REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2012 poz. 50

KOMUNIKAT NR 30
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 4 czerwca 2012 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego Nr 634/11

Tekst pierwotny

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225), w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC z 2006 r. Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 14 czerwca 2011 r., na spadochronie X-Fun 190, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne – H4”.

2. Opis okoliczności wypadku:

Skoczek spadochronowy wykonywał swój 255 skok w życiu (czwarty w danym dniu). Był to 50 skok na spadochronie typu X-Fun 190. Skoki wykonywane przez skoczka w dniu wypadku miały na celu doskonalenie techniki lądowania i poprawienie celności. Skoczek opuścił samolot na wysokości 2000 m natychmiast otwierając spadochron. Do wysokości 600 m wykonywał ćwiczenia mające za zadanie zapoznanie się z charakterystyką i właściwościami spadochronu, czyli przeciągnięcia i utraty wysokości w zakrętach. Po zbudowaniu prawidłowej rundy do lądowania, na wysokości około 100 m był w pozycji pod wiatr i przystąpił do rozpędzania spadochronu przy użyciu przednich taśm nośnych, które trwało około 5 sekund. Manewr ten zakończył się na wysokości około 50 m z jednoczesnym odejściem od pierwotnego kierunku lądowania o około 30° w prawo. Skoczek nie wprowadził korekty kursu, więc lądowanie odbyło się z bocznym wiatrem. Bezpośrednio przed przyziemieniem skoczek nie rozpoczął hamowania spadochronu a jedynie złączył nogi i wyciągnął je przed siebie, w celu zamortyzowania efektów lądowania ze zwiększoną prędkością. Doprowadziło to do poślizgu nóg i uderzenia pośladkami w ziemię. Podczas przyziemienia skoczek doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, zwana dalej „PKBWL”, ustaliła, że przyczyną wypadku lotniczego był brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem.

4. Zalecenia PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL nie wydała zaleceń, jednocześnie zaakceptowała zastosowane przez organizatora skoków następujące środki profilaktyczne:

„Zdarzenie omówiono z innymi uczestnikami skoków. Zwrócono uwagę na to, że podstawowym warunkiem bezpiecznego lądowania jest odpowiednie prowadzenie spadochronu w końcowej fazie lotu przy pomocy uchwytów sterowniczych tak, by widoczne były: faza wyrównania, faza wytrzymania i ostatecznego zahamowania czaszy”.

 

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych
Tomasz Kądziołka

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2012-06-04
  • Data wejścia w życie: 2012-06-04
  • Data obowiązywania: 2012-06-04
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA