1. Do zadań Pełnomocnika należy realizacja zadań określonych w uchwale nr 107/2016 Rady Ministrów z 20 września 2016 r. w sprawie ustanowienia "Programu otwierania danych publicznych", zwanej dalej "Programem", oraz koordynacja działań komórek organizacyjnych Ministerstwa i jednostek podległych Ministrowi i przez niego nadzorowanych, w obszarze otwierania danych publicznych, a w szczególności:
1) ocena danych, będących w posiadaniu Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych, pod względem jakości i użyteczności do ponownego wykorzystywania;
2) zbieranie informacji od komórek organizacyjnych oraz jednostek podległych Ministrowi i przez niego nadzorowanych na temat danych, które zostaną udostępnione na portalu danepubliczne.gov.pl, zwanego dalej "Portalem";
3) weryfikowanie danych przekazywanych do udostępnienia na Portalu pod kątem ich otwartości;
4) współpraca z administratorem Portalu;
5) przekazywanie do Ministerstwa Cyfryzacji informacji o danych udostępnianych w danym kwartale;
6) informowanie koordynatora Programu, do dnia 31 stycznia każdego roku, o rezultatach wdrażania Programu w Ministerstwie oraz jednostkach podległych Ministrowi i przez niego nadzorowanych;
7) obsługa Portalu, w tym zamieszczanie i aktualizowanie danych Ministerstwa oraz jednostek podległych Ministrowi i przez niego nadzorowanych, które nie mają indywidualnego dostępu do Portalu lub na ich wniosek.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki podległe Ministrowi i przez niego nadzorowane wspierają Pełnomocnika w realizacji powierzonych mu zadań w szczególności poprzez udostępnianie informacji i dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań, zgodnie z ich właściwością.
3. Obsługę merytoryczną, kancelaryjną oraz organizacyjno-techniczną Pełnomocnika zapewnia Biuro Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie.