REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Samorząd, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ułatwienia w elektronicznym kontakcie z administracją publiczną

Prezydent podpisał we wtorek nowelizację, dzięki której sprawy w urzędach będzie można łatwiej załatwić droga elektroniczną. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2017 r.

Pracownicy samorządów mają za małą wiedzę o cyberbezpieczeństwie

Mała wiedza pracowników samorządów na temat cyberbezpieczeństwa wynika z braku szkoleń. Samorządu nie mają na nie pieniędzy.

Stabilizacja finansowa miast - projekty ustaw

Co może poprawić i ustabilizować sytuację finansową samorządów? Czy zmiany w obowiązujących przepisach okażą się wystarczające? Jakie plany ma Związek Miast Polskich i co się zmieni w prawie?

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

REKLAMA

Instytucja ponaglenia - zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego 2017 r.

W aktualnym stanie prawnym brak jest definicji pojęć - bezczynność organu oraz przewlekłość postępowania. Strona, na niezałatwienie sprawy w terminach przewidzianych w Kodeksie postępowania administracyjnego, może złożyć zażalenie do organu wyższego stopnia. Postępowania administracyjne często się przeciągają, dlatego też ma zostać wprowadzona instytucja ponaglenia.

Krajowa Komisja Uwłaszczeniowa - zmiany 2017

Skład komisji powiększony z 5 do 6 członków, powoływany i odwoływany przez ministra właściwego ds. administracji publicznej. To tylko niektóre zmiany dot. Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej.

Czy opłaty za parkowanie zasilą kasy samorządów?

Wysokość opłat za parkowanie ma być ustalana przez samorządy. To samorząd zdecyduje czy opłaty pozostaną na tym samym poziomie, czy zostaną podniesione i tym samym dodatkowe przychody zasilą budżet samorządu.

Jak samorządy poprawią jakość powietrza?

Ponad 10 mld zł NFOŚiGW przeznaczył na działania związane z poprawą jakości powietrza w Polsce. Jakie działania zostaną podjęte w najbliższym czasie?

REKLAMA

Ustawa metropolitalna dla woj. śląskiego

Samorządowcy z woj. śląskiego zabierają się już do pracy nad utworzeniem metropolii. Po 27 latach starań samorządowcy dostali zielone światło.

Samorządy świetnie przygotowane - reforma oświaty

Samorządy są bardzo dobrze przygotowane do reformy oświaty. Minister Edukacji Anna Zalewska poinformowała, że aż 98 proc. rad powiatów i 95 proc. rad gmin przesłało do kuratorów oświaty uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkolnych do nowego ustroju szkolnego.

Doręczenie pisma w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej jest odpowiedzialny za dostarczanie pism procesowych. Robi to za pokwitowaniem przez operatora pocztowego, swoich pracowników lub inne upoważnione organy i osoby. Kwestie doręczeń pism reguluje rozdział 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

Samorządowcy wycofali wniosek z TK

Samorządowcy bardzo długo czekali na rozprawę przed TK dotyczącą dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Rozprawa nie odbyła się jednak - z powodu wycofania wniosku przez samorządowców.

Ustawa o KAS podpisana

Nowelizacja ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej podpisana przez Prezydenta. Administracja podatkowa, kontrola skarbowa oraz Służba Celna połączone zostały w Krajową Administrację Skarbową.

Samorządy nie chciały odzyskać VAT-u za ostatnie lata

Poza Warszawą oraz Poznaniem duże miasta nie zdecydowały się na odzyskanie VAT-u w związku z centralizacją.

Rozwój elektromobilności - zadania samorządów

Przy programie elektromobilności mają ze sobą współpracować rząd oraz samorządy. Celem programu jest upowszechnienie infrastruktury ładowania oraz pojazdów elektrycznych na polskich drogach.

Ogólnopolski Kongres "SMART CITY – założenia i perspektywy"

Zapraszamy do uczestnictwa w Ogólnopolskim Kongresie ,,SMART CITY – założenia i perspektywy’’, który odbędzie się 28 marca 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Samorząd zdecyduje o legalności wycinki drzew

Właściciel nieruchomości może wyciąć drzewo na swojej działce bez pozwolenia, o ile wycinka nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. Czy właściciele nie nadużywają tych przepisów zdecyduje samorząd.

Ułatwienia na rynku zamówień publicznych

Na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw dyskutowano o ułatwieniach na rynku zamówień publicznych. Chodzi przede wszystkim o to, żeby małe i średnie firmy miały większe szanse na zdobycie zamówienia.

E-dowód już w 2019 r.

Elektroniczne dowody osobiste mają być wydawane już w 2019 r. Dowód ten ma w sposób jednoznaczny i niezaprzeczalny potwierdzać tożsamość danej osoby.

Kiedy urzędnik ma się przygotować do zmian w Kpa?

Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego mają wejść w czerwcu 2017 roku. Urzędnicy mają więc bardzo mało czasu na przygotowanie się.

Krajowa Administracja Skarbowa - nowe zasady kontroli i postępowań podatkowych

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która w istotny sposób zmodyfikuje instytucjonalne otoczenie w zakresie podatków. Obowiązywać będą nowe zasady przeprowadzania kontroli i postępowań podatkowych oraz rozpatrywania odwołań od decyzji wydawanych przez organy nowej administracji skarbowej.

Kiedy upływa termin na przekazanie informacji o stosowaniu klauzul społecznych?

Kierownicy jednostek administracji rządowej zgodnie z „Zaleceniami w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych” mają obowiązek przekazywać Prezesowi UZP coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.

Samorządy bez wpływu na ochronę środowiska

Samorządy tracą kolejne wpływy. Zaraz po ograniczeniach w sporcie przyszedł czas na ochronę środowiska. Chodzi o zmiany w ustawie o ochronie środowiska dotyczące wojewódzkich funduszy ochrony środowiska.

Samorządy dopłacą ponad 10 mld zł

Samorządy obciążone są kosztami zadań, na których realizację powinny być przekazane środki z budżetu państwa. Niestety nie są one przekazywane a samorządy muszą dopłacić ponad 10 mld zł. Czy jest to zgodne z Konstytucją RP?

Samorząd może finansować inwestycje przy drogach

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o drogach publicznych. Nowela pozwala samorządom na inwestowanie przy drogach krajowych.

Wielkie zmiany w urzędach pracy

Samorządy tracą kolejne kompetencje. Urzędy pracy z ich rąk mają zostać przekazane w gestię administracji rządowej. Ma się to przyczynić do poprawy efektywności pracy urzędników.

Które sprawozdania administrator bezpieczeństwa informacji ma obowiązek przesyłać do GIODO?

Administratorzy bezpieczeństwa informacji powinni przesyłać do GIODO wyłącznie sprawozdania ze sprawdzeń realizowanych na jego wniosek.

Smog coraz groźniejszy - jak walczą z nim samorządy?

Najbardziej zanieczyszczonym miastem w Polsce jest Nowa Ruda. Poważny problem mają także mieszkańcy i samorządowcy Opoczna, Rybnika oraz Nowego Targu. Czy samorządowcy otrzymają pomoc w walce ze smogiem?

Sport nie dla samorządów

Samorządy utraciły kolejne kompetencje. Pozyskiwanie środków na infrastrukturę sportową będzie należeć wyłącznie do Ministra.

Zgoda gminy na wycinkę drzew nie jest potrzebna

Właściciele nieruchomości mogą usunąć drzewo ze swojej działki bez zezwolenia gminy. Jedynym warunkiem jest to, że wycinka nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Czy nowe przepisy ustawy o ochronie przyrody doprowadzą do jej degradacji?

Jak przeprowadzić inwentaryzację nieruchomości w samorządowych jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej

Inwentaryzacja to jedna z podstawowych dziedzin rachunkowości. Jej rolą jest zweryfikowanie prawdziwości danych zawartych w księgach rachunkowych dotyczących wielkości poszczególnych aktywów i pasywów jednostki. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji mają wszystkie jednostki zobowiązane do stosowania ustawy o rachunkowości, w tym wszystkie jednostki należące do sektora finansów publicznych.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów przygotowało dodatkowe wyjaśnienia dotyczące problematyki centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Chodzi m.in. o kwestię w jaki sposób w budżecie jednostki należy prezentować dochody opodatkowane VAT, czy też jak rozliczać otrzymany przez jednostkę zwrot VAT.

Nowe instytucje w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Sprawniejsze państwo, szybsze procedury, zminimalizowanie przewlekłości procedur oraz promowanie partnerskiego podejścia administracji do obywateli i współpracy między organami, mają być efektami zmian w prawie, jakie przygotował resort rozwoju i finansów.

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach od 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z nowymi przepisami prawa od 1 stycznia 2017 r. zostanie wprowadzona obowiązkowa centralizacja rozliczeń w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego od nowego roku wstępuje w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. Centralizacja rozliczeń VAT oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do generowania oraz wysyłania zbiorczej deklaracji VAT oraz zbiorczego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), zawierającego zapisy Rejestru VAT wszystkich jednostek podległych.

Będą 3 kategorie dokumentów publicznych

Podział dokumentów publicznych takich jak prawa jazdy, paszporty i książeczki żeglarskie na trzy kategorie ze względu na bezpieczeństwo państwa - zakłada projekt ustawy o dokumentach publicznych. Projekt autorstwa MSWiA trafił do konsultacji publicznych.

Zmiany w prawie administracyjnym od 1 czerwca 2017 r.

Usprawnienie postępowań administracyjnych, szybsze procedury, wprowadzenie instytucji ponaglenia, mają być efektami zmian w prawie administracyjnym, jakie przygotował resort rozwoju i finansów. Planuje się, że ustawa wejdzie w życie 1 czerwca 2017 r.

Ułatwienia w kontaktach z administracją

Wprowadzenie mediacji administracyjnej, instytucji milczącego załatwienia sprawy oraz obowiązku informowania, jakie konkretnie przesłanki nie zostały spełnione przez wnioskodawcę - zakłada projekt noweli kodeksu postępowania administracyjnego, przyjęty przez rząd.

Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach - od kiedy?

Najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek podjęcia rozliczania VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Oznacza to m.in. obowiązek składania przez samorząd do urzędu skarbowego skonsolidowanej deklaracji VAT-7. Jak ustalać wysokość podatku do odliczenia?

Sprawniejsza praca organów spółek Skarbu Państwa

Praca organów spółek Skarbu Państwa ma się stać sprawniejsza dzięki wprowadzeniu tzw. "Dobrych praktyk w zakresie stosowania ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami". W "Dobrych praktykach..." uregulowane zostały m.in. kwestie zakazu konkurencji oraz odpraw.

Będą nowe zasady w kontaktach przedsiębiorców z urzędami

Działalność na najmniejszą skalę bez konieczności rejestracji, 6 miesięcy bez składek na ubezpieczenie społeczne dla nowych firm oraz liczne uproszczenia podatkowe – te i wiele innych rozwiązań zawiera pakiet Konstytucji Biznesu. Sercem pakietu jest prowolnościowa ustawa Prawo Przedsiębiorców, która na nowo zdefiniuje relacje biznesu z administracją.

Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym

Podstawową nieprawidłowością w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki stosownej uchwały.

Nowe regulacje w zakresie dochodzenia roszczeń przez samorządy

Możliwość rezygnacji z dochodzenia roszczeń przez instytucje samorządowe, jeśli kwota zadłużenia nie przekracza 100 zł - takie rozwiązanie zakłada projekt noweli ustawy o finansach publicznych, zaakceptowany przez rząd w dniu 4 listopada br.

Samorządy zadłużają się w parabankach

Według Najwyższej Izby Kontroli coraz więcej samorządów decyduje się na kosztowne finansowanie w pozabankowych instytucjach finansowych, tzw. parabankach. W związku z tym, jak zauważa NIK, konieczne jest wprowadzenie mechanizmów zabezpieczających samorządy przed niekontrolowanym zadłużaniem.

Bezczynność organu administracji

Wszystkie sprawy administracyjne powinny być załatwiane w określonych terminach. Terminy te wskazuje albo kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) albo, w niektórych sprawach, przepisy szczególne.

Jeden system, by wszystkimi rządzić

Wzrost populacji o 34 proc. do 2050 roku, powiększanie się stref zurbanizowanych oraz wzrastające koszty społeczne i ekonomiczne zatorów drogowych to tylko niektóre z wyzwań stojących przed obecnym pokoleniem i przyszłymi

Ze współpracy będzie więcej zysków niż strat

Warto rozwijać całe regiony, a nie tylko poszczególne miejscowości czy gminy. Warunki do tego tworzą związki metropolitalne, które można już w Polsce tworzyć

Będą ułatwienia w komunikacji elektronicznej z administracją publiczną

Ułatwienia w komunikacji elektronicznej dla obywateli, przedsiębiorców i administracji publicznej zakłada ustawa o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, którą 5 września 2016 r. uchwalił Sejm. Projekt ustawy przygotowało Ministerstwo Rozwoju.

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

Baza PESEL w pytaniach i odpowiedziach

Dostęp do bazy PESEL mają tylko uprawnione podmioty. Kto ponosi odpowiedzialność za ewentualną kradzież danych?

REKLAMA