REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Skutki prawne śmierci przedsiębiorcy - nowe regulacje od 2018 r.

Przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju założenia ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z sukcesją przedsiębiorstwa osoby fizycznej przewidują uregulowanie skutków cywilnych w razie śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Dla kogo księgi rachunkowe w 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 r. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody za 2016 r. wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.

Jakie świąteczne wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty

Okres świąteczny wiąże się z prezentami i to nie tylko z tymi wręczanymi naszym bliskim. To również czas szczególnie sprzyjający spotkaniom. Coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na wręczanie prezentów swoim pracownikom i kontrahentom, a także organizują spotkania świąteczne lub noworoczne. W związku z tym pojawiają się pytania o to, jakie wydatki przedsiębiorca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Przejście z pełnej rachunkowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów w 2017 roku

Do 21 stycznia 2017 roku osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których przychody nie przekroczyły w 2016 roku 2 mln euro (8.595.200, - zł – netto, tj. bez podatku VAT), mogą zrezygnować z prowadzenia ksiąg rachunkowych (tzw. pełnej rachunkowości) i wybrać uproszczoną księgowość w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Jak to zrobić?

REKLAMA

W 2017 r. łatwiej prowadzić biznes

1 stycznia 2017 r. weszły w życie pierwsze uproszczenia z pakietu 100 zmian dla firm. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców wprowadza ponad 30 ułatwień dla biznesu.

Zmiany dla przedsiębiorców 2017 r.

Przedsiębiorców w 2017 r. czeka bardzo dużo zmian. Wszystko za sprawą tzw. pakietu 100 zmian dla firm. Część przepisów już obowiązuje.

Składki ZUS przedsiębiorców w 2017 r.

W 2017 roku wzrośnie wysokość stawek ZUS przedsiębiorców. Przedsiębiorca opłaca składkę emerytalną, rentową, chorobową, wypadkową, zdrowotną oraz składkę na Fundusz Pracy. Ile składki ZUS wynoszą w 2017 roku?

Nowe zasady rozliczania VAT dla handlu internetowego od 2018 r.

A więc doczekaliśmy się unijnej inicjatywy nierzucającej przedsiębiorcom kłód pod nogi, a wręcz przeciwnie: wychodzącej im naprzeciw. Komisja Europejska zaproponowała na rok 2018 pakiet zmian obejmujących zasady rozliczania się z podatku VAT przez przedsiębiorstwa zajmujące się coraz popularniejszym ostatnimi czasy międzynarodowym handlem internetowym oraz świadczeniem innego rodzaju usług w sieci.

REKLAMA

Nowe rozwiązania umożliwią firmom zabezpieczenie kredytów

Firmy MŚP uzyskają możliwość finansowania wprowadzania innowacji, dzięki środkom przeznaczonym na zabezpieczenia kredytów. Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) będzie oferował małym i średnim przedsiębiorstwom instrumenty, które umożliwią zabezpieczenie kredytów.

Przedsiębiorcy stawiają na jakość i bezpieczeństwo usług księgowych

Zastosowanie nowoczesnych technologii i automatyzacja procesów z jednej strony oraz uszczelnianie systemu podatkowego z drugiej – to największe wyzwania strojące obecnie przed działami podatkowymi i księgowymi w firmach. Przedsiębiorcom zależy przede wszystkim na jakości usług księgowych oraz na maksymalnym bezpieczeństwie w przypadku kontroli.

Firmy nie chcą dopłacać do związków

Pracodawcy RP, Konfederacja Lewiatan, BCC i Związek Rzemiosła Polskiego zgodnie krytykują nowelizację ustawy o związkach zawodowych i zapowiadają złożenie skargi do Międzynarodowej Organizacji Pracy. – Zmiany zaproponowane przez ministerstwo z poprawkami naniesionymi na wniosek związków zawodowych idą za daleko – komentuje mecenas Monika Gładoch, doradca Prezydenta Pracodawców RP.

Jakie prawo zastosować przy zatrudnianiu pracownika z innego kraju

Pracodawcy coraz częściej zatrudniają pracowników z innych krajów, którzy z kolei mają za zadanie wykonywać pracę na terenie jeszcze innych krajów. Jak zatem zdecydować, które prawo powinno mieć zastosowanie do stosunku pracy zawartego w takich okolicznościach? Regulują to przepisy o tzw. normach kolizyjnych, które wyznaczają przestrzenne granice działania systemów prawnych i wskazują prawo właściwe do rozstrzygnięcia o skutkach prawnych w danym przypadku.

Wysokie kary w VAT w 2017 r. Księgowy zawodem wysokiego ryzyka?

Blady strach padł na księgowych, przedsiębiorców oraz doradców podatkowych. A to z powodu kolejnego „genialnego” pomysłu rządu, wprowadzającego w 2017 r. drakońskie kary za „nierzetelność” i nieterminowość w rozliczaniu VAT. Prowadzenie działalności gospodarczej oraz świadczenie usług księgowych zacznie przypominać spacer po polu minowym – każdy krok może okazać się ostatnim.

Odłączenie części składowej środka trwałego - ewidencja w jednostce budżetowej

Jednostka budżetowa w ewidencji środków trwałych ma zestaw komputerowy w jednej wartości. Jednostkę centralną tego zestawu chce przekazać innej jednostce budżetowej, ale nadal będzie korzystać z monitora. Czy trzeba dokonać protokolarnego rozdziału wartości księgowej zestawu komputerowego na jednostkę centralną komputera i monitor?

Limity podatkowe dla przedsiębiorców na 2017 rok

W oparciu o kurs euro na pierwszy dzień roboczy października ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą w 2017 rok. Są to wartości określające m.in wysokość przychodów uprawniający do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, limit prowadzenia ksiąg rachunkowych czy też limit uprawniający do zwolnienia z VAT.

Zawiadomienie o dobrowolnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych do 31 stycznia 2017 r.

Zasadą jest, że co roku podatnicy, którzy zamierzają dobrowolnie prowadzić księgi rachunkowe od następnego roku, muszą do 31 grudnia zawiadomić o tym fakcie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym urząd skarbowy. W związku z pracami nad podniesieniem kwoty granicznej wyznaczającej obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych z 1 200 000 euro na 2 000 000 euro – planuje się, że termin ten wyjątkowo zostanie wydłużony do 31 stycznia 2017 r.

Jak przeprowadzić inwentaryzację należności

Inwentaryzacja należności, mimo że przeprowadzana co roku i, wydawałoby się, jasno określona w przepisach, w praktyce wciąż rodzi problemy. Ze względu na ogólność zapisów ustawy lub ich niewłaściwą interpretację księgowi popełniają różne błędy przy inwentaryzowaniu tej właśnie kategorii majątku.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

Księgowość we franczyzie pomysłem na biznes

Katalog dostępnych franczyz na polskim rynku stał się bardzo szeroki. Coraz więcej dużych podmiotów oferuje możliwość rozwijania swoich sieci handlowych. Na naszym rynku po raz pierwszy pojawiła się franczyza usług księgowych.

Pierwsze biuro księgowe we franczyzie otwarte

Tax Care otworzył pierwszą placówkę opartą na systemie franczyzy. Nowatorski sposób na biznes może zamieszać na rynku usług księgowych. Do 2018 r. ma powstań ponad 200 nowych biur.

Zmiany korzystne dla firm ubiegających się o fundusze unijne

Ministerstwo Rozwoju ogłosiło projekt zmian upraszczających proces wykorzystania środków z Unii Europejskiej. Urzędnicy wsłuchali się w głosy przedsiębiorców i zaproponowali rozwiązania, które są dla nich korzystne, nawet jeśli zwiększają obciążenia po stronie instytucji publicznych. W kilku kwestiach można było jednak pójść jeszcze dalej - uważa Konfederacja Lewiatan.

Usprawnienie dochodzenia należności

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności. Zaproponowane rozwiązania usprawnią i ułatwią dochodzenie należności. Poprawi to płynność finansową przedsiębiorstw, a tym samym będzie przeciwdziałać zatorom płatniczym, uznawanym za jedną z podstawowych barier rozwoju gospodarczego.

W jakim paragrafie ująć wydatek na tłumacza przysięgłego

Jednostka działająca w formie jednostki budżetowej zawarła z tłumaczem przysięgłym umowę o dzieło na tłumaczenie tekstu wykorzystywanego w bieżącej działalności jednostki. Jak ująć w księgach rachunkowych jednostki operacje wynikające z wystawionego rachunku przez tłumacza? Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować ten wydatek?

Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego

Nasza gmina uzyskała nieruchomość za długi podatkowe firmy. Na nieruchomości była hipoteka na rzecz ZUS. Zapłacono kwotę wpisu hipotecznego i odsetki. W jaki sposób zwiększyć wartość takiego środka trwałego? Czy o odsetki liczone do momentu nabycia tej nieruchomości (31 lipca br.), czy może o odsetki liczone do momentu zapłaty długu z hipoteki na rzecz ZUS (30 września br.)?

Konstytucja biznesu nie ograniczy kontroli?

Resort rozwoju zapowiadał, że kontrolerzy będą mogli wchodzić do firm dopiero po dokonaniu konkretnej analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Miała ona uniemożliwić prewencyjne nękanie firm. Projekt ustawy przewiduje jednak tak pojemne wyjątki od tej zasady, że praktycznie zawsze urzędnicy będą mogli odstąpić od przeprowadzania tej analizy.

Komu powierzyć tłumaczenie dokumentów firmy

Wraz z rozwojem firmy i ekspansją na zagraniczne rynki pojawia się konieczność inwestowania w tłumaczenie różnego typu dokumentów. Przedsiębiorca może zatrudnić tłumacza lub rozpocząć współpracę z agencją tłumaczeń. Wybór odpowiedniego dla firmy rozwiązania zależy od kilku czynników.

W 2017 r. wzrosną składki początkujących przedsiębiorców

Płaca minimalna w 2017 roku wzrośnie do 2 tys. zł. To dobra wiadomość dla pracowników, ale nieco gorsza dla początkujących przedsiębiorców. Ich składki ubezpieczeniowe wzrosną.

Trzeba ustalić status przedsiębiorcy dla celów JPK_VAT

Od rozliczenia za styczeń 2017 r. podatnicy VAT czynni, którzy prowadzą ewidencje VAT w formie elektronicznej, będą mieli obowiązek ich przesyłania w formacie JPK_VAT (art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej). Obowiązek ten będzie dotyczył podatników, którzy posiadają status małego lub średniego przedsiębiorcy. Dotyczy to również podatników, którzy nie są przedsiębiorcami, np. JST. Status ten ustalamy na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Dyrektywa o pracownikach delegowanych

Na skutek kolejnego pomysłu europejskich urzędników nad głowami przedsiębiorców z Polski i innych państw Europy Środkowo–Wschodniej zawisło groźne niebezpieczeństwo! Ma ono postać nowelizacji dyrektywy o pracownikach delegowanych, która zakłada, że pracownik konkretnej firmy zarejestrowanej na terenie Unii Europejskiej, wysłany do pracy w innym kraju Wspólnoty, będzie miał prawo do takich samych zarobków jak pracownik lokalny, a nie tylko tak jak dotychczas, do obowiązującej w tymże kraju płacy minimalnej.

Pomostówki mogą pogrążyć firmy

Nad firmami zatrudniającymi pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze zbierają się czarne chmury. Otóż w rządowym raporcie podsumowującym przegląd systemu emerytalnego znalazła się informacja, że szacunkowa składka na emerytury pomostowe powinna w przyszłości wzrosnąć z 1,5 do 7 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

Adres do doręczeń dla przedsiębiorców w CEIDG - zmiany w 2016 r.

Od września 2016 roku adresem do doręczeń dla przedsiębiorców jest adres wskazany w CEIDG, a nie jak do tej pory - adres zamieszkania. Za niedochowanie obowiązku aktualizacji zgłoszonych danych grozi kara ograniczenia wolności albo grzywny.

Uproszczenia dla początkujących przedsiębiorców

Działalność na najmniejszą skalę bez konieczności rejestracji, 6 miesięcy bez składek na ubezpieczenie społeczne dla nowych firm oraz liczne uproszczenia podatkowe – te i wiele innych rozwiązań zawiera przedstawiony pakiet Konstytucji Biznesu.

Ulgi na działalność badawczo-rozwojową od 1 stycznia 2017 r.

Ustawy o innowacyjności, którą 23 listopada br. podpisał prezydent, przewiduje m.in. zniesienie od 1 stycznia 2017 r. podatku dochodowego od własności intelektualnej wnoszonej do spółki. Nowe przepisy zakładają również możliwość odliczenia od podatku kosztów uzyskania patentu przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

Wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania PIT to dochód jednostki

Wynagrodzenie przysługujące płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania PIT jest dochodem jednostki, w związku z czym jednostka zobowiązana jest je przekazać na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak prawidłowo ująć to wynagrodzenie w księgach rachunkowych jednostki?

Głos w dyskusji o „Konstytucji biznesu”

Co do zasady pakiet „Konstytucji biznesu” jest dobrym krokiem w kierunku poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Pomimo to tworzenie kolejnych ustaw, przyznających przedsiębiorcom określone prawa, w oderwaniu od walki z przeregulowanym systemem prawa będzie bezskuteczne.

Unikanie płacenia podatków to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorcy, którzy uchylają się od płacenia podatków i składek na ubezpieczenia społeczne za siebie i swoich pracowników, stanowią nieuczciwą konkurencję na rynku. Obniżając koszty dzięki unikaniu opodatkowania, mogą oferować tańsze usługi bądź produkty – zauważa Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Nie tylko uczelnie otrzymają dotacje unijne na przedsięwzięcia naukowe

O unijne dotacje na działalność naukowo-badawczą mogą się starać nie tylko uczelnie czy jednostki naukowe, ale także przedsiębiorstwa z sektora prywatnego. Przy tym swoją działalność naukowo-badawczą mogą prowadzić w bardzo wielu formach prawnych.

Unijną dotację czasem trzeba zwrócić

Dotacje unijne stanowią zasadniczo formę bezzwrotnej pomocy finansowej dla przedsiębiorców. Dlatego większość z nich częściej wybiera właśnie ten rodzaj wsparcia inwestycji zamiast tradycyjnej formy pożyczki czy kredytu.

Będzie Rzecznik Przedsiębiorców

Rząd planuje powołanie instytucji Rzecznika Przedsiębiorców oraz komisji rządu i przedsiębiorców. Takie propozycje znalazły się w założeniach Konstytucji biznesu.

Nowe wymogi dla firm związane z ochroną danych osobowych

W połowie 2018 roku zacznie obowiązywać Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (GDPR). Unijne prawo wprowadza narzędzia, które mają zwiększyć kontrolę osób fizycznych nad ich danymi osobowymi. Z drugiej strony nakłada szereg wymogów na firmy i podmioty, które gromadzą, przetwarzają i udostępniają dane. Firmy, które nie wdrożą nowych przepisów, czekają kary finansowe.

Zasiłek macierzyński i opieka nad dzieckiem a działalność gospodarcza

Prawo do zasiłku macierzyńskiego przysługuje przedsiębiorcy podlegającemu dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu. Czy osoba prowadząca działalność może korzystać ze świadczeń podczas sprawowania opieki nad dzieckiem? Od stycznia 2016 roku osoby prowadzące działalność pozarolniczą, które nie pobierają zasiłku macierzyńskiego, mają prawo ubiegać się o tzw. świadczenie rodzicielskie w wysokości 1000 zł miesięcznie.

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Centralny Rejestr Faktur w 2017 r., czyli upowszechnienie e-faktur

Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur planowane jest na koniec 2017 r. Obok już wdrażanego Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, będzie to kolejna broń w walce z luką podatkową. Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców spowoduje wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur?

"Konstytucja biznesu" to także uproszczenia podatkowe

Pakiet "Konstytucji biznesu" tworzą m.in. zmiany zakładające uproszczenie przepisów podatkowych. Przewidują one m.in. uproszczenie i dookreślenie zasad rozliczania kosztów uzyskania przychodu, likwidację obowiązków informacyjnych, które bezpośrednio nie wpływają na rozliczenia podatkowe czy też skrócenie okresu przechowywania u przedsiębiorcy zatwierdzonych rocznych sprawozdań finansowych.

Znaki towarowe i ich ochrona

Znak towarowy jest chroniony prawem, jeżeli został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. Czy brak licencji oraz prawa ochronnego z rejestracji pozbawia znak towarowy jakiejkolwiek ochrony?

Kiedy przedsiębiorca nie musi opłacać składek ZUS

Obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, oprócz rozliczeń z urzędem skarbowym, są rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Jednakże są przypadki, kiedy przedsiębiorca nie musi opłacać składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Jak ująć w ewidencji nieruchomość przekazaną publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej

Jestem księgową w urzędzie miasta. Przekazaliśmy w nieodpłatne użytkowanie samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SPZOZ) budynek (środek trwały) na prowadzenie placówki (jesteśmy organem założycielskim). Problem w tym, w jaki sposób ująć tę nieruchomość w ewidencji – czy ma być w ewidencji bilansowej naszej gminy (właściciela nieruchomości), czy w ewidencji bilansowej tego SPZOZ, czy może w pozabilansowej?

Będzie baza dłużników fiskusa

Konsolidacja rejestrów niepłacących firm i utworzenie bazy dłużników fiskusa – to recepty Ministerstwa Rozwoju na walkę z nierzetelnymi kontrahentami.

Wyłudzenia VAT w branży elektroniki użytkowej

Przedsiębiorcom działającym w branży elektroniki użytkowej brakuje narzędzi, które pozwalałyby im na ochronę przed oszustami wyłudzającymi VAT. Z uwagi na konsekwencje prawne i finansowe, jakie wiążą się z udziałem w karuzeli podatkowej, nawet nieświadomym, unikają pozyskiwania nowych kontrahentów.

Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych

Projekt, który ma skrócić czas przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat, trafił do konsultacji społecznych. To element przygotowanego przez resort rozwoju pakietu stu zmian dla przedsiębiorców.

REKLAMA