Kategorie
Rödl & Partner

Doradztwo podatkowe, prawne, biznesowe, audyt, księgowość

Rödl & Partner to międzynarodowa firma świadcząca zintegrowane usługi profesjonalne w obszarach: audyt, business process outsourcing, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting.

Rödl & Partner obecny jest w 48 krajach w 106 biurach. Na rynku polskim funkcjonuje z powodzeniem od 25 lat, doradzając firmom z różnych branż i segmentów.

Niemieckie standardy przekładają się na rzetelność i jakość, które to w połączeniu z wykwalifikowaną kadrą pracowników sprawiają że usługi Rödl & Partner doceniane są przez międzynarodowych przedsiębiorców. Doradzamy w języku polskim, niemieckim i angielskim, a część usług wykonujemy także w języku hiszpańskim, francuskim i włoskim.

Rödl & Partner posiada oddziały w Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.

www.roedl.com/pl/pl/

Usługi cyfrowe. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/770 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści i usług cyfrowych. Co się zmieni po wejściu w życie tych przepisów? Jakie nowe zasady wprowadza ta dyrektywa? Co powinni wiedzieć konsumenci?
Księgowość. Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkami sprawozdawczości rachunkowej i podatkowej. Często wielu przedsiębiorców chce się skupić na swoich obszarach biznesowych, a kwestie księgowe powierzyć innemu podmiotowi. Wybór dostawców usług księgowych na rynku jest duży. Można się również zdecydować na zatrudnienie własnej księgowej. A może alternatywą będzie księgowość on-line? Podejmując decyzję, warto rozważyć wszystkie plusy i minusy każdego z rozwiązań.
Już 7 października 2021 r. odbędzie się II edycja Whistleblowing Summit. Bezpłatna konferencja online potrwa 8 godzin i dostarczy słuchaczom wiedzy na temat kompleksowej ochrony sygnalistów. W wydarzeniu wezmą udział eksperci-praktycy uznani w swoich dziedzinach, którzy pomogą firmom przygotować się na nadchodzące zmiany. Konferencję organizują Rödl & Partner oraz E-nform. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Compliance a odpowiedzialność członków zarządu. Funkcja członka zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wiąże się nie tylko z szerokimi kompetencjami w zakresie prowadzenia spraw spółki oraz jej reprezentowania, ale również z różnoraką odpowiedzialnością.
Compliance a sygnaliści. Compliance jest bardzo pojemnym terminem, którym określa się działania mające chronić przedsiębiorstwa przed ryzykami występującymi w trakcie prowadzenia działalności. Sprawnie funkcjonujący system compliance zapewnia, że firma funkcjonuje zgodnie z przepisami prawa oraz ewentualnie innymi normami przyjętymi dobrowolnie. Dowodem na korzyści płynące ze stosowania odpowiednio zaprojektowanych procedur jest ich rosnąca popularność w najprężniej rozwijających się przedsiębiorstwach. W kontekście compliance szczególnie istotne są skuteczne narzędzia ujawniania nieprawidłowości. Wiąże się to z problematyką ochrony osób zgłaszających nadużycia, popularnie nazywanych sygnalistami (ang. whistleblower).
W wyroku z 8 kwietnia 2016 r. (sygn. akt I CSK 259/15) Sąd Najwyższy orzekł, że użytkownikowi wieczystemu nie przysługuje uprawnienie do łączenia oraz podziału nieruchomości bez zgody i wiedzy właściciela. Czy użytkownik wieczysty powinien dysponować uprawnieniem do dokonania podziału (łączenia) nieruchomości, niezależnie od właściciela gruntu? Czy brak odpowiedniego przepisu w kodeksie cywilnym, nadającego użytkownikowi wieczystemu omawiane prawo wprost, jest jednoznaczne z brakiem takiego uprawnienia?
Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?
Czym jest nowy JPK_VAT? Kto ma obowiązek składać nowy JPK? Jakie są poszczególne elementy nowego JPK_VAT? Jak klasyfikować sprzedawane towary i usługi kodami GTU? Na te i inne pytania dotyczące nowego JPK_VAT z deklaracją, odpowiada Benita Soczewka-Piwowarczyk, Associate Partner w Rödl & Partner.
Wyrażona w absolutorium akceptacja całokształtu znanej i ujawnionej wspólnikom działalności członka zarządu sp. z o.o. w rozpatrywanym roku obrotowym jest równoznaczna z wyłączeniem dochodzenia przez spółkę względem niego roszczeń odszkodowawczych w tym zakresie, chyba że uchwała o udzieleniu absolutorium została powzięta na podstawie nieprawdziwych lub niepełnych informacji, co nie pozwoliło wspólnikom na dokonanie właściwej oceny działalności takiego członka.
Wiele przedsiębiorstw zostało dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W konsekwencji braku nowych zleceń bądź znacznego spadku sprzedaży produktów zdarza się, że przedsiębiorcy nie są w stanie na bieżąco realizować swoich zobowiązań pieniężnych. Jak w takiej sytuacji powinien zachować się zarząd i jakie ciążą na nim obowiązki?
Zapraszamy na najbardziej merytoryczną konferencję online w Polsce przedstawiającą zagadnienie sygnalistów, która odbędzie się 8 października 2020 r. Wydarzenie to jest dedykowane wszystkim osobom poszukującym rzetelnej, praktycznej i użytecznej wiedzy na temat skutecznego wdrożenia i utrzymania systemu dla sygnalistów zapewniającego dbałość o właściwe relacje międzyludzkie w organizacji, a co najważniejsze – uwzględniającego wymogi unijnej dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa UE.
W świetle art. 293 § 2 Kodeksu spółek handlowych członek zarządu, rady nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz likwidator powinien przy wykonywaniu swoich obowiązków dołożyć staranności wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalności. Oznacza to, że można rozsądnie oczekiwać (i w świetle prawa wymagać), że członek zarządu będzie znał bieżącą sytuację finansową spółki, zwłaszcza wówczas, gdy grozi jej niewypłacalność.
W sytuacji, gdy pracodawca najpierw wadliwie wypowiedział umowę o pracę (z zachowaniem okresu wypowiedzenia), a następnie w okresie wypowiedzenia wręczył pracownikowi wypowiedzenie bez zachowania okresu wypowiedzenia z naruszeniem przepisów prawa, pracownikowi przysługują podwójne roszczenia odszkodowawcze.
5 maja 2020 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych opublikował opinię na temat sprawdzania temperatury ciała pracownikom oraz gościom hotelowym w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się COVID-19. W związku z przeprowadzanym aktualnie zmniejszaniem obostrzeń, wielu przedsiębiorców planuje powrót pracowników z pracy zdalnej (home office) lub telepracy do pracy w biurze. Ze względu na to, iż pandemia nadal trwa, powstały wątpliwości czy przed dopuszczeniem pracowników do pracy można badać im temperaturę ciała. Wydane przez PUODO wyjaśnienia rozwiewają jedynie część wątpliwości w tym temacie.
31 stycznia 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał korzystny dla podatników wyrok (sygn. akt II FSK 509/18) dotyczący Numeru Identyfikacji Podatkowej, którym powinny się posługiwać polskie oddziały przedsiębiorców zagranicznych. W ustnym uzasadnieniu do wyroku Sąd wskazał, że oddział zagranicznego podmiotu w Polsce nie jest zobowiązany do identyfikowania się odrębnym od spółki macierzystej Numerem Identyfikacji Podatkowej w celu pełnienia funkcji płatnika.

RODO w PPK

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w ostatnich miesiącach wiele firm nie funkcjonowało normalnie, a tym samym wielu pracodawców nie było w stanie zająć się wdrożeniem tak dużego projektu w firmie jak PPK.
Program zielonego ładu rozumiany jako dążenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej przez Unię Europejską w 2050 roku, jest flagowym, interdyscyplinarnym projektem będącym kołem zamachowym transformacji energetycznej europejskich gospodarek. Kryzys spowodowany koronawirusem wymaga jednak specjalnych środków zaradczych i ponownego zdefiniowania unijnych priorytetów. Czy możemy spodziewać się zmiany w podejściu do neutralności klimatycznej?
Zapraszamy na pierwszą w Polsce konferencję, która w tak kompleksowy i praktyczny sposób przedstawia zagadnienie whistleblowingu. W trakcie wydarzenia poruszane będą zagadnienia z obszaru prawa, technologii, zarządzania, w tym m.in. dotyczące bezpieczeństwa systemów whistlebowingowych oraz przetwarzania danych osobowych w tych systemach. Konferencję organizują Rödl & Partner i E-nform Sp. z o.o.. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Uruchomione przez Ministerstwo Finansów od 1 stycznia 2020 roku indywidualne rachunki podatkowe (mikrorachunki podatkowe) ułatwiają przedsiębiorcom opłacanie podatków. Należy jednak pamiętać, że przy dokonywaniu opłat konieczne jest wskazanie tytułu przelewu.
Przełom lat 2019/2020 przynosi ze sobą wiele zmian w prawie podatkowym, które znacząco wpłyną na działalność przedsiębiorstw i odpowiedzialność podatników. Zmiany obejmują, między innymi pakiet quick fixes, obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (split payment), wejście w życie nowej matrycy stawek VAT, likwidację deklaracji VAT, nowe zasady raportowania dokumentacji cen transferowych, pojawienie się możliwości zawarcia z szefem KAS umowy o współdziałanie przez podatników o dużych przychodach, czy też tzw. białą listę podatników. To ostatnie rozwiązanie, wprowadzone w drugiej połowie 2019 r., ma ułatwić przedsiębiorcom weryfikację wiarygodności kontrahentów.