REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 274

Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych

DECYZJA Nr 314/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 28 października 2013 r.

w sprawie wprowadzenia do użytku „Procedury realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania” oraz „Procedury realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego”

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 8 lit. b i d oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu usprawnienia systemu realizacji prac rozwojowych w obszarze przedmiotów umundurowania i wyekwipowania oraz środków zaopatrzenia żywnościowego, realizowanych przez wojskowe ośrodki badawczo-wdrożeniowe podległe Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, ustala się, co następuje:

1. Wprowadza się do użytku „Procedurę realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania”, stanowiącą załącznik Nr 1 do decyzji.

2. Wprowadza się do użytku „Procedurę realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego”, stanowiącą załącznik Nr 2 do decyzji.

3. Do prac rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji mają zastosowanie przepisy dotychczasowe.

4. Traci moc decyzja Nr 153/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 maja 2009 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Procedury realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych dla przedmiotów zaopatrzenia mundurowego w resorcie obrony narodowej” i „Procedury realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych żywności oraz sprzętu polowego do przygotowywania i przechowywania posiłków stanowiącego indywidualne wyposażenie żołnierza lub drużyny (załogi) w resorcie obrony narodowej” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 9, poz. 109).

5. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

Załącznik 1. [Procedura realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania]

Załączniki do decyzji Nr 314 /MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 28 października 2013 r. (poz. 274)

Załącznik Nr 1

Procedura realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.1. Użyte w procedurze określenia oznaczają:

1) przedmioty umundurowania i wyekwipowania (PUiW) – elementy wyposażenia mundurowego oraz namioty obozowe, znajdujące się na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ) lub planowane do wprowadzenia na ich wyposażenie;

2) gestor – Szefostwo Służby Mundurowej (SSMund) Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ);

3) Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Mundurowej (WOBWSM) – jednostkę organizacyjną podległą Szefowi IWsp SZ, realizującą prace rozwojowe PUiW;

4) Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe (RPW) – jednostkę organizacyjną właściwą w zakresie nadzorowania jakości dostaw PUiW;

5) jednostka budżetowa (jb) – jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych zdefiniowaną w art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1));

6) Praca Rozwojowa (PR) – zespół przedsięwzięć technicznych, technologicznych i inwestycyjnych związanych z opracowaniem, przygotowaniem i wykonaniem wzoru PUiW oraz sprawdzeniem jego parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych; celem PR jest opracowanie nowego PUiW lub modernizacja PUiW znajdującego się na wyposażeniu SZ;

7) wzór PUiW – przedmiot będący wynikiem PR, odwzorowujący określone w Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej parametry techniczno-technologiczne oraz użytkowe;

8) modernizacja PUiW – wynik PR polegający na polepszeniu lub unowocześnieniu parametrów techniczno-technologicznych lub użytkowych PUiW znajdującego się na wyposażeniu SZ, bez zmiany jego dotychczasowego przeznaczenia;

9) Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) – dokument zawierający podstawowe wymagania projektowanego PUiW w zakresie:

a) ogólnych charakterystyk technicznych,

b) wymogów materiałowych i konstrukcyjnych,

c) funkcji jakie powinien spełniać,

d) grup użytkowników, dla których będzie przeznaczony,

e) stref klimatycznych w których będzie użytkowany,

f) wymogów eksploatacyjnych i konserwacyjnych;

10) Założenia Taktyczno-Techniczne (ZTT) – dokument stanowiący podstawę merytoryczną rozpoczęcia PR, zawierający szczegółowe wymagania projektowanego PUiW w zakresie:

a) przeznaczenia,

b) ukompletowania,

c) parametrów technicznych,

d) wymagań dotyczących surowców i materiałów przewidzianych do jego wykonania,

e) sposobu konserwacji, cechowania i pakowania,

f) sposobu realizacji PR,

g) praw własności oraz zasad gwarancji;

11) badania użytkowe – sprawdzenie zgodności parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych PUiW z wymaganiami określonymi w ZTT lub Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej oraz jego przydatności w realizacji zadań służbowych, poprzez jego użytkowanie w warunkach rzeczywistych;

12) Wojskowa Dokumentacja Techniczno-Technologiczna (WDTT) – dokument zawierający informacje niezbędne do wykonania PUiW, jego certyfikacji i odbioru; zawarte w WDTT informacje powinny jednoznacznie określać PUiW, jego części składowe, a także określać wymagania w zakresie technologii wykonania PUiW, jego właściwości techniczno-użytkowych, sposobu konserwacji oraz cechowania i pakowania;

13) badania typu – ocena skuteczności i celowości wniesienia proponowanych zmian do WDTT do produkcji seryjnej PUiW oraz wzoru PUiW, mogących mieć wpływ na charakterystyki techniczne, jakościowe oraz użytkowe PUiW.

2. Przedsięwzięcia PR:

1) realizowane przez gestora:

a) opracowanie WZTT na PUiW,

b) akceptacja ZTT oraz harmonogramu realizacji PR, wraz z szacunkowymi kosztami jej realizacji,

c) akceptacja prototypu/prototypów PUiW oraz formularza ankiety do badań użytkowych,

d) nadanie klasyfikatora hierarchicznego dla prototypu/prototypów PUiW,

e) wskazanie grupy użytkowników (jednostek wojskowych) do przeprowadzenia badań użytkowych PUiW oraz określenie czasu przeprowadzenia badań,

f) zebranie ankiet od biorących udział w badaniach użytkowych PUiW i przekazanie ich do WOBWSM,

g) analiza sprawozdania z badań partii prototypowej oraz partii próbnej PUiW, akceptacja lub odrzucenie wniosków ujętych w sprawozdaniu,

h) opracowanie orzeczenia o zakończeniu lub przerwaniu PR,

i) uzgodnienie WDTT, kart katalogowych, kart wzorów oraz wzorów PUiW;

2) realizowane przez WOBWSM:

a) opracowanie harmonogramu realizacji PR wraz z kalkulacją szacunkowych kosztów jej realizacji i przedstawienie go do akceptacji gestora,

b) opracowanie ZTT na PUiW, przedstawienie ich do akceptacji gestora i do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie,

c) opracowanie prototypu/prototypów oraz wzorów PUiW,

d) prowadzenie badań partii prototypowej oraz partii próbnej PUiW,

e) opracowanie formularza ankiety do badań użytkowych oraz karty informacyjnej PUiW,

f) analiza ankiet przekazanych przez gestora po badaniach użytkowych,

g) opracowanie sprawozdania po zakończeniu badań partii prototypowej oraz partii próbnej PUiW,

h) opracowanie WDTT, kart katalogowych, kart wzorów oraz wzorów PUiW (do wykonania partii prototypowej i partii próbnej oraz produkcji seryjnej) i wprowadzenie do nich zmian,

i) powielenie dokumentacji, potwierdzenie jej zgodności z oryginałem oraz jej dystrybuowanie.

3. Decyzję o rozpoczęciu PR podejmuje gestor na podstawie:

1) uzasadnionych wniosków dowódców (szefów, komendantów) rodzajów SZ (jednostek wojskowych) wynikających z doświadczeń zdobytych przez żołnierzy podczas wykonywania zadań służbowych;

2) opinii użytkowników dotyczących jakości PUiW, wskazujących na potrzebę opracowania nowych (lepszych) rozwiązań materiałowych oraz techniczno-technologicznych PUiW, wpływających na poprawę własności użytkowych oraz poprawę bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań służbowych;

3) potrzeb operacyjnych SZ, wynikających ze zmian w procesie szkolenia, warunków realizacji zadań, zmian organizacyjnych oraz przeznaczenia jednostek wojskowych;

4) braku możliwości produkcji PUiW, znajdujących się na wyposażeniu żołnierzy, zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi.

4. Podstawą merytoryczną rozpoczęcia PR jest przesłany do WOBWSM wniosek gestora wraz z WZTT, sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.1.

5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, przesyłany jest do wiadomości Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (BPA), które prowadzi nadzór nad wybranymi przez Dyrektora Biura pracami rozwojowymi.

6. Podstawę formalną realizacji PR stanowi zatwierdzony przez Szefa IWsp SZ plan zasadniczych przedsięwzięć WOBWSM na dany rok.

7. W przypadku wystąpienia przez gestora z wnioskiem w trakcie roku planistycznego Komendant WOBWSM występuje do Szefa IWsp SZ z wnioskiem o wyrażenie zgody na dokonanie odpowiednich zmian w planie zasadniczych przedsięwzięć WOBWSM na dany rok, na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

8. PR prowadzone na wniosek gestora finansowane są ze środków części 29 budżetu państwa, według następujących zasad:

1) PR prowadzi WOBWSM w ramach zadań służbowych;

2) zakupy związane z realizacją PR realizuje jb, na której zaopatrzeniu gospodarczym i finansowym pozostaje WOBWSM;

3) środki finansowe na realizację PR przydziela corocznie IWsp SZ;

4) przydzielone środki finansowe przeznaczone są na zakup niezbędnego w realizacji PR wyposażenia WOBWSM, surowców i materiałów, prototypów, partii prototypowych, partii próbnych i wzorów, a także na opłacenie badań zleconych laboratoriom zewnętrznym, zakup dokumentacji i autorskich praw majątkowych oraz ekspertyz z zakresu ochrony prawnej.

9. Po zakończonych badaniach użytkowych gestor może zdecydować o zdaniu PUiW przez część lub wszystkich użytkowników w celu dokonania przez WOBWSM porównania stanu faktycznego PUiW z informacjami zawartymi w ankietach.

Rozdział 2

Realizacja pracy rozwojowej

§ 2. PR realizowana jest w dwóch etapach:

1) etap pierwszy – opracowanie prototypu/prototypów, który obejmuje:

a) opracowanie WZTT na nowy wzór PUiW,

b) opracowanie ZTT na nowy wzór PUiW oraz harmonogramu realizacji PR,

c) wykonanie prototypu/prototypów PUiW,

d) wybór prototypu/prototypów do badań,

e) opracowanie WDTT do wykonania partii prototypowej PUiW,

f) badania partii prototypowej PUiW,

g) opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej;

2) etap drugi – opracowanie partii próbnej, który obejmuje:

a) wykonanie partii próbnej PUiW uwzględniającej wyniki badań partii prototypowej PUiW,

b) badania partii próbnej PUiW,

c) opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

§ 3.1. Etap pierwszy PR realizowany jest przez gestora, WOBWSM oraz wykonawcę, z którym jb właściwa dla WOBWSM zawarła umowę z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.2)).

2. Głównym celem realizacji etapu pierwszego PR jest opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej.

3. Wyboru prototypu PUiW, spośród opracowanych przez WOBWSM lub wyrobu z oferty rynkowej do badań dokonuje komisja z udziałem przedstawiciela gestora, Komendanta WOBWSM, kierownika zespołu badawczego powołanego przez Komendanta WOBWSM do realizacji PR oraz przedstawiciela wnioskodawcy, o którym mowa w § 1 ust. 3 pkt 1. Dopuszcza się również powołanie biegłego z zakresu materiałoznawstwa i jakości wyrobów. Komisja dokonuje wyboru prototypu PUiW uwzględniając zasady celowości i racjonalności oraz osiągnięcia najlepszych efektów przy jak najniższych nakładach.

4. Wyboru wyrobu z oferty rynkowej dokonuje się w przypadku:

1) pilnej potrzeby wyposażenia żołnierzy w PUiW w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań służbowych;

2) występowania w ofercie rynkowej wyrobu spełniającego wymagania określone w ZTT.

5. W uzasadnionych przypadkach, po decyzji gestora, do badań może być wybrana partia prototypowa w kilku rozwiązaniach materiałowo-konstrukcyjnych. Wyboru partii prototypowej w kilku rozwiązaniach materiałowo-konstrukcyjnych dokonuje komisja, o której mowa w § 3 ust. 3.

6. Po dokonaniu wyboru prototypu PUiW do badań, kierownik zespołu badawczego sporządza notatkę służbową, dokumentującą dokonanie wyboru, którą akceptuje gestor i zatwierdza osoba zatwierdzająca ZTT na PUiW. Notatka stanowi podstawę do dokonania ewentualnych zmian wymagań określonych w ZTT na PUiW.

7. WOBWSM opracowuje WDTT do wykonania partii prototypowej PUiW, którą zatwierdza Komendant WOBWSM.

8. Zakup partii prototypowej PUiW realizowany jest przez jb właściwą dla WOBWSM, na podstawie umowy zawartej z wykonawcą partii prototypowej, w której umieszcza się postanowienia o:

1) prawach autorskich Skarbu Państwa do PUiW;

2) zobowiązaniu wykonawcy do sprzedaży i przekazaniu Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej, dokumentacji i autorskich praw majątkowych do wyrobu, w przypadku jego wyboru z oferty rynkowej.

9. W zakres umowy, o której mowa w ust. 8, może wchodzić przeprowadzenie przez wykonawcę prototypu PUiW badań laboratoryjnych w akredytowanych laboratoriach zewnętrznych.

10. Badania partii prototypowej PUiW obejmują:

1) badania laboratoryjne materiałów zasadniczych, surowców i gotowego PUiW wykonywane przez WOBWSM lub akredytowane laboratoria zewnętrzne, których celem jest potwierdzenie zgodności zastosowanych przez wykonawcę rozwiązań techniczno-technologicznych oraz użytkowych z WDTT do produkcji partii prototypowej PUiW; badania w laboratoriach zewnętrznych przeprowadzane są w zakresie, co do którego WOBWSM nie posiada akredytacji; badania te realizowane są na podstawie umowy zawartej przez jb właściwą dla WOBWSM z uwzględnieniem przepisów ustawy, o której mowa w § 3 ust. 1;

2) badania użytkowe partii prototypowej;

3) analizę zebranych od użytkowników ankiet dotyczących użytkowanych PUiW;

4) opracowanie sprawozdania z badań partii prototypowej, zawierającego wnioski z przeprowadzonych badań i propozycje wprowadzenia zmian do opracowywanej WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej.

11. Do przekazywanych do badań użytkowych PUiW WOBWSM dołącza:

1) ankietę dotyczącą badanego PUiW – do wypełnienia przez użytkowników po zakończonych badaniach użytkowych;

2) kartę informacyjną PUiW – zawierającą informacje o przeznaczeniu PUiW, zastosowanych rozwiązaniach materiałowych i konstrukcyjnych, sposobie użytkowania i przeprowadzania zabiegów konserwacyjnych oraz terminie zakończenia badań użytkowych.

12. Sprawozdanie z badań partii prototypowej opracowuje zespół badawczy i przedstawia do akceptacji Komendanta WOBWSM, który przesyła sprawozdanie do gestora.

13. Sprawozdanie powinno zawierać informacje o realizacji poszczególnych etapów PR, rodzaju przeprowadzonych badań i ich wynikach, potwierdzenie zgodności prototypu z ZTT, a także zawierać wnioski i zalecenia wynikające z tych badań.

14. Do sprawozdania dołącza się kopię całości dokumentacji dotyczącej realizacji badań partii prototypowej zawierającą:

1) umowy zawierane z wykonawcą PUiW;

2) wyniki badań laboratoryjnych PUiW;

3) wyniki badań użytkowych PUiW – w formie ankiety zbiorczej.

15. Zaakceptowane przez gestora wnioski i zalecenia, zawarte w sprawozdaniu z badań partii prototypowej, stanowią podstawę do opracowania WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej.

16. WDTT do wykonania partii próbnej PUiW uzgadniana jest z właściwym RPW, a następnie wraz ze wzorem PUiW uzgadniana jest z gestorem i przedstawiana do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie.

§ 4.1. Etap drugi PR realizowany jest przez gestora, WOBWSM oraz wykonawcę, z którym jb właściwa dla WOBWSM zawarła umowę z uwzględnieniem przepisów ustawy, o której mowa w § 3 ust. 1.

2. Podstawę merytoryczną do rozpoczęcia drugiego etapu PR stanowi zatwierdzona WDTT do wykonania partii próbnej PUiW.

3. Głównym celem realizacji etapu drugiego PR jest przeprowadzenie badań partii próbnej PUiW, opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

4. Badania partii próbnej realizowane są przez WOBWSM i mają na celu sprawdzenie:

1) spełnienia przez PUiW wymogów określonych w WDTT do wykonania partii próbnej PUiW;

2) metod badawczych określonych w WDTT do wykonania partii próbnej PUiW, wykorzystywanych do kontroli poszczególnych parametrów PUiW;

3) możliwości produkcji seryjnej PUiW zgodnie z WDTT do wykonania partii próbnej PUiW.

5. Badania partii próbnej PUiW obejmują:

1) badania laboratoryjne materiałów zasadniczych, surowców i gotowego PUiW wykonywane przez WOBWSM lub akredytowane laboratoria zewnętrzne, których celem jest potwierdzenie zgodności zastosowanych przez wykonawcę rozwiązań techniczno-technologicznych oraz użytkowych z WDTT do wykonania partii próbnej PUiW; badania w laboratoriach zewnętrznych przeprowadzane są w zakresie, o którym mowa w § 3 ust. 10 pkt 1;

2) badania użytkowe partii próbnej;

3) analizę zebranych od użytkowników ankiet dotyczących użytkowanych PUiW;

4) opracowanie sprawozdania z badań partii próbnej, zawierającego wnioski z przeprowadzonych badań i propozycje wprowadzenia zmian do opracowywanej WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

6. Badania użytkowe realizowane są w przypadku istotnego wpływu na właściwości użytkowe PUiW zmian dokonanych w WDTT oraz wzorze PUiW do wykonania partii próbnej po pierwszym etapie PR.

7. Do przekazywanych do badań użytkowych PUiW WOBWSM dołącza ankietę oraz kartę informacyjną dotyczącą użytkowanego PUiW.

8. Na podstawie wniosków i propozycji zawartych w sprawozdaniu z badań partii prototypowej, gestor może podjąć decyzję o nieprzeprowadzaniu badań użytkowych partii próbnej PUiW.

9. Sprawozdanie z badań partii próbnej opracowuje zespół badawczy i przedstawia je do akceptacji Komendanta WOBWSM, który przesyła sprawozdanie do gestora.

10. Do sprawozdania dołącza się kopię całości dokumentacji dotyczącej realizacji badań partii próbnej zawierającą:

1) umowy zawierane z wykonawcami PUiW;

2) wyniki badań laboratoryjnych PUiW;

3) wyniki badań użytkowych PUiW – w formie ankiety zbiorczej.

11. Po zakończeniu lub przerwaniu poszczególnych etapów PR gestor opracowuje orzeczenie, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.2., które po akceptacji Szefa Służb Materiałowych IWsp SZ przedstawiane jest do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie.

12. W przypadku zakończenia pierwszego etapu PR wynikiem pozytywnym i braku zaleceń zespołu badawczego wymagających weryfikacji poprzez dodatkowe badania, Szef IWsp SZ lub upoważniona przez niego osoba, zatwierdzając orzeczenie z realizacji PR, może podjąć decyzję o nierealizowaniu etapu drugiego PR i zatwierdzeniu WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

Rozdział 3

Opracowywanie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej, kary katalogowej, karty wzoru oraz ich archiwizowanie

§ 5. 1. Zaakceptowane wnioski i propozycje zmian, zawarte w sprawozdaniu z badań partii próbnej, stanowią podstawę do opracowania WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

2. WDTT do produkcji seryjnej PUiW opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia z właściwym RPW i gestorem;

2) przedstawia do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach – oryginał WDTT oznacza się nr 1;

4) potwierdza za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje dla:

a) WOBWSM – egzemplarze nr 1 i 2,

b) gestora – egzemplarz nr 3,

c) właściwego RPW – egzemplarz nr 4.

3. Wraz z WDTT do produkcji seryjnej PUiW przekazuje się:

1) kartę katalogową PUiW;

2) wzór PUiW wraz z kartą wzoru PUiW (za wyjątkiem właściwego RPW).

4. Kartę katalogową PUiW opracowuje się w jednym egzemplarzu, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.3., a następnie:

1) uzgadnia z gestorem;

2) przedstawia do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela w czterech kolejno numerowanych egzemplarzach – oryginał karty oznacza się nr 1;

4) potwierdza za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje dla:

a) WOBWSM – egzemplarz nr 1 i 2,

b) gestora – egzemplarz nr 3,

c) właściwego RPW – egzemplarz nr 4,

d) Zarządu Planowania Rzeczowego-P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – egzemplarz nr 5.

5. Wzór PUiW wykonuje się w sześciu egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

1) WOBWSM – egzemplarze nr 1–4, w tym dwa egzemplarze bez kart wzoru do zabezpieczenia działalności informacyjno-promocyjnej;

2) gestora – egzemplarz nr 5;

3) instytucji realizującej zakupy PUiW w ramach realizacji Centralnych Planów Rzeczowych – egzemplarz nr 6.

6. Kartę wzoru PUiW opracowuje się w jednym egzemplarzu, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.4., a następnie:

1) uzgadnia z gestorem;

2) przedstawia do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach – oryginał karty oznacza się nr 1;

4) potwierdza za zgodność z oryginałem.

7. WDTT oraz wzór PUiW do produkcji seryjnej stanowi własność Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Ministra Obrony Narodowej, a ich udostępnianie może być realizowane przez WOBWSM za zgodą Komendanta na wniosek jb lub wykonawcy, w związku z realizacją procesu zakupu PUiW na potrzeby SZ.

8. Dokumentacja sporządzana w czasie realizacji PR, jak również wycofana z użytku służbowego WDTT do produkcji seryjnej, karty katalogowe oraz karty wzoru PUiW, podlegają archiwizacji na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

Rozdział 4

Wprowadzanie zmian w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej

§ 6. 1. Zmiany w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej mogą być wprowadzane na wniosek:

1) wykonawcy (dostawcy) PUiW;

2) właściwego RPW;

3) WOBWSM;

4) gestora.

2. Wnioski podmiotów określonych w ust. 1 pkt 1–3 realizowane są po akceptacji gestora.

3. Zmiany w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej mogą być wprowadzane w jednym z poniższych celów:

1) poprawy charakterystyk technicznych, jakości oraz własności użytkowych PUiW;

2) obniżenia kosztów produkcji PUiW, przy zachowaniu wymagań jakościowych określonych w WDTT do produkcji seryjnej PUiW;

3) uszczegółowienia dokumentacji w celu jednoznacznej interpretacji jej zapisów;

4) aktualizacji dokumentacji w związku ze zmianami dokonanymi w dokumentach normatywnych.

4. Przed wprowadzeniem zmian do WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej wpływających na charakterystyki techniczne, jakość lub jego własności użytkowe WOBWSM przeprowadza badania typu.

5. Badania typu należy wykonać zgodnie z pkt 4.4 Normy Obronnej NO-06-A105:2005 „Uzbrojenie i sprzęt wojskowy – Ogólne wymagania techniczne, metody kontroli i badań – Ogólne zasady badań oraz odbioru prototypów i urządzeń produkowanych seryjnie”, przeprowadzając sprawdzenie PUiW w badaniach użytkowych i laboratoryjnych, w zależności od potrzeb.

6. W przypadku małego wpływu proponowanych zmian na charakterystyki techniczne, jakość oraz własności użytkowe PUiW gestor, na wniosek Komendanta WOBWSM, może podjąć decyzję o nieprzeprowadzaniu badań typu.

7. Badania typu obejmują:

1) opracowanie harmonogramu realizacji badań typu, w którym określa się terminy realizacji poszczególnych etapów badań, sposób realizacji badań, ilość PUiW do badań użytkowych i laboratoryjnych, kalkulację przewidywanych kosztów realizacji badań;

2) badania użytkowe i laboratoryjne PUiW;

3) analizę zebranych od użytkowników ankiet dotyczących użytkowanych PUiW;

4) opracowanie sprawozdania z badań typu zawierającego wnioski z przeprowadzonych badań w zakresie celowości wprowadzenia proponowanych zmian do WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej;

5) dokonanie zmian w zapisach WDTT do produkcji seryjnej PUiW, karcie katalogowej, karcie wzoru oraz wzorze PUiW.

8. W przypadku realizacji badań typu na wniosek wykonawcy (dostawcy), sposób realizacji badań oraz ich zakres wnioskodawca uzgadnia z Komendantem WOBWSM.

9. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 8, wraz z harmonogramem realizacji badań typu Komendant WOBWSM przedstawia do akceptacji gestora.

10. Sprawozdanie z badań typu opracowuje zespół badawczy powołany przez Komendanta WOBWSM do przeprowadzenia badań typu, który akceptuje sprawozdanie i przesyła do gestora.

11. Zaakceptowane przez gestora wnioski i propozycje zmian zawarte w sprawozdaniu, w przypadku pozytywnych wyników badań typu, stanowią podstawę do dokonania odpowiednich zmian w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej.

12. Zmiany, o których mowa w ust. 11, wprowadzane są kartą zmian, której wzór określa załącznik Nr 1.5.

13. Kartę zmian (po przeprowadzonych badaniach typu) opracowuje się w jednym egzemplarzu i po akceptacji Komendanta WOBWSM:

1) uzgadnia z właściwym RPW i gestorem;

2) przedstawia do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach – oryginał karty zmian oznacza się nr 1;

4) potwierdza za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje dla podmiotów wymienionych w § 5 ust. 2 pkt 5, w celu wprowadzenia zmian w obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej PUiW.

14. Szef IWsp SZ może upoważnić Komendanta WOBWSM do zatwierdzania kart zmian, sporządzonych w celach określonych w § 6 ust. 3 pkt 3–4.

15. Karty zmian, o których mowa w ust. 14, opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia z właściwym RPW;

2) po zatwierdzeniu powiela w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach – oryginał karty zmian oznacza się nr 1;

3) potwierdza za zgodność z oryginałem;

4) przekazuje dla podmiotów wymienionych w § 5 ust. 2 pkt 5, w celu wprowadzenia zmian w obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej PUiW.

16. W przypadku istotnych zmian wprowadzonych po badaniach typu do WDTT i wzoru PUiW do produkcji seryjnej, do podmiotów wymienionych w § 5 ust. 5, wraz z kartami zmian, przesyła się wzór PUiW oraz nową kartę wzoru PUiW, opracowaną według zasad określonych w § 5 ust. 6.

17. Koszty realizacji badań typu, w tym koszt wykonania partii PUiW do badań, koszt badań laboratoryjnych oraz koszt aktualizacji wzoru PUiW (zakup) ponosi wykonawca (dostawca), jeżeli badania realizowane były na jego wniosek, lub WOBWSM ze środków przydzielonych przez IWsp SZ, jeżeli badania realizowane były na wniosek podmiotów wymienionych w § 6 ust. 1 pkt 2–4.

18. W przypadku dużej ilości zmian wprowadzonych do obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej PUiW, powodujących jej nieczytelność, opracowuje się nową edycję dokumentacji według zasad określonych w § 5 ust. 2.

 

 

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092, Nr 201, poz. 1183, Nr 234, poz. 1386, Nr 240, poz. 1429 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. 1456, 1530 i 1548.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1078 i Nr 182, poz. 1228, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz. 1386 i Nr 240, poz. 1429 oraz z 2012 r. Nr 769, 951, 1101, 1271 i 1529.

Załącznik Nr 1.1.

WZÓR – WNIOSEK W SPRAWIE ROZPOCZĘCIA PRACY ROZWOJOWEJ

infoRgrafika

Załącznik Nr 1.2.

WZÓR – ORZECZENIE O ZAKOŃCZENIU/PRZERWANIU PRACY ROZWOJOWEJ PUIW

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik Nr 1.3.

WZÓR – KARTA KATALOGOWA PUiW

infoRgrafika

Załącznik Nr 1.4.

WZÓR – KARTA WZORU PRZEDMIOTU UMUNDUROWANIA I WYEKWIPOWANIA

infoRgrafika

Załącznik Nr 1.5.

WZÓR – KARTA ZMIAN DO WDTT DO PRODUKCJI SERYJNEJ

infoRgrafika

Załącznik 2. [Procedura realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego]

Załącznik Nr 2

Procedura realizacji
prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Użyte w treści procedury określenia i skróty oznaczają:

1) Środki Zaopatrzenia Żywnościowego (ŚZŻ) obejmują:

a) żywność w rozumieniu skoncentrowanych polowych norm wyżywienia oraz innych produktów żywnościowych, dla których stosowane są normy obronne, normy polskie z dziedziny obronność, wojskowość (PN-V),

b) sprzęt polowy do przygotowywania i przechowywania posiłków stanowiący indywidualne wyposażenie żołnierza lub drużyny (załogi);

2) gestor – Szefostwo Służby Żywnościowej (SSŻ) Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ);

3) Praca Rozwojowa (PR) – zespół przedsięwzięć technicznych, technologicznych i inwestycyjnych związanych z opracowaniem, przygotowaniem i wykonaniem wzoru ŚZŻ oraz sprawdzeniem jego parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych, celem PR jest opracowanie nowego ŚZŻ lub modernizacja ŚZŻ znajdującego się na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ);

4) Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Żywnościowej (WOBWSŻ) – jednostkę organizacyjną podległą Szefowi IWsp SZ, realizującą prace rozwojowe ŚZŻ;

5) Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe (RPW) – jednostkę organizacyjną właściwą w zakresie nadzorowania jakości dostaw SZŻ;

6) Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT), Założenia Taktyczno-Techniczne (ZTT) – dokumentacja w rozumieniu przepisów decyzji w sprawie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego SZ;

7) Wojskowa Dokumentacja Techniczno-Technologiczna (WDTT) – dokument zawierający informacje niezbędne do wykonania partii próbnej lub seryjnej ŚZŻ, określający jednoznacznie wyrób, jego części składowe i warunki techniczne jakie ma spełniać oraz umożliwiające jednoznaczną identyfikację wyrobu.

8) badania żywieniowo-użytkowe (eksploatacyjno-wojskowe) – sprawdzenie zgodności parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych ŚZŻ z wymaganiami określonymi w Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej oraz jego przydatności w realizacji zadań służbowych;

9) modernizacja ŚZŻ – wynik PR polegający na polepszeniu lub unowocześnieniu parametrów techniczno-technologicznych lub użytkowych ŚZŻ znajdującego się na wyposażeniu SZ, bez zmiany jego dotychczasowego przeznaczenia;

10) badania typu – ocena skuteczności i celowości wniesienia proponowanych zmian do WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ;

11) kierownik pracy – wyznaczony przez Komendanta WOBWSŻ pracownik komórki wewnętrznej WOBWSŻ właściwej do prowadzenia PR zgodnej z zakresem prowadzonej działalności;

12) receptura – dokument określający ilościowe lub proporcjonalne zestawienie podstawowych składników SSŻ wraz z określeniem wymagań jakościowych tych składników;

13) specyfikacja techniczna – dokument określający cechy jakie powinien posiadać SSŻ w zakresie wymagań technicznych, jakości, bezpieczeństwa, użytkowania, w tym w odniesieniu do nazewnictwa, symboli, badań i metodologii badań, znakowania oraz oznaczenia wyrobu;

14) jednostka budżetowa (jb) – jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych zdefiniowaną w art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

2. Praca rozwojowa (PR) realizowana jest poprzez:

1) opracowywanie ekspertyz, analiz, koncepcji technicznych, założeń konstrukcyjnych oraz wymagań na nowe lub modernizowane ŚZŻ;

2) projektowanie i modernizację;

3) opracowywanie receptur, specyfikacji technicznych, WDTT oraz dokumentów normatywnych z obszaru służby żywnościowej.

3. Przedsięwzięcia realizowane w ramach prac rozwojowych:

1) realizowane przez gestora:

a) opracowywanie Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych (WZTT) na nowe lub modernizowane ŚZŻ,

b) akceptacja ZTT oraz harmonogramu realizacji PR, wraz z szacunkowymi kosztami jej realizacji,

c) akceptacja prototypu/prototypów ŚZŻ,

d) nadanie klasyfikatora hierarchicznego dla prototypu/prototypów SSŻ,

e) wskazanie grupy użytkowników (jednostek wojskowych) do przeprowadzenia badań żywieniowo-użytkowych SSŻ oraz określenie czasu przeprowadzenia badań,

f) analiza sprawozdania z badań żywieniowo-użytkowych prototypów, partii prototypowej oraz partii próbnej SSŻ, akceptacja lub odrzucenie wniosków ujętych w sprawozdaniu,

g) opracowanie orzeczenia o zakończeniu lub przerwaniu PR,

h) uzgodnienie WDTT;

2) realizowane przez WOBWSŻ:

a) opracowanie harmonogramu realizacji PR wraz z kalkulacją szacunkowych kosztów jej realizacji i przedstawienie go do akceptacji przez gestora,

b) opracowywanie analiz (technicznych, techniczno-ekonomicznych) i alternatywnych koncepcji technicznych oraz wskazywanie na ich podstawie rozwiązań optymalnych,

c) opracowywanie programów badań i metodyk (w zależności od potrzeb),

d) badania i ekspertyzy w zakresie oceny jakości, trwałości i przydatności ŚZŻ oraz opracowywanie projektów dokumentów normalizacyjnych,

e) opracowanie ZTT na ŚZŻ, przedstawienie ich do akceptacji przez gestora i do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie,

f) opracowanie prototypu/prototypów ŚZŻ,

g) prowadzenie badań kwalifikacyjnych i zdawczo-odbiorczych ŚZŻ,

h) prowadzenie badań typu poszczególnych składników wyrobu,

i) opracowanie formularza ankiety do badań żywieniowo-użytkowych oraz karty informacyjnej ŚZŻ,

j) zebranie ankiet od biorących udział w badaniach żywieniowo-użytkowych ŚZŻ oraz ich analiza,

k) opracowanie sprawozdania po zakończeniu badań prototypu, partii prototypowej oraz partii próbnej ŚZŻ,

I) opracowanie ZTT do wykonania partii prototypowej, WDTT do produkcji partii próbnej i produkcji seryjnej oraz kart katalogowych i wprowadzanie do nich zmian,

m) powielenie dokumentacji, potwierdzanie jej zgodności z oryginałem oraz jej dystrybuowanie.

4. Decyzję o rozpoczęciu PR podejmuje gestor na podstawie:

1) uzasadnionych wniosków dowódców (szefów, komendantów) rodzajów sił zbrojnych (jednostek wojskowych) wynikających z doświadczeń zdobytych przez żołnierzy podczas wykonywania zadań służbowych;

2) potrzeby opracowania nowych (lepszych) rozwiązań wpływających na poprawę własności użytkowych oraz poprawę bezpieczeństwa użytkowników podczas wykonywania zadań służbowych;

3) potrzeb operacyjnych SZ, wynikających ze zmian w procesie szkolenia, warunków realizacji zadań, zmian organizacyjnych oraz przeznaczenia jednostek wojskowych;

4) braku możliwości produkcji ŚZŻ zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi;

5) zmiany uregulowań prawnych w zakresie bezpieczeństwa żywności i żywienia;

6) zmian wynikających z międzynarodowych porozumień standaryzacyjnych oraz innych zobowiązań międzynarodowych.

5. Podstawą merytoryczną rozpoczęcia pracy rozwojowej jest przesłany do WOBWSŻ wniosek gestora, wraz z WZTT, sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 2.1.

6. Wniosek, o którym mowa w ust. 5, przesyłany jest do wiadomości Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej (BPA), które prowadzi nadzór nad wybranymi przez Dyrektora Biura pracami rozwojowymi.

7. Podstawę formalną realizacji pracy stanowi zatwierdzony przez Szefa IWsp SZ plan zasadniczych przedsięwzięć WOBWSŻ na dany rok oraz przekazane doraźnie w trakcie roku planistycznego wnioski gestora z załączonymi WZTT (ujmowane w planie, w ramach tematów zleconych doraźnie).

8. W przypadku wystąpienia przez gestora z wnioskiem w trakcie roku planistycznego Komendant WOBWSŻ występuje do Szefa IWsp SZ z wnioskiem o wyrażenie zgody na dokonanie odpowiednich zmian w planie zasadniczych przedsięwzięć WOBWSŻ na dany rok, na zasadach określonych w „Instrukcji o planowaniu i rozliczaniu działalności bieżącej w Siłach Zbrojnych RP” (sygn. Szt. Gen. 1624/2010).

9. Prace rozwojowe finansowane są ze środków części 29 budżetu państwa, według następujących zasad:

1) prace prowadzi WOBWSŻ w Warszawie w ramach zadań służbowych;

2) zakupy związane z realizacją prac rozwojowych prowadzi z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, na wniosek WOBWSŻ, jb, na której zaopatrzeniu gospodarczym i finansowym WOBWSŻ pozostaje;

3) środki finansowe na realizację prac przydziela corocznie IWsp SZ;

4) przydzielone środki finansowe przeznaczone są na zakup surowców, prototypów, partii prototypowych, próbnych, usług, a także na opłacenie badań w laboratoriach zewnętrznych oraz zakup dokumentacji i autorskich praw majątkowych.

Rozdział 2

Realizacja prac rozwojowych

§ 2. 1. Praca rozwojowa obejmuje:

1) opracowanie przez WOBWSŻ harmonogramu realizacji prac, na podstawie otrzymanych od gestora WZTT i ZTT. Harmonogram powinien określać terminy realizacji poszczególnych etapów pracy, planowany sposób prowadzenia pracy (np. pełny cykl rozwojowy, procedura uproszczona, zmiana WDTT kartami zmian), ilości wykonanych w ramach pracy ŚZŻ do partii prototypowej i próbnej oraz kalkulację przewidywanych kosztów;

2) uzgodnienie przez WOBWSŻ projektu ZTT z gestorem oraz przedstawienie do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ;

3) dokonanie przez gestora (w uzasadnionych przypadkach) wyboru partii prototypowej (prototypu) w nie więcej niż trzech rozwiązaniach materiałowo-konstrukcyjnych;

4) przeprowadzenie przez WOBWSŻ badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu:

a) badania prowadzi zespół badawczy wyznaczony przez komendanta WOBWSŻ,

b) badania należy przeprowadzić zgodnie z „Programem i metodykami badań kwalifikacyjnych” (w przypadku ich opracowania), opracowanymi przez WOBWSŻ, który powinien obejmować:

– badania laboratoryjne składników racji, wyrobów gotowych, opakowań,

– potwierdzenie zgodności z ZTT zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych,

– badania żywieniowo-użytkowe (eksploatacyjno-wojskowe) partii prototypowej (prototypu),

c) określone w programie miejsce przeprowadzenia badań żywieniowo-użytkowych wskazuje gestor, który zleca ich przeprowadzenie wytypowanej jednostce wojskowej (instytucji); ankiety do badań opracowuje WOBWSŻ i przeprowadza badania w wytypowanej jednostce (instytucji);

d) na podstawie przeprowadzonych badań, wypełnionych ankiet oraz opinii użytkowników kierownik pracy opracowuje sprawozdanie z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu; sprawozdanie powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań i zalecenia wprowadzenia zmian do dokumentacji partii próbnej; sprawozdanie akceptuje komendant WOBWSŻ,

e) wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu z badań kwalifikacyjnych, przed ich wprowadzeniem do WDTT do produkcji partii próbnej, akceptuje gestor;

5) opracowanie przez WOBWSŻ WDTT do wykonania i zakupu partii próbnej uwzględniającej zaakceptowane zalecenia z badań kwalifikacyjnych;

6) uzgodnienie przez WOBWSŻ projektu WDTT do wykonania partii próbnej z właściwym RPW i gestorem;

7) przedstawienie do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ projektu WDTT;

8) zakup, na wniosek WOBWSŻ, przez jb partii próbnej (na podstawie umowy podpisanej z wyłonionym producentem, w której należy ująć zapisy o prawach autorskich Ministra Obrony Narodowej do dokumentacji lub sprzedaży dla Ministra Obrony Narodowej autorskich praw majątkowych do dokumentacji) i przekazanie jej do WOBWSŻ;

9) przeprowadzenie przez zespół badawczy powołany przez komendanta WOBWSŻ badań zdawczo-odbiorczych partii próbnej, których celem powinno być:

a) sprawdzenie możliwości produkcji wyrobu zgodnie z zatwierdzoną WDTT do produkcji partii próbnej poprzez:

– spełnienie przez wyrób wymagań określonych w dokumentacji do produkcji partii próbnej,

– zastosowanie metodyk badawczych, wskazanych w dokumentacji, stosowanych podczas określania parametrów wyrobu,

b) przeprowadzenie na wniosek gestora dodatkowych badań żywieniowo-użytkowych (eksploatacyjno-wojskowych) lub badań typu, w zależności od potrzeb,

c) miejsce przeprowadzenia badań zdawczo-odbiorczych partii próbnej wskazuje gestor, który zleca ich przeprowadzenie wytypowanej jednostce wojskowej (instytucji); ankiety do badań opracowuje WOBWSŻ i przeprowadza badania w wytypowanej jednostce (instytucji);

10) opracowanie przez WOBWSŻ sprawozdania z przeprowadzonych badań zdawczo-odbiorczych z wnioskami i zaleceniami wprowadzenia zmian w dokumentacji do produkcji seryjnej; sprawozdanie po akceptacji przez komendanta WOBWSŻ należy przesłać do IWsp SZ; gestor akceptuje wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu z badań zdawczo-odbiorczych, przed ich wprowadzeniem do WDTT do produkcji seryjnej;

11) opracowanie przez WOBWSŻ projektu WDTT do produkcji seryjnej uwzględniającej zaakceptowane zalecenia z badań zdawczo-odbiorczych w czterech egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:

a) gestora,

b) WOBWSŻ – 2 egz.,

c) właściwego RPW;

12) uzgodnienie przez WOBWSŻ projektu WDTT do produkcji seryjnej z właściwym RPW i gestorem;

13) przedstawienie do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ projektu WDTT do produkcji seryjnej;

14) opracowanie przez WOBWSŻ karty katalogowej ŚZŻ według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2.3. w 5 egz. dla:

a) Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,

b) gestora,

c) właściwego RPW,

d) WOBWSŻ – 2 egz.;

15) podpisanie przez komendanta WOBWSŻ karty katalogowej i uzgodnienie jej z gestorem;

2. Podstawą wykonania/zakupu/odbioru prototypu lub partii prototypowej jest zawarta umowa między jb a wykonawcą ŚZŻ z uwzględnieniem przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, na wniosek WOBWSŻ, w której m.in. należy zamieścić zapisy o prawach autorskich Ministra Obrony Narodowej do dokumentacji; w przypadku wyboru ŚZŻ z oferty rynkowej, w umowie należy zamieścić zobowiązanie producenta do sprzedaży dla Ministra Obrony Narodowej dokumentacji prototypu i autorskich praw majątkowych; w zakres umowy może wchodzić wykonanie badań laboratoryjnych wyrobów.

3. Po zakończeniu pracy rozwojowej w IWsp SZ następuje opracowanie orzeczenia o zakończeniu (przerwaniu) pracy rozwojowej nad ŚZŻ, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 2.2.; orzeczenie zatwierdza Szef IWsp SZ; przerwanie pracy rozwojowej może nastąpić na każdym etapie jej realizacji.

4. WDTT do produkcji seryjnej stanowi własność Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Ministra Obrony Narodowej, a ich udostępnienie może być realizowane przez WOBWSŻ za zgodą komendanta WOBWSŻ na wniosek jb lub wykonawcy, w związku z realizacją procesu zakupu SZŻ na potrzeby SZ.

5. Dokumentacja sporządzana w czasie realizacji PR, jak również wycofana z użytku służbowego, WDTT do produkcji seryjnej oraz karty katalogowe ŚZŻ podlegają archiwizacji na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

Rozdział 3

Tryb szczególny

§ 3. 1. Procedura realizacji pracy może mieć charakter uproszczony w przypadkach szczególnych, wynikających z:

1) konieczności pilnego zabezpieczenia potrzeb SZ w ŚZŻ;

2) małej złożoności konstrukcyjnej ŚZŻ lub znikomego zakresu zmian modernizacyjnych wyrobu;

3) występowania na rynku wyrobów, które po zmianach wprowadzonych w ramach pracy rozwojowej spełnią wymagania ZTT.

2. Uproszczenie procedury realizacji pracy może polegać na:

1) opracowaniu przez WOBWSŻ i zatwierdzeniu do produkcji seryjnej WDTT na podstawie wyników badań kwalifikacyjnych prototypu/partii prototypowej;

2) opracowaniu przez WOBWSŻ receptur lub specyfikacji technicznych zatwierdzanych przez Szefa IWsp SZ.

3. Decyzję o zastosowaniu trybu szczególnego realizacji prac podejmuje Szef IWsp SZ na wniosek gestora.

4. Szef IWsp SZ może upoważnić właściwego zastępcę lub szefa podległej komórki wewnętrznej, nie będącego gestorem w zakresie ŚZŻ, do realizacji czynności, o których mowa w § 2 pkt 2, 8, 15 i 16, § 3 ust. 2 pkt 2 oraz § 3 ust. 3.

Rozdział 4

Wprowadzanie zmian w zatwierdzonej WDTT do produkcji seryjnej

§ 4. 1. Zmiany w WDTT, które mogą wpłynąć na charakterystyki techniczno-technologiczne lub eksploatację ŚZŻ mogą być wprowadzane na wniosek:

1) wykonawcy (dostawcy) ŚZŻ;

2) właściwego RPW;

3) WOBWSŻ;

4) gestora.

2. Wnioski podmiotów określonych w ust. 1 pkt 1–3 realizowane są po akceptacji gestora.

3. Konieczność wykonania badań typu, w zależności od charakteru zmian, stwierdza komendant WOBWSŻ; badania typu prowadzi WOBWSŻ.

4. W badaniach typu należy sprawdzić charakterystyki i parametry ŚZŻ, na które mogą mieć wpływ wprowadzone zmiany; analizę proponowanych zmian przeprowadza WOBWSŻ.

5. Jeżeli WDTT nie określa procedur i metodyk sprawdzenia parametrów ŚZŻ, badania przeprowadza się według programu badań wykonanego przez WOBWSŻ.

6. W przypadku przeprowadzenia badań typu WOBWSŻ sporządza sprawozdanie z badań, które akceptuje gestor.

7. Koszty realizacji badań typu, w tym koszt wykonania partii ŚSŻ do badań oraz koszt badań laboratoryjnych ponosi wykonawca (dostawca), jeżeli badania realizowane były na jego wniosek, lub WOBWSŻ, jeżeli badania realizowane były na wniosek WOBWSŻ, gestora lub właściwego RPW.

8. Zmiany do WDTT wprowadza się kartą zmian, której wzór określa załącznik Nr 2.4.

9. Karta zmian opracowywana jest przez WOBWSŻ, uzgadniana z właściwym RPW oraz gestorem i zatwierdzana przez Szefa IWsp SZ lub upoważnioną przez niego osobę;

10. Szef IWsp SZ może upoważnić Komendanta WOBWSŻ do zatwierdzania kart zmian sporządzonych w celu:

1) uszczegółowienia dokumentacji w celu jednoznacznej interpretacji jej zapisów;

2) aktualizacji dokumentacji w związku ze zmianami dokonanymi w dokumentach normatywnych.

11. W przypadku małej złożoności konstrukcyjnej ŚZŻ lub znikomego zakresu zmian modernizacyjnych wyrobu lub zmian redakcyjnych, w szczególności: zmiany norm, metodyk badawczych, korekty zapisów, w WOBWSŻ opracowuje się kartę zmian i po uzgodnieniu z właściwym RPW oraz gestorem i zatwierdzeniu przez komendanta WOBWSŻ, wprowadza się je do WDTT do produkcji seryjnej, z pominięciem badań typu.

12. Uaktualniona dokumentacja rozpowszechniana jest w postaci WDTT z kartą zmian z zastrzeżeniem ust. 13.

13. W przypadku dużej ilości zmian wprowadzonych do obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ, powodujących jej nieczytelność, opracowuje się nową edycję dokumentacji według zasad określonych w § 2 pkt 13–15.

Załącznik Nr 2.1.

WZÓR – WNIOSEK W SPRAWIE ROZPOCZĘCIA PRACY ROZWOJOWEJ

infoRgrafika

Załącznik Nr 2.2.

WZÓR – ORZECZENIE O ZAKOŃCZENIU (PRZERWANIU) PRACY ROZWOJOWEJ NAD ŚZŻ

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik Nr 2.3.

WZÓR – KARTA KATALOGOWA ŚZŻ

infoRgrafika


Załącznik Nr 2.4.

WZÓR – KARTA ZMIAN DO WDTT DO PRODUKCJI SERYJNEJ

infoRgrafika


 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2013-10-28
  • Data wejścia w życie: 2013-10-28
  • Data obowiązywania: 2022-02-01
Jest zmieniany przez:
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA