REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilkuset uczestników Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych przez dwa dni rozmawiało o przyszłości branży, zmianach przepisów prawa i nowoczesnych technologiach!

Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Czy „kreatywna księgowość” jest dozwolona? Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w pracy księgowego? Jak być na bieżąco z ciągłymi zmianami przepisów prawa? Te i wiele innych tematów z zakresu rachunkowości i księgowości omawiano podczas tegorocznej edycji MKBR, która przyciągnęła 300 osób związanych z sektorem rachunkowo-księgowym.

Podczas pierwszego dnia Kongresu wiele mówiono o automatyzacji procesów w biurze rachunkowym, wykorzystaniu sztucznej inteligencji w księgowości, przyszłości kadr i płac, przełomowych zmianach podatkowo-prawnych, Krajowym Systemie e-Faktur oraz ubezpieczeniach i szkoleniach kadry pracowniczej. – Jestem przekonana, że program wydarzenia oraz lista ekspertów gwarantują olbrzymią dawkę wiedzy. Lista ekspertów liczy ponad 40 osób, a wśród nich są praktycy, teoretycy i przedstawiciele służb cywilnych. Jest zatem od kogo czerpać inspiracje i z kim dyskutować o przyszłości i możliwościach, jakie stoją przed branżą rachunkowo-księgową – mówiła podczas oficjalnego otwarcia Kongresu wiceprezes Targów Kielce Bożena Staniak.

REKLAMA

Program wydarzenia obfitował w liczne wystąpienia ekspertów i praktyków z branży rachunkowo księgowej, którzy poruszali tematy związane m.in. z etyką w zawodzie księgowego, nowoczesnym marketingiem skierowanym do klientów biur rachunkowych, restrukturyzacją długów, czy „kreatywną księgowością”. W tym roku eksperci podpowiadali także jakie zmiany podatkowo-prawne czekają pracowników tego sektora, jak automatyzować procesy w biurze wykorzystując sztuczną inteligencję, jak sprawnie wdrożyć Krajowy System e-Faktur oraz jak sprostać oczekiwaniom klientów w zakresie doradztwa podatkowego.

Dr hab. Stanisław Hońko, prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce podkreślał, że przedsiębiorcy często oczekują od księgowych usług all inclusive, ale nie są już tak skorzy do odpowiedniego wynagradzania tej wysokiej jakości pracy. – Wielu z przedsiębiorców uważa, że księgowi powinni zajmować się wszystkim. Wymagają przy tym „anielskiej cierpliwości”. Zapewne wielokrotnie Państwo słyszeli wyprowadzające z równowagi pytania, na które odpowiedzi są proste i oczywiste, jednak po wielokroć ze spokojem wyjaśniali te kwestie – mówił pierwszego dnia prezes Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.

Dużym zainteresowaniem cieszył się warsztat prowadzony przez Ewę Szpytko-Waszczyszyn z wFirma, dotyczący sztucznej inteligencji. Prowadząca podkreślała, że ważne jest to, aby nauczyć się wykorzystywać AI, a nie z nią rywalizować. Uczestnicy mogli dowiedzieć się także, dlaczego programy online dają przewagę i jak je skutecznie wykorzystywać w prowadzeniu biura zwiększając efektywność i automatyzując procesy. – Udział w warsztacie pozwolił troszkę inaczej spojrzeć na rolę nas księgowych w dobie sztucznej inteligencji. Myślę, że wielu z nas bało się, że rola księgowego dzięki technologii zmaleje, ale wcale tak być nie musi. Warto też pamiętać, że przedsiębiorca i księgowy grają do jednej bramki – mówiła tuż po warsztatach jedna z uczestniczek.

Nie mniej interesująco było na panelach dotyczących Krajowego Systemu e-Faktur. Mówiono w nich o największych wyzwaniach związanych z jego wprowadzeniem oraz tym, jak przygotować biuro i klientów do współpracy w ramach jego funkcjonowania. – Jak się szkolić i jak wybrać jakościowe szkolenie? Rozważając ten temat trzeba pomyśleć, czy chcemy postawić na rozwój osobisty czy zawodowy. Na szczęście w wielu przypadkach można to pogodzić i działać dwutorowo – przekonywała Monika Smulewicz, ekspertka prawa pracy i rynku pracy. Dr Mariusz Cieśla, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych zwrócił uwagę na aspekty etyczne w pracy księgowych. Z kolei  Beata Kostrzycka, dyrektor do spraw rozwoju w przedsiębiorstwie wFirma, omówiła programy, które wspierają księgowych we współpracy z biznesem. – Tworzymy „ekosystem” na linii księgowy – kadry – firma, w którym każdy ma dostęp do odpowiednich dokumentów – wyjaśniała.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Program drugiego dnia Międzynarodowego Kongresu Biura Rachunkowego obfitował w spotkania poświęcone zarówno zagadnieniom księgowo-rachunkowym, jak również tematom związanym z rozwojem pracowników. Ciekawe zagadnienia dotyczące „kreatywnej” księgowości poruszyli w jednym z paneli dyskusyjnych rozmówcy, którzy podkreślali, jak ważne jest osiągnięcie rzetelnych wyników oraz, że  najwyższą wartością w działalności biura rachunkowego powinny być normy moralne. Poruszono również kwestie związane z przepisami podatkowymi, które znacznie ograniczają pewne podejmowane działania.

Swoje „5 minut” miała także aktorka kieleckiego Teatru imienia Stefana Żeromskiego Joanna Kasperek, która zachęcała zgromadzonych w Sali Omega Centrum Kongresowego Targów Kielce do dbania o siebie. – Jeżeli jesteście dla siebie aniołami, jesteście też aniołami dla osób, którymi się opiekujecie, a więc także dla firm – mówiła.

Kolejna edycja Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych zaplanowana jest 28-29 października 2024 roku w Targach Kielce.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA