REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 119
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 16 stycznia 2025 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy2)
Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539, 1544 i 1855) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Rozporządzenie w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy]
1) w odnośniku nr 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 49 oraz Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024);”;
2) w § 2 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, określony w załączniku do rozporządzenia;”;
3) załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. [Wejście w życie]
Minister Infrastruktury: D. Klimczak
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).
2) Niniejsze rozporządzenie wdraża dyrektywę delegowaną Komisji (UE) 2024/846 z dnia 14 marca 2024 r. zmieniającą dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 2024/846 z 31.05.2024).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
 z dnia 16 stycznia 2025 r. (Dz. U. poz. 119)
WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW
|   1  |    Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/20061) (czas prowadzenia pojazdu i czas odpoczynku)  |  ||||||
|   Nr  |    Podstawa prawna  |    Rodzaj naruszenia  |    Poziom przewinienia*  |  ||||
|   NN  |    BPN  |    PN  |    NMW  |  ||||
|   A  |    Załoga  |  ||||||
|   A1  |    Art. 5 ust. 1  |    Nieprzestrzeganie minimalnego wieku konduktorów  |    
  |    
  |    X  |    
  |  |
|   B  |    Okresy prowadzenia pojazdu  |  ||||||
|   B1  |    Art. 6 ust. 1  |    Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin, jeżeli jego przedłużenie do 10 godzin nie jest dozwolone  |    9 h < ... < 10 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   B2  |    10 h ≤ ... < 11 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   B3  |    11 h ≤ ...  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   B4  |    Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 godzin o 50 % lub więcej  |    13 h 30 ≤ ...  |    X  |    
  |    
  |    
  |  |
|   B5  |    Przekroczenie przedłużonego dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin, jeżeli jego wydłużenie jest dozwolone  |    10 h < ... < 11 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  |
|   B6  |    11 h ≤ ... < 12 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   B7  |    12 h ≤ ...  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   B8  |    Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 10 godzin o 50 % lub więcej  |    15 h ≤ ...  |    X  |    
  |    
  |    
  |  |
|   B9  |    Art. 6 ust. 2  |    Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu  |    56 h < ... < 60 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   B10  |    60 h ≤ ... < 65 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   B11  |    65 h ≤ ... < 70 h  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   B12  |    Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 25 % lub więcej  |    70 h ≤ ...  |    X  |    
  |    
  |    
  |  |
|   B13  |    Art. 6 ust. 3  |    Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni  |    90 h < ... < 100 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   B14  |    100 h ≤ ... < 105 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   B15  |    105 h ≤ ... < 112 h 30  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   B16  |    Przekroczenie maksymalnego całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 25 % lub więcej  |    112 h 30 ≤ ...  |    X  |    
  |    
  |    
  |  |
|   C  |    Przerwy  |  ||||||
|   C1  |    Art. 7  |    Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godziny przed zrobieniem sobie przerwy  |    4 h 30 < ... < 5 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   C2  |    5 h ≤ ... < 6 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   C3  |    6 h ≤ ...  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D  |    Okresy odpoczynku  |  ||||||
|   D1  |    Art. 8 ust. 2  |    Niespełnienie wymogu 11 godzin dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone  |    10 h ≤ ... < 11 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   D2  |    8 h 30 ≤ ... < 10 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D3  |    ... < 8 h 30  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D4  |    Niespełnienie wymogu 9 godzin skróconego dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie jest dozwolone  |    8 h ≤ ... < 9 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  |
|   D5  |    7 h ≤ ... < 8 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D6  |    ... < 7 h  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D7  |    Niespełnienie wymogu 3 godzin + 9 godzin dzielonego dziennego okresu odpoczynku  |    3 h + [8 h ≤ ... < 9 h]  |    
  |    
  |    
  |    X  |  |
|   D8  |    3 h + [7 h ≤ ... < 8 h]  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D9  |    3 h + [... < 7 h]  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D10  |    Art. 8 ust. 5  |    Niespełnienie wymogu 9 godzin dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej  |    8 h ≤ ... < 9 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   D11  |    7 h ≤ ... < 8 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D12  |    ... < 7 h  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D13  |    Art. 8 ust. 6  |    Niespełnienie wymogu 24 godzin skróconego tygodniowego okresu odpoczynku  |    22 h ≤ ... < 24 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   D14  |    20 h ≤ ... < 22 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D15  |    ... < 20 h  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D16  |    Niespełnienie wymogu 45 godzin tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone  |    42 h ≤ ... < 45 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  |
|   D17  |    36 h ≤ ... < 42 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D18  |    ... < 36 h  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D19  |    Art. 8 ust. 6  |    Przekroczenie 6 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim tygodniowym okresie odpoczynku  |    ... < 3 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   D20  |    3 h ≤ ... < 12 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   D21  |    12 h ≤ ...  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   D22  |    Art. 8 ust. 6b  |    Brak rekompensującego okresu odpoczynku za dwa kolejne skrócone tygodniowe okresy odpoczynku  |    
  |    
  |    X  |    
  |    
  |  
|   D23  |    Art. 8 ust. 8  |    Regularny tygodniowy okres odpoczynku lub dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godzin wykorzystywany w pojeździe  |    
  |    
  |    X  |    
  |    
  |  
|   D24  |    Art. 8 ust. 8  |    Pracodawca nie pokrywa żadnych kosztów zakwaterowania poza pojazdem  |    
  |    
  |    
  |    X  |    
  |  
|   E  |    Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych  |  ||||||
|   E1  |    Art. 8 ust. 6a  |    Przekroczenie 12 kolejnych okresów dwudziestoczterogodzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku  |    ... < 3 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   E2  |    3 h ≤ ... < 12 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   E3  |    12 h ≤ ...  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   E4  |    Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. b ppkt (ii)  |    Tygodniowy okres odpoczynku po 12 kolejnych okresach dwudziestoczterogodzinnych  |    67 h < ... < 69 h  |    
  |    
  |    
  |    X  |  
|   E5  |    65 h < ... ≤ 67 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   E6  |    ... ≤ 65 h  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   E7  |    Art. 8 ust. 6a zdanie pierwsze lit. d  |    Okres prowadzenia pojazdu w godzinach od 22.00 do 6.00 przekraczający 3 godziny przed przerwą, jeżeli pojazdu nie obsługuje kilku kierowców  |    3 h < ... < 4,5 h  |    
  |    
  |    X  |    
  |  
|   E8  |    4,5 h ≤ ...  |    
  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   F  |    Organizacja pracy  |  ||||||
|   F1  |    Art. 8 ust. 8a  |    Przedsiębiorstwo transportowe nie organizuje pracy kierowców w taki sposób, aby umożliwić im powrót do centrum operacyjnego pracodawcy lub powrót do miejsca zamieszkania kierowców  |    
  |    
  |    X  |    
  |    
  |  
|   F2  |    Art. 10 ust. 1  |    Uzależnienie wynagrodzenia od przebytej odległości, szybkości dostawy lub ilości przewożonych rzeczy  |    
  |    
  |    X  |    
  |    
  |  
|   F3  |    Art. 10 ust. 2  |    Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu zapewnienia przestrzegania przepisów prawa  |    
  |    
  |    X  |    
  |    
  |  
|   2  |    Grupy naruszeń przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/20142) (tachograf)  |  ||||||
|   Nr  |    Podstawa prawna  |    Rodzaj naruszenia  |    Poziom przewinienia*  |  ||||
|   NN  |    BPN  |    PN  |  |||||
|   G  |    Instalacja tachografu  |  ||||||
|   G1  |    Art. 3 ust. 1, 4 i 4a oraz art. 22  |    Instalacja i korzystanie z niehomologowanego tachografu  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   H  |    Użytkowanie tachografu, karty kierowcy lub wykresówki  |  ||||||
|   H1  |    Art. 23 ust. 1  |    Użytkowanie tachografu, który nie został poddany przeglądowi przez zatwierdzony warsztat  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H2  |    Art. 27  |    Posiadanie przez kierowcę więcej niż jednej własnej karty kierowcy lub posługiwanie się nimi  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H3  |    Posługiwanie się przez kierowcę sfałszowaną kartą kierowcy (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)  |    X  |    
  |    
  |  |||
|   H4  |    
  |    Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   H5  |    Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub sfałszowanych dokumentów (uznawane za prowadzenie pojazdu bez karty kierowcy)  |    X  |    
  |    
  |  |||
|   H6  |    Art. 32 ust. 1  |    Niepoprawne działanie tachografu (np. tachograf nie został właściwie skontrolowany, skalibrowany lub zaplombowany)  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H7  |    Art. 32 ust. 1 i art. 33 ust. 1  |    Niewłaściwe użytkowanie tachografu (np. niewłaściwe stosowanie w sposób świadomy, dobrowolny lub pod przymusem, brak instrukcji dotyczących właściwego użytkowania itd.)  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H8  |    Art. 32 ust. 3  |    Posiadanie w pojeździe nielegalnego urządzenia, które może zmieniać zapisy tachografu, lub korzystanie z tego urządzenia  |    X  |    
  |    
  |  ||
|   H9  |    Fałszowanie, ukrywanie, likwidowanie i niszczenie danych zarejestrowanych na wykresówce lub przechowywanych i wczytanych z tachografu lub karty kierowcy  |    X  |    
  |    
  |  |||
|   H10  |    Art. 33 ust. 2  |    Nieprzechowywanie przez przedsiębiorstwo wykresówek, wydruków oraz wczytanych danych  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H11  |    Dane rejestrowane i przechowywane nie są dostępne przez co najmniej rok  |    
  |    X  |    
  |  |||
|   H12  |    Art. 34 ust. 1  |    Niepoprawne stosowanie wykresówki lub karty kierowcy  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H13  |    Niedopuszczalne wyjęcie wykresówki lub karty kierowcy mające wpływ na rejestrację odpowiednich danych  |    
  |    X  |    
  |  |||
|   H14  |    Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona, wraz z utratą danych  |    
  |    X  |    
  |  |||
|   H15  |    Art. 34 ust. 2  |    Używanie brudnej lub uszkodzonej wykresówki lub karty kierowcy z nieczytelnymi danymi  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H16  |    Art. 34 ust. 3  |    Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych w stosownych przypadkach  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   H17  |    Art. 34 ust. 4  |    Stosowanie nieprawidłowej wykresówki lub włożenie karty kierowcy w nieodpowiedni otwór w przypadku załogi kilkuosobowej  |    
  |    
  |    X  |  ||
|   H18  |    Art. 34 ust. 5  |    Niepoprawne stosowanie przełączników  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   I  |    Przedstawianie informacji  |  ||||||
|   I1  |    Art. 34 ust. 5 lit. b ppkt (v)  |    Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu  |    
  |    
  |    X  |  ||
|   I2  |    Art. 34 ust. 6  |    Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   I3  |    Art. 34 ust. 7  |    Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy  |    
  |    
  |    X  |  ||
|   I4  |    Art. 34 ust. 7  |    Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy  |    
  |    
  |    X  |  ||
|   I5  |    Art. 36  |    Odmowa poddania się kontroli  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   I6  |    Art. 36  |    Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.) Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.)  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   I7  |    Art. 36  |    Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   J  |    Wadliwe działanie  |  ||||||
|   J1  |    Art. 37 ust. 1 i art. 22 ust. 1  |    Niewykonanie naprawy tachografu przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat  |    
  |    X  |    
  |  ||
|   J2  |    Art. 37 ust. 2  |    Niezaznaczenie przez kierowcę wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, jeżeli tachograf nie działa lub działa wadliwie  |    
  |    X  |    
  |  ||
1) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1258 z 02.05.2024).
2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 2024/1230 z 29.04.2024).
* Poziomy przewinień:
NN – najpoważniejsze naruszenie,
BPN – bardzo poważne naruszenie,
PN – poważne naruszenie,
NMW – naruszenie mniejszej wagi.
- Data ogłoszenia: 2025-01-29
 - Data wejścia w życie: 2025-02-13
 - Data obowiązywania: 2025-02-13
 
REKLAMA
Dziennik Ustaw
REKLAMA
REKLAMA
