REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy zasada uczciwej konkurencji w zamówieniach publicznych będzie naruszona?

Realizacja naruszenia uczciwej konkurencji ma miejsce wówczas, gdy przy opisie przedmiotu zamówienia zamawiający użyje oznaczeń lub parametrów wskazujących konkretnego producenta (dostawcę) lub konkretny produkt, działając w ten sposób wbrew zasadzie obiektywizmu i równego traktowania wszystkich podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego.

Jakie znaczenie ma oszacowanie wartości zamówienia publicznego?

Szacunkowa wartość zamówienia publicznego ma duże dla właściwego przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Dlaczego? Ekspert odpowiada.

Jak podzielić zamówienie publiczne na części?

Podział zamówień publicznych na części ma duże znaczenie praktyczne. Kiedy będziemy mieli do czynienia z dwoma odrębnymi zamówieniami? Ekspert odpowiada na pytania i radzi jakie są sposoby podziału zamówień publicznych.

Jakie są przesłanki opisu przedmiotu zamówienia?

Ustawa Pzp w odniesieniu do zasad rządzących opisem przedmiotu zamówienia wskazuje przesłanki pozytywne i negatywne regulujące sposób jego dokonania przez zamawiającego. Ekspert radzi na czym polegają.

REKLAMA

Ustalenie katalogu oceny ofert - porada

Zamawiający jako podmiot odpowiedzialny za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ma prawo ustalić własny katalog oceny ofert i nadawać im wagi decydując o tym, jakie rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Jak ogłosić bankructwo jednoosobowej firmy?

Zjawisko upadłości, zwanej potocznie bankructwem,  występuje dość często. Dotyczy ono nie tylko dużych przedsiębiorstw, ale również jednoosobowych firm, których ciągle przybywa na polskim rynku. Na co zwrócić uwagę i jakich formalności należy dopełnić w razie niewypłacalności?

CEIDG - co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

1 lipca 2011 r. zacznie funkcjonować Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dane przedsiębiorców znajdą się w ogólnodostępnym systemie informatycznym. Jednak, korzystając z CEIDG w dniu 1 lipca możemy nie znaleźć w ewidencji interesujących nas danych. Dlaczego? Przeczytaj.

Czym jest rejestr pełnomocnictw?

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiany dotyczyć będą m.in. kwestii związanych z posługiwaniem się przez przedsiębiorców pełnomocnikami. Zostanie wprowadzony tzw. rejestr pełnomocnictw. Jakie ułatwienia czekają przedsiębiorców? Przeczytaj.

REKLAMA

Czy można dokonać amortyzacji wynajętego garażu?


Zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się na podstawie stawki rocznej w wysokości 1,5 proc. Jednakże według obowiązujących stawek na podstawie ogólnych zasad amortyzacji – podmiot wynajmujący garaż podziemny ma możliwość skorzystania ze stawki 4,5 proc. rocznie.

Kiedy można zastosować amortyzację uproszczoną?


Stosując uproszczoną amortyzację zarówno w stosunku do lokali mieszkalnych, jak i budynków lub spółdzielczych praw do nieruchomości – podatnik nie ma obowiązku prowadzić stosownej ewidencji środków trwałych. Przy zastosowaniu metody uproszczonej w ramach amortyzacji części lokalu mieszkalnego – odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych.

Czy istnieje możliwość amortyzowania wynajętych pomieszczeń?


Istnieje możliwość określenia wartości początkowej środków trwałych w wysokości równej stosunkowi wynajmowanej powierzchni użytkowej do łącznej powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego.

W jaki sposób należy określić wartość początkową przy kredycie bankowym?


Wówczas, gdy podatnik nie jest w stanie określić wartości początkowej środków trwałych – bierze się pod uwagę wysokość ustaloną przez powołanego przez niego biegłego, przy uwzględnieniu ceny rynkowej.

Jakie prawa nie podlegają amortyzacji?


W polskim systemie podatkowych ustawodawca szczegółowo w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wyróżnia prawa nie podlegające amortyzacji. Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego lub rodzaju nieruchomości. Według ogólnej skali podatkowej – w odniesieniu do opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość opłacanego podatku we właściwym terminie.

Amortyzacja praw nabytych nadających się do gospodarczego wykorzystania


Amortyzacji podlegają prawa nabyte (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego) nadające się do gospodarczego wykorzystania oraz inne prawa niezależnie od przewidywanego okresu używania (utworzenie spółki, wyposażenie spółki).

Jakie składniki majątkowe podlegają amortyzacji?


W polskim systemie prawnym istnieje wiele składników majątkowych, które podlegają amortyzacji. Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób szczegółowy określa, jakie składniki majątkowe podlegają, a jakie nie podlegają amortyzacji.

Na co zwrócić uwagę podpisując umowę z agencją nieruchomości?

Chcąc zlecić profesjonalistom znalezienie dla nas odpowiedniego mieszkania, można powierzyć to zadanie agencji nieruchomości. Co warto wiedzieć, zanim złożymy podpis na umowie?

Jak pozyskać kapitał na rynku NewConnect?

Szybki rozwój firmy prawie zawsze jest związany z koniecznością inwestycji, a co za tym idzie - kapitałem. Jedną z możliwości jego pozyskania jest skorzystanie z oferty rynku NewConnect. Czym jest NewConnect i jakie możliwości daje małym rozwijającym się firmom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Jak rozwinąć firmę informatyczną? - minireportaż

Rozwijające się firmy często sięgają wzrokiem poza Wisłę. W momencie, w którym wrocławskim informatykom zamarzyło się wyjście z rodzimego rynku, sięgnęli po „Paszport do eksportu” w programie Innowacyjna Gospodarka. Przeczytaj jak polska firma może otworzyć się na zagranicznych klientów.

Jak uratować stratę podatkową?

Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.

W jaki sposób należy rozliczyć amortyzację z tytułu nieruchomości?


Wynajmujący posiada uprawnienie do amortyzacji całości lub części własnej nieruchomości niezależnie od prawa przysługującego (spółdzielcze prawo do nieruchomości) lub rodzaju nieruchomości (dom jednorodzinny, lokal mieszkalny). Na podstawie ogólnej skali podatkowej – w przypadku opodatkowania najmu – amortyzacja obciąża wysokość uiszczanego podatku.

Jak chronić dobra osobiste przedsiębiorcy w mediach – część 2


W pierwszej części omówiliśmy przedmiotowe przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku roszczeń przysługujących względem dziennikarzy.

Jak kwalifikować wynagrodzenie personelu w projektach POKL?

Realizacja projektu ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki może wymagać zaangażowania dodatkowego personelu. Czy wydatki poniesione na ich wynagrodzenie będzie można uznać w świetle obowiązujących przepisów za kwalifikowalne? A jeśli tak to na jakich zasadach – o tym w treści artykułu.

Jak założyć firmę we Francji?

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej nasze firmy mogą swobodnie świadczyć usługi na rynku francuskim. W efekcie Polska dla Francji jest 10. klientem i 15. dostawcą, pozostając największym, obok Rosji, partnerem handlowym w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Jeśli chcesz dołączyć do grona inwestorów we Francji, już teraz przeczytaj, jakie formalności musisz spełnić.

Jak założyć firmę we Francji - spółki

Według statystyk połowę tworzonych firm we Francji stanowią spółki handlowe, największą popularnością cieszą się spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółki komandytowe stanowią dzisiaj rzadkość. Ekspert radzi jaką spółkę założyć we Francji.

Jak zwiększyć swoje szanse na stołecznym rynku pracy dzięki unijnym szkoleniom?

Powrót do pracy może być teraz łatwiejszy niż myślisz. Dzięki udziałowi w unijnym projekcie zdobędziesz nowe umiejętności, które mogą okazać się niezbędne w poszukiwaniu zatrudnienia. Uczestnictwo w projekcie jest całkowicie bezpłatne, gdyż jego koszty pokrywa Unia Europejska.

Jak założyć firmę we Francji? - samozatrudnienie

Po akcesji Polski do UE i zgodnie z dyrektywami europejskimi, Polacy nie muszą uzyskiwać karty handlowca (kupca). Osoby tworzące przedsiębiorstwo we Francji (właściciele czy np. udziałowcy spółki) mogą pracować jako jego szefowie bez konieczności uzyskiwania pozwolenia na pracę. Ekspert wyjaśnia zasady samo zatrudnienia we Francji.

Jak zarejestrować spółkę we Francji?

Znalezienie siedziby spółki, podpisanie umowy, rejestracja. Jakie etapy wiążą się z zakładaniem spółki we Francji? Przeczytaj.

Gdzie szukać informacji o podatkach obowiązujących w państwach Unii Europejskiej?

W jednej z baz danych Komisji Europejskiej pod nazwą „Podatki w Europie”. Zawiera ona dane o najważniejszych podatkach obowiązujących na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej. Ekspert radzi jak ją wykorzystać.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

Czy e-rejestracja spółek z o. o. stwarza ryzyko nadużyć?

E-rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to nowa procedura objęta projektem ustawy przygotowanym przez resort sprawiedliwości, która ma pozwolić na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w szybszym i mniej sformalizowanym trybie.

SURVEILLANCES, TCOI, VIES – co te skróty oznaczają dla przedsiębiorcy?

SURVEILLANCES, TCOI i VIES to praktyczne bazy danych Komisji Europejskiej. Dotyczą w głównej mierze nadzorów statystycznych, urzędów celnych oraz potwierdzeń numerów VAT. W jaki sposób z nich korzystać? Jakie konkretne informacje zawierają?

Czym jest SEED?

SEED jest jednym z rodzajów baz danych Komisji Europejskiej. Jakiej dziedziny dotyczy? Jak wygląda polski system SEED? O tym poniżej.

Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Co oznacza metoda kasowa oraz metoda metoda memoriałowa w ewidencji kosztów, zwłaszcza w kontekście podatku od towarów i usług? Kto może stosować te metody i od czego to zależy?

Czy istnieje możliwość dokonania wyboru opodatkowania?


Według ogólnie panującej zasady w systemie podatkowym przychody uzyskane z tytułu najmu nieruchomości lub też rzeczy stanowiących współwłasność małżeńską powinny być wykazane przez każdego małżonka odrębnie.

Zobowiązanie podatkowe względem terenowych organów administracji państwowej

Wynajmujący dokonując pierwszy raz zawarcia umowy najmu powinien zgłosić o tym burmistrzowi, wójtowi lub prezydentowi miasta (w zależności od miejsca zamieszania) – jeżeli przedmiotem najmu jest nieruchomość przeznaczona na cele mieszkaniowe.

Obowiązek podatkowy względem organów podatkowych z tytułu najmu


Obowiązek podatkowy z tytuły najmu spoczywa względem zarówno właściwego miejscowo urzędu skarbowego, jak i terenowych organów administracji państwowej.

Poradnicze informacje potrzebne do zawarcia umowy najmu


Umowa najmu jest typem umowy cywilnoprawnej, gdzie wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz we wskazanym w umowie terminie.

Obowiązek podatkowy cudzoziemca z tytułu uzyskanych przychodów


Osoby fizyczne nie mające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, a przy tym podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zwolnienie podatkowe w ramach najmu


Pani Maria Nowak zamierza skorzystać ze zwolnienia podatkowego podatkiem dochodowym od osób fizycznych proporcjonalnie do czasu wykonywania czynności, które zostały opodatkowane podczas całego roku. Podatniczka uzyskała przychód z wynajmu w roku podatkowym w wysokości 5.000 zł. Czy Pani Maria Nowak może skorzystać z owego uprawnienia?

Czy sprzedaż nieruchomość podlega opodatkowaniu?


Pan Marek Kowalski prowadzi działalność gospodarczą w ramach najmu lokalu mieszkalnego. Pan Kowalski dokonał wpisu działalności gospodarczej do ewidencji środków trwałych w 24. 11. 1980 roku, a następnie dokonał amortyzacji. Jednakże po dziesięciu latach (15 marca 2001 roku) wycofał się ze środków trwałych, ponieważ zrezygnował z prowadzenia działalność w ramach najmu nieruchomości i zajął się prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa sprzedaży pojazdów mechanicznych. W 15 marca 2008 roku dokonał sprzedaży nieruchomości w wysokości 350000 zł. Czy Pan Marek Kowalski zobowiązany będzie do wykazania kwoty w przychodach z działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży powyżej wskazanej nieruchomości?

Jakie przychody z najmu w ramach działalności podlegają opodatkowaniu?


Przychody uzyskane z najmu w ramach działalności gospodarczej to przychody należne, a nie faktycznie otrzymane. Za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Opodatkowanie najmu prywatnego a najmu w ramach działalności gospodarczej


Obowiązek podatkowy z tytułu najmu w ramach działalności gospodarczej powinien być wypełniany raz w roku – pomimo tego, iż w umowie najmu były inne postanowienia. Przychody uzyskane z najmu to przychody należne, a nie faktycznie otrzymane. Podatek w formie ryczałtowej od uzyskanych przychodów ewidencjonowanych wynika z zeznania. Ryczałt jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy.

Czy najem można prowadzić w formie działalności gospodarczej?

Najem można prowadzić w ramach działalności gospodarczej, gdyż spełnia on wszystkie najważniejsze cechy. Najem jest przede wszystkim działalnością o charakterze zarobkowym, usługowym oraz wykonywany w sposób zorganizowany.

Jakie wydatki z tytułu najmu można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w systemie podatkowym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątek od powyżej wskazanej reguły dotyczy kosztów nie stanowiących kosztów podatkowych wskazanych w ustawie PIT.

Czy można zrezygnować z podatku płaconego kwartalnie?


Podatnik, który uprzednio złożył we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze ryczałtu uiszczanego kwartalnie – ma możliwość zrezygnowania z podatku płaconego kwartalnie.

Prywatny samochód w pracy - opodatkowanie

Zwrot kosztów za używanie prywatnego samochodu w celach służbowych stanowi opodatkowany przychód ze stosunku pracy. W jakich przypadkach będzie można skorzystać ze zwolnienia? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy istnieje możliwość uiszczania podatku kwartalnie?


Podatnik osiągający dochody z tytułu umowy
najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze, a przy tym nieprowadzący pozarolniczej działalności gospodarczej w tymże zakresie – ma możliwość dokonywania rozliczeń kwartalnych.

Stawka liniowa przy najmie prowadzonym poza działalnością gospodarczą

Jeżeli najem jest prowadzony poza działalnością gospodarczą podatnik nie może skorzystać ze stawki liniowej, gdyż najem jest prowadzony jedynie na cele mieszkaniowe. W wyjątkowych sytuacjach – można go potraktować jako działalność gospodarczą – jednakże na życzenie podmiotu wynajmującego.

Jak należy ustalić przychód w formie ryczałtowej?


Pani Marta Kowalska jako właścicielka lokalu mieszkalnego wynajęła nieruchomość w oparciu o ryczałtową formę opodatkowania od uzyskiwanych przychodów. W umowie najmu został ustalony czynsz w wysokości 1000 zł uiszczany do 5 dnia każdego miesiąca. Jednakże lokator nie zapłacił czynszu za dwa miesiące w ustalonym terminie. Czy w takiej sytuacji Pani Marta Kowalska ma obowiązek odprowadzić podatek?

Czy firmom opłaca się zawierać z pracownikami długie umowy na czas określony?

Kodeks pracy dopuszcza zawieranie z pracownikami umów na czas określony. Żaden z przepisów kodeksu nie wskazuje maksymalnej długości takiej umowy. Ponadto z art. 33 wynika możliwość zastrzeżenia w umowie na czas określony dłuższy niż sześć miesięcy 2-tygodniowego okresu wypowiedzenia.

REKLAMA