REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2008 nr 8 poz. 79

ZARZĄDZENIE NR 44
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)

z dnia 23 grudnia 2008 r.

w sprawie utworzenia Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 8 i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. tworzy się państwową instytucję kultury pod nazwą Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, zwaną dalej „Instytutem”.

§ 2

Siedzibą Instytutu jest Warszawa.

§ 3.

Przedmiotem działania Instytutu jest w szczególności:

1) pogłębianie i upowszechnianie wiedzy o historii i kulturze Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów polskich;

2) przedstawianie historii i kultury Żydów jako ważnego elementu światowego dziedzictwa kulturowego;

3) współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą w zakresie ochrony i upamiętniania dziedzictwa Żydów polskich.

§ 4.

Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który zapewnia środki niezbędne do jego utrzymania i rozwoju.

§ 5.

Instytutowi nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 6.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

MINISTER KULTURY
I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

Bogdan Zdrojewski

 

 

1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej – kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 216, poz. 1595).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 41, poz. 364, z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 162, poz. 1568 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 11, poz. 96 i Nr 261, poz. 2598, z 2005 r. Nr 131, poz. 1091 i Nr 132, poz. 1111 oraz z 2006 r. Nr 227, poz. 1658.

Załącznik 1. [STATUT ŻYDOWSKIEGO INSTYTUTU HISTORYCZNEGO im. Emanuela Ringelbluma]

Załącznik do Zarządzenia Nr 44 Ministra
Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 23 grudnia 2008 r.

STATUT
ŻYDOWSKIEGO INSTYTUTU HISTORYCZNEGO
im. Emanuela Ringelbluma

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1.

Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 13, poz.123, z późń. zm.), zwanej dalej „ustawą”;

2) zarządzenia Nr 44 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie utworzenia Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma, zwanego dalej „Instytutem”;

3) niniejszego statutu.

§ 2.

1. Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.

2. Instytut podlega ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanemu dalej „Ministrem”.

3. Terenem działania Instytutu jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.

4. Instytut może tworzyć filie i oddziały specjalistyczne w Polsce i za granicą.

5. Instytut jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra i posiada osobowość prawną.

Rozdział II

CELE I ZADANIA

§ 3.

Celem działalności Instytutu jest:

1) tworzenie podstaw dla rozwoju wiedzy o historii i kulturze Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem historii i kultury Żydów polskich, poprzez zachowane świadectwa materialne;

2) prowadzenie działalności naukowej, w szczególności w zakresie badania historii i kultury Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów polskich;

3) upowszechnianie wiedzy o historii i kulturze Żydów jako ważnego elementu światowego dziedzictwa kulturowego;

4) inspirowanie i wspomaganie inicjatyw społecznych oraz organizacji pozarządowych przyczyniających się do ochrony i upamiętniania dziedzictwa Żydów polskich;

5) inicjowanie i realizowanie projektów służących celom statutowym.

§ 4.

Instytut realizuje swoje cele w ścisłej współpracy ze Stowarzyszeniem – Żydowski Instytut Historyczny w Polsce, zwanym dalej „Stowarzyszeniem”.

§ 5.

Cele określone w § 3 Instytut realizuje w szczególności poprzez:

1) wszechstronną opiekę nad przekazanymi Instytutowi w użyczenie przez Stowarzyszenie zbiorami stanowiącymi materialne dziedzictwo historii Żydów w Polsce oraz uzupełnianie i wzbogacanie tych zbiorów;

2) wykorzystywanie zbiorów wskazanych w pkt 1, w celach naukowych, badawczych, edukacyjnych i promocyjnych;

3) rozwijanie pracy naukowej, także we współpracy z instytucjami krajowymi i zagranicznymi, a także organizowanie spotkań naukowych i uczestnictwo w krajowych i zagranicznych sesjach naukowych;

4) prowadzenie działalności wydawniczej, dokumentacyjnej, informacyjnej, promocyjnej i badawczej;

5) organizowanie wystaw stałych, czasowych oraz objazdowych;

6) programowanie, organizowanie i realizację programów edukacyjnych;

7) stwarzanie możliwości podwyższania kwalifikacji kadr, zwłaszcza w zakresie nauki języków żydowskich.

Rozdział III

ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA

§ 6.

Organami Instytutu są: Dyrektor i Rada Naukowa.

§ 7.

1. Działalnością Instytutu kieruje Dyrektor powoływany i odwoływany przez Ministra na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.

2. Dyrektor zarządza całokształtem działalności Instytutu, reprezentuje go na zewnątrz, czuwa nad mieniem Instytutu i jest za nie odpowiedzialny.

3. Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:

1) kierowanie pracami Instytutu, w tym ustalanie wieloletnich programów i okresowych planów pracy Instytutu oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją;

2) prowadzenie polityki kadrowej;

3) zarządzanie mieniem Instytutu;

4) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu;

5) sporządzanie sprawozdań merytorycznych i sprawozdań finansowych za każdy rok kalendarzowy i ich publikowanie;

6) wydawanie wewnętrznych regulaminów.

4. Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań oraz ustalić zakres i czas ich umocowania.

§ 8.

1. Dyrektor może zarządzać Instytutem przy pomocy jednego lub dwóch zastępców.

2. Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Ministra.

3. Głównego księgowego oraz kierowników jednostek organizacyjnych zatrudnia Dyrektor.

4. Organizację wewnętrzną Instytutu, w tym szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych oraz podział kompetencji między Dyrektorem i Zastępcami Dyrektora, określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora, z zastrzeżeniem art. 13 ust. 3 ustawy.

5. Wszelkie zmiany Regulaminu Organizacyjnego mogą być dokonane w trybie określonym dla jego nadania.

§ 9.

1. Rada Naukowa, zwana dalej „Radą”, jest organem doradczym i opiniodawczym Instytutu.

2. Rada jest uprawniona do zajmowania stanowiska w sprawach dotyczących działalności statutowej Instytutu.

3. Do zadań Rady należy w szczególności:

1) ustalanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej i badawczej;

2) opiniowanie kierunkowych planów tematycznych i finansowych Instytutu oraz rocznych sprawozdań Dyrektora z wykonania zadań Instytutu;

3) opiniowanie wniosków dotyczących stałej współpracy Instytutu z innymi osobami prawnymi;

4) występowanie do Ministra z wnioskiem o powołanie lub odwołanie Dyrektora Instytutu;

5) opiniowanie kandydatów na funkcje Dyrektora, Zastępców Dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych, wskazanych w Regulaminie Organizacyjnym;

6) opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywanie corocznej oceny dorobku naukowego tych pracowników;

7) opiniowanie wniosków o przyznanie stypendiów naukowych;

8) występowanie z wnioskiem w sprawie wewnętrznej reorganizacji Instytutu;

9) występowanie z wnioskiem w sprawie połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu.

§ 10.

1. Rada liczy 12 osób. Członków Rady, na okres 4 lat, wybierają pracownicy Instytutu na zebraniu wyborczym, w trybie określonym w § 12.

2. W skład Rady wchodzą:

1) pracownicy Instytutu ze stopniem naukowym lub tytułem naukowym, zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, w liczbie stanowiącej 1/3 składu Rady;

2) osoby spoza Instytutu posiadające tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego, wybitni uczeni i specjaliści z dziedziny historii i kultury Żydów –przedstawiciele ośrodków uniwersyteckich i innych instytucji naukowych, w liczbie stanowiącej 2/3 składu Rady;

§ 11.

1. Rada zbiera się nie rzadziej niż cztery razy w roku.

2. Posiedzenia Rady zwołuje jej przewodniczący, z inicjatywy własnej lub na wniosek Dyrektora, lub 1/3 członków Rady, lub na wniosek Ministra, z zastrzeżeniem § 13 ust. 1.

3. W posiedzeniach Rady biorą udział: Dyrektor oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady.

4. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć delegat Ministra i delegat Stowarzyszenia.

5. Rada działa w trybie opracowanego i przyjętego przez nią regulaminu.

§ 12.

1. Zebranie wyborcze pracowników Instytutu zwołuje przewodniczący ustępującej Rady w terminie nie później niż na miesiąc przed upływem kadencji dotychczasowej Rady.

2. Wybory do Rady przeprowadza Komisja Skrutacyjna w liczbie 3 osób, powołana podczas zebrania wyborczego pracowników Instytutu w głosowaniu jawnym. Komisja Skrutacyjna wyłania spośród swego składu przewodniczącego oraz sekretarza.

4. Pracownicy Instytutu na zebraniu wyborczym w głosowaniu tajnym, wskazują kandydatów na członków Rady.

5. Komisja Skrutacyjna ogłasza liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów. W przypadku równej liczby głosów oddanych na poszczególnych kandydatów, w stosunku do tych kandydatów następuje powtórne głosowanie, w trybie o którym mowa w ust. 4.

6. Po zakończeniu głosowania komisja Skrutacyjna ogłasza w formie uchwały skład Rady.

7. Uchwałę podpisuje przewodniczący Komisji Skrutacyjnej, sekretarz oraz Dyrektor.

§ 13.

1. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Komisji Skrutacyjnej, o której mowa w § 12.

2. Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród swoich członków, w głosowaniu tajnym przewodniczącego i zastępców przewodniczącego w liczbie nie większej niż dwóch.

3. Przewodniczącym Rady może być tylko osoba posiadająca tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego.

4. Funkcja członka Rady nie może być łączona z funkcją Dyrektora, Zastępcy Dyrektora lub głównego księgowego.

Rozdział IV

ZASADY GOSPODARKI

§ 14.

1. Instytut prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.

2. Działalność Instytutu finansowana jest z dotacji budżetowych, z dochodów własnych uzyskiwanych z działalności statutowej, dobrowolnych wpłat, zapisów osób prawnych i fizycznych, a także z innych źródeł.

3. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalany przez Dyrektora.

4. Dyrektor zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjnie jego zbadanie przez biegłego rewidenta i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi. Biegłego rewidenta wybiera Dyrektor.

§ 15.

1. Instytut gospodaruje samodzielnie przydzieloną, i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.

2. Instytut może przyjmować w depozyt lub użyczenie dary rzeczowe i dobra kultury na podstawie umów zawartych z osobami prawnymi lub fizycznymi.

3. Instytut może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.

4. Instytut może korzystać z kredytów na warunkach określonych odrębnymi przepisami.

§ 16.

Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych upoważniony jest Dyrektor samodzielnie lub występujący wspólnie Zastępca Dyrektora i główny księgowy działający łącznie.

§ 17.

W celu finansowania działalności statutowej Instytut może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą według zasad określonych w obowiązujących przepisach, o ile działalność ta nie spowoduje ograniczenia przedmiotu działalności Instytutu.

Rozdział V

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

§ 18.

1. W terminie do trzech miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia, o którym mowa w § 1 pkt 2, Dyrektor Instytutu zwołuje zebranie wyborcze pracowników Instytutu celem przeprowadzenia wyborów i powołania Rady Naukowej Instytutu.

2. W zakresie trybu przeprowadzenia wyborów i powołania Rady Naukowej Instytutu stosuje się odpowiednio przepisy określone w § 12 Statutu.

§ 19.

1. Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister w trybie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA