| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Prowadzę biuro rachunkowe > Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

Pytanie redakcji

Od 1 stycznia 2015 r. z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, wynika, że bezpiecznym podpisem elektronicznym nie muszą być opatrywane formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1, IFT-3 przesyłane przez płatnika będącego osobą fizyczną lub podmiot będący osobą fizyczną. W związku z tym powstała wątpliwość, czy przepis ten dotyczy również biur rachunkowych prowadzonych przez osoby fizyczne. Czy takie podmioty, sporządzając i przesyłając ww. formularze w imieniu swoich klientów, muszą je opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym?

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

Wyjaśnienie MF

Z opisanej przez Panią sytuacji wynika, że osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe, składa w imieniu swoich klientów deklaracje do organów podatkowych. Stosownie do art. 80a § 1 i 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1) oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa (OPL-1) podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Wobec powyższego osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe, która w imieniu swoich klientów (płatników) podpisuje i składa deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jest pełnomocnikiem. Natomiast w myśl § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, podpisem elektronicznym, nieweryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, mogą być opatrywane, przesyłane przez płatnika będącego osobą fizyczną lub podmiot będący osobą fizyczną następujące deklaracje:

a) deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R),

b) deklaracja roczna o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR),

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe BMGM Spółka z o.o.

Usługi księgowe i doradztwo biznesowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »