Kategorie
Accace Polska

Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.

Accace jest międzynarodową grupą firm outsourcingowo – doradczych wywodzącą się z Europy Środkowo – Wschodniej, założoną w 2006 r. Działamy na arenie międzynarodowej jako Accace Circle – społeczność biznesowa składająca się z oddziałów własnych Accace oraz zaufanych partnerów.

W Polsce jesteśmy obecni od 2009 r., wspierając naszych klientów oraz partnerów wiedzą i doświadczeniem w zakresie podatków, prawa i księgowości. Zapewniamy najwyższej jakości usługi oraz cyfrowe rozwiązania oparte o najnowsze technologie. Doradzamy polskim i międzynarodowym firmom niezależnie od branży oraz skali biznesu. Nasze elastyczne i kompleksowe podejście pozwala stworzyć przewagę konkurencyjną poprzez indywidualne rozwiązania dostosowane do potrzeb i sytuacji. Pasja połączona z wiedzą i najwyższymi kompetencjami naszego zespołu pozwala na przełamywanie standardów i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom rynku.

Nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac oparty na autorskich rozwiązaniach online oraz zespół doświadczonych profesjonalistów podatkowych i prawnych to połączenie gwarantujące najwyższą jakość obsługi.

Accace posiadają certyfikaty zgodności z Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji według ISO 27001:2005 oraz zarządzania jakością zgodnie z ISO 9001:2008 - systemami, które umożliwiają współpracę w ramach usprawnionych procesów wśród różnych jurysdykcji..

Kontakt:
Accace Polska
Cybernetyki 10, budynek NEOPARK A
02-677 Warszawa
Tel. +48 22 313 29 50
www.accace.pl

Jeżeli żadna ze stron dokumentowanej transakcji nie poniosła straty podatkowej, to można uniknąć obowiązku przygotowania dokumentacji podatkowej. Chodzi jednak o stratę z tego źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą obowiązkowi dokumentacyjnemu.
29 października 2020 r. odbędzie się bezpłatny webinar "Nadchodzące zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych", podczas którego Jakub Nasiłowski, radca prawny z Kancelarii Prawnej Accace Legal omówi najważniejsze proponowane zmiany w Kodeksie Spółek Handlowych. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego Webinaru.
Tak zwana Tarcza 4.0 wprowadziła górny limit świadczeń wypłacanych pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę. Jest to kwota 26 tys. zł brutto. Limit ten dotyczy tylko świadczeń przewidzianych w przepisach prawa (np. odpraw w przypadku zwolnień grupowych). Limit nie dotyczy natomiast odpraw i odszkodowań przyznawanych na podstawie umów zawieranych przez pracodawców z pracownikami. Limit ten ma obowiązywać jedynie w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.
W 2020 roku, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawcy mają prawo udzielić pracownikom do 30 dni zaległego urlopu - nawet bez zgody pracownika. Pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać.
Sądy administracyjne stale rozpatrują skargi podatników na interpretacje w zakresie kontrowersyjnego przepisu o limicie wydatków na usługi niematerialne. W jednym z ostatnich wyroków WSA w Warszawie przyznał rację podatnikowi, który odwołał się w przedmiocie zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup licencji, która nie była bezpośrednio uwzględniona w cenie realizowanej usługi.
Nie można wywieść istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej spółki z siedzibą w państwie trzecim z samego faktu, że spółka ta posiada w tym państwie członkowskim spółkę zależną – to stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z 7 maja 2020 r. Czy i co zmienia on w perspektywie polskiej (zwłaszcza, że dotyczy „sprawy polskiej“)?
W czasie pandemii COVID-19 wielu pracowników transgranicznych nie jest w stanie fizycznie wykonywać pracy w kraju zatrudnienia. Powszechnym rozwiązaniem stała się praca zdalna wykonywana bezpośrednio ze swojego miejsca zamieszkania. Wyjątkowe okoliczności, które zaskoczyły zarówno przedsiębiorców, jak i administracje skarbowe krajów, rodzą wiele praktycznych wątpliwości w zakresie podziału prawa do opodatkowania dochodów. Kwestie te, regulowane umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania wymagały kompleksowego i sprawnego rozwiązania, w efekcie czego w dniu 3 kwietnia 2020 r. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wydała wytyczne, z których konkluzje prezentujemy poniżej.
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowa ustawa z 19 lipca 2019 roku w sprawie zmiany niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. poz. 1649). Wprowadzone w niej przepisy zmieniły kilka obowiązujących aktów prawnych, w tym między innymi kodeks postępowania cywilnego, ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czy ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 stycznia 2020 roku wskazał, jak w prawidłowy sposób, rozumieć należy regulację zawartą w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten wprowadzony został do ustawy stosunkowo niedawno, a już okazał się źródłem wielu sporów między podatnikami, a organami podatkowymi.
W indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił kilka praktycznych kwestii dotyczących umieszczania na fakturach adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.
W wyroku z 28 listopada 2019 r. (sygn. akt I FSK 1235/17) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że preferencyjna stawka VAT w wysokości 8% stosowana dla celów budownictwa mieszkaniowego, nie znajdzie zastosowania w przypadku sprzedaży niedokończonej inwestycji budowlanej. Zatem właściwa jest tu stawka podstawowa VAT - 23%. W tej sprawie chodziło o sprzedaż rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z działką gruntu, na której budynek jest budowany.
Dla wielu przedsiębiorców i inwestorów, koniec roku był okresem związanym z kalkulacją wyniku finansowego i wpłatą długo oczekiwanej dywidendy. Zanim jednak udziałowcy będą mogli cieszyć się z wypracowanych zysków, należy pamiętać o prawidłowym rozliczeniu podatku dochodowego (CIT) od dywidendy.
Złożenie wniosku o APA w terminie do 31 grudnia 2019 roku wyłączy ograniczenia z art. 15e ustawy o CIT, dotyczące nabywanych usług niematerialnych i licencji za lata 2018-2019. Wyłączenie to wynika bezpośrednio z ustawy z 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (APA), która od 23 października 2019 r. oczekuje na podpis Prezydenta RP.
Większość przepisów ustawy z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wejdzie w życie 1 kwietnia 2020 roku i przyniesie bardzo zmieniony system stawek podatku VAT - nową matrycę stawek VAT. Bardzo dotąd skomplikowany system klasyfikacji towarów i usług na potrzeby podatku VAT ulegnie pewnemu uproszczeniu. Ta nowelizacja jest próbą uporządkowania obecnej sytuacji, w której dla nawet bardzo podobnych produktów zastosowanie znajdują różne stawki VAT.
1 stycznia 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy CIT. Jedną spośród wprowadzonych zmian jest zastąpienie obowiązku składania uproszczonego sprawozdania (CIT-TP), obowiązkiem składania informacji o cenach transferowych (TP-R). Choć nowe przepisy obowiązują już od stycznia, to jeszcze w tym roku podatnicy złożą formularz CIT-TP za rok 2018. Nowe formularze dotyczące roku 2019 podatnicy będą składać dopiero w 2020 roku.
Nowy kierunek interpretacyjny w tym temacie został zapoczątkowany w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 13 lutego 2019 r. (sygn. I SA/Ke 3/19), w którym to WSA wskazuje, że podatnik ustalając podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości dla budowli całkowicie zamortyzowanych – powinien uwzględnić dokonane odpisy amortyzacyjne. Wyrok WSA oznaczać może niezwykle wysokie oszczędności dla podatników.
Jedną z istotniejszych zmian podatkowych, z którymi muszą zmierzyć się w 2019 roku przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w Polsce są nowe zasady dotyczące poboru podatku “u źródła” tzw. WHT (withholding tax). Z początkiem 2019 roku do polskiego porządku prawnego wprowadzono szereg przepisów nowelizujących m.in. art. 26 ustawy o CIT. Wejście w życie części nowych regulacji zostało odroczone do lipca 2019, jednak niektóre przepisy już obowiązują i należy je uwzględniać przy stosowaniu regulacji podatkowych. Zmiany w tym zakresie dotyczą przede wszystkim podmiotów dokonujących płatności transgranicznych, poza nimi objęte zostaną również przepisami płatności krajowe z tytułu dywidendy oraz udziału w zyskach osób prawnych.
Accace Polska zaprasza na bezpłatny business brunch "Nowe zasady poboru podatku u źródła" dedykowany podmiotom dokonującym rozliczeń z podmiotami zagranicznymi lub wypłacającym dywidendy. Spotkanie odbędzie się 30 maja 2019 r. w godz. 11:00-13:00 w siedzibie Accace Polska w Warszawie przy ul. Cybernetyki 10 (NEOPARK bud. A). Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Liczba miejsc ograniczona!
Od 30 kwietnia 2018 roku obowiązuje Konstytucja Biznesu, będąca pakietem ustaw umożliwiających m.in. prowadzenie firmy bez konieczności rejestracji (tzw. działalność nierejestrowana). Celem wprowadzonych zmian jest wsparcie w rozwijaniu własnego biznesu. Jedną z ustaw tego pakietu jest Prawo przedsiębiorców, które przewiduje możliwość prowadzenia firmy bez rejestracji w CEIDG.
Opuszczenie Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię bez zawarcia jakiejkolwiek umowy kształtującej relacje ze Wspólnotą, (czyli tzw. "hard Brexit") wiązać się może z licznymi konsekwencjami podatkowymi także w Polsce. Przestaną obowiązywać swobody przepływu osób, towarów, kapitału i usług. Dlatego w aktualnej, dość niepewnej sytuacji, warto przeanalizować i zastanowić się nad możliwymi skutkami „twardego” Brexitu dla polskich podatników.