Korzystanie z samochodu służbowego. Czy, aby móc korzystać z samochodu służbowego do wykonywania zadań służbowych, burmistrz powinien podpisać odrębną umowę, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu gminy może podpisać z burmistrzem sekretarz, który podpisuje burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym wskazujące, że burmistrz gospodaruje mieniem komunalnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy sekretarz powinien posiadać stosowne upoważnienie?
Opodatkowanie VAT opłat za posiłki wydawane przez stołówki szkolne długo budziło wątpliwości. W ich ocenie różniły się jednostki samorządu terytorialnego, organy podatkowe, sądy administracyjne, a także regionalne izby obrachunkowe. Zasady ich rozliczania zależały od przyjęcia jednej z rozbieżnych interpretacji i były różne w różnych regionach kraju. By zapobiec istniejącym rozbieżnościom, w czerwcu 2020 r. Minister Finansów zdecydował się na wydanie interpretacji ogólnej, w której zaprezentował korzystną dla samorządów i zgodną ze stanowiskiem sądów administracyjnych interpretację. Jak się jednak okazało, nie rozwiało to wszystkich wątpliwości jednostek.
Z dniem 31 grudnia 2020 r. pracownik urzędu miasta przechodzi na emeryturę. Powinniśmy wypłacić mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop w wymiarze 4 dni, tj. 32 godzin. Pracownik otrzymuje 2600 zł, dodatek za wysługę lat 520 zł i w listopadzie wypłacono mu miesięczną premię w kwocie 200 zł, zaś w grudniu 500 zł. Do listopada wypłata premii była czasowo zawieszona w związku z panującą epidemią koronawirusa. We wrześniu pracownik świadczył pracę przez 22 dni i nie miał absencji, w październiku z powodu kwarantanny zamiast 22 dni - świadczył pracę 16 dni, natomiast w listopadzie z powodu choroby zamiast 20 dni - 6 dni. Ile wyniesie ekwiwalent za urlop urzędnika?