REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rejestr przedsiębiorców, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Obieg dokumentów w nowoczesnej firmie

Może być przypadkowy, chaotyczny albo świadomie zorganizowany i uporządkowany. Ale jedno jest pewne – obieg dokumentów występuje w każdej firmie, bez względu na jej wielkość, branżę czy strukturę. Warto zadbać, by dzięki niemu procesy w przedsiębiorstwie zachodziły sprawniej.

Spór konsumenta z firmą

Gdzie należy szukać pomocy w sporze z przedsiębiorcą? Z badań wynika, że konsument w sporze z przedsiębiorcą nie wie gdzie może uzyskać wsparcie.

Warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców opublikował doroczny raport „Warunki prowadzenia firm w Polsce 2015”. Raport obejmuje kategorie prowadzenia działalności takie jak: zakładanie firmy; uzyskiwanie pozwoleń budowlanych; zatrudnianie i zwalnianie pracowników; rejestrowanie tytułu własności; dostępność kredytu; ochrona inwestycji; regulacje podatkowe; handel zagraniczny; egzekwowanie umów; likwidacja przedsiębiorstwa.

Wymuszona staranność – własne mechanizmy reakcji na błędy użytkownika

Większość dobrych programów przeznaczonych dla sektora MŚP, posiada gotowe, domyślne rozwiązania, które chronią użytkownika przed popełnianiem podstawowych błędów. Przykładem może być ochrona numeru PESEL, która uniemożliwia wprowadzenie błędnego ciągu znaków. Warto jednak zauważyć, że istnieją także mechanizmy, które mogą zostać zdefiniowane dodatkowo, skutecznie ograniczając wprowadzanie niekompletnych danych do programu i wymuszając staranność tam, gdzie jest ona wymagana.

REKLAMA

Raporty rządu o pomocy publicznej dla przedsiębiorców przyjete przez Sejm

Sejm przyjął 05.03.2015 r. raporty rządu o pomocy publicznej dla przedsiębiorców udzielonej w 2011, 2012 i 2013 r., głosując przeciw wnioskom o ich odrzucenie. W 2013 r. pomoc publiczna wyniosła 20,6 mld zł. W 2012 r. było to prawie 22 mld zł, a w 2011 r. - 21, 4 mld zł.

Elektroniczny rejestr przedsiębiorców transportu drogowego

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakłada utworzenie elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportu drogowego połączonego z podobnymi rejestrami innych krajów UE. Projekt znajduje się obecnie w konsultacjach publicznych.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

Dlaczego nie publikują?

Brak newsów, słaba jakość materiałów, częste telefony, wreszcie wysyłanie informacji na oślep – to główne grzechy polskich piarowców w kontaktach z mediami. Zamiast budować relacje wielu z nich nie tylko traci wiarygodność, ale osłabia wizerunek całego środowiska PR. I chociaż dziennikarze wprost wytykają najczęściej popełniane błędy, to nasuwa się pytanie, czy branża reaguje na te sygnały?

REKLAMA

Opomiarowanie parku maszynowego (case study)

Dzięki wdrożeniu systemu opomiarowującego pracę maszyn możliwa jest optymalizacja jakości i zmniejszenie odpadowości, wsparcie dla TPM, obniżenie poziomu prac administracyjnych, wreszcie - dostęp do precyzyjnych, dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji o nazwach i liczbie wytwarzanych artykułów oraz stratach i przestojach w procesie produkcyjnym.

Kontrola płatnika składek będącego przedsiębiorcą jest czasowo limitowana

Zanim ZUS przeprowadzi kontrolę u przedsiębiorcy powinien go o tym powiadomić. Czas trwania kontroli jest limitowany i jest uzależniony od rozmiarów prowadzonej działalności.

Zbycie przedsiębiorstwa i zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Zgodnie z art. 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93 ze zm., dalej zwana „Kodeksem cywilnym”) możliwe jest dokonanie czynności zbycia mającej za przedmiot przedsiębiorstwo. Czynność mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w jego skład, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo przepisów szczególnych.

Rachunek bankowy firmy - obowiązki przedsiębiorcy

Prowadzenie rozliczeń w sposób bezgotówkowy jest nie tylko wolnym wyborem prowadzących działalność gospodarczą, lecz w niektórych przypadkach również obowiązkiem regulowanym przepisami prawa, m.in. ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, Ordynacją podatkową, ustawą o VAT, Prawem dewizowym oraz ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.

Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorców przed ryzykiem kursowym

Nie tylko posiadacze mieszkaniowych kredytów we frankach szwajcarskich stali się ofiarami zawirowań na rynkach walutowych. Również przedsiębiorcy, którzy działają na rynkach zagranicznych, muszą liczyć się z możliwością strat. Czy rok 2015 przyniesie jeszcze więcej niespodzianek? I czy można zabezpieczyć się przed ryzykiem kursowym?

Firma na próbę – jak założyć ?

Dla wielu początkujących przedsiębiorców, marzących o własnej działalności gospodarczej, największą przeszkodą w jej rozpoczęciu wydają się być koszty związane z ubezpieczeniem. Możliwość ominięcia tych kosztów daje przedsiębiorcom założenie tzw. „Firmy na próbę”.

Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R bez opłaty skarbowej

Rozpoczynający działalność przedsiębiorcy nie muszą już uiszczać opłaty skarbowej w wysokości 170 zł z tytułu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Opłata ta została zniesiona przez czwartą ustawę deregulacyjną, która weszła w życie na początku tego roku.

Jak założyć spółkę cywilną

Formalności związane z zakładaniem spółki cywilnej uległy zmianie od 1 grudnia 2014 r. z uwagi na modyfikację przepisów w zakresie nadawania podmiotom numeru NIP. Myślisz o założeniu spółki cywilnej? Sprawdź, jak zmieniła się procedura jej zakładania.

Jaki jest zakres działania prokurenta?

Zgodnie z definicją zawartą w kodeksie cywilnym, prokura to szczególnego rodzaju pełnomocnictwo, które udzielane jest przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców. Obejmuje ona umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem danego przedsiębiorstwa.

Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Art. 23 k.c. wymienia katalog dóbr osobistych człowieka, podlegających ochronie prawa cywilnego niezależnie od innych przepisów. Art. 43 k.c. stanowi, że przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych są stosowane odpowiednio do osób prawnych. Ochrona ta ma więc szerokie zastosowanie w przypadku przedsiębiorców.

Rozliczenia gotówkowe firm do 3 tys. euro?

Minister finansów chce, by limit płatności gotówkowej między firmami wynosił 3 tys. euro - dziś to 15 tys. euro. Argumentuje, że nie będzie to obciążenie dla przedsiębiorców, a pomoże zmniejszyć szarą strefę, która w Polsce szacowana jest aż na 25 proc. PKB.

Będą nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej

Rząd zamierza kompleksowo uregulować zasady prowadzenie firmy. Ministerstwo Gospodarki przygotowało tym zakresie założenia ustawy – Prawo działalności gospodarczej, która reguluje zagadnienia związane m.in. z przyjaznymi dla przedsiębiorców zasadami prowadzenia działalności gospodarczej, kontrolą u przedsiębiorcy i załatwianiem spraw związanych z prowadzeniem firmy.

Niższe ceny paliw szansą dla firm na szybszy rozwój

Przyszedł obecnie dobry czas dla polskich handlowców współpracujących z zagranicznymi partnerami. Niskie ceny paliw mogą wpłynąć na zwiększenie transportu produktów za granicę, a zatem przyczynić się do zwiększenia eksportu. Korzystne dla przedsiębiorców niskie ceny powinny utrzymać się jeszcze co najmniej przez kilkanaście dni.

Klauzula UE w sprawie zwalczania nadużyć podatkowych

Ministrowie finansów krajów UE zatwierdzili nowe regulacje w zakresie opodatkowania spółek dominujących i zależnych. Przyjęta przez nich klauzula w sprawie zwalczania nadużyć ma zapobiec uchylaniu się od opodatkowania oraz tzw. agresywnemu planowaniu podatkowemu. Kraje członkowskie mają czas do końca 2015 roku na wdrożenie tych przepisów do prawa krajowego.

Firmy osiągają sukces dzięki pracownikom, ale upadają z powodu złych decyzji szefów

Nie ma złych żołnierzy, są tylko źli dowódcy. To dotyczy także szefów i sposobu w jaki motywują swoich ludzi do pracy. Motywacja to nic innego jak zrozumienie pracownika, szukanie jego talentów i pasji, a następnie odpowiednie rozplanowanie zadań, jasne wskazywanie celów i sposobu ich osiągania.

Lepsza sytuacja firm rodzinnych w Polsce

Większość badanych przez KPMG firm rodzinnych pozytywnie ocenia swoją sytuację ekonomiczną, planuje nowe inwestycje i nie ma problemów z dostępem do finansowania. Największym wyzwaniem dla biznesu rodzinnego pozostaje rynek pracy, a wciąż najbardziej oczekiwaną zmianą jest uproszczenie prawa podatkowego. Takie wnioski płyną z trzeciej edycji badania przeprowadzonego przez KPMG w Polsce i siedemnastu innych krajach Europy. Prezentujemy raport KPMG w Polsce i Inicjatywy Firm Rodzinnych pt. „Barometr firm rodzinnych”.

Planowanie budżetowe - nowoczesne rozwiązania business intelligence

Prowadzenie biznesu jest dzisiaj bardzo dynamiczne, a dostarczanie szybkiej i dokładnej informacji finansowej jest warunkiem koniecznym do funkcjonowania przedsiębiorstwa - mówi Dariusz Salamon, Dyrektor Kontrolingu Komercyjnego, Teva Pharmaceuticals Polska Sp. z o.o.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Od stycznia 2015 r. zmiany w funkcjonowaniu KRS

Z początkiem stycznia 2015 r. wchodzą w życie zmienione przepisy ustawy o KRS. Spowodują one oczyszczenie rejestru z danych niedziałających już spółek co będzie skutkowało wprowadzeniem ułatwień w wykreślaniu podmiotów i przejmowaniu przez Skarb Państwa majątku podmiotów martwych.

Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Podpisem elektronicznym są dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny. Ponadto złożenie bezpiecznego podpisu elektronicznego wiąże strony treścią podpisanego dokumentu.

KRS po zmianach

Istotne zmiany w sposobie funkcjonowania Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz innych ewidencji publicznych wprowadza ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Jak po zmianach, od 1 grudnia 2014 roku, będzie funkcjonował KRS?

Utrzymuje się wysoki poziom zatrudnienia w firmach

Z danych przedstawionych przez GUS wynika, że zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wciąż rośnie, a w listopadzie wzrosło o 0,1 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Krótszy okres oczekiwania na rozpoczęcie działalności

Nowelizacja ustawy o KRS i niektórych innych ustaw przewiduje skrócenie okresu oczekiwania na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dodatkowo uproszczone zostaną zasady „jednego okienka”.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Komunikacja w przedsiębiorstwie – wąskie gardła

Osoby prowadzące działalność gospodarczą skupiają się zwykle, co całkiem zrozumiałe, na twardych danych, liczbach i wskaźnikach. Jednak źródła sukcesów firm, a także przyczyny ich porażek tkwią na głębszym, aczkolwiek niedocenianym poziomie. Chodzi o proces komunikowania. Nieprawidłowy obieg informacji w organizacji jest jak ciężka choroba tocząca ją od środka – tym groźniejsza, że często niezdiagnozowana. Wypracowanie efektywnego modelu komunikacji wymaga przede wszystkim identyfikacji i eliminacji tzw. wąskich gardeł. Jak wygląda to w praktyce?

Przekazywanie danych w ramach jednej grupy międzynarodowej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. firmom, funkcjonującym w ramach jednej grupy międzynarodowej, będzie łatwiej przekazywać dane do innych państw. Nie będzie już konieczności posiadania zgody GIODO.

Motywacja pracowników kluczem do sukcesu sprzedażowego firmy

Współczesne technologie i dostęp do internetu dają dziś małym i średnim przedsiębiorcom olbrzymie możliwości rozwoju firmy. Nowoczesne przedsiębiorstwa świadczące swoje usługi, dążą do poprawy efektywności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów działania firmy. Jest to możliwe dzięki zmianie metod zarządzania zespołem, jego pracą i sposobami monitorowania wyników jego działania.

Audyt językowy a zarządzanie kompetencjami językowymi w firmie

Do rozwijania działalności firmy na arenie międzynarodowej niezbędni są pracownicy biegle posługujący się językami obcymi. Jak wskazuje raport opracowany przez Dyrekcję Generalną ds. Edukacji i Kultury (wydział Komisji Europejskiej), tacy pracownicy mają znaczny wpływ na wzrost eksportu oraz powodzenie transakcji z zagranicznymi kontrahentami. Pracodawcy poszukują zatem specjalistów z dobrą znajomością języków lub dofinansowują szkolenia językowe. Niezwykle istotna jest trafna ocena kompetencji językowych pracowników lub kandydatów do pracy, a to stanowi niemałe wyzwanie dla działów HR.

Sukcesja rodzinnej firmy - jednoosobowa działalność a spółka

Firmy rodzinne to firmy z tradycją, prowadzone przez długie lata wedle utrwalonej koncepcji, najczęściej otwierane w dobrym okresie rozwoju gospodarczego. W obecnej sytuacji gospodarczej ciężko jest utrzymać pozycję na rynku i należy spojrzeć w przyszłość, stawiając na rozwój i przekazując firmę dalszym pokoleniom. Czy warto prowadzić jednoosobową działalność, czy jednak postawić na spółkę?

Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Okres świąteczny to nie tylko czas zakupów, ale również czas organizowania spotkań i przyjęć firmowych dla pracowników. Jest to czas spędzany w miłej atmosferze, w gronie współpracowników. Dlatego też pracodawca aranżując świąteczne przyjęcie powinien zadbać o kilka szczegółów. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy urządzaniu świątecznych spotkań?

