REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Biuro, Miejsce pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zapach w pracy

Zapachy unoszące się w biurze mają kilka źródeł – higiena pracowników, stosowane dezodoranty, perfumy i wody kolońskie, schorzenia, na które cierpią pracownicy, posiłki spożywane w miejscu pracy, przy biurku.

Drzwi pokoi służbowych

Drzwi prowadzące do pokoju służbowego często są zamknięte. Niekiedy pozostaje to w sprzeczności z ideą przepływu informacji w biurze czy koniecznością obsługi interesantów.

Kiedy szefem jest kobieta

Pisałam już o trudnościach jakie mogą się pojawić w relacjach damsko – męskich na płaszczyźnie zawodowej związanych z kulturalnym zachowaniem się obu płci wobec siebie. Szczególnie problematyczne jest to zagadnienie w odniesieniu do kobiet w roli przełożonych.

Szef jest szefem bez względu na wiek

Wiek to ważny czynnik, który determinuje twój stosunek do innych osób i określa twoją pozycję w kontaktach towarzyskich i zawodowych. Jest to cecha, której nie można ukryć, ani zatuszować.

REKLAMA

Od dziś Pan Dyrektor

Znacie się do wielu lat. Pracujecie razem, ale też lubicie się prywatnie. Nawet dwa razy wyjechaliście wspólnie na wakacje zabierając całe rodziny. Wszystko się zmieniło, kiedy jeden z was awansował.

Program mentoringu

Zgodnie ze starogrecką mitologią Mentor był mieszkańcem Itaki, przyjacielem Odysa. Jemu król Itaki powierzył opiekę nad synem i żoną. Dlatego dziś o opiekunie, nauczycielu mówimy „mentor”.

Jak się zachować wobec nowego pracownika?

Z Tomkiem znaliście się od dawna, był niezastąpionym ogniwem całego waszego zespołu. Zawsze życzliwy i uśmiechnięty, a przede wszystkim przygotowany do pracy zyskał sobie sympatię i uznanie wszystkich współpracowników. Niestety odszedł z pracy, a jego miejsce ma zająć ten „nowy”.

Kiedy jesteś tym „nowym”

Najpierw rozsyłałeś CV, potem entuzjastycznie reagowałeś za każdym razem, gdy słyszałeś dźwięk telefonu, z podnieceniem szedłeś na rozmowę kwalifikacyjną. I pewnego dnia telefon zadzwonił inaczej – „Czy może pan podjąć pracę w naszej firmie z dniem pierwszym …”

REKLAMA

Etykieta służbowych kontaktów damsko – męskich

W życiu codziennym stosujemy się do ogólnie przyjętych zasad postępowania względem innych osób. Wiele z tych zachowań podyktowanych jest troską mężczyzny o kobietę. Czy w kontaktach biznesowych jest podobnie?

Myląca treść wypowiedzi

Poprawność językowa w kontaktach międzyludzkich, a szczególnie biznesowych jest bardzo ważna. Od szybkości i trafności ripost słownych może zależeć twój awans zawodowy lub decyzja o powierzeniu ci nowego projektu

Niefortunne gesty

Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów służbowych jest nieodłącznym elementem pracy każdego człowieka biznesu. Kontakty te są zawierane nie tylko w kraju, ale i poza jego granicami.

Jak rozliczać czas pracy kierowcy w podróży służbowej

Rozliczanie czasu pracy kierowcy w podróży służbowej znacznie różni się od rozliczania czasu pracy pozostałych grup pracowniczych w takiej podróży. Wynika to głównie z tego, że w czasie, kiedy pozostali pracownicy w podróży służbowej nie wykonują żadnych zadań, kierowca wykonuje swoją pracę. Natomiast w przypadku, gdy pozostali pracownicy pracują w podróży służbowej, kierowca ma wolne.

Gość w biurze

Zdobywanie nowych kontrahentów, utrzymywanie kontaktów z nimi, to życie codzienne w świecie biznesu. Zastanówmy się jak przyjąć naszego potencjalnego klienta, tak aby zaowocowało to kolejnymi spotkaniami i dalszą współpracą.

Najważniejsze elementy stosunku pracy

Znajomość podstawowych zasad prawa pracy oraz sposobu formułowania poszczególnych elementów treści stosunku pracy pozwoli pracodawcy uniknąć w przyszłości wielu sporów między pracownikiem a pracodawcą.

Nieuczciwe praktyki w ogłoszeniach o pracę

Wśród ogłoszeń o pracę jest sporo takich, w których pracodawca pyta o wiek, płeć, wygląd i niepełnosprawność. Stosowanie antydyskryminacyjnych przepisów daje możliwość korzystania z najlepszych na rynku pracowników – mówi Henryk Michałowicz, ekspert PKPP Lewiatan.

Wzrosła stopa bezrobocia

Według szacunków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej stopa bezrobocia rejestrowanego w październiku 2009 roku wyniosła 11 proc. i w porównaniu do września 2009 wzrosła o 0,1 punktu procentowego.

Odpowiednie urządzenia higieniczno – sanitarne (art. 233)

W ramach przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, Kodeks pracy nakłada na pracodawcę także obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich środków i urządzeń sanitarnych.

Warunki dźwiękowe i oświetlenie w biurze

Jednym z najważniejszych czynników kształtujących klimat pomieszczeń przeznaczonych do pracy, obok funkcjonalnego rozplanowania, są warunki dźwiękowe oraz oświetlenie. Warto stosować podstawowe zasady kształtowania warunków dźwiękowych i oświetleniowych w biurze.

Zakaz wyposażania stanowisk pracy w maszyny i urządzenia niespełniające wymagań (art. 217)

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Oznacza to między innymi, że nie może wyposażać stanowisk pracy w urządzenia niebezpieczne lub nieprawidłowo zabezpieczone.

Odpowiednie zabezpieczenia maszyn i innych urządzeń technicznych (art. 216)

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam bezpieczne warunki pracy. Dotyczy to w szczególności wszystkich urządzeń, których używanie może nas narazić na ryzyko wypadku przy pracy.

Podstawowe zasady dotyczące maszyn i urządzeń technicznych (art. 215)

Jeżeli nasza praca związana jest z obsługą różnego rodzaju specjalistycznych maszyn lub urządzeń technicznych, pracodawca musi nam zapewnić bezpieczeństwo w ich używaniu.

Pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanej pracy (art. 214)

Pracodawca ma obowiązek zapewnić nam takie warunki pracy, które odpowiadają jej charakterowi i naszym potrzebom.

Odpowiednie pomieszczenie pracy (art. 213)

Miejsce, w którym ma być wykonywana praca, zależnie od jej charakteru musi odpowiadać podstawowym przepisom dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jak określić miejsce pracy pracownika opiekującego się dziećmi podczas jazdy autobusem szkolnym

Przygotowuję umowę o pracę dla pracownika urzędu gminy na stanowisko opiekuna dzieci i młodzieży (w czasie przewozu do i ze szkoły). Osoba ta będzie zajmowała się opieką nad dziećmi w czasie przewozu w autobusach szkolnych. Jak określić jej miejsce pracy w umowie o pracę? Dotychczas pracownik zatrudniony na tym stanowisku jako miejsce pracy miał wpisany urząd gminy. Moim zdaniem było to nieprawidłowe, ponieważ pracownik nie wykonywał swojej pracy w siedzibie urzędu gminy.

Jak określić miejsce pracy kierowcy, który poza przejazdami międzynarodowymi wykonuje przewozy lokalne

Zatrudniam kierowców, którzy poza przejazdami na trasach międzynarodowych dokonują także przewozów lokalnych. W umowach o pracę mają wpisane jako miejsce pracy siedzibę pracodawcy. Czy w takim przypadku po zmianie orzecznictwa Sądu Najwyższego dotyczącego miejsca pracy, siedziba pracodawcy może być nadal uznawana za miejsce pracy tych kierowców, czy musimy zmienić ten zapis na obszar Europy (na którym wykonujemy przewozy)?

Naucz się pracy w zespole

Uczestnicząc w projektach zbiorowych pamiętaj, że jesteś jednym z ogniwek łańcuszka, który w razie Twojej zawodności zerwie się. Konsekwencje Twoich błędów i niedociągnięć poniesie cała grupa. Empatia, odpowiedzialność, zorganizowanie, terminowość, szczerość i uczynność – to cechy, które powinieneś pielęgnować, aby dobrze poradzić sobie z zadaniami zespołowymi.

Poprawne relacje ze współpracownikami

Wzorowe wypełnianie obowiązków służbowych to nie jedyna umiejętność ceniona przez pracodawcę. Bardzo ważna, choć często niedoceniana staje się sztuka bezkonfliktowej współpracy z kolegami i koleżankami. Umiejętność tę można w sobie wyrobić – wystarczą tylko dobre chęci.

Relacje między szefem a podwładnym

Jak powinna wyglądać nienaganna współpraca z szefem? Co zrobić by była ona dla obu stron zadowalająca? Jak postępować z kobietą-szefem? Co zrobić gdy szefem jest ktoś od nas młodszy? Jakie cechy powinien posiadać dobry szef? O tym wszystkim poniżej.

Jedzenie w biurze

Jedzenie w miejscu pracy jest tematem dość delikatnym. Jedząc w pracy łatwo popełnić mnóstwo niewybaczalnych gaf.

Praca w boksach

Praca w dużych biurach wymaga od nas umiejętnego układania stosunków z innymi ludźmi, szanowania ich prywatności i potrzeby spokoju. Jak zachowywać się, aby nie przeszkadzać kolegom w wykonywaniu czynności służbowych? Co na ten temat mówi biznesowy savoir vivre?

Stanowiska po polsku, czy po angielsku

Kiedyś był Dyrektor ds. Sprzedaży – dziś mamy Sales Managera, zamiast wyrazu księgowy niektóre firmy wybierają nazwę Chief Accountant. Czy jednak dobrze się dzieje, że obce nazewnictwo tak ekspansywnie wkracza do naszej polskiej rzeczywistości? Jak nie zagubić się w gąszczu tych wszystkich angielskich nazw?

Rozmowy telefoniczne z klientem

Odbieranie telefonów i wykonywanie rozmów telefonicznych należy do naszych obowiązków służbowych. W czynności tej musimy wykazać się swobodą zwięzłego formułowania myśli, umiejętnością wnikliwego słuchania, taktem, wyczuciem sytuacji, umiejętnością dochodzenia do kompromisów oraz uprzejmością.

Zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej

Zatrudnienie osoby bezrobotnej często wiąże się z przystosowaniem stanowiska pracy czy zakładu pracy do potrzeb takiej osoby. Również w tym względzie pracodawca może liczyć na zwrot kosztów.

Palarnie w zakładzie pracy

Palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach – palarniach. Muszą byś one wyposażone w dostateczną ilość popielniczek.

Maksymalna temperatura w pracy

Przepisy prawa pracy nie określają maksymalnej temperatury w pomieszczeniach pracy. W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy.

Polsko - Amerykańska umowa o zabezpieczeniu społecznym

Zakres przedmiotowy polsko-amerykańskiej umowy o zabezpieczeniu społecznym odnosi się do emerytur i rent. Umowa nie obejmuje swoim zasięgiem świadczeń krótkoterminowych, czyli np. zasiłków z tytułu choroby.

Jadalnia dla pracowników?

Pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków.

Czy trzeba zmienić umowy o pracę pracowników przejętych przez innego pracodawcę, jeżeli nowa firma chce ich zatrudnić w innym miejscu pracy

Przejęliśmy inny zakład pracy wraz z pracownikami. Pracownicy zostali przejęci w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Pracownicy mają pracować w naszej firmie, która ma siedzibę oddaloną o 300 km od ich dotychczasowego miejsca pracy. Czy w takim przypadku powinniśmy uzyskać zgodę pracowników na wykonywanie pracy w naszej firmie? Większość pracowników, w tym kilka pracownic w ciąży, nie chce pracować w naszym zakładzie ze względu na jego lokalizację.

Kiedy zleceniobiorca podlega ubezpieczeniu wypadkowemu

Zleceniobiorca podlega obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, jeżeli wykonuje pracę w siedzibie zleceniodawcy lub w miejscu prowadzenia przez niego działalności. Jednak w ubezpieczeniach społecznych miejsce prowadzenia działalności jest rozumiane nie jako miejsce podane w ewidencji działalności lub KRS, ale jako miejsce, w którym jest zlokalizowana działalność firmy.

Kiedy pracownikowi wysyłanemu na szkolenie przysługuje zwrot kosztów podróży służbowej

Nasz pracownik pracuje w siedzibie naszej spółki, która mieści się w Warszawie. Miejsce zamieszkania pracownika to Lublin, skąd codziennie dojeżdża do pracy. Czy wysyłając tego pracownika na szkolenie do Lublina mamy obowiązek zwrócić mu koszty podróży służbowej? Jeśli wyślemy tego pracownika na szkolenie do Warszawy, to czy również musimy mu zwracać koszty podróży służbowej z miejsca jego zamieszkania do miejsca szkolenia?

Jak przenieść pracownika do innej pracy w tym samym mieście

Pracownik jest zatrudniony w centrali firmy w Łodzi. Chcemy go przenieść do pracy do oddziału firmy, który również znajduje się w Łodzi, tylko w innej dzielnicy. Pracownik byłby zatrudniony w oddziale na takim samym stanowisku jak w centrali, otrzymywałby wynagrodzenie w takiej samej wysokości jak dotychczas. Inne warunki zatrudnienia również pozostałyby bez zmian. Czy w takim przypadku możemy przenieść na stałe pracownika do oddziału firmy bez zmiany umowy o pracę? Jeśli nie, to czy możemy skierować go czasowo do pracy w oddziale nie dokonując zmiany umowy?

Miejsce pracy pracownika mobilnego

Miejscem pracy pracownika stale przemieszczającego się może być obszar, na którym jego pracodawca prowadzi działalność, np. terytorium Unii Europejskiej.

Warunki stosowania telepracy

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, nie musi przekazywać firmowego sprzętu. Wystarczy, że podpisze z pracownikiem umowę dotyczącą wykorzystania sprzętu pracownika.

Koszty zakwaterowania w miejscu pracy


Urzędy pracy, działając w oparciu o ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oferują bezrobotnym różne formy wsparcia, w celu podniesienia ich chęci do pracy i ogólnej aktywności zawodowej. Jednym z nich jest właśnie refundacja kosztów zakwaterowania w miejscu pracy.

Dofinansowanie wyposażenia miejsca pracy


Urzędy pracy, działając w oparciu o ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oferują bezrobotnym różne formy wsparcia, w celu podniesienia ich chęci do pracy i ogólnej aktywności zawodowej, ale także różnymi środkami próbują zachęcić pracodawców do tworzenia kolejnych miejsc pracy. Jednym z nich jest właśnie dofinansowanie wyposażenia miejsca pracy.

Praca przy komputerze

Obowiązkiem pracodawcy wynikającym z Kodeksu pracy jest zorganizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 212 k.p.). Szczegółowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe są określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).

Zagraniczne transfery pracowników

Decyzja firmy o oddelegowaniu pracownika do pracy w innym kraju może być podyktowana potrzebą biznesową, wymogami korporacyjnymi, czy też chęcią wysłania zatrudnionego, by zdobył niezbędną wiedzę i doświadczenie na gruncie międzynarodowym. W jaki sposób efektywnie zarządzać takimi pracownikami? Jaką formę prawną może mieć wykonywanie pracy za granicą? Jakie świadczenia można zaproponować pracownikom na czas oddelegowania?

Jakie są skutki fikcyjnego określenia miejsca wykonywania pracy, dokonanego w celu obejścia przepisów administracyjnych innego państwa

Fikcyjne określenie w umowie miejsca wykonywania pracy może skutkować utratą prawa do diet i innych należności z tytułu podróży służbowej, ponieważ nie będzie ona podróżą służbową. Zarówno przejazd, jak i przewóz prowadzony w ramach obowiązków służbowych po określonych trasach lub na określonym obszarze nie mogą być uznane za podróż służbową i nie można domagać się z tego tytułu należności (wyrok Sądu Najwyższego z 4 lutego 2009 r., II PK 230/08).

Dodatek za rozłąkę

Oprócz otrzymywanego przez pracownika wynagrodzenia zasadniczego, niekiedy ma on prawo do otrzymywania różnego rodzaju premii i dodatków, które zwiększają wysokość jego wynagrodzenia. Jednym z nich jest dodatek za rozłąkę.

Alkohol w pracy

Powszechnie wiadomo, że spożywanie alkoholu w miejscu pracy jest surowo zabronione. Niestety zakaz ten jest często łamany. Jakie konsekwencje grożą pracownikowi za spożywanie alkoholu w pracy?

REKLAMA