Dzienniki Urzędowe - rok 2013 poz. 2556
Uchwała nr 24.290.2012 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie
z dnia 27 listopada 2012r.
w sprawie orzeczenia nieważności w części uchwały Nr XXXII/275/2012 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 30 października 2012 roku w sprawie opłaty targowej
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 11 ust.1 pkt 5 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 1113) – Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie uchwala, co następuje :
§ 1. Orzeka o nieważności uchwały Nr XXXII/275/2012 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 30 października 2012 roku w sprawie opłaty targowej w części dotyczącej tj. §1 pkt 3 i §4 z powodu istotnego naruszenia prawa tj. art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2003 roku Nr 203 poz. 1966).
§ 2. Na niniejszą uchwałę Gminie Karczew przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia, za pośrednictwem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.
Uzasadnienie
W dniu 6 listopada 2012 r. do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie wpłynęła Uchwała Nr XXXII/275/2012 Rady Miejskiej w Karczewie z dnia 30 października 2012 roku w sprawie opłaty targowej.
W § 1 pkt 3 wyżej wymienionej uchwały Rada ustaliła: cyt. „3) pobór opłaty targowej w drodze inkasa inkasentów terminów płatności dla inkasentów oraz wynagrodzenia za inkaso”. W §4 ust. 4 wyżej wymienionej uchwały Rada ustaliła: cyt. „Inkasent pobierający opłatę targową odprowadza ją, za okresy miesięczne w terminie 5 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni na rachunek bankowy Grupy Remontowej w Karczewie.”
Art. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w ust 1 pkt 2 lit. b określa, że dochody z opłaty targowej są dochodem własnym gminy, co zgodnie z zasadą jedności budżetu wymaga przekazywania niniejszych dochodów do budżetu gminy. Inkasent winien przekazywać i rozliczać pobrane opłaty z budżetem Gminy. Tak więc uchwała Rady Gminy w części dotyczącej inkasa jest sprzeczna z prawem, gdyż niedopuszczalnym jest przekazywanie środków stanowiących dochód Gminy do jednostki organizacyjnej.
Z uwagi na powyższe badana Uchwała w tej części narusza prawo przeto Kolegium orzekło jak w sentencji.
| Przewodniczący Kolegium |
- Data ogłoszenia: 2013-02-28