REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Monitor Polski - rok 2014 poz. 395

ZARZĄDZENIE NR 37
PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 30 maja 2014 r.

w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, zwany dalej „Komitetem”, jest organem pomocniczym Rady Ministrów i Prezesa Rady Ministrów.
§ 2.
1. Do zadań Komitetu należy rozpatrywanie projektów dokumentów rządowych w zakresie związanym z:

1) informatyzacją administracji publicznej;

2) rozwojem społeczeństwa informacyjnego;

3) rozwojem sieci szerokopasmowych;

4) wdrażaniem rozwiązań informatycznych, w szczególności dotyczących edukacji, ochrony zdrowia i podpisu elektronicznego;

5) łącznością;

6) rejestrami publicznymi;

7) polityką audiowizualną;

8) zastosowaniem technologii informacyjnych w budowie gospodarki opartej na wiedzy;

9) współpracą organów administracji państwowej z Systemem Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemem Informacyjnym;

10) zastosowaniem technologii informacyjnych w infrastrukturze transportowej.

2. Komitet opiniuje dokumentację projektów teleinformatycznych, których wartość przekracza 5 000 000 zł, przy czym dokumentacja projektów teleinformatycznych zgłoszonych do dofinansowania przekazywana jest Komitetowi przed dokonaniem ich oceny przez odpowiednie instytucje oraz przed podjęciem decyzji o ich finansowaniu. W przypadku powstałych wątpliwości dotyczących celowości projektu opinia Komitetu zawierająca wniosek o wprowadzenie w nim odpowiednich zmian jest przekazywana do właściwego podmiotu. Podmiot realizujący projekt uwzględnia wniosek Komitetu w możliwie najszerszym zakresie.

3. Przepis ust. 2 nie dotyczy projektów teleinformatycznych wyłanianych w trybie konkursowym.

4. Komitet koordynuje działania związane z przygotowaniem organów administracji rządowej do realizacji zadań wynikających z Europejskiej Agendy Cyfrowej.

5. Komitet wykonuje także inne, niż określone w ust. 1, 2 i 4, zadania powierzone mu przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.

§ 3.
1. W skład Komitetu wchodzą:

1) Przewodniczący – minister właściwy do spraw informatyzacji;

2) dwóch Wiceprzewodniczących, którymi są wyznaczeni przez właściwych ministrów:

a) sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji,

b) sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju;

3) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub wyznaczony przez niego sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;

4) wyznaczeni przez właściwych ministrów sekretarze stanu lub podsekretarze stanu, po jednym z każdego ministerstwa, z wyłączeniem ministerstw wymienionych w pkt 2.

2. Sekretarza powołuje i odwołuje Przewodniczący spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji.

3. Jeżeli Prezes Rady Ministrów jest obecny na posiedzeniu Komitetu, przewodniczy temu posiedzeniu.

4. W przypadku nieobecności Przewodniczącego pracami Komitetu kieruje Wiceprzewodniczący, wskazany przez Przewodniczącego.

§ 4.
1. Przewodniczący zaprasza Prezesa Rządowego Centrum Legislacji do udziału w pracach Komitetu, w przypadku gdy przedmiotem tych prac będzie projekt założeń projektu ustawy lub projekt aktu normatywnego albo projekt innego dokumentu rządowego, z którego wynika zamiar podjęcia inicjatywy legislacyjnej przez Radę Ministrów. W pracach Komitetu mogą brać udział przedstawiciele Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

2. Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby reprezentujące organy, instytucje lub organizacje właściwe w sprawach będących przedmiotem tych prac.

§ 5.
1. Komitet odbywa posiedzenia w stałych terminach określonych przez Przewodniczącego tego Komitetu.

2. Z uzasadnionych przyczyn Przewodniczący na polecenie Prezesa Rady Ministrów, z własnej inicjatywy albo na wniosek osoby wchodzącej w skład tego Komitetu, może wyznaczyć inny termin posiedzenia.

§ 6.
1. Na podstawie projektów dokumentów rządowych wniesionych do rozpatrzenia przez Komitet, Sekretarz opracowuje projekt porządku obrad Komitetu oraz wprowadza w nim zmiany.

2. Projekt porządku obrad Sekretarz doręcza osobom uczestniczącym w posiedzeniu Komitetu nie później niż na 5 dni przed dniem posiedzenia, o którym mowa w § 5 ust. 1.

3. Porządek obrad może zostać zmieniony lub uzupełniony przez Przewodniczącego z własnej inicjatywy lub na umotywowany wniosek osoby wchodzącej w skład Komitetu.

§ 7.
1. Posiedzenia Komitetu odbywają się przy obecności większości osób wchodzących w jego skład.

2. Rozstrzygnięcia zapadają w drodze uzgodnienia stanowisk osób wchodzących w skład Komitetu oraz Prezesa Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1.

3. W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być, z inicjatywy Przewodniczącego, poddany głosowaniu. Rozstrzygnięcia, w drodze głosowania, zapadają zwykłą większością głosów obecnych osób wymienionych w ust. 2, a w razie równej liczby głosów – rozstrzyga głos Przewodniczącego.

4. Osoba wchodząca w skład Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1, mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Komitetu.

§ 8.
Projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Komitet wnosi organ wnioskujący w rozumieniu § 20 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), zwanej dalej „Regulaminem pracy Rady Ministrów”.
§ 9.
1. Projekt dokumentu rządowego wnosi się do rozpatrzenia za pośrednictwem Sekretarza tego Komitetu.

2. Wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego określa w sposób zwięzły przesłanki mające wpływ na podjęcie rozstrzygnięcia lub wyrażenia opinii przez Komitet oraz zawiera:

1) w przypadku projektu ustawy – informację o opracowaniu projektu na podstawie założeń projektu ustawy albo bez uprzedniego przyjęcia założeń;

2) informację o pozycji projektu dokumentu rządowego we właściwym wykazie prac legislacyjnych lub wykazie prac programowych Rady Ministrów oraz o terminie planowanego przyjęcia tego projektu, jeżeli termin został określony;

3) w przypadku projektu dokumentu rządowego, do którego nie jest sporządzana ocena skutków regulacji, informację o przewidywanych skutkach społeczno-gospodarczych projektu, w tym o jego wpływie na sektor finansów publicznych;

4) informację o wynikach przeprowadzonych uzgodnień;

5) informację o stanowisku organu wnioskującego wobec opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;

6) informację na temat ustaleń właściwych komitetów.

3. Do wniosku o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Komitet dołącza się:

1) tekst projektu wraz z jego uzasadnieniem, w tym ocenę skutków regulacji;

2) protokół rozbieżności, zestawienie uwag oraz raport z konsultacji, o których mowa odpowiednio w § 50 ust. 1 i 3 oraz § 51 Regulaminu pracy Rady Ministrów;

3) opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej i stanowisko organu wnioskującego w przypadku nieuwzględnienia uwag przedstawionych w tej opinii;

4) opinię Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów wraz ze stanowiskiem organu wnioskującego;

5) opinie, analizy i inne materiały wymagane lub niezbędne ze względu na przedmiot projektu.

§ 10.
1. Jeżeli z dołączonego protokołu rozbieżności wynika, że w zakresie objętym właściwością Komitetu, zasadne jest ponowne przeprowadzenie uzgodnień w całości lub w określonym zakresie, Przewodniczący może zwrócić projekt dokumentu rządowego organowi wnioskującemu, zobowiązując go do ich przeprowadzenia, w szczególności może zobowiązać go do zorganizowania konferencji uzgodnieniowej.

2. Jeżeli wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Komitet nie spełnia wymagań określonych w § 9, Sekretarz może wystąpić do organu wnioskującego o usunięcie braków formalnych wniosku w wyznaczonym terminie.

3. Jeżeli braki formalne wniosku nie zostały usunięte, Sekretarz może zwrócić projekt dokumentu rządowego organowi wnioskującemu.

4. Za zgodą Przewodniczącego Komitet może rozpatrzyć projekt dokumentu rządowego nie spełniający wymagań określonych w § 9.

§ 11.
Sekretarz przekazuje wniesiony projekt dokumentu rządowego osobom uczestniczącym w pracach Komitetu.
§ 12.
1. Uwagi do projektu dokumentu rządowego mają prawo zgłosić osoby wchodzące w skład Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1.

2. Uwagi do projektu dokumentu rządowego wnosi się za pośrednictwem Sekretarza w terminie 4 dni od dnia przekazania projektu. Termin ten może zostać zmieniony przez Przewodniczącego, jeżeli wymaga tego rodzaj i treść projektu dokumentu rządowego, stopień jego złożoności lub pilność sprawy.

3. Organ wnioskujący ustosunkowuje się do uwag zgłoszonych do projektu dokumentu rządowego, nie później niż drugiego dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin zgłaszania uwag. W przypadku nieustosunkowania się w terminie do zgłoszonych uwag Przewodniczący może skierować projekt do rozpatrzenia w innym terminie.

§ 13.
Do czasu rozpoczęcia rozpatrzenia projektu dokumentu rządowego przez Komitet organ wnioskujący może wycofać projekt z rozpatrzenia przez Komitet.
§ 14.
Projekt dokumentu rządowego przewidziany do rozpatrzenia na posiedzeniu Komitetu referuje Przewodniczący lub przedstawiciel organu wnioskującego.
§ 15.
1. Na posiedzeniu Komitetu rozpatrzeniu podlegają:

1) rozbieżności stanowisk ujęte w protokole rozbieżności w zakresie objętym właściwością Komitetu;

2) uwagi zgłoszone do projektu dokumentu rządowego w terminie, o którym mowa w § 12 ust. 2.

2. Za zgodą Przewodniczącego na posiedzeniu Komitetu rozpatrzeniu podlegają:

1) na umotywowany wniosek organu zgłaszającego – uwagi do projektu dokumentu rządowego, które w toku uzgodnień zostały wycofane, uzgodnione albo w przypadkach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów pozostawione bez rozpatrzenia;

2) uwagi do projektu dokumentu rządowego zgłoszone po upływie terminu, o którym mowa w § 12 ust. 2, lub na posiedzeniu Komitetu; w razie niewyrażenia zgody Przewodniczący kieruje projekt do rozpatrzenia w innym terminie albo decyduje o nierozpatrywaniu zgłoszonych uwag.

§ 16.
1. Po rozpatrzeniu projektu dokumentu rządowego Komitet:

1) przyjmuje projekt bez zmian i rekomenduje go Radzie Ministrów, Stałemu Komitetowi Rady Ministrów lub właściwym komitetom;

2) przyjmuje projekt ze zmianami i rekomenduje go Radzie Ministrów, Stałemu Komitetowi Rady Ministrów lub właściwym komitetom;

3) rekomenduje Radzie Ministrów, Stałemu Komitetowi Rady Ministrów lub właściwym komitetom odrzucenie projektu;

4) wyraża opinię o projekcie.

2. W przypadku projektów dokumentów rządowych o charakterze informacyjnym, w zakresie których nie są podejmowane rozstrzygnięcia, rekomendacje, o których mowa w ust. 1, dotyczą przedstawienia projektu członkom Rady Ministrów do wiadomości.

3. Komitet może również rozstrzygnąć o ponownym rozpatrzeniu projektu dokumentu rządowego po spełnieniu określonych wymogów lub w innym terminie, a w szczególności może w zakresie objętym właściwością Komitetu:

1) zobowiązać organ wnioskujący do przeprowadzenia procesu uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania lub do opracowania i wniesienia do rozpatrzenia w określonym terminie nowego tekstu projektu albo dokonania w nim niezbędnych zmian i uzupełnień;

2) skierować projekt do zaopiniowania przez wskazany organ wewnętrzny Rady Ministrów.

§ 17.
1. Przewodniczący albo działający z jego upoważnienia Sekretarz może, na wniosek organu wnioskującego albo z własnej inicjatywy, zarządzić rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).

2. Kierując projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Komitet w trybie obiegowym, Sekretarz wyznacza termin do zajęcia stanowiska.

3. Wyznaczenie terminu krótszego niż dwa dni, a w przypadku projektu założeń projektu ustawy lub projektu aktu normatywnego – krótszego niż trzy dni, od przekazania projektu jest dopuszczalne wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

4. Projekt dokumentu rządowego skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym uważa się za przyjęty, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zgłoszono uwag do projektu. W razie zgłoszenia uwag, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt dokumentu rządowego wymaga rozpatrzenia przez Komitet na posiedzeniu.

5. Na najbliższym posiedzeniu Komitetu Sekretarz informuje osoby uczestniczące w pracach Komitetu o przyjęciu przez Komitet projektu dokumentu rządowego w trybie obiegowym.

§ 18.
1. Z posiedzenia Komitetu sporządza się pełny zapis jego przebiegu, zwany dalej „zapisem posiedzenia”, będący wewnętrznym dokumentem roboczym, który wykorzystuje się do sporządzenia protokołu ustaleń.

2. Protokół ustaleń zawiera informację o uwagach zgłoszonych do projektów dokumentów rządowych, pełne zestawienie rozstrzygnięć podjętych na posiedzeniu Komitetu oraz zgłoszonych do protokołu stanowisk odrębnych.

3. Protokół ustaleń podpisują Przewodniczący i Sekretarz, a w przypadku nieobecności Przewodniczącego – Wiceprzewodniczący i Sekretarz tego Komitetu.

4. Sekretarz doręcza protokół ustaleń osobom uczestniczącym w pracach Komitetu.

5. Osoba wchodząca w skład Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji w zakresie wskazanym w § 4 ust. 1, mogą zgłosić do Przewodniczącego, za pośrednictwem Sekretarza, zastrzeżenia do treści protokołu ustaleń wraz z wnioskiem o jego sprostowanie w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokołu ustaleń.

6. Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich w protokole ustaleń może nastąpić z urzędu w każdym czasie.

7. Sprostowania protokołu ustaleń dokonuje Sekretarz, za zgodą Przewodniczącego tego Komitetu.

8. Zapis posiedzenia oraz protokół ustaleń są przechowywane przez komórkę organizacyjną, o której mowa w § 22.

§ 19.
1. Przewodniczący może tworzyć zespoły zadaniowe w celu opracowania propozycji stanowiska Komitetu lub w celu realizacji zadań określonych przez Przewodniczącego. W skład zespołów mogą wchodzić osoby, o których mowa w § 3 ust. 1 i § 4.

2. Przewodniczący określa szczegółowe zadania, termin ich wykonania, zasady działania, skład osobowy i miejsce obrad zespołu zadaniowego oraz powołuje kierownika zespołu.

§ 20.
1. Osobom, o których mowa w § 4 ust. 2, z wyłączeniem osób reprezentujących organy, przysługują diety, zwrot kosztów przejazdu oraz zwrot kosztów noclegu, na zasadach określonych w przepisach dotyczących ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

2. Komitet albo jego Przewodniczący może powoływać rzeczoznawców lub ekspertów do opracowania opinii i ekspertyz.

3. Diety oraz koszty, o których mowa w ust. 1 i 2, finansowane są z budżetu państwa z części 27 – Informatyzacja, dział 720 – Informatyka.

§ 21.
1. Komitet składa Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdania ze swojej działalności.

2. Przewodniczący składa sprawozdanie z działalności tego Komitetu na żądanie Prezesa Rady Ministrów.

§ 22.
Obsługę prac Komitetu zapewnia Sekretarz przy pomocy właściwej do obsługi prac Komitetu komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji.
§ 23.
1. Projekty dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Komitet oraz inne dokumenty dotyczące prac nad tymi projektami kierowane są za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej lub z wykorzystaniem informatycznych nośników danych.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do dokumentów zawierających informacje niejawne w rozumieniu przepisów o ochronie informacji niejawnych.

§ 24.
Sekretarz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny, projekt założeń projektu ustawy, projekt ustawy oraz projekt rozporządzenia wniesiony do rozpatrzenia przez Komitet, wraz z innymi dokumentami dotyczącymi prac nad projektem.
§ 25.
W zakresie nieuregulowanym w niniejszym zarządzeniu do rozpatrywania projektu dokumentu rządowego przez Komitet stosuje się przepisy Regulaminu pracy Rady Ministrów.
§ 26.
Wiceprzewodniczący oraz Sekretarz powołani lub wyznaczeni na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 29, są odpowiednio Wiceprzewodniczącymi oraz Sekretarzem w rozumieniu niniejszego zarządzenia.
§ 27.
Międzyinstytucjonalne zespoły wykonawcze oraz zespoły zadaniowe powołane odpowiednio na podstawie § 3 ust. 5 oraz § 5 ust. 1 zarządzenia, o którym mowa w § 29, działają na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż przez 3 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§ 28.
Do projektów dokumentów rządowych, które przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia zostały skierowane do uzgodnień lub konsultacji na podstawie § 12 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.1)), stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 29.
Traci moc zarządzenie nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 2012 r. w sprawie Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji (M.P. poz. 1).
§ 30.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

 

1) Zmiany wymienionej uchwały zostały ogłoszone w M.P. z 2002 r. Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42, poz. 734, z 2005 r. Nr 55, poz. 757, z 2006 r. Nr 40, poz. 439, z 2009 r. Nr 20, poz. 246, z 2010 r. Nr 5, poz. 47 oraz z 2011 r. Nr 1, poz. 6, Nr 50, poz. 553, Nr 78, poz. 785 i Nr 113, poz. 1146.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2014-06-03
  • Data wejścia w życie: 2014-06-04
  • Data obowiązywania: 2014-06-04
  • Dokument traci ważność: 2016-04-16
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Monitor Polski

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA