REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2001 nr 19 poz. 167

Gen. Zarz. Logistyki (P-4)

DECYZJA Nr 260 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 25 października 2001 r.

w sprawie wdrożenia w resorcie Obrony Narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS).

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 2 lit. b) i pkt 11 lit. f) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z Protokołem ustaleń Nr 28/MON z posiedzenia Rady Ministrów w dniu 17 i 18 lipca 2001 r., w celu zapewnienia warunków do planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej jako członka Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, ustalam:

1. W Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej tworzy się system do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego, zwany dalej „systemem HNS”.

2. Powierzam w resorcie Obrony Narodowej organizację i koordynację zadań, o których mowa w pkt 1:

1) Szefowi Generalnego Zarządu Logistyki (P-4) Sztabu Generalnego WP - w odniesieniu do całości spraw związanych z ich planowaniem i realizacją, z jednoczesnym pełnieniem funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw HNS, zwanego dalej „Pełnomocnikiem ds. HNS”;

2) Dyrektorowi Departamentu Systemu Obronnego-w odniesieniu do problematyki dotyczącej pozamilitarnej części systemu obronności państwa, określonej przez Pełnomocnika ds. HNS.

3. Do zadań Pełnomocnika ds. HNS należy w szczególności:

1) utrzymywanie stałej współpracy ze swoimi odpowiednikami w Państwach-Członkach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz w dowództwach strategicznych i regionalnych tej organizacji;

2) pełnienie funkcji Centralnego Punktu Kontaktowego HNS (CPK HNS), określonego w Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia Przez Państwo-Gospodarza (Allied Joint Host Nation Support Doctrine & Procedures AJP - 4.5,zwanej dalej „AJP - 4.5”) jako Single Point of Contact (SPOC);

3) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć mających na celu przygotowanie projektów umów wynikających z dokumentu, o którym mowa w ppkt 2;

4) współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostkami organizacyjnymi podporządkowanymi Ministrowi Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowanymi, a za pośrednictwem Departamentu Systemu Obronnego z właściwymi ministrami i wojewodami - w sprawach dotyczących realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

5) przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej, w uzgodnieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, propozycji dotyczących struktur i sposobów realizacji w resorcie Obrony Narodowej zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza.

4. Upoważniam Pełnomocnika ds. HNS do reprezentowania Ministra Obrony Narodowej w kontaktach międzynarodowych dotyczących problematyki regulowanej w niniejszej decyzji.

5. Do zakresu zadań Generalnego Zarządu Logistyki (P-4) Sztabu Generalnego WP należy:

1) planowanie w resorcie Obrony Narodowej przedsięwzięć niezbędnych do realizacji;

2) koordynowanie opracowywania propozycji zestawienia wymagań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Statement of Requirements - SOR) oraz innych dokumentów wynikających z AJP - 4.5 i przesyłanie ich do państw, na terenie których planuje się pobyt lub przemieszczanie tych sił;

3) opracowywanie analiz, ocen i propozycji dotyczących organizacji i funkcjonowania resortowego systemu HNS;

4) prowadzenie uzgodnień z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej, dowództwami rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Garnizonu Warszawa i dowództwami okręgów wojskowych w sprawie zadań oraz warunków dotyczących organizacyjnego, technicznego, materiałowego i finansowego przygotowania zasobów wydzielanych i przewidywanych do wydzielenia na potrzeby HNS;

5) zbieranie danych, prowadzenie i aktualizacja Centralnej Bazy Danych na potrzeby HNS, zwanej dalej „CBD HNS”;

6) opracowywanie narodowego katalogu możliwości HNS i kierowanie go do instytucji, o których mowa w pkt 3 ppkt 1;

7) współuczestniczenie w opracowywaniu propozycji struktur Punktów Kontaktowych HNS w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, Dowództwie Garnizon u Warszawa i rodzajach Sił Zbrojnych, zwanych dalej „PK HNS”, jak też w określaniu ich zadań oraz prowadzenie ich ewidencji, włączając w to PK HNS tworzone w resortach cywilnych i województwach;

8) opracowywanie zasad dotyczących:

a) organizowania wsparcia logistycznego,

b) kontraktownia usług,

c) rozliczeń finansowych za udzielone wsparcie dla jednostek (struktur) realizujących zadania wynikające z obowiązków państwa-gospodarza;

9) nadzorowanie procesów, o których mowa w ppkt 8.

6. Dyrektor Departamentu Systemu Obronnego:

1) sprawuje ogólny nadzór i kontrolę oraz koordynuje planowanie i realizację przedsięwzięć dotyczących udziału ministrów i wojewodów w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

2) współdziałania z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:

a) prowadzenia analiz i ocen dotyczących możliwości realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza,

b) opracowywania wytycznych Ministra Obrony Narodowej dotyczących sposobu przygotowywania i przekazywania przez inne resorty i wojewodów informacji i danych do CBD HNS,

c) przygotowywania porozumień dotyczących HNS,

d) planowania operacyjnego oraz udziału resortów cywilnych i innych struktur pozamilitarnych w szkoleniach, warsztatach, ćwiczeniach, seminariach itp. dotyczących problematyki HNS, jak też uwzględniania tej problematyki w innych formach szkolenia (np. Wyższych Kursach Obronnych).

7. Szefowie (dyrektorzy, komendanci, dowódcy) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przez niego nadzorowanych, którym powierza się realizację zadań, o których mowa w pkt 1:

1) współdziałają z Pełnomocnikiem ds. HNS - w zakresie spraw wynikających z postanowień ujętych w niniejszej decyzji;

2) przedstawią odpowiednio: Szefowi Sztabu Generalnego WP i Dyrektorowi Generalnemu, propozycje niezbędnych zmian organizacyjno-etatowych i kompetencyjnych w podległych komórkach i jednostkach organizacyjnych, które zapewnią realizację dodatkowych zadań wynikających z obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej jako państwa-gospodarza (HN) oraz państwa wysyłającego (SN);

3) opracują szczegółowe zakresy zadań dla stanowisk ujętych w propozycjach niezbędnych zmian organizacyjno-etatowych, o których mowa w ppkt 2;

4) zapewnią warunki do sprawnego kierowania (dowodzenia) w strukturach utworzonych na potrzeby HNS i relacje łączności zarówno w układzie międzynarodowym, jak i narodowym, w tym łączności z PK HNS w innych resortach i województwach;

5) współuczestniczą w opracowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących wykorzystania zasobów obronnych państwa na potrzeby realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

6) zapewnią warunki do sprawnego kierowania (dowodzenia) w strukturach utworzonych na potrzeby HNS i relacje łączności zarówno w układzie międzynarodowym, jak i narodowym, w tym łączności z PK HNS w innych resortach i województwach.

8. Dyrektor Departamentu Budżetowego:

1) przedstawi na wniosek dysponentów, o których mowa w pkt 15, propozycje niezbędnych zmian w budżecie;

2) współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:

a) przygotowania porozumień dotyczących HNS wynikających z AJP 4.5,

b) opracowywania przepisów finansowych niezbędnych do realizacji rozliczeń za udzielone wsparcie.

9. Dyrektor Departamentu Infrastruktury współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:

1) nadzorowania programów inwestycyjnych i obejmujących infrastrukturę wojskową na potrzeby przyjęcia oraz wsparcia sił NATO;

2) planowania zabezpieczenia zakwaterowania i rozmieszczenia sił wsparcia w oparciu o będący w zarządzie lub użytkowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zasób infrastruktury.

10. Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych współdziała z Pełnomocnikiem resortu ds. HNS w zakresie;

1) opracowywania projektów dokumentów normatywnych odnoszących się do współpracy resoru z zagranicą, a dotyczących zasad planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

2) przygotowywania projektów umów wynikających z AJP 4.5;

3) uwzględniania w planowaniu i realizacji kontaktów międzynarodowych problematyki zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego.

11. Dyrektor Departamentu Kontroli zapewni warunki do monitorowania realizacji postanowień niniejszej decyzji, jak też wykonywania zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza realizowanych na rzecz sił wsparcia NATO, uwzględniając tę problematykę w prowadzonych kontrolach.

12. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych i Dowódca Garnizonu Warszawa:

1) przedstawią Szefowi Sztabu Generalnego WP, za pośrednictwem Pełnomocnika ds. HNS, propozycje dotyczące zapewnienia warunków do planowania i koordynacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza realizowanych przez podległe im jednostki organizacyjne - wterminie dwudziestu dni od dnia wejścia w życie decyzji;

2) opracują wymagania wsparcia na potrzeby wojsk własnych w przypadku ich wysyłania na terytorium innych państw (SOR);

3) współuczestniczą w opracowywaniu projektów porozumień dotyczących realizacji zadań HNS, w tym „Uzgodnień Technicznych” (TA - Technical Agreement) i „Planów Wykonawczych” (JIA - Joint Implementation Agreemens);

4) określają i wydzielają, w porozumieniu z Zarządem Obrony Terytorialnej Sztabu Generalnego WP, niezbędne siły i środki do ochrony i obrony podległych obiektów wojskowych oraz rejonów i obiektów przewidzianych do wykorzystania przez wojska sojusznicze w ramach HNS.

13. Szef Sztabu Generalnego WP wyda, w terminie do trzydziestu dni od dnia wejścia w życie decyzji, organizacyjne dokumenty wykonawcze umożliwiające realizację przedsięwzięć zawartych w niniejszej decyzji.

14. Dyrektor Generalny przedstawi projekt zmian w Regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej, uwzględniających unormowania zawarte w niniejszej decyzji.

15. Dysponenci środków budżetowych, stosownie do swoich kompetencji, zapewnią środki na realizację przedsięwzięć związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem systemu HNS w resorcie Obrony Narodowej.

16. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia podpisania.

Minister Obrony Narodowej: J. SZMAJDZIŃSKI

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA