REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Accreo

Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Nasi eksperci posiadają wieloletnie doświadczenie poparte bogatą międzynarodową praktyką, zdobytą przy realizacji projektów dla największych podmiotów gospodarczych.

Nasze usługi obejmują kompleksowe doradztwo prawno-podatkowe przygotowania i wdrożenia restrukturyzacji spółek i grup kapitałowych. Doradzamy w zakresie cen transferowych, międzynarodowego planowania podatkowego, problematyki CIT, PIT, VAT oraz podatku akcyzowego. Prowadzimy postępowania podatkowe.

Ponadto wspieramy klientów w rozwijaniu ich konkurencyjności poprzez budowanie efektywnej polityki dystrybucyjnej, planowanie rozwoju i ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, budowanie zgodnych z prawem relacji z konkurentami, pracownikami i kadrą menadżerską. Prowadzimy obsługę sporów sądowych. Pomagamy w pozyskaniu dotacji, ulg inwestycyjnych i funduszy unijnych.

Wysoka jakość usług oraz skuteczność oferowanych rozwiązań sprawiły, że rozwijamy się razem z naszymi Klientami od wielu lat, znajdując się w czołówce firm doradczych w Polsce.


Kontakt:

Accreo Sp. z o.o.

Accreo Legal M. Roszkowski i Wspólnicy sp.k.

ul. Próżna 7, 00-107 Warszawa

www.accreo.pl; www.accreolegal.pl

kontakt: justyna.wyka@accreo.pl, Manager ds. Administracji i HR

Właściwa ocena czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym (czyli takim, który może być zrefundowany w ramach dofinansowania) może być trudna, a po jej dokonaniu może okazać się, że z przyczyn niezależnych od beneficjenta jego kwalifikacja ulega zmianie. Problem ten dotyczy przede wszystkim jednostek samorządu terytorialnego, ale także innych podmiotów takich jak jednostki naukowe, organizacje pożytku publicznego czy przedsiębiorców, którzy korzystali z funduszy unijnych i krajowych, a którzy zmienili lub chcą zmienić rodzaj prowadzonej działalności na opodatkowaną VAT, tj. decydują się na komercyjne wykorzystanie powstałej z dotacji infrastruktury.
Na potrzeby ustalenia istnienia oraz zakresu obowiązku dokumentacyjnego, wynikającego z przepisów w obszarze cen transferowych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., prawidłowy jest taki sposób określenia przychodów/kosztów podatnika, który uwzględnia „ogół” przychodów oraz „ogół” kosztów.

REKLAMA

Niejednokrotnie usługi świadczone na rzecz spółki przez jej wspólników dokonywane są nieodpłatnie. W zależności od tego jaki charakter ma usługa świadczona przez wspólnika, może okazać się, że otrzymanie takiego świadczenia przez spółkę będzie powodowało po jej stronie powstanie przychodu z nieodpłatnych świadczeń.
W obecnej perspektywie finansowej znacząca część środków przeznaczona jest na realizację projektów badawczo-rozwojowych (B+R), tworzenie i rozbudowę infrastruktury B+R, a także wdrażanie innowacji do przedsiębiorstw z sektora MŚP. Opracowanie przybliża specyfikę projektów B+R oraz wyjaśnia ważne, a pisane nierzadko specjalistycznym językiem, pojęcia dotyczące tychże projektów.

REKLAMA

Na potrzeby zakwalifikowania wydatków poniesionych na nabycie usług niematerialnych do kosztów uzyskania przychodów konieczne są dowody potwierdzające faktyczne (rzeczywiste) świadczenie tego rodzaju usług – sama umowa oraz faktury mogą okazać się niewystarczające w takiej sytuacji.
Chociaż zastosowanie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania będzie wyłączone w sprawach dotyczących podatku VAT, to jednak nowelizacja w tym zakresie wprowadziła jednocześnie do ustawy o VAT definicję nadużycia prawa, która będzie miała zastosowanie wyłącznie na gruncie tego podatku. Klauzula nadużycia prawa w VAT wchodzi w życie od 15 lipca 2016 r.
Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?
Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.
Ważną zaletą wdrożenia programu motywacyjnego w spółce, opartego na pochodnych instrumentach finansowych, jest możliwość uzyskania przez uczestników przychodu z kapitałów pieniężnych, który jest opodatkowany atrakcyjną 19% stawką podatkową dopiero w chwili realizacji pochodnego instrumentu finansowego.
Obowiązek comiesięcznego generowania rejestru VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) obejmie w pierwszej kolejności dużych przedsiębiorców, już od 1 lipca 2016 r. Od tego miesiąca organy podatkowe mają również prawo żądać od dużych podatników innych danych w przypadku ewentualnej kontroli (np. obejmujących struktury wyciągu bankowego czy ksiąg rachunkowych).
Regulacje dotyczące klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania będą miały zastosowanie do korzyści podatkowej uzyskanej po dniu ich wejścia w życie. Jest to zapis, który budzi wiele kontrowersji, gdyż w praktyce będzie skutkować działaniem prawa wstecz. Organy będą bowiem mogły kwestionować np. wysokość odpisów amortyzacyjnych, które powstały w wyniku transakcji przeprowadzonych przed wejście w życie nowych ograniczeń.
Jednym z wymogów, o którym musiały pamiętać duże przedsiębiorstwa realizujące projekt, którego całkowity koszt kwalifikowany przekraczał 1 mln EUR, było monitorowanie i zwrot rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia. Podjęta przed kilkoma dniami przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju decyzja o zastosowaniu zryczałtowanej procentowej stawki dochodów odnoszącej się do projektów dużych przedsiębiorstw w sektorze badań, rozwoju i innowacji (sektor B+R) w wysokości 20% znosi ten obowiązek.
Wynagrodzenie uiszczone podmiotowi powiązanemu w zamian za odstąpienie przez ten podmiot od wykonywanej przez niego działalności (i przeniesienie jej na rzecz podatnika) można rozliczyć jako koszt uzyskania przychodów.
Komisja Europejska w dniu 7 kwietnia 2016 roku przyjęła plan zmierzający do utworzenia jednolitego wewnątrzwspólnotowego obszaru VAT, który ma służyć skuteczniejszemu zwalczaniu oszustw oraz wspieraniu przedsiębiorstw, gospodarki cyfrowej i handlu elektronicznego. Dokument określa szereg działań, których podjęcie zdaniem Komisji jest niezbędne do uszczelnienia systemu VAT w Unii Europejskiej. Wniosek ustawodawczy dotyczący wprowadzenia ostatecznych zasad dla jednolitego europejskiego obszaru VAT ma zostać przedstawiony w 2017 r.
Wynagrodzenie, które spółka wypłaca podmiotowi powiązanemu z tytułu zaprzestania działalności produkcyjnej i przeniesienia na nią funkcji i aktywów związanych z tą działalnością, nie stanowi dla tej spółki kosztu uzyskania przychodów.
Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.
Na mapie środków Wspólnotowych, dostępnych w perspektywie finansowej 2014-2020, praktycznie każdy może znaleźć coś dla siebie. Począwszy od krajowych i regionalnych programów operacyjnych, w których zakres i wymagania formułowane są dość ogólnie, a konkurencja jest przez to większa, aż po programy dedykowane dla konkretnych sektorów gospodarki, gdzie zakres tematyczny jest zdecydowanie zawężony. Mają one jednak tę istotną przewagę, że przy stosunkowo wysokich budżetach, sięgających 100, a nawet 200 mln zł, konkurencja jest zdecydowanie mniejsza. Warto zatem docenić programy sektorowe i przyjrzeć się im bliżej, gdyż premiowanych branż, a wraz z tym możliwości pozyskania dofinansowania, jest wiele.
18 stycznia 2016 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Zakłada on centralizację rozliczeń VAT samorządów z podległymi im jednostkami, co w uproszczeniu oznacza, że dany samorząd oraz wszystkie podległe mu jednostki zobowiązane będą do składania jednej deklaracji VAT-7.
Programy sektorowe mają na celu finansowanie prac B+R w przedsiębiorstwach, utworzone jako odpowiedź na potrzeby przedstawicieli środowiska prowadzących działalność w danej branży. Podmioty uprawnione o ubieganie się o wsparcie to przedsiębiorcy i konsorcja przedsiębiorstw (co najmniej dwa przedsiębiorstwa). Wnioski o dofinansowanie w ramach pierwszego konkursu można składać w terminie od 1 lutego do 1 marca 2016 r.
Rok 2016 przyniósł niewielkie, ale za to istotne zmiany w przepisach VAT. Istotne, bo po raz pierwszy wprowadzono w polskiej ustawie o VAT obowiązek stosowania pre-współczynnika przy odliczaniu podatku naliczonego od zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

REKLAMA