REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GSW Legal Grabarek, Szalc i Wspólnicy Sp.k.

Dołącz do grona ekspertów
GSW Legal Grabarek, Szalc i Wspólnicy Sp.k.

Warszawska kancelaria prawna

Zakres naszej specjalizacji obejmuje:

obsługę transakcji, w tym transakcji kapitałowych, private equity, przejęcia i nabycia przedsiębiorstw;

prawo ubezpieczeniowe, w tym opracowywanie nowych produktów ubezpieczeniowych, obsługę ubezpieczeń nietypowych projektów, doradztwo w ubezpieczeniach procesów wydobywczych;

doradztwo prawne w projektach inwestycyjnych oraz pozyskiwania finansowania;

doradztwo w sprawach korporacyjnych i zarządzaniu konfliktami korporacyjnymi;

obsługę emisji papierów wartościowych i dopuszczania ich do obrotu publicznego, w tym doradztwo w ofertach publicznych (IPO) i prywatnych emisjach obligacji;

doradztwo prawne na rzecz podmiotów z sektora lotniczego;

doradztwo w projektach IT i telekomunikacyjnych;

obsługę prawną pozabankowego rynku finansowego;

FINTECH oraz INSURTECH

Kancelaria GSW Legal zapewnia obsługę prawną na najwyższym, międzynarodowym poziomie, świadczoną przez prawników posiadających doświadczenie w obsłudze przedsiębiorców
i transakcji biznesowych, pogłębioną i ugruntowaną wiedzę prawniczą oraz doskonałe zrozumienie biznesu i funkcjonowania rynków.

GSW Legal Grabarek, Szalc i Wspólnicy Sp. k.

Riverside Park, ul. Fabryczna 5A

00-446 Warszawa

gswlegal.pl/

LinkedIn

20 października 2020 r. w życie weszła ustawa z 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach usuwania skutków prawnych decyzji reprywatyzacyjnych dotyczących nieruchomości warszawskich, wydanych z naruszeniem prawa, ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W mediach nie brakowało w ostatnich tygodniach dyskusji, czy wprowadzenie w Polsce czasie epidemii stanu klęski żywiołowej jest możliwe i czy byłoby słuszne. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach można wprowadzić ten stan nadzwyczajny, jaki wpływ jego wprowadzenie miałoby na prawa i wolności obywatelskie oraz jakie roszczenia przysługiwałyby przedsiębiorcom w przypadku jego wprowadzenia.

REKLAMA

Czym jest kwarantanna a czym izolacja, a także jakie są konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania nakazów oraz zakazów z nich wynikających? Na te i kilka innych pytań znajdziecie Państwo odpowiedzi w poniższym tekście.
W pierwszej wersji tzw. specustawy koronowirusowej ustawodawca nie odniósł się w żaden sposób do kwestii toczących się postępowań sądowych, przygotowawczych czy innych, jak również nie dokonał żadnych zmian w przedmiocie chociażby doręczeń, co wzbudziło ogromny niepokój, nie tylko wśród pełnomocników procesowych. Niemniej, w Ustawie z dnia 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw kwestie te zostały już wzięte pod uwagę. Czy zatem postępowanie sądowe toczy się dalej dotychczasowym torem? Czy strony są obowiązane do składania pism procesowych i stawiennictwa na rozprawach w wyznaczonych terminach ? A co w przypadku przebywania na obowiązkowej kwarantannie lub w izolacji?

REKLAMA

Pomimo przestoju na rynku z jakim obecnie musi zmierzyć się większość polskich spółek, spora część z nich prowadzi swoją działalność, z czym wiąże się między innymi konieczność odbycia zgromadzenia organów - czy to zarządu czy wspólników. Czy obecnie obowiązujące przepisy dotyczące ograniczeń w kontaktach międzyludzkich i przemieszczania się dają w ogóle możliwość odbycia takiego zgromadzenia? Jakie instrumenty prawne można wykorzystać, aby zorganizować takie zgromadzenie i podejmować uchwały dbając o bezpieczeństwo jego uczestników?
15 sierpnia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”). Wprowadza ona zmiany m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, dzięki którym inwestorzy będą mogli łatwiej doprowadzić do zmiany celu użytkowania wieczystego nieruchomości.
Instytucja listu intencyjnego wykształciła się w amerykańskim obrocie handlowym, a następnie znalazła miejsce w praktyce państw zachodnioeuropejskich. Z powodzeniem utorowała sobie drogę również w Polsce, a wieloletnia praktyka pokazuje, że narzędzie to stało się trwałym elementem obrotu gospodarczego. Z perspektywy praktyka zastanawia jednak, czy zawsze jest ono wykorzystywane przez biznes z pełną świadomością jego możliwych konsekwencji prawnych.
W projekcie z 15 maja 2018 r. ustawy o zmianie ustawy kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw Minister Przedsiębiorczości i Technologii zaproponował wprowadzenie odrębnego typu spółki kapitałowej – prostej spółki akcyjnej. Poniżej przedstawiono najistotniejsze założenia projektu.
4 września 2018 r. weszła w życie ustawa z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”). Dostosowuje ona polskie regulacje do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnianiem.
Działania rewitalizacyjne prowadzone są przez niektóre polskie gminy od dawna w ramach przyznanego radom gminy w ustawie o samorządzie gminnym uprawnienia do uchwalania tzw. „programów gospodarczych”. Ustawą z 9 października 2015 r. o rewitalizacji (tj. z 29 czerwca 2018 r., Dz.U. z 2018 r. poz. 1398) („Ustawa”) gminom przyznano szersze narzędzia prowadzenia tego procesu i coraz więcej gmin z nich korzysta. O ile korzystna dla mieszkańców, dla inwestorów rewitalizacja może wiązać się z pewnymi trudnościami. Najważniejsze z nich zostały przedstawione poniżej.
19 lipca 2018 r. w życie weszła ustawa z 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2018 r., poz. 1291.) („Ustawa”), która znacznie zmienia wprowadzony z początkiem roku 2018 tzw. „minimalny podatek od nieruchomości komercyjnych”. Ten, funkcjonujący na nowych zasadach podatek, Ustawa nazywa wprost „podatkiem od przychodów z budynków”. Regulujące go przepisy Ustawy wejdą jednak w życie dopiero z początkiem 2019 roku.
Od 1 lipca 2018 r. w obrocie między przedsiębiorcami zaczął funkcjonować Mechanizm Podzielonej Płatności (ang. split payment). Mechanizm ten ma na celu przeciwdziałanie nadużyciom i oszustwom w podatku VAT. Obecnie jego stosowanie jest dobrowolne, jednakże Ministerstwo Finansów zapowiada wprowadzenie obowiązku korzystania z Mechanizmu Podzielonej Płatności w stosunku do części branży.
Regulacje o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, które do tej pory zawarte były w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej zostały z dniem 30 kwietnia 2018 r. zastąpione ustawą z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Ustawa wprowadza wiele nowości, które w sposób bezpośredni wpływają na sytuację prawną osób prowadzących działalność gospodarczą.
Ustawa z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw wprowadza szereg nowelizacji w kilku aktach prawnych, m.in. Kodeksie Cywilnym, Kodeksie Postępowania Cywilnego, ustawie o rachunkowości. Jedna z wprowadzonych zmian dotyczy składania przez przedsiębiorców sprawozdań finansowych. Jest to zmiana o tyle istotna, że łączy się ze zmianą formy wypełniania obowiązku sprawozdawczego z papierowej na elektroniczną poprzez wykorzystanie systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości, a tym samym wprowadza obowiązek posługiwania się przez przedsiębiorców kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Istotne jest również to, że złożenie dokumentów finansowych traci status postępowania sądowego, a staje się czynnością materialno-techniczną. Zmiana obowiązuje już od 15 marca 2018 r.

REKLAMA