Majątek firmowy wycofany na cele prywatne

Prowadząc działalność gospodarczą nie sposób w niej nie wykorzystywać różnego rodzaju sprzętów, maszyn, samochodów czy zwykłych narzędzi codziennego użytku. Wszystkie te przedmioty stanowią majątek przedsiębiorstwa, które służy podczas wykonywania czynności związanych z działalnością. Jedne przyczyniają się do powstania przychodu bezpośrednio, a inne pośrednio stanowiąc koszt podatkowy działalności. Jednak, jak powinien postąpić podatnik, gdy dany składnik majątku jest już niepotrzebny w firmie? Sprzedać go lub wycofać na cele prywatne.

Wysoki poziom zatrudnienia w firmach

W listopadzie odnotowano wysoki poziom zatrudnienia. Firmy przekazały 68 tys. ofert pracy i aktywizacji zawodowej do urzędów pracy. Stopa bezrobocia wciąż spada.

Spotkanie świąteczne a prywatność pracownika

Spotkanie świąteczne w gronie pracowników to dobra okazja, by zintegrować się ze współpracownikami i przełożonymi. Jak zorganizować świąteczne spotkanie nie naruszając przy tym ani praw pracodawcy (np. prawo do ochrony dobrego imienia firmy, marki) ani pracowników (np. prawa do prywatności)?

Przyjęcie świąteczne dla pracowników

Przyjęcia świąteczne dla pracowników, wigilie pracownicze oraz spotkania noworoczne to zwyczaje praktykowane coraz chętniej zarówno przez pracodawców jak i pracowników. Czy istnieją uniwersalne zasady organizacji przyjęć dla pracowników, o czym powinien pamiętać pracodawca i na co warto zwrócić uwagę?

Skrócona nazwa spółki na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wydanej 15 października 2014 r. interpretacji potwierdził, że posługiwanie się skróconą nazwą spółki na fakturze dokumentującej nabycie przez nią towarów i usług stanowi uchybienie techniczne i nie pozbawia jej prawa do odliczenia VAT. Jest to kolejna interpretacja prezentująca to stanowisko.

Firmy zarejestrowane pod cudzym adresem będą szybciej wykreślane z CEIDG

Będzie łatwiej o wykreślenie z ewidencji firm, które nielegalnie zarejestrowały działalność pod cudzym adresem - odpowiednie przepisy zawiera projekt noweli ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jak podaje Ministerstwo Gospodarki, takich przypadków jest kilka tysięcy rocznie.

Nowelizacja ustawy o SSE przyjęta bez poprawek

Senat przyjął nowelizację ustawy o Specjalnych Strefach Ekonomicznych bez poprawek. Nowa ustawa zakłada m.in., że firma, której cofnięto zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie, będzie musiała zwrócić otrzymaną pomoc publiczną.

Zmiany w kodeksie spółek handlowych przyjęte przez Senat

Senat zaakceptował bez poprawek zmiany w kodeksie spółek handlowych. Nowe przepisy przyznają możliwość rejestracji spółki jawnej i spółki komandytowej przez Internet.

Monitoring w pracy

Kwestia monitoringu pracownika w miejscu pracy nie została uregulowana ani w przepisach kodeksu pracy ani w ustawach szczególnych. Kiedy i po spełnieniu jakich warunków pracodawca może więc kontrolować zachowanie zatrudnianych osób?

Dziedziczenie firmy rodzinnej

Dziedziczenie firmy rodzinnej, czyli przekazywanie firmy rodzinnej z pokolenia na pokolenie to zadanie realne i wbrew pozorom nieskomplikowane. Decyzja w zakresie zasad dziedziczenia firmy rodzinnej należy do do jej właściciela. Co zatem należy zrobić, by firma przetrwała zmianę pokoleniową i nie straciła przy tym majątku?

Nowa zasada jednego okienka

Wprowadzając 31 marca 2009 roku tzw. zasadę jednego okienka, ustawodawca miał na celu usprawnienie procedury rejestracji spółek oraz zaoszczędzenie czasu potencjalnego przedsiębiorcy. Czy pomysł wprowadzenia, pożądanej z punktu widzenia przedsiębiorcy, zasady jednego okienka sprawdził się w zderzeniu z biurokratyczną rzeczywistością?

Karty ICE ratują życia w przedsiębiorstwach

ICE to skrót od angielskiego wyrażenia "in case of emergency". Karty tego typu są powszechnie stosowane do informowania o osobach, z którymi należy skontaktować się w razie nagłego wypadku. Termin ICE jest jednak bardzo szeroki i znajduje zastosowanie także w przedsiębiorstwach, gdzie poprawia sprawność reakcji w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia.

REKLAMA