Kategorie

Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy ład to też elastyczna praca dla rodziców. Rodzina to jeden z obszarów wymagających wsparcia. Polski Ład zakłada 3 formy ułatwień dla pracujących rodziców. Jakie?
Praca zdalna. Partnerzy społeczni nie porozumieli się ws. wszystkich problematycznych kwestii zw. z uregulowaniem pracy zdalnej, przede wszystkim definicji pracy zdanej i zwrotu kosztów ponoszonych przez pracownika - poinformował resort rozwoju. Przekazał, że prace nad przepisami toczą się teraz wewnątrz ministerstwa.
Praca zdalna musi być elastyczna, aby pracodawcy mogli dostosowywać ją do potrzeb swoich i pracowników. Czy wystarczy zmodyfikować przepisy o telepracy? W jaki sposób praca zdalna wyrównuje szanse na rynku pracy? Jakie są modele pracy zdalnej? Co z miejscem wykonywania pracy, sprzętem dla pracownika zdalnego, dokumentacją pracowniczą i BHP?
Praca zdalna w Kodeksie pracy. Rada Przedsiębiorczości zrzeszająca organizacje pracodawców apeluje o uregulowanie pracy zdalnej w sposób elastyczny tak, by nie nakładać nadmiernych obciążeń, zwłaszcza na małe firmy i zostawić pole do szczegółowych rozstrzygnięć na poziomie zakładowym - poinformował 14 lutego 2021 r. Business Centre Club.
Sprzęt dla pracownika pracującego w domu a PIT. Przy wykonywaniu pracy zdalnej w związku z epidemią COVID-19 obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi narzędzi i materiałów potrzebnych do pracy zdalnej. Sfinansowanie przez pracodawcę pracownikowi sprzętu do pracy zdalnej (w tym np. krzesła biurowego) nie spowoduje po stronie pracownika powstania z tego tytułu przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym (PIT). Natomiast w przypadku telepracowników i pracowników incydentalnie pracujących zdalnie (bez związku z epidemią) możliwe jest skorzystanie w takim przypadku ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT.
Dodatkowe koszty na zorganizowanie przestrzeni do pracy w domu, czyli zakup biurka, wygodnego krzesła, laptopa czy drukarki, poniosło 41 proc. pracujących zdalnie - wynika z badania. Większość firm nie zwróciła pracownikom poniesionych kosztów - dodano.
Dla wielu osób pierwszą rzeczą na liście życzeń, która powstała podczas pandemii, jest domowe biuro. Konieczność home office wymusiła na nas stworzenie przestrzeni do pracy dopasowanej do naszych potrzeb. Dziś biuro domowe staje się kluczowym punktem pośród czterech kątów. Nie chodzi tylko o wystrój czy stworzenie atrakcyjnej i ciepłej przestrzeni – liczy się optymalizacja naszej wydajności.
Czy pracownik może sam złożyć wniosek o pracę zdalną, jeżeli jego wynik na COVID-19 jest pozytywny? W jaki sposób pracodawca może oddelegować pracownika na pracę zdalną? Czy zmienia się wynagrodzenie, jeżeli pracownik wykonuje pracę zdalnie? Odpowiadamy na najczęstsze pytania dotyczące pracy zdalnej w kontekście koronawirusa.
W czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 praca zdalna i ułatwiające komunikację nowe technologie (w tym oczywiście wideorozmowy i wideospotkania) znacząco rozpowszechniły się w biznesie. Wksperci z firmy McKinsey szacują, że cyfryzacja w firmach przyspieszyła o trzy lata[1]. Osoby, które wcześniej nie miały do czynienia z nowymi technologiami, nagle zostały postawione przed koniecznością uczestniczenia w telekonferencjach i wideo rozmowach. To mogło wywołać u nich konsternacje, szczególnie gdy po raz pierwszy prowadzili wideo spotkanie w domowych warunkach. Należy również podkreślić, że niewielki odsetek pracowników posiadał w swoim mieszkaniu dedykowane miejsce do pracy, a co dopiero przestrzeń pod wideokonferencje. Na szczęście za nami już prowizoryczne biurka z deski do prasowania lub praca przez 8 godzin z sofy. Mądrzejsi o pierwsze doświadczenia – te dobre i te, które każdy chciałby usunąć z pamięci – proponujemy odświeżyć sobie etykietę wirtualnych spotkań, aby uniknąć „niewygodnych” sytuacji.
Obecnie największymi wyzwaniami dla osób pracujących zdalnie jest utrzymanie równowagi praca-dom i brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami. Mniejsza liczba dni w tygodniu, ale większa liczba godzin dziennie przekłada się na większą efektywność pracowników.
Funkcjonowanie przedsiębiorców w dobie pandemii koronawirusa wymusza stosowanie nowych, nieznanych wcześniej polskiemu porządkowi prawnemu, rozwiązań. W stosunku do wykonywania pracy przez pracowników takim novum jest praca zdalna. Tzw. home office nie jest uregulowany w Kodeksie pracy, który natomiast przewiduje instytucję telepracy. Nie są to zdecydowanie pojęcia tożsame i diametralnie się różnią, dlatego warto zastanowić się nad najważniejszymi rozbieżnościami pomiędzy telepracą i pracą zdalną.
Nowe przepisy o pracy zdalnej mają wejść w życie w I kwartale 2021 roku. Aktualnie czekamy na propozycje związków zawodowych i pracodawców. Jakie uwagi do nowelizacji Kodeksu pracy zostały przedstawione?
Praca zdalna w nowelizacji Kodeksu pracy zastąpi telepracę. Pracownik i pracodawca będą uzgadniać między sobą szczegóły wykonywania pracy w formie home office. Czy pracodawca będzie odpowiadał za bhp?
Projekt nowelizacji Kodeksu pracy przewiduje pracę zdalną zamiast telepracy. Dotychczas pracy zdalnej nie było w regulacji kodeksowej. Pracodawcy RP pozytywnie oceniają tę zmianę. Jakie rozwiązania przewiduje nowelizacja?
Praca zdalna a nie telepraca w Kodeksie Pracy. O to dawna zabiegali Pracodawcy RP. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt uwzględniający dotychczas sygnalizowane problemy dotyczące m.in. BHP i kontroli pracownika. Elastyczność oraz pewna swoboda pozostawiona stronom to główne atuty nowych przepisów.
Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, Stanisław Szwed, zapowiada, że praca zdalna zastąpi w Kodeksie pracy telepracę. Na ile nowe przepisy będą podobne do tych obecnych? Jak uregulować kwestię bhp? Na te i inne pytania Łukasza Guzy wiceminister udzielił odpowiedzi w niniejszym wywiadzie.
Powstał projekt nowelizacji Kodeksu pracy. Praca zdalna ma zastąpić przepisy dotyczące telepracy. Zgodnie z nową definicją pracę zdalną będzie można wykonywać całkowicie lub częściowo poza siedzibą pracodawcy lub poza innym stałym miejscem jej świadczenia, określonym w umowie lub wskazanym przez zatrudniającego. Jakie rozwiązania wprowadzają nowe przepisy?
Zanim pandemia koronawirusa pojawiła się w naszym życiu, firmy wciąż szukały idealnego modelu pracy. Zmiany przyszły znacznie szybciej, niż ktokolwiek mógłby przypuszczać. Przyspieszyły wprowadzenie nowych zasad i innowacji, całkowicie odmieniając sposoby działania wielu przedsiębiorstw. Jak wygląda dzisiaj praca zespołów i czym się w niej kierujemy?
Będą zmiany w Kodeksie pracy. Wiceszef MRPiPS zapowiedział, że praca zdalna zastąpi telepracę. Rozwiązanie polegające na unormowaniu świadczenia pracy na odległość ma być bardziej elastyczne.
Przepisy ustawy covidowej, dotyczące pracy zdalnej miały już wygasnąć. Jednak za sprawą jej nowelizacji pozostały w mocy. Będą obowiązywać aż do 3 miesięcy po odwołaniu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii. Czasowy charakter przepisów budzi jednak niepewność pracodawców.
Praca zdalna funkcjonowała w naszej praktyce gospodarczej już od dłuższego czasu, często nieformalnie, bez określonej ustawą formy telepracy /art. 67(5) Ustawy Kodeks pracy/, ale z początkiem marca 2020 r. zyskała jednak zupełnie inny, zdecydowanie bardziej masowy charakter. Zmagania z pandemią Covid-19 spowodowały, że w wielu miejscach pracy, w przypadku pracowników biurowych, telepraca stała się powszechnym zjawiskiem. Przepisy tzw. tarcz antykryzysowych umożliwiły pracodawcy wprowadzenie formalnie trybu pracy zdalnej. Pracownik w trybie pracy na odległość może pojawiać się w biurze – siedzibie pracodawcy regularnie (np. raz, dwa razy w tygodniu), ale może też tygodniami świadczyć pracę z domu. Pojawia się zatem pytanie - w jakiej formie należy wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi świadczącemu pracę zdalnie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Z różnych powodów nie zawsze będzie możliwe wezwanie pracownika do stawienia się w siedzibie pracodawcy i wręczenie mu dokumentu w trakcie bezpośredniego spotkania (mimo, że przepisy tzw. tarcz antykryzysowych dopuszczają taką możliwość). Jak zatem można ten proces przeprowadzić?
W czasach pandemii praca zdalna pozwoliła na utrzymanie działalności firm w wielu branżach. I choć początkowo podchodzono do tego modelu z lekka obawą, szybko okazało się, że jest on korzystny zarówno dla pracodawców jak i pracowników. Teraz jest szansa, że pojawi się w Kodeksie Pracy.
Pandemia koronawirusa wzmocniła branżę odzieżową. Zdecydowana większość firm spodziewa się, że popyt w sieci utrzyma się większy niż przed lockdown. To zasługa modelu pracy zdalnej.
W dobie pandemii COVID-19 praca zdalna stała się standardem. Należy jednak pamiętać, że telepraca nie oznacza tego samego, co praca zdalna.
Na czym polega telepraca, kto może ją wykonywać, jaka jest jej specyfikacja? Koronawirus zmienił rynek pracy i ta forma zatrudnienia stała się dominującą wśród pracowników. Niechętni początkowo pracodawcy również przekonali się do takiego świadczenia pracy.
Praca zdalna w księgowości jest jak najbardziej możliwa. Można nawet powiedzieć więcej – postęp technologiczny prowadzi do rosnącej popularności wykonywania tego zawodu z domu. Jakie warunki należy spełnić, aby księgowy mógł pracować w systemie home office?
Polscy przedsiębiorcy i szefowie uważają z reguły, że praca zdalna jest elastycznym trybem pracy, ze wszystkimi negatywnymi dla pracowników konsekwencjami – to wniosek z badania przeprowadzonego przez pracownię ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl, przy współpracy z Randstad Polska. Zdecydowana większość pracowników doświadczyła w czasie pracy zdalnej kontaktu z przełożonymi i zlecania zadań „po godzinach”. Zdarza się, że chwalą się tym nawet sami pracodawcy, mówiąc o tak pojmowanej elastyczności pracowników, jako jednym z plusów pracy zdalnej.
Telepraca to rodzaj zatrudnienia charakteryzujący się regularnym wykonywaniem powierzonych obowiązków poza zakładem pracy przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Definicja oraz charakterystyka tej formy zatrudnienia opisana jest w przepisach Kodeksu pracy. Jako środek komunikacji elektronicznej rozumie się według przepisów np. Internet. Osoba wykonująca pracę o takiej charakterystyce nazywana jest telepracownikiem.
W specustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 znalazły się zapisy o możliwości polecenia pracownikowi wykonywania tzw. pracy zdalnej. Eksperci wyjaśniają, na czym polegają nowe zmiany oraz jakie prawa i obowiązki mają pracownik i pracodawca.
Jak należy zorganizować pracę w związku z zagrożeniem zarażenia się koronawirusem? Czy pracownik może wnioskować o pracę zdalną? Czy w okresie zagrożenia koronawirusem pracodawca może wysłać pracowników na zaległe urlopy wypoczynkowe? Ministerstwo pracy przygotowało praktyczny poradnik dla pracodawców i pracowników.
W celu przeciwdziałania COVID-19 (koronawirusa) pracodawca ma możliwość polecenia pracownikowi wykonania pracy zdalnej. Jaka jest różnica między pracą zdalną a telepracą? Jak dokumentuje się pracę zdalną?
Zgodnie ze specustawą w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może zlecić pracownikowi pracę zdalną. Czy jego wynagrodzenie ulegnie obniżeniu?
Praca zdalna umożliwia łączenie życia prywatnego z zawodowym oraz zwiększa efektywność pracownika. Konieczne jest uregulowanie jej przepisami prawnymi. Pojawiają się wątpliwości dotyczące ochrony danych, powierzenia sprzętu, odpowiedzialności za niego oraz wypadków przy pracy.
Home office – w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, to „domowe biuro” lub „biuro w domu” - w praktyce określenie wskazujące na specjalną możliwość systemu pracy i wykonywania obowiązków wobec pracodawcy przez pracownika, w określonym czasie w domu. Inaczej zwana pracą zdalną, mobilną lub na odległość. Według badań specjalistów rekrutacyjnych (badania z 2019 roku przeprowadzone przez Michael Page), ponad połowa polskich pracowników (aż 52%) deklaruje, że chciałaby skorzystać z możliwości pracy typu „home office”. Jest to również coraz częściej atut podawany przez samych pracodawców w ich ogłoszeniach rekrutacyjnych. Każdy przedsiębiorca może więc w praktyce spotkać się z pytaniami pracowników o możliwość pracy zdalnej i powinien znać zasady i przepisy odnoszące się do tego zagadnienia.
Praca zdalna cieszy się coraz większym uznaniem i powodzeniem. Mimo to nadal nie brakuje osób, dla których taki system daleki od jest od wizji konkretnego zatrudnienia i kojarzy się raczej z pracą dorywczą, dobrą dla studenta, a dla osoby mającej rodzinę na utrzymaniu – jedynie jako dodatkowe źródło dochodu wzmacniające domowy budżet. Warto poznać kilka faktów związanych z pracą zdalną i przekonać się, jak wygląda ona w rzeczywistości.
Elastyczne formy czasu pracy stają się normą. Firmy wydłużają okresy rozliczeniowe, co pozwala na większą swobodę przy ustalaniu czasu pracy. Jak wprowadzić elastyczny czas pracy w przedsiębiorstwie?
Nowe formy zatrudnienia, telepraca dla rodziców dzieci w wieku do trzech lat czy zapobieganie dyskryminacji w kwestii wynagrodzenia kobiet i mężczyzn - to propozycje zmian w prawie pracy, które zostały zapowiedziane w programie Prawa i Sprawiedliwości. Co na to eksperci?
Telepraca jako szczególna forma świadczenia pracy ma wiele plusów zarówno dla pracownika jak i dla pracodawcy. Czy regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy, np. w domu telepracownika może być niekorzystne dla stron stosunku pracy? Jakie minusy można wymienić?
Telepraca nie może być stosowana w przypadku każdego zawodu. Najczęściej z tej formy wykonywania pracy korzystają m.in. dziennikarze, tłumacze, graficy i programiści. Jaka praca spełnia warunki telepracy?
Do obowiązków telepracownika należą wszystkie obowiązki pracownika wykonującego pracę w zakładzie pracy. Czy w związku ze zdalnym świadczeniem pracy na telepracowniku ciążą dodatkowe obowiązki?
Telepracownikowi przysługują takie prawa, jak pracownikowi wykonującemu pracę w zakładzie pracy. Nie może on być w żaden sposób dyskryminowany z tego powodu, że pracuje w ramach telepracy.
Telepracownica w ciąży ma prawo do przerw w pracy związanych z obsługą monitora ekranowego. Jak pracodawca powinien zorganizować przerwy w pracy dla telepracownicy?
Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.
Telepracownik nie może być w żaden sposób mniej korzystnie traktowany bądź dyskryminowany z tego powodu, że wykonuje pracę zdalnie. W przypadku naruszenia zakazu dyskryminacji przysługuje mu roszczenie o odszkodowanie.
Telepraca jest szczególną formą zatrudnienia polegającą na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy w sposób regularny. Jak wygląda procedura zatrudnienia pracowników w formie telepracy?
Wniosek o telepracę może złożyć pracownik, którego rodzaj pracy pozwala na wykonywanie jej poza zakładem pracy. Pracodawca powinien w miarę możliwości przychylić się do prośby pracownika. Jak wygląda wzór wniosku o telepracę?
Wykonując pracę w zakładzie pracy, na pracodawcy ciąży obowiązek zapewniania pracownikowi sprzętu i Internetu. Jednym z obowiązków z zakresu bhp jest bowiem organizacja miejsca pracy. Czy również telepracownik, który wykonuje pracę poza zakładem pracy, powinien otrzymać odpowiedni sprzęt i dostęp do Internetu?
Telepraca może zostać wprowadzona już na etapie nawiązywania stosunku pracy. Wówczas umowa o pracę powinna zawierać szczególne postanowienia. Jak wygląda wzór umowy o pracę w formie telepracy?
Telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, najczęściej w domu pracownika. W związku z tym powstaje pytanie o przepisy bhp, które należy stosować do zatrudnienia w formie telepracy. Jakie obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ciążą na pracodawcy, a jakie na telepracowniku?