REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie są konsekwencje posługiwania się pustymi fakturami?

Organy podatkowe otrzymują coraz więcej instrumentów, które pozwalają im na walkę z pustymi fakturami. Wystawca pustej faktury ma obowiązek zapłaty z niej VAT bezpośrednio do urzędu skarbowego. Nie wystarczy, że podatnik, który chce naprawić swój błąd, wystawi fakturę korygującą. Aby korekta była skuteczna, nabywca musi skorygować swoje rozliczenie.

Skutki posługiwania się „pustymi” fakturami

Ministerstwo Finansów informuje, że funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej rozpoznają i zwalczają nielegalny proceder obrotu „pustymi" fakturami. Prowadzone działania mają na celu uderzenie w zorganizowane grupy przestępcze wystawiające i rozprowadzające „puste" faktury. Również osoby, które wykorzystują „puste" faktury w swojej działalności gospodarczej muszą liczyć się z negatywnymi konsekwencjami.

Czy faktura wystawiona w ramach optymalizacji podatkowej może dokumentować koszt uzyskania przychodów?

Czy faktury, o których mowa w art. 108 ustawy o VAT, związane z transakcjami optymalizacyjnymi mogą dokumentować koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym? Wyjaśnia profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Nowoczesny księgowy i technologia

Komfort pracy księgowego w dużej mierze zależy od organizacji czasu pracy. W tym zawodzie, jak w żadnym, uzależnieni jesteśmy od kalendarza, do którego trzeba się wpasować. Miesiąc księgowego trwa do 25 dnia miesiąca. Pojawia się pytanie: jak sensownie go poukładać, żeby mieć wystarczającą ilość czasu dla klientów, dla rodziny i siebie? Odpowiadamy na nie w artykule na podstawie doświadczeń księgowych.

REKLAMA

Jakie podmioty mają obowiązek sporządzenia inwentarza?

Ustawodawca w ustawie o rachunkowości wskazał w katalogu zamkniętym elementy, które powinny zawierać księgi rachunkowe. Jednym z nich jest inwentarz. Jednak nie zawsze na danym podmiocie będzie ciążył obowiązek jego sporządzenia.

Co powinny zawierać prawidłowo prowadzone księgi rachunkowe?

Poprawnie prowadzone księgi rachunkowe zawierają dosyć dużo obligatoryjnych elementów. Ustawodawca dokładnie wymienia je w ustawie o rachunkowości. Co powinny zawierać księgi rachunkowe, aby były poprawne?

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w przypadku spółek osobowych

Nie każdy podmiot jest obowiązany stosować przepisy ustawy o rachunkowości. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorców, ponieważ w niektórych przypadkach będą mieli obowiązek prowadzenia jedynie uproszczonej ewidencji operacji gospodarczych, czyli księgi przychodów i rozchodów.

Zakaz prowadzenia działalności za fałszywą fakturę

Przedsiębiorca posługujący się podrobionymi (fałszywymi) fakturami, dostanie sądowy zakaz prowadzenia działalności. Taka sama kara spotka paserów trzymających nielegalne banderole.

REKLAMA

Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorca zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, może je prowadzić we własnym zakresie lub powierzyć ich prowadzenie wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu. Miejsce prowadzenia i przechowywania ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwa może być zatem różne, w tym znajdować się poza krajem. Jakie przepisy to regulują i co warto wiedzieć, zlecając prowadzenie ksiąg firmy na zewnątrz?

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Kiedy można wystawić zbiorczą fakturę korygującą?

Przepisy ustawy o VAT dają podatnikom możliwość wystawiania faktur korygujących. Co powinny zawierać takie faktury i w jakich sytuacjach je wystawiamy, a także kiedy podatnik ma możliwość wystawienia zbiorczych faktur korygujących?

Jak prawidłowo wystawiać faktury zbiorcze?

Faktura zbiorcza jest to faktura, na której przedsiębiorca uwzględnia wszystkie dostawy towarów oraz usług na rzecz danego kontrahenta w danym miesiącu. Nie są one wprost uregulowane w ustawie o VAT i często budzą wątpliwość wśród podatników.

W jakich terminach należy wystawiać faktury VAT

Ogólną zasadą wystawiania faktur VAT jest ich wystawianie w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Od tej zasady istnieje jednak wiele odstępstw przewidzianych w ustawie o VAT.

Przechowywanie faktur w formie elektronicznej a odliczenie VAT

Zgodnie przepisami ustawy o VAT podatnicy mogą przechowywać faktury w formie elektronicznej. Niekiedy wątpliwości budzi jednak fakt czy podatnik przechowujący w takiej formie faktury może dokonywać bez przeszkód odliczenia VAT naliczonego od VAT należnego.

Sprawozdanie z działalności według przepisów ustawy o rachunkowości

Od początku ubiegłego roku obowiązują zmiany w ustawie o rachunkowości, które wprowadziły obowiązek sporządzania sprawozdania z działalności również przez spółki jawne i komandytowe, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej. Jak rozumieć nowe przepisy wyjaśnia ekspert Grant Thornton.

Unikalna numeracja faktur – kiedy warto stosować?

Dla początkujących przedsiębiorców numeracja faktur to mało istotne zagadnienie. Nie przywiązują do niej wagi, bowiem nie wpływa ona na zawartość dokumentów sprzedaży, a tym samym na wysokość podatku VAT. Nierzadko zdarza się jednak, że rzeczywistość szybko weryfikuje prowadzone działania i wybrany sposób oznaczeń staje się uciążliwy.

Centralny rejestr faktur - dopiero w 2019 roku?

Ministerstwo Finansów nie ma jeszcze gotowej koncepcji centralnego rejestru faktur ale cały czas nad nią pracuje. Zdaniem MF centralny rejestr faktur jest przez niektóre państwa postrzegane jako naturalny etap rozwoju systemów opartych na filozofii JPK. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna (powołując się na biuro prasowe MF) czas na przygotowanie i wdrożenie takiego rejestru to co najmniej 1-1,5 roku.

Kiedy firma powinna zdecydować się na elektroniczny obieg dokumentów?

Pisma, deklaracje, faktury, umowy czy wnioski – to tylko niektóre z dokumentów, z którymi styczność mają pracownicy firm. Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, że prawidłowe zarządzanie dokumentacją nie tylko pozwala na bardziej efektywną pracę, ale przede wszystkim oszczędza cenny czas. Obecnie coraz więcej firm nie wyobraża sobie funkcjonowania bez elektronicznych systemów zarządzania dokumentami. Dlaczego tak się dzieje i kiedy warto wprowadzić w firmie elektroniczny obieg dokumentów?

Ustawa o rachunkowości - jak powinna się zmienić?

Czy zasady dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych powinny znajdować się w ustawie o rachunkowości? Czy może należałoby przenieść te przepisy do aktu prawnego niższej rangi, czyli przepisów rozporządzenia?

Poznaliśmy Lidera Księgowości 2017

Justyna Bartela z Dąbrowy Górniczej została Liderem Księgowości 2017. Konkurs odbył się już po raz szósty. O ten prestiżowy tytuł walczyło ponad 400 osób z całej Polski.

Kiedy wystawiając i księgując faktury nie można popełnić przestępstw fakturowych

W związku z tym, że przestępstwa określane w nowym art. 270a i 271a Kodeksu karnego można popełnić tylko fakturami w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. większość podatników chce ograniczyć lub wręcz wyeliminować ich wystawianie. I słusznie: skoro bowiem Kodeks karny definiuje faktury poprzez odwołanie się do tego przepisu, wystawiając i księgując inne faktury nie można popełnić tych przestępstw.

Jakie kary grożą za fałszowanie faktur VAT

Od początku marca tego roku za fałszowanie faktur VAT grozi kara pozbawienia wolności od 5 do 25 lat. Czy nowe regulacje zaostrzające kary będą skutecznym orężem do walki z wyłudzeniami podatku VAT?

Odliczenie podatku ze zbyt wcześnie wystawionej faktury zaliczkowej z tytułu usługi transportowej

Czy można odliczyć podatek naliczony związany z zaliczką, w przypadku gdy faktura zaliczkowa została wystawiona zbyt wcześnie (przed 30 dniem od wpłaty)?

Odpowiedzialność biura rachunkowego za prowadzenie ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorcy, zlecając prowadzenie rachunkowości wyspecjalizowanym w niej podmiotom, jakimi są biura rachunkowe, mogą istotnie zredukować swoje koszty. Przy czym powierzając komuś swoje rozliczenia, warto wiedzieć, czego powinniśmy od zewnętrznej księgowości wymagać i jaka jest odpowiedzialność naszego podwykonawcy za ewentualne błędy.

Jak ująć w księgach rachunkowych połączenie spółek

Łączenie spółek handlowy, które stosowane jest w praktyce gospodarczej i ma zazwyczaj na celu zwiększanie efektywności łączących się spółek, musi znaleźć swoje odzwierciedlenie także w księgach rachunkowych. Kiedy zdarzenie polegające na łączeniu spółek powinno zostać ujęte w księgach i jaką metodę (nabycia czy łączenia udziałów) należy zastosować?

Co grozi za wystawienie "pustej" faktury?

Ministerstwo Finansów w specjalnym komunikacie (tzw. ostrzeżenie) poinformowało o konsekwencjach (także odpowiedzialności karnej skarbowej) wystawiania pustych faktur w szczególności na rynku paliw.

Split payment wpłynie na płynność finansową firm

Split payment jest dobrą metodą walki z wyłudzeniami VAT, ale nie bez powodu tylko w dwóch krajach Unii Europejskiej, we Włoszech i w Czechach jest on stosowany - w obu przypadkach w bardzo ograniczonym zakresie. Wiąże się to z tym, że z jednej strony rozwiązanie to rzeczywiście w dużym stopniu zapewnia skuteczną walkę z pewnym rodzajem oszustw, ale z drugiej strony może w sposób znaczący wpłynąć na płynność finansową firm.

Wystawienie faktury przed terminem - skutki

Wystawiamy faktury przed dostawą towarów lub otrzymaniem zaliczki. Zazwyczaj termin 30 dni nie jest przekroczony. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy termin ten jest dłuższy. Jak postępować w takiej sytuacji? Ostatnio ze względu na brak zamówionego towaru od wystawienia faktury minęły trzy miesiące. Towar otrzymamy za około dwa miesiące. Czy takie rozliczenia trzeba korygować?

LEDGER - księga, rejestr

Które faktury nie uprawniają do odliczenia VAT

Ustawa o VAT określa przypadki, w których wyłączone jest prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Podstawy do odliczenia VAT nie stanowią niektóre faktury oraz dokumenty celne.

Czy z faktury za wynajem przyczepy do samochodu można odliczyć 100% VAT

Prowadzę sklep spożywczy. W firmie wykorzystuję samochód osobowy, od którego odliczam 50% wydatków. Czasami dokonuję większych zakupów i muszę wynająć przyczepę do tego samochodu. Czy z otrzymanej faktury za wynajem przyczepy mogę odliczyć 100% VAT?

Faktury dokumentujące sprzedaż rejestrowaną na kasie fiskalnej - czy trzeba je ujmować w ewidencji VAT

Cała sprzedaż naszej firmy jest ewidencjonowana na kasach rejestrujących. Faktury wystawiamy tylko na żądanie klienta. Czy te faktury muszą być zapisywane w ewidencji? Całą sprzedaż rozliczamy na podstawie raportów kasowych. Czy postępujemy prawidłowo?

Kary za wyłudzanie VAT z fikcyjnych faktur

Na początku marca tego roku weszły w życie zmiany w Kodeksie karnym oraz niektórych innych ustaw, które wprowadziły wyższe kary w przypadku wyłudzania podatku VAT z fikcyjnych faktur. Co grozi za fałszowanie faktur i wyłudzanie VAT?

Czy używając paragonu jako faktury można popełnić przestępstwo z art. 270a lub 271a Kodeksu karnego?

Wiemy, że nowe pospolite przestępstwa dotyczą wyłącznie wystawiania i używania faktur w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, więc pytanie zadane w tytule wydaje się absurdalne. Otóż nie.

Jak odzyskać VAT z niezapłaconych faktur

Wystawianie faktur VAT z odroczonym terminem płatności niekiedy rodzi po stronie podatnika obowiązek zapłacenia podatku VAT jeszcze przed otrzymaniem przez niego płatności za dostarczoną usługę lub towar. I o ile nie jest to ani wygodne, ani przyjemne dla naszej kieszeni, to w przypadku uregulowania przez kontrahenta należności wynikającej z faktury w terminie, nie powoduje to dalszych nieprzyjemności. Problem pojawia się jednak w przypadku, gdy pomimo wystawienia faktury kontrahent nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania i uchyla się od zapłaty.

Sprzedaż wysyłkowa – dokumentacja dla potrzeb VAT

Obowiązki dokumentacyjne w VAT przy „sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju” i „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju” wyjaśnia Piotr Wyrwa, doradca podatkowy z RSM Poland.

Wzór e-faktury w zamówieniach publicznych

Wzór faktury elektronicznej, który będzie miał zastosowanie przy fakturowaniu w zamówieniach publicznych, zostanie określony w maju 2017 r. Zamawiający będą mieli obowiązek odbierania takich e-faktur od 26 listopada 2018 r., natomiast wykonawcy będą musieli je wystawiać od 1 listopada 2020 r.

Faktura na żądanie klienta nie zawsze obowiązkowo

Podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są zobowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących. Sprzedawcy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Kiedy podatnik powinien wystawić fakturę na żądanie klienta?

W jakim terminie należy wystawić fakturę klientowi, na rzecz którego sprzedaż została udokumentowana paragonem? Klient w lipcu 2016 r. dokonał u nas zakupów, na które został wystawiony paragon. W lutym 2017 r. przyszedł z paragonem z żądaniem wystawienia faktury. Czy musimy mu ją wystawić?

Puste faktury można korygować jeżeli odbiorca nie odliczył VAT

Spółka może skorygować puste faktury, ale pod warunkiem że zapobiegną one powstaniu uszczupleń w budżecie państwa. Potem jest już za późno i w grę wchodzi art. 108 ust. 1 ustawy o VAT – orzekł NSA w wyroku z 9 marca 2017 r.

Czy daty w pliku JPK_VAT mogą wskazać błędy w rozliczeniach?

Można przypuszczać, że Ministerstwo Finansów wykorzysta daty w pliku JPK_VAT do automatycznego wytypowania transakcji, co do których istnieje podejrzenie ich nieprawidłowego rozliczenia w czasie dla celów VAT.

Anulowanie faktury VAT – kiedy można anulować fakturę sprzedaży?

W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej może zdarzyć się sytuacja, że podczas wystawiania faktury popełni się błąd. Przedsiębiorcy mają często wątpliwości, czy można anulować błędnie wystawioną fakturę czy konieczna jest korekta.

Powszechne fałszowanie faktur jest dziś najważniejszym „sukcesem” dziesięcioleci harmonizacji VAT-u

Zapewne wszyscy podatnicy podatku od towarów i usług uznają, że dzień 1 marca 2017 r. jest najważniejszą datą w historii tego podatku. Dlaczego? Odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Faktury korygujące po utracie prawa do zwolnienia podmiotowego

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia podmiotowego, powinien złożyć zaległe deklaracje i zapłacić należny podatek wraz z odsetkami za zwłokę za okres od dnia utraty prawa do zwolnienia podmiotowego. Podatnik ma też obowiązek skorygować faktury wystawione w okresie, w którym utracił prawo do zwolnienia.

Czym jest „użycie” faktury mogące być od 1 marca 2017 r. przestępstwem pospolitym?

Wiemy, że od początku marca 2017 r. użycie jako autentycznej sfałszowanej faktury, w tym zwłaszcza „podrobionej” lub „przerobionej”, może mieć znamiona czynu zabronionego jako przestępstwo pospolite. O jakie „użycie” idzie?

Czy faktura wystawiona w ramach optymalizacji podatkowej jest „fakturą podrobioną” wg Kodeksu karnego?

Wielu księgowych zastanawia się dziś nad praktycznymi konsekwencjami wejścia w życie nowych przepisów Kodeksu karnego związanych z fakturowaniem.

Błędy popełniane przy ewidencjonowaniu przychodów

W niniejszym artykule eksperci pokazują na przykładach błędy, jakie mogą się zdarzyć przy ujęciu przychodów i ich korekt.

Księgi prowadzone techniką mieszaną nie są prawidłowo zamykane

Księgi rachunkowe prowadzone w technice mieszanej zwiększają ryzyko wystąpienia błędów, jak również niezgodności. Okazuje się, że ewidencja pomocnicza nie jest prawidłowo zamykana.

Kiedy dokonać odpisów aktualizujących należności

W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki prowadzące księgi rachunkowe obowiązkowo muszą dokonać odpisów aktualizujących należności, które są obarczone istotnym ryzykiem niespłacalności. Oznacza to, że mogą nie przynieść w przyszłości żadnych korzyści ekonomicznych, dlatego na dzień bilansowy należy urealnić ich wartość.

Jak ująć w ewidencji księgowej nabycie budynku na wynajem

Spółka dokonała zakupu budynku magazynowego z przeznaczeniem na wynajem. Podstawową działalnością spółki jest handel maszynami budowlanymi. Czy nabyta nieruchomość stanowi dla spółki środek trwały, czy inwestycję? Jak ujmować w księgach rachunkowych przychody i koszty z aktualizacji wartości i eksploatacji nieruchomości?

REKLAMA