Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.
Aby uznać wypadek za wypadek przy pracy, zaistniałe zdarzenie musi być wywołane nagłą, zewnętrzną przyczyną. Uznanie za wypadek przy pracy zawału serca nie zawsze jest oczywiste, ze względu na istnienie przyczyn wewnętrznych, które często również go wywołują. W wyniku zakwalifikowania zdarzenia, np zawału jako wypadku przy pracy, poszkodowanemu przysługują różne typy odszkodowań za doznaną szkodę.
Dość powszechnie twierdzi się, że pracownik, wnosząc sprawę do sądu, nie ponosi kosztów. Jest to oczywiście duże uproszczenie, gdyż ustawa, zwalniając go z opłaty od pozwu, nakłada obowiązek uiszczenia wprawdzie dość symbolicznej, ale jednak opłaty w wysokości 30 zł m.in. od apelacji i skargi kasacyjnej, a jeśli żądanie pracownika przekracza 50 000 zł wówczas ponosi on wszystkie opłaty sądowe w pełnej wysokości.