REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Księgowi także lubią filmy! A zatem zamiast artykułu o podatkach czy rachunkowości tym razem proponujemy formę zabawy, jako rodzaj odskoczni i spojrzenia trochę pod innym kątem na zawód księgowego, ale także na szeroko rozumiany świat finansów, który przecież nie może obyć się bez księgowego. Oto kilka propozycji filmowych, które naszym zdaniem powinna obejrzeć każda księgowa i każdy księgowy.
Duże firmy będą miały obowiązek ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji w podziale na poszczególne kraje.
Zmiany ustawy o rachunkowości przewidują podniesienie o 25% progów określających obowiązek poddania badaniu sprawozdania finansowego jednostek, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy. Podwyższone progi do badania będą miały zastosowanie już do sprawozdań finansowych sporządzonych za 2024 rok.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) wyjaśniła, że wydatki na utrzymanie biura mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w proporcji powierzchni wykorzystywanej na cele działalności gospodarczej.
REKLAMA
Projektowane przepisy nakładają na firmy z siedzibą w Polsce obowiązek publikacji danych o podatkach zapłaconych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Jak wynika z analizy firmy Walter Herz, w 2023 r. popyt ze strony najemców na powierzchnię biurową w Warszawie był niewiele niższy od rekordowego 2022 r. W ubiegłym roku na rynku warszawskim zakontraktowano ok. 750 tys. mkw. powierzchni biurowej. Niestety, na rynkach regionalnych oczekiwany jest dalszy spadek popytu.
Nowe przepisy mają wprowadzić do polskiego porządku prawnego unijne przepisy, które nakładają na duże firmy obowiązek publikacji danych o zapłaconych podatkach.
Duże firmy z siedzibą w Polsce lub prowadzące u nas działalność będą miały obowiązek publikowania danych o podatkach zapłaconych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) – wynika z uzasadnienia do projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości opublikowanego właśnie na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany mają dotyczyć sprawozdań o podatku dochodowym za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 21 czerwca 2024 r.
REKLAMA
Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Ma on wprowadzić unijne przepisy, które nakładają na duże firmy obowiązek publikacji danych o zapłaconych podatkach.
Jakimi sposobami firmy próbują ściągnąć pracowników z powrotem do biur? Jak zmieniają się same biura? Czy pracownicy chętni są do powrotu z home office, jeśli na miejscu czekają rozmaite kulturalne i edukacyjne eventy?
Polscy księgowi wciąż przede wszystkim obawiają się zmian podatkowych i regulacyjnych, a znacznie mniej technologicznych - tak wynika z badania przeprowadzonego przez EY "Tax compliance a priorytety CFO w Polsce". Największe wyzwanie będą stanowić tax compliance i wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).
Czym jest biuro przyjazne dla pracownika? Jak ważna jest lokalizacja, wielofunkcyjne otoczenie, dobry dojazd? Jak zachęcić pracowników do powrotu do pracy stacjonarnej?
Najpierw był zrozumiały psycholigicznie opór przed wymuszanym powrocie do biur gdy pandemia się skończyła, ale teraz już wszystko spowszedniało. Zdecydowana większość pracowników jest gotowa pracować wyłącznie w firmie lub łączyć pracę zdalną z biurowa. Entuzjaści home office stanowią znikomą mniejszość.
Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości. Ta nowelizacja ma na celu implementację do prawa polskiego przepisu unijne w zakresie ujawniania informacji o podatku dochodowym przez niektóre jednostki i oddziały. Założenia tej nowelizacji zostały opublikowane w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Rząd ma przyjąć ten projekt i skierować do Sejmu w I kwartale 2024 roku.
Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, kierownik jednostki zobowiązany jest dokonać oceny zdolności jednostki do kontynuacji prowadzenia działalności. Ta ocena jest istotna przede wszystkim ze względu na właściwy sposób wyceny aktywów.
Ważnym krokiem w procesie przygotowywania sprawozdania finansowego jest wybór składników, które zostaną w nim uwzględnione. Ten wybór zależy od rodzaju jednostki oraz jej statusu w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Decyzję dotyczącą statusu jako jednostki mikro lub małej podejmuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe.
Obecnie sprawozdania finansowe można sporządzać jedynie w formie elektronicznej, zgodnie wytycznymi określonymi przez Ministerstwo Finansów. W tym artykule omówimy, jak prawidłowo podpisywać e-sprawozdania finansowe, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami.
Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online "Jak dobrze przygotować umowy z klientami biura rachunkowego", które rozpocznie się o godzinie 9.00 w dniu 21 listopada 2023 r.
W ramach zamknięcia roku obrotowego jednostki mają obowiązek, zgodnie z zasadą ostrożności tworzyć rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń, także wtedy, gdy zostaną one ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych.
W dniach 16-17 listopada 2023 r. na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbędzie się uroczysta Konferencja z okazji 75-lecia istnienia Katedry Rachunkowości, renomowanego ośrodka dydaktycznego i badawczego w zakresie rachunkowości, który cieszy się uznaniem zarówno w kraju, jak i zagranicą.
W dobie cyfryzacji, obowiązki przedsiębiorców w zakresie raportowania finansowego ulegają zmianie. E-sprawozdanie finansowe to elektroniczna forma dokumentu, która zawiera podstawowe informacje o rocznej działalności przedsiębiorstwa, ujęte pod względem finansowym. W Polsce, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wiele podmiotów gospodarczych musi składać sprawozdania finansowe w formie elektronicznej. W tym artykule przyjrzymy się, kto, kiedy i gdzie powinien złożyć e-sprawozdanie finansowe.
Przygotowując się do sporządzenia sprawozdania finansowego należy mieć na uwadze jedną z głównych zasad rachunkowości, czyli zasadę istotności. Zasada istotności koncentruje się na identyfikacji informacji, które mogą wpłynąć na decyzje użytkowników sprawozdań finansowych. Jest to fundamentalne kryterium, które pozwala ocenić, które dane są na tyle ważne, że powinny zostać ujawnione w sprawozdaniu finansowym, a które można pominąć bez szkody dla jasności i rzetelności prezentowanych informacji.
IV Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych odbył się w dniach 26-27 października 2023 r. Przedstawiamy galerię zdjęć z tego wydarzenia.
Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.
Minister Finansów przygotował nowe rozporządzenie dotyczące zasad sporządzenia sprawozdań przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych, fundusze inwestycyjne oraz fundusze inwestycyjne w likwidacji. Zmiany określone w tym dokumencie wejdą w życie 1 stycznia 2024 roku. Jakie przepisy w zakresie sprawozdawczości zawiera nowe rozporządzenie?
Przez dwa dni Centrum Kongresowe Targów Kielce opanują fachowcy z branży rachunkowo-księgowej oraz dostawcy nowoczesnych narzędzi i oprogramowania wspierającego pracę księgowych. Nie zabraknie biznesowych rozmów, wymiany doświadczeń oraz interesujących warsztatów podejmujących różnorodną tematykę, w tym zmiany przepisów prawa finansowego i podatkowego, czy wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.
16 października 2023 r. wejdzie w życie rozporządzenie przyjmujące międzynarodowe standardy rachunkowości. Nowe rozporządzenie stanowi uproszczenie konstrukcji przepisów UE dotyczących międzynarodowych standardów rachunkowości w celu zapewnienia jasności i przejrzystości.
Korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe 1 lipca 2024 r. To zmiana nie tylko w sposobie wystawiania i przesyłania dokumentów, ale też w pracy księgowych. Jednak czy KSeF oznacza koniec księgowości, jaką znamy? Czy nowy system odbierze pracę księgowym i biurom rachunkowym?
Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2024 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 9 218 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 2 października br.
Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2024 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 9 218 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 2 października br.
W 2024 roku nastąpią istotne zmiany w zakresie limitów podatkowych, które dotyczą małych podatników VAT, PIT i CIT. Średni kurs euro, ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy roboczy dzień października 2023 roku, stanowi podstawę do obliczenia ważnych limitów podatkowych. Niższy kurs euro wpływa na niższe limity określające małego podatnika, a także na kwotę amortyzacji jednorazowej i limit stosowania ryczałtu ewidencjonowanego w 2024 roku. Ponadto, kurs euro wpływa na wskaźniki przyjęte dla celów rachunkowości.
Dyrektor KIS potwierdził, że osoba, będąca rezydentem podatkowym Arabii Saudyjskiej, ale posiadająca rachunek maklerski w Polsce, z tytułu sprzedaży akcji notowanych na GPW lub innych instrumentów finansowych nie będzie zobowiązana do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie Polski, ani do złożenia deklaracji PIT-38 z tego tytułu.
Pracownicy branży energetycznej i IT najwyżej oceniają starania proekologiczne firm, w których pracują. Relatywnie wysoka ocena dotyczy również dbałości o ekologię w miejscu pracy – biurze. Relatywnie, bo nawet w tych dwóch kategoriach oceny nadal pozostawiają duże pole do poprawy. To wyniki z raportu „Ekobarometr – Zielono w biurze”.
Dwa dni wypełnione szkoleniami i warsztatami z praktykami z zakresu rachunkowości i księgowości. Mnóstwo fachowej wiedzy i przegląd najnowocześniejszych narzędzi wspomagających i usprawniających pracę księgowych oraz udział przedsiębiorców zainteresowanych usługami. Tak w wielkim skrócie będzie wyglądał tegoroczny Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych.
Przy wyborze biura najważniejsza jest lokalizacja, koszty związane z utrzymaniem miejsc pracy stają się dla firm coraz istotniejsze, natomiast mało znaczącym aspektem są dla nich kwestie dotyczące ESG – to główne wnioski płynące z najnowszego badania przeprowadzonego przez Walter Herz wśród najemców powierzchni biurowych w Warszawie.
Przedsiębiorców i księgowych czekają zapewne spore zmiany w ustawie o rachunkowości. Obecnie trwa kompleksowy przegląd przepisów o rachunkowości pod kątem ich modernizacji. W kwietniu 2024 roku poznamy raport analityczny przygotowany przez Ministerstwo Finansów i PwC, który będzie zawierał szczegółowe rekomendacje zmian w ustawie o rachunkowości.
Oddzielenie wizualne i akustyczne stanowisk pracy, np. dzięki donicom z zielenią, biurko z regulowaną wysokością czy strefy ciszy w miejscu pracy - to pomysły na to, jak zaprojektować biuro na potrzeby osób neuroróżnorodnych - wynika z raportu firmy Skanska i Business Link.
W najnowszym wydaniu informacje ważne dla biur oraz ich klientów m.in. porada eksperta dotycząca odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku gdy biuro zatrudnia podwykonawców.
Praca zdalna czy stacjonarna - która jest lepsza? Praca zdalna i praca w biurze mają swoje zalety i wady, a to, która jest lepsza, zależy od preferencji i potrzeb każdej osoby. Sprawdzamy!
Najemców nie stać na pomyłki, ani utratę najlepszych pracowników. Korporacje są skłonne zrezygnować z części powierzchni i w ten sposób dostosować się do niższych budżetów, ale jeszcze bardziej niż do tej pory zależy im na biurach w dobrych lokalizacjach i nowoczesnych budynkach, spełniających wymogi ESG – mówi Anna Szymańska, Dyrektor Działu Powierzchni Biurowych w Newmark Polska.
W bieżącym 2023 roku nastąpiły rekordowe wzrosty opłat eksploatacyjnych w budynkach biurowych w stosunku do lat ubiegłych – na rynku warszawskim ceny osiągnęły poziom nawet 45 PLN miesięcznie za metr kwadratowy.
Amortyzacji w spółkach nieruchomościowych. Od 1 stycznia 2023 roku w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być wyższe w roku podatkowym niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki. Wskazane ograniczenie przekłada się na bardzo negatywne konsekwencje finansowe dla przedsiębiorstw, w szczególności traktujących nieruchomości jako inwestycje i niedokonujących do nich odpisów amortyzacyjnych na potrzeby rachunkowe.
Kwestia wzywania pracownika do biura w czasie wykonywania przez niego pracy zdalnej nie została uregulowana w przepisy Kodeksu pracy. Jednak pracodawca (przełożony) w ramach swoich uprawnień kierowniczych ma prawo wezwać pracownika do wykonywania pracy w biurze, a także polecić mu pracę w każdym innym miejscu, np. udział w spotkaniu odbywającym się w siedzibie kontrahenta albo odbycie podróży służbowej.
Wyprowadzenie zaległości księgowych i podatkowych jest ważnym krokiem dla każdej firmy, która chce działać legalnie i zgodnie z przepisami. Zaległości te mogą wynikać z różnych przyczyn, takich jak brak wiedzy na temat wymogów podatkowych i księgowych, błędy w prowadzeniu dokumentacji finansowej lub nieprawidłowe deklaracje podatkowe.
W 2022 roku w Poznaniu zawarto umowy najmu na ponad 48 tys. mkw. powierzchni biurowej. Stolica Wielkopolski plasuje się na szóstym miejscu wśród miast regionalnych pod względem podaży powierzchni z ponad 623 tys. mkw. biur.
Ministerstwo Finansów przypomina terminy sprawozdawcze w 2023 roku. Sprawozdania finansowe za rok 2022 należy sporządzić do 31 marca 2023 r. Nie można się sugerować zeszłym rokiem, bo w 2022 roku terminy sprawozdawcze były dłuższe – z uwagi na pandemię COVID-19. W bieżącym 2023 roku Ministerstwo Finansów rozważa przedłużenie terminu na złożenie zeznań w podatku CIT.
Co piąty pracownik biurowy w Polsce ocenia swoją znajomość przepisów prawnych jako mierną lub zaledwie dostateczną, wynika z badania portalu pracy Rocketjobs.pl. Łącznie niemal 2/3 white collars uważa, że w ich miejscu zatrudnienia przepisy pracy są respektowane, ale jednocześnie prawie 20 proc. czuje, że pracodawca łamie ich prawa. Na kim powinien spoczywać obowiązek edukacji w tym zakresie i na ile bezpiecznie Polacy czują się z obecnymi przepisami?
REKLAMA