REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
W artykule przedstawione zostają wnioski dotyczące ujęcia kwoty należności głównej, odsetek ustawowych i zwrotu kosztów sądowych w podstawie opodatkowania. Krajowa Informacja Skarbowa stwierdziła, że należność główna powinna zostać ujęta w podstawie opodatkowania za rok 2021, natomiast odsetki ustawowe i zwrot kosztów sądowych powinny zostać ujęte w podstawie w dacie ich otrzymania, czyli w maju 2022 roku.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że wnioskodawczyni ma prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej w Polsce na swoje dzieci, pomimo że jej mąż pracuje za granicą i korzysta z podatkowych ulg w innym kraju.
Krajowa Informacja Skarbowa wydała interpretację dotyczącą możliwości skorzystania z ulgi dla seniora w rozliczeniu podatkowym za 2022 r. dla podatnika pobierającego rentę rodzinną po zmarłym mężu. Jaki był stan faktyczny sprawy i co stwierdziła KIS w interpretacji?
Sprawa z interpretacji KIS dotyczyła korzystania z ulgi termomodernizacyjnej przez podatniczkę, która stał się prawnym współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Zgodnie z interpretacją kobieta miała prawo odliczyć część kosztów instalacji fotowoltaicznej i pompy ciepła od podatku. Wyjaśniamy, jak ta interpretacja wpływa na zmniejszenie obciążenia podatkowego oraz jakie konsekwencje ma dla innych podobnych przypadków.
REKLAMA
Osoba, która otrzymuje rentę rodzinna, nie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów, nawet jeśli renta ta została potrącona z emerytury - tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Problem dotyczył możliwości skorzystania z dodatkowego zwrotu z tytułu ulgi prorodzinnej dla osób prowadzących Dział Specjalny Produkcji Rolnej. Zainteresowany podatnik poprosił US o wyjaśnienie przepisów, jednak w imieniu organu wypowiedziała się Krajowa Informacja Skarbowa. Według KIS, podatnik może otrzymać różnicę między kwotą przysługującego odliczenia, a kwotą odliczoną w zeznaniu, przy spełnieniu określonych warunków. Ostateczną decyzję podejmuje jednak organ podatkowy.
Problem dotyczył możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej przy zakupie nieruchomości od rodziny. Podatnik we wniosku o interpretację KIS podał, że sprzedał mieszkanie i planuje kupić dom wraz z działką. Organ potwierdził, że zakup nieruchomości z domem jednