4) współpracy z organizacjami zawodowymi rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami, zarządców nieruchomości i urbanistów;

5) współpracy z samorządami terytorialnymi, uczelniami, organizacjami zawodowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie gospodarki przestrzennej i polityki miejskiej;

6) współpracy z Warszawskim Biurem Programu Narodów Zjednoczonych ds. Osiedli Ludzkich (ONZ-HABITAT) – w zakresie realizacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Programem Narodów Zjednoczonych do spraw Osiedli Ludzkich w sprawie ustanowienia w Rzeczypospolitej Polskiej Biura UN – Habitat.

3. Departament zapewnia obsługę:

1) Państwowej Rady Nieruchomości;

2) Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej;

3) Komisji Odpowiedzialności Zawodowej;

4) Głównej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej;

5) Polskiego Sekretariatu Krajowego „Habitat”.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Instytutem Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie;

2) Instytutem Rozwoju Miast w Krakowie.

§ 19

1. Departament Rynku Budowlanego i Techniki jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o wyrobach budowlanych;

2) ustawy o gwarancji zapłaty za roboty budowlane;

3) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

4) ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów – w zakresie dotyczącym samorządu zawodowego architektów i inżynierów budownictwa;

5) ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych – w zakresie audytu energetycznego i jego weryfikacji.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) bezpieczeństwa i ochrony pracy podczas wykonywania robót budowlanych;

2) potrzeb osób niepełnosprawnych w architektoniczno-budowlanych rozwiązaniach projektowych i realizacji obiektów budowlanych;

3) racjonalizacji użytkowania energii w budownictwie;

4) postępowań w sprawie nadawania uprawnień do wykonywania oceny energetycznej budynku;

5) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;

6) programów studiów podyplomowych na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynku;

7) programu usuwania wyrobów zawierających azbest z istniejących obiektów budowlanych;

8) przepisów, wzorców i standardów dotyczących przygotowania i organizacji inwestycji budowlanych finansowanych ze środków publicznych;

9) rozwiązań prawnych w zakresie zamówień publicznych na roboty budowlane;

10) przygotowania zawodowego kadr dla budownictwa;

11) polityki architektonicznej.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego;

2) Centralnym Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Betonów „Cebet” w Warszawie;

3) Instytutem Techniki Budowlanej w Warszawie.

§ 20

1. Departament Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego;

2) ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych;

3) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

4) ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;

5) ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej;

6) ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania;

7) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004–2006 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych;

8) ustawy o własności lokali;

9) ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego;

10) ustawy o dodatkach mieszkaniowych;

11) ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych;

12) ustawy o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych;

13) ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe;

14) ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

15) ustawy Prawo spółdzielcze – w zakresie dotyczącym spółdzielni mieszkaniowych;

16) ustawy o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Nieruchomości i Planowania Przestrzennego;

17) ustawy o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Rynku Budowlanego i Techniki.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) strategii i programów określających politykę mieszkaniową państwa, obejmujących w szczególności problematykę rozwoju infrastruktury komunalnej, w części dotyczącej utrzymania czystości i porządku w gminach oraz zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków;

2) oceny zgodności z prawem i gospodarności działalności spółdzielni mieszkaniowych;

3) zatwierdzania umów i statutów towarzystw budownictwa społecznego oraz ich zmian;

4) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, Funduszu Termomodernizacji, Funduszu Dopłat oraz Funduszu Hipotecznego;

5) związane ze współdziałaniem z właściwymi jednostkami przy kształtowaniu instrumentów polityki ekonomicznej państwa oddziałujących na mieszkalnictwo, w tym systemu podatkowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Ekologii Miast w Łodzi;

2) Zakładem Badawczo-Doświadczalnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach.

§ 21

1. Departament Orzecznictwa prowadzi w trybie nadzoru indywidualne postępowania administracyjne, w sprawach należących do kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dotyczące przejęcia lub wywłaszczenia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa, w szczególności na podstawie:

1) dekretu o majątkach opuszczonych i porzuconych;

2) dekretu o rozbiórce i naprawie budynków zniszczonych i uszkodzonych w czasie wojny;

3) dekretu o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy;

4) dekretu o majątkach opuszczonych i poniemieckich;

5) dekretu o przekazywaniu przez Państwo mienia nierolniczego na obszarze Ziem Odzyskanych i b. Wolnego Miasta Gdańska;

6) dekretu o wywłaszczaniu majątków zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939–1945;

7) dekretu o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych;

8) dekretu o wykańczaniu i nadbudowie niektórych domów mieszkalnych;

9) ustawy o upamiętnieniu męczeństwa Narodu Polskiego i innych Narodów na Majdanku;

10) ustawy o uregulowaniu stanu prawnego mienia pozostającego pod zarządem państwowym;

11) ustawy o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości;

12) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego w miastach i osiedlach;

13) ustawy o remontach i odbudowie oraz wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków;

14) ustawy o terenach budowlanych na obszarach wsi;

15) ustawy o gospodarce terenami w miastach i osiedlach;

16) ustawy o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach.

2. Departament prowadzi w trybie odwoławczym indywidualne postępowania administracyjne, należące do kompetencji Ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej jako organu odwoławczego, dotyczące spraw rozpoznawanych na podstawie:

1) ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2) ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych;

3) ustawy o gospodarce nieruchomościami;

4) ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną;

5) ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Polskie Koleje Państwowe”;

6) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych;

7) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym;

8) ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

9) ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;

10) ustawy o transporcie kolejowym;

11) ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali.

3. Departament prowadzi, w tym zastępuje Ministra w postępowaniu sądowo-administracyjnym i przed sądami powszechnymi, sprawy dotyczące dochodzenia od ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej odszkodowania w zakresie określonym w ust. 1 i 2.

4. Departament wykonuje czynności kancelaryjne, a w szczególności zwraca akta do właściwych organów i urzędów – po ich wykorzystaniu oraz przekazuje do Archiwum Zakładowego części archiwalne akt organu naczelnego.

§ 22

1. Departament Bezpieczeństwa Morskiego jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o bezpieczeństwie morskim;

2) ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki;

3) ustawy o portowych urządzeniach do odbioru odpadów oraz pozostałości ładunkowych ze statków;

4) ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Program ochrony brzegów morskich”;

5) ustawy o wykonywaniu prac podwodnych;

6) ustawy o izbach morskich;

7) ustawy o wyposażeniu morskim;

8) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej i administracji morskiej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej;

9) ustawy o żegludze śródlądowej – w zakresie dotyczącym administracji, bezpieczeństwa i kwalifikacji w żegludze śródlądowej;

10) ustawy Kodeks Morski – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa morskiego i zanieczyszczania morza przez statki;

11) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

12) ustawy o systemie oświaty – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

13) ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz pieczęciach państwowych – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

14) ustawy Prawo o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

15) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie dotyczącym żeglugi morskiej oraz żeglugi śródlądowej;

16) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie dotyczącym kształcenia zgodnie z wymogami Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

17) ustawy Prawo wodne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

18) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

19) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;

20) ustawy o Polskim Rejestrze Statków – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) bezpieczeństwa żeglugi statków morskich, ochrony żeglugi i portów;

2) poszukiwania i ratowania życia na morzu;

3) szkolenia i kwalifikacji morskich;

4) ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczaniem morza przez statki;

5) ochrony brzegu morskiego;

6) instytucji klasyfikacyjnych;

7) inwestycji morskich finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;

8) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie gospodarki morskiej;

9) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) urzędami morskimi;

2) urzędami żeglugi śródlądowej;

3) izbami morskimi i delegatami Ministra przy izbach morskich;

4) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Akademią Morską w Szczecinie;

2) Akademią Morską w Gdyni;

3) Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni;

4) średnimi szkołami morskimi;

– w zakresie Międzynarodowej Konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht (STCW);

5) średnimi szkołami śródlądowymi.

§ 23

1. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o portach i przystaniach morskich;

2) ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym;

3) ustawy o pracy na morskich statkach handlowych;

4) ustawy o podatku tonażowym;

5) ustawy o żegludze śródlądowej – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;

6) ustawy Kodeks morski – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;

7) ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej – w zakresie dotyczącym ustalania granic portów morskich;

8) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym transportu wodnego śródlądowego;

9) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) programowania rozwoju infrastruktury transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

2) komisji mieszanych ds. transportu morskiego i wodnego śródlądowego, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

3) z zakresu prawa pracy w obszarze właściwym dla transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

4) europejskich korytarzy transportowych – w zakresie transportu morskiego i transportu wodnego śródlądowego;

5) współpracy z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego;

6) obsługi Rady ds. Promocji Żeglugi Śródlądowej.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

a) spółkami żeglugowymi utworzonymi na podstawie umów międzynarodowych,

b) Instytutem Morskim w Gdańsku,

c) Akademią Morską w Gdyni,

d) Akademią Morską w Szczecinie.

4. Departament Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej prowadzi Sekretariat Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego.

§ 24

1. Departament Poczty jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo pocztowe;

2) ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej „Poczta Polska”;

3) ustawy o opłatach abonamentowych;

4) z ustawy o stanie klęski żywiołowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności;

5) ustawy o broni i amunicji – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych – w zakresie polityki rozwoju sektora usług pocztowych;

2) zapewnienia społeczeństwu dostępu do powszechnych usług pocztowych;

3) stałego podnoszenia jakości usług pocztowych;

4) wspierania rozwoju konkurencji na rynku pocztowym;

5) rozwoju infrastruktury pocztowej;

6) warunków świadczenia, norm dostępu i jakości usług pocztowych, a także zasad odpowiedzialności operatora za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnych usług pocztowych;

7) współpracy z Polskim Komitetem Normalizacyjnym – w zakresie możliwości rozwoju sektora pocztowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w zakresie dotyczącym poczty;

2) państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej „Poczta Polska”.

§ 25

1. Departament Telekomunikacji jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o kompatybilności elektromagnetycznej;

2) ustawy Prawo telekomunikacyjne – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Spraw Obronnych;

3) ustawy o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw łączności.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych – w zakresie telekomunikacji;

2) komunikacji elektronicznej;

3) zwalczania informacji niezamówionych;

4) polityki wykorzystania widma radiowego oraz planowania numeracji w sieciach telekomunikacyjnych;

5) związane z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe w radiofonii i telewizji;

6) usuwania barier w procesie budowy infrastruktury telekomunikacyjnej;

7) współpracy z Komisją Europejską i jej wyspecjalizowanymi agendami – w zakresie uczestnictwa Rzeczpospolitej Polskiej w Europejskim Globalnym Systemie Nawigacji Satelitarnej GALILEO.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej – w zakresie dotyczącym telekomunikacji;

2) Instytutem Łączności – Państwowym Instytutem Badawczym.

§ 26

1. Departament Dróg i Autostrad jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o drogach publicznych;

2) ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym;

3) ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia;

4) ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – w zakresie dotyczącym dróg krajowych;

5) ustawy o transporcie drogowym – w zakresie dotyczącym opłat za korzystanie z dróg krajowych;

6) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym dróg publicznych;

7) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących dróg publicznych;

8) ustawy o gospodarce nieruchomościami – w zakresie dotyczącym zgody ministra właściwego do spraw transportu na wygaśnięcie lub ustanowienie trwałego zarządu nieruchomości położonych w pasie drogowym;

9) ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa – w zakresie opinii ministra właściwego do spraw transportu dotyczącej przejęcia w trwały zarząd nieruchomości wchodzących w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa położonych w pasie drogowym;

10) ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) przygotowania i aktualizacji programów wieloletnich i planów rocznych – w zakresie dróg krajowych;

2) monitorowania realizacji programów wieloletnich i planów rocznych – w zakresie dróg krajowych;

3) inwestycji drogowych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;

4) finansowania ze źródeł zagranicznych projektów ujętych w planach rocznych oraz programach wieloletnich – w zakresie dróg krajowych, w tym:

a) umów kredytowych w sprawach finansowania dróg krajowych,

b) współpracy z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi oraz bankami komercyjnymi;

5) współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego – w sprawach dotyczących Krajowego Funduszu Drogowego;

6) zaświadczeń pomocy de minimis z tytułu zwolnienia z obowiązku uiszczania opłat za korzystanie z dróg krajowych;

7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie dróg publicznych;

8) projektów realizowanych na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego;

9) współpracy z Radą do Spraw Autostrad;

10) komisji mieszanych do spraw budowy połączeń drogowych, komisji mieszanych do spraw budowy i utrzymania granicznych obiektów mostowych oraz grup roboczych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi dotyczącymi transgranicznych połączeń transportowych.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru nad:

1) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów;

2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości departamentu.

§ 27

1. Departament Kolejnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o transporcie kolejowym;

2) ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP;

3) ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych;

4) ustawy o Funduszu Kolejowym;

5) ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego – w zakresie dotyczącym infrastruktury kolejowej;

6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu kolejowego;

7) ustawy o służbie medycyny pracy – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;

8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu kolejowego;

9) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kolejnictwa;

10) ustawy Prawo energetyczne – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń i instalacji energetycznych stosowanych w jednostkach organizacyjnych transportu kolejowego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych w zakresie kolejnictwa;

2) międzynarodowego transportu kolejowego, w ramach umów AGC i AGTC, umów SMGS i SMPS oraz Konwencji COTIF;

3) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych;

4) upoważnień w sprawach odstępstw od przepisów techniczno-budowlanych – w zakresie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie;

5) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie kolejnictwa;

6) inwestycji kolejowych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego;

2) Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa;

3) Transportowym Dozorem Technicznym – w zakresie dotyczącym kolejnictwa.

4. Departament prowadzi sprawy wynikające z reprezentowania Skarbu Państwa przez ministra właściwego do spraw transportu w PKP S.A. oraz PKP PLK S.A.

§ 28

1. Departament Lotnictwa jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy Prawo lotnicze;

2) ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze"

3) ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;

4) ustawy Prawo budowlane – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa;

5) ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach uczelni kształcących personel lotniczy dla lotnictwa cywilnego;

6) ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, w sprawach dotyczących lotnictwa cywilnego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) planów i programów strategicznych – w zakresie lotnictwa;

2) rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych;

3) inwestycji lotniczych finansowanych z udziałem środków budżetu państwa;

4) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu – w zakresie lotnictwa;

5) współdziałania z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych;

6) obsługi Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego;

2) przedsiębiorstwem państwowym „Porty Lotnicze"

3) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

§ 29

1. Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o umowach międzynarodowych;

2) ustawy o ochronie granicy państwowej – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu;

3) ustawy o odpadach – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Transportu Drogowego oraz Departament Telekomunikacji

4) ustawy Prawo ochrony środowiska – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Bezpieczeństwa Morskiego;

5) ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem – w zakresie dotyczącym członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

6) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym strategii sektorowych w transporcie;

7) ustawy o ochronie przyrody – w zakresie kompetencji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Departament zapewnia realizację zadań w zakresie:

1) polityki transportowej państwa oraz strategicznych planów i programów w dziedzinie transportu;

2) zagadnień horyzontalnych – w zakresie wynikającym ze strategicznych dokumentów krajowych i Unii Europejskiej;

3) procesu decyzyjnego w Unii Europejskiej oraz innych organizacjach międzynarodowych, w tym udziału przedstawicieli Ministerstwa w tym procesie;

4) dwustronnej współpracy międzynarodowej;

5) ochrony środowiska w transporcie;

6) transportu intermodalnego i logistyki;

7) systemów elektronicznej wymiany informacji oraz inteligentnych systemów transportu;

8) publicznego transportu zbiorowego, w tym ułatwień ogólnosystemowych w przemieszczaniu osób niepełnosprawnych środkami transportu;

9) normalizacji, miar, systemu oceny zgodności oraz badań naukowych.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) europejskich korytarzy, sieci i osi transportowych;

2) współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej;

3) współpracy z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z procesami decyzyjnymi w Unii Europejskiej;

4) udziału Ministra w posiedzeniach Komitetu Integracji Europejskiej oraz udziału przedstawiciela Ministra w posiedzeniach Komitetu Europejskiego Rady Ministrów;

5) współpracy Ministerstwa z organizacjami międzynarodowymi;

6) międzynarodowej współpracy regionalnej;

7) wyjazdów zagranicznych pracowników Ministerstwa – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Finansowe;

8) programów pomocowych Unii Europejskiej oraz bilateralnych dla sektora infrastruktury;

9) przedstawicieli Ministra za granicą;

10) systemu Elektronicznej Wymiany Dokumentów – Polska (EWD-P);

11) finansowania nauki – w zakresie działów łączność i transport;

12) przewozów tranzytowych w transporcie lądowym;

13) budżetu Unii Europejskiej.

§ 30

1. Departament Transportu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o czasie pracy kierowców;

2) ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

3) ustawy o systemie tachografów cyfrowych;

4) ustawy Prawo o ruchu drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego;

5) ustawy o transporcie drogowym – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Dróg i Autostrad;

6) ustawy Prawo przewozowe – w zakresie dotyczącym przewozu drogowego;

7) ustawy o odpadach – w zakresie dotyczącym stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;

8) ustawy o dozorze technicznym – w zakresie dotyczącym transportu drogowego.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) komisji mieszanych ds. międzynarodowych przewozów drogowych, zgodnie z zawartymi dwustronnymi i wielostronnymi umowami międzynarodowymi;

2) współdziałania z wojewodami, jako organami założycielskimi:

a) w zatwierdzaniu statutów przedsiębiorstw użyteczności publicznej (PKS), których działalność wykracza poza obszar jednego województwa,

b) w procesie powoływania i odwoływania dyrektorów w przedsiębiorstwach PKS;

3) współpracy z organami kontroli ruchu i transportu drogowego.

3. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad:

1) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego;

2) Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego;

3) Instytutem Transportu Samochodowego;

4) Transportowym Dozorem Technicznym – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Kolejnictwa.

§ 31

1. Departament Funduszu Spójności wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w systemie zarządzania Funduszu Spójności.

2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym Funduszu Spójności;

2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym Funduszu Spójności.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) nadzoru nad realizacją projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

2) przyjmowania, weryfikacji oraz koordynacji procesu przekazywania do Komisji Europejskiej wniosków o dofinansowanie zgłoszonych przez instytucje wdrażające w ramach Funduszu Spójności;

3) kwalifikowania wydatków;

4) prowadzenia kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

5) bieżącego monitoringu projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

6) weryfikacji wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej;

7) weryfikacji i przesyłania raportów z realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności;

8) procedur wdrażania dla Funduszu Spójności;

9) działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie Funduszu Spójności;

10) Funduszu TEN-T;

11) monitorowania działań oraz sprawozdawczości w zakresie projektów PHARE.

§ 32

1. Departament Funduszy Strukturalnych wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu SPOT.

2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych;

2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym funduszy strukturalnych.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) naboru, oceny formalnej, finansowej oraz zgodności ze strategiami wniosków o dofinansowanie realizacji projektów zgłaszanych przez beneficjentów w ramach SPOT;

2) umów o dofinansowanie dla beneficjentów projektów współfinansowanych ze SPOT;

3) weryfikacji sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych z realizacji projektów realizowanych przez beneficjentów SPOT;

4) weryfikacji wniosków o płatność składanych przez beneficjentów;

5) monitorowania realizacji projektów przez beneficjentów SPOT;

6) bieżącego monitoringu realizacji SPOT;

7) sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych w zakresie działań SPOT;

8) kwartalnych, rocznych i wieloletnich prognoz wydatków w ramach programu SPOT;

9) kontroli uprzedniej (ex ante) udzielania zamówień publicznych w zakresie kwalifikowalności kosztów w ramach projektów SPOT;

10) raportów na temat nieprawidłowości w ramach SPOT;

11) monitorowania i analizy przepływów finansowych w zakresie wdrażania SPOT;

12) działań promocyjnych i informacyjnych SPOT – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Funduszy UE 2007–2013;

13) polityk horyzontalnych Unii Europejskiej związanych z wdrażaniem funduszy strukturalnych;

14) wniosków o refundację w ramach SPOT.

§ 33

1. Departament Funduszy UE 2007–2013 wykonuje zadania wynikające z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Pośredniczącej w ramach POliŚ.

2. Departament jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o Narodowym Planie Rozwoju – w zakresie dotyczącym realizacji projektów pomocy technicznej finansowanych z Funduszu Spójności lub funduszy strukturalnych, z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Funduszu Spójności lub Departament Funduszy Strukturalnych.;

2) ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – w zakresie dotyczącym POliŚ.

3. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) programowania działań oraz projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach POliŚ, w tym w zakresie:

a) aktualizacji opisów Priorytetów/Działań,

b) procedur/wytycznych realizacji POliŚ,

c) listy projektów kluczowych;

2) monitorowania realizacji programu POliŚ, w tym w zakresie:

a) bieżącego monitorowania projektów/działań/priorytetów,

b) Komitetu Monitorującego POliŚ/Podkomitetów Monitorujących POliŚ;

3) oceny (ewaluacji), w tym w zakresie:

a) rocznego planu oceny dla sektora,

b) oceny w zakresie Osi Priorytetowych/Działań,

c) informacji rocznej o realizacji planu,

d) prac grupy sterującej oceną;

4) sprawozdawczości w zakresie priorytetów transportowych POliŚ;

5) informacji i promocji POliŚ;

6) projektów pomocy technicznej SPOT współfinansowanych z funduszy strukturalnych, dla których beneficjentem jest Ministerstwo – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Funduszy Strukturalnych;

7) projektu pomocy technicznej współfinansowanego z Funduszu Spójności, dla którego beneficjentem jest Ministerstwo – z wyłączeniem spraw załatwianych przez Departament Funduszu Spójności;

8) pomocy technicznej POPT i POliŚ.

4. Departament prowadzi sprawy nadzoru Ministra nad Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

§ 34

1. Departament Budżetu odpowiada za opracowanie i realizację budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister, zapewnia obsługę finansową oraz ewidencję księgową dysponenta części budżetowych, prowadzi rachunkowość dla środków pochodzących z Unii Europejskiej, dokonuje płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych, realizuje zadnia związane z pomocą publiczną i ochroną konkurencji w resorcie.

2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:

1) ewidencji księgowej dysponenta głównego środków budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych oraz środków na finansowanie nauki;

2) sprawozdawczości budżetowej dysponenta głównego oraz łącznej resortu infrastruktury;

3) opracowywania analiz wykonania zadań oraz dochodów i wydatków budżetowych;

4) opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa dla części, których dysponentem jest Minister;

5) ustalania planu dochodów i wydatków resortu, w tym udzielania dysponentom niższego stopnia oraz innym uprawnionym podmiotom informacji o planowanych wielkościach limitów wydatków;

6) finansowania inwestycji;

7) przekazywania środków budżetowych na realizację zadań, w ramach ustalonych planów wydatków dla jednostek budżetowych i przedsiębiorców;

8) harmonogramu realizacji wydatków budżetowych;

9) zmian w planie wydatków poszczególnych dysponentów (jednostek) w trakcie roku budżetowego;

10) wystąpień o środki z rezerw celowych budżetu państwa oraz sprawozdawczości w tym zakresie;

11) wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych jednostek badawczo-rozwojowych podległych Ministrowi oraz zatwierdzania tych sprawozdań;

12) zatwierdzania sprawozdań p.p.u.p. „Poczta Polska" oraz opiniowania sprawozdań spółek Grupy PKP i Transportowego Dozoru Technicznego;

13) zatwierdzania planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych;

14) ewidencji księgowej funduszy unijnych;

15) płatności na rachunki beneficjentów funduszy unijnych;

16) weryfikacji finansowej:

a) wniosków o przyznanie pożyczki na prefinansowanie w zakresie projektów realizowanych w ramach SPOT;

b) wniosków o środki Funduszu Spójności do Komisji Europejskiej,

c) raportów z postępów realizacji projektów Funduszu Spójności,

d) wniosków o płatność złożonych przez beneficjentów końcowych projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych (kontrola finansowa),

e) wniosków o płatność rekompensat w usługach publicznych;

17) obsługi Systemu Informatycznego Monitoringu i Kontroli Finansowej (SIMIK) funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności;

18) nadzoru nad zachowaniem przez beneficjentów realizujących projekty współfinansowane z funduszy strukturalnych oddzielnego systemu rachunkowości dla środków Unii Europejskiej lub stosowanie odpowiedniego kodu księgowego;

19) przygotowania wniosków o refundację poniesionych wydatków w ramach SPOT – w zakresie zrealizowanych płatności na rzecz beneficjentów;

20) dotowania przedsiębiorców;

21) wynikające z ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego;

22) monitoringu przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców nadzorowanych przez Ministra;

23) pomocy publicznej;

24) ochrony konkurencji;

25) statystyki publicznej.

§ 35

Departament Kontroli prowadzi sprawy:

1) kontroli planowych i doraźnych działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa, na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

2) kontroli działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra w zakresie wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów oraz ustaw, na podstawie których Minister uzyskał uprawnienia do kontroli i nadzoru, w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;

3) kontroli systemowych Funduszu Spójności i POliŚ;

4) kontroli projektów realizowanych z udziałem środków budżetu państwa i funduszy Unii Europejskiej;

5) skarg i wniosków – na zasadach i w trybie określonych odrębnym zarządzeniem;

6) przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków – na zasadach ustalonych odrębnie;

7) kontroli zewnętrznej prowadzonej w Ministerstwie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne organy kontrolne oraz udzielania odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.

§ 36

1. Departament Prawny jest właściwy w sprawach prawidłowego, pod względem legislacyjno-prawnym, przygotowania aktów normatywnych oraz obsługi prawnej Ministerstwa.

2. W szczególności Departament prowadzi sprawy:

1) legislacji w trybie określonym odrębnym zarządzeniem;

2) materiałów dla Ministra i jego przedstawicieli na posiedzenia Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów – z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych;

3) stanowisk Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach prowadzonych przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości;

4) organizacji i funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w szczególności w zakresie swobodnego przepływu towarów oraz nieformalnego rozwiązywania problemów tego rynku (SOLVIT);

5) obsługi prawnej, w zakresie określonym w ustawie o radcach prawnych, w tym:

a) wydaje opinie prawne i udziela porad prawnych w zakresie stosowania prawa i orzecznictwa oraz udziela wyjaśnień dotyczących obowiązującego systemu prawnego,

b) opiniuje projekty: umów międzynarodowych, umów zawieranych przez Ministra lub Ministerstwo, statutów jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, decyzji administracyjnych oraz postanowień,

c) zapewnia zastępstwo procesowe Ministra oraz Dyrektora Generalnego w postępowaniach sądowych, administracyjnych oraz przed innymi organami orzekającymi, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Departament Nieruchomości i Planowania Przestrzennego oraz Departament Orzecznictwa;

6) uzgodnień międzyresortowych projektów aktów prawnych i umów międzynarodowych.

3. Departament prowadzi:

1) rejestr spraw sądowych, w których zastępstwo procesowe zapewnia Departament;

2) rejestr decyzji i zarządzeń Ministra oraz upoważnień i pełnomocnictw (cywilnych i administracyjnych) udzielonych przez Ministra;

3) rejestr fundacji, dla których minister jest organem nadzoru;

4) redakcję Dziennika Urzędowego Ministra Infrastruktury;

5) sprawy notyfikacji krajowych aktów wykonawczych wdrażających przepisy wspólnotowe w zakresie zadań Ministerstwa.

§ 37

1. Departament Spraw Obronnych jest właściwy w sprawach wynikających z:

1) ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

2) ustawy o zarządzaniu kryzysowym;

3) ustawy o stanie klęski żywiołowej;

4) stawy o stanie wyjątkowym;

5) ustawy o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasady jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej;

6) ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców;

7) ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;

8) ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

9) ustawy o rezerwach państwowych;

10) ustawy Prawo telekomunikacyjne – w zakresie dotyczącym obowiązków przedsiębiorców telekomunikacyjnych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego;

11) ustawy o ochronie osób i mienia – w zakresie kompetencji Ministra, z wyłączeniem spraw prowadzonych przez Biuro Ochrony Informacji Niejawnych.

2. Ponadto Departament prowadzi sprawy:

1) zarządzania kryzysowego, obronności i bezpieczeństwa państwa;

2) obrony cywilnej;

3) zapewnienia łączności na potrzeby administracji publicznej, systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem i porządkiem publicznym oraz na potrzeby ratownictwa;

4) zadań obronnych, w tym ich kontroli, wykonywanych przez jednostki podległe i nadzorowane.

§ 38

1. Biuro Dyrektora Generalnego odpowiada za sprawy wynikające z zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie organizacji Ministerstwa, zarządzania zasobami ludzkimi w Ministerstwie oraz postępowań w sprawach zamówień publicznych.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) naboru pracowników do pracy w Ministerstwie;

2) opisów stanowisk pracy oraz wartościowania stanowisk pracy, a także ocen okresowych pracowników Ministerstwa;

3) doskonalenia zawodowego pracowników Ministerstwa;

4) gospodarowania środkami przeznaczonymi na wynagrodzenia oraz funduszem nagród, w tym środkami pochodzącymi z projektów finansowanych przez Unię Europejską;

5) obsługi kadrowej pracowników Ministerstwa;

6) związane z nadzorem nad czasem pracy i dyscypliną pracy w Ministerstwie;

7) wynikające ze stosunku pracy, w zakresie ustawowego upoważnienia Ministra, wobec osób zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra oraz wobec Kierownictwa Ministerstwa;

8) związane z organizacją Ministerstwa;

9) postępowań w sprawach zamówień publicznych, na zasadach określonych odrębnym zarządzeniem;

10) obsługi Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa;

11) obsługi Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych;

12) odznaczeń państwowych i odznak honorowych;

13) obsługi sekretariatów Sekretarza i Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.

§ 39

1. Biuro Audytu Wewnętrznego prowadzi sprawy:

1) identyfikowania i monitorowania procesów zachodzących w Ministerstwie;

2) zadań audytowych, przeprowadzanych zgodnie z rocznym planem audytu, a w przypadkach uzasadnionych – również poza rocznym planem audytu, w tym sprawozdań z przeprowadzonych zadań audytowych;

3) czynności doradczych;

4) czynności sprawdzających;

5) analizy i oceny adekwatności, efektywności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej funkcjonujących w Ministerstwie;

6) audytu wewnętrznego w gospodarstwie pomocniczym.

2. Biuro przedstawia sprawozdania z wykonania planu audytu Dyrektorowi Generalnemu i Ministrowi Finansów.

§ 40

1. Biuro Administracyjne odpowiada za realizację zadań Dyrektora Generalnego Ministerstwa w zakresie gospodarowania mieniem Ministerstwa oraz prowadzenia jego ewidencji, a także w zakresie reprezentowania Skarbu Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa oraz wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w odniesieniu do mienia Ministerstwa.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi Ministerstwu w trwały zarząd;

2) utrzymania odpowiedniego stanu technicznego nieruchomości, w tym budynków;

3) inwestycji i remontów;

4) ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz gospodarowania nimi;

5) warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bhp w Ministerstwie;

6) ochrony przeciwpożarowej w budynkach Ministerstwa;

7) prowadzenia kancelarii głównej i zapewnienia obsługi kancelaryjnej komórek organizacyjnych Ministerstwa;

8) usług poligraficznych;

9) zaopatrzenia w materiały, przedmioty nietrwałe i środki trwałe;

10) łączności wewnętrznej i zewnętrznej;

11) obsługi transportowej.

3. W strukturze Biura funkcjonuje archiwum zakładowe Ministerstwa. Szczegółowe zasady pracy archiwum określa instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego.

§ 41

1. Biuro Finansowe odpowiada za opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa w zakresie dochodów i wydatków dysponenta III stopnia środków budżetowych, prowadzi ewidencję księgową i obsługę finansową operacji gospodarczych realizowanych przez dysponenta III stopnia środków budżetowych, wykonuje zadania dysponenta III stopnia środków budżetowych oraz zadania głównego księgowego Ministerstwa w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest Minister.

2. Biuro prowadzi w szczególności sprawy:

1) planowania dochodów i wydatków budżetowych Ministerstwa, w tym dochodów własnych, oraz ich realizacji;

2) zmian w planie finansowym Ministerstwa w trakcie roku budżetowego – w zakresie właściwości Biura;

3) obsługi finansowo-księgowej i sprawozdawczości z wykonania budżetu dysponenta III stopnia środków budżetowych;

4) sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetowych – w zakresie dysponenta III stopnia środków budżetowych;

5) dyspozycji środkami pieniężnymi;

6) naliczania i rozliczania wynagrodzeń pracowniczych;

7) sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej;

8) płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

9) gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;

10) rozliczania gospodarki magazynowej;

11) obsługi finansowej przedstawicielstw zagranicznych Ministerstwa;

12) realizacji płatności składek do organizacji międzynarodowych;

13) rozliczania krajowych i zagranicznych delegacji służbowych pracowników Ministerstwa oraz kosztów zagranicznych delegacji służbowych;

14) zakupu biletów lotniczych dla celów realizacji delegacji służbowych;

15) obsługi finansowo-księgowej Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Morskiego oraz Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych;

16) obsługi finansowo-księgowej Urzędów Żeglugi Śródlądowej;

17) realizowania płatności oraz ewidencji księgowej projektów współfinansowanych z funduszy unijnych w zakresie właściwości Biura;

18) obsługi administracyjno-technicznej Komisji Orzekającej w sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych.

3. Biuro Finansowe prowadzi sprawy nadzoru nad Biurem Obsługi Transportu Międzynarodowego – w zakresie wynikającym z właściwości Biura.

§ 42

1. Biuro Informacji i Promocji prowadzi sprawy:

1) obsługi medialnej wizyt i spotkań, konferencji prasowych, briefingów z udziałem Ministra i członków Kierownictwa;

2) wystąpień publicznych Ministra i członków Kierownictwa Ministerstwa;

3) promocji Ministerstwa;

4) zestawień najważniejszych doniesień informacyjnych dla członków Kierownictwa Ministerstwa;

5) kontaktów z mediami, w tym sprostowań do publikacji medialnych, oraz autoryzacji wywiadów;

6) udzielania informacji oraz odpowiedzi na pytania kierowane do Biura i na ogólny adres internetowy Ministerstwa;

7) strony internetowej Ministerstwa oraz internetowego Biuletynu Informacyjnego;

8) patronatów Ministra i Ministerstwa dla organizatorów targów, konferencji i seminariów oraz wpisów do wydawnictw okolicznościowych;

9) listów i pism okolicznościowych Ministra;

10) informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej.

2. Biuro współpracuje z rzecznikiem prasowym Ministra oraz z Gabinetem Politycznym Ministra w zakresie informowania mediów o bieżących działaniach realizowanych przez Ministerstwo.

§ 43

1. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych prowadzi sprawy obsługi Ministra oraz Pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych w zakresie realizacji ustawy o ochronie informacji niejawnych, ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.

2. W szczególności Biuro prowadzi sprawy:

1) ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;

2) ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane informacje niejawne;

3) kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;

4) okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów;

5) planu ochrony informacji niejawnych w Ministerstwie;

6) prowadzenia postępowań sprawdzających wobec pracowników Ministerstwa;

7) wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;

8) szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;

9) współdziałania Ministra ze służbami ochrony państwa;

10) ochrony obiektów Ministerstwa poprzez nadawanie uprawnień do stref chronionych oraz wydawanie identyfikatorów uprawniających do wejścia oraz poruszania się po Ministerstwie;

11) ochrony danych osobowych, w tym zgłaszania do rejestracji zbiorów danych osobowych prowadzonych w Ministerstwie;

12) systemów informatycznych, podsystemów informatycznych i systemów baz danych;

13) zasobów sieci komputerowych i zintegrowanego systemu teleinformatycznego;

14) zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz zarządzania licencjami na oprogramowanie.

3. W strukturze Biura wyodrębnia się pion ochrony informacji niejawnych, którym kieruje Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, oraz Kancelarię Tajną, podległą bezpośrednio temu Pełnomocnikowi.

§ 44

1. Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest właściwy w sprawach wynikających z ustawy Prawo o ruchu drogowym – w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa ruchu drogowego.

2. Sekretariat prowadzi sprawy:

1) wytyczania kierunków działań w zakresie poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce;

2) Krajowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2005 (Krajowego Programu BRD);

3) projektów realizowanych przez Ministra w ramach Krajowego Programu BRD;

4) informacji o działaniach prowadzonych przez Ministra w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego;

5) Krajowej Rady BRD oraz wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego;

6) obsługi organizacyjno-technicznej posiedzeń Krajowej Rady BRD i jej organów.

V. JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE PODLEGŁE I NADZOROWANE

§ 45

Zakres zadań i tryb działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych określają akty normatywne tworzące te jednostki oraz nadane im statuty.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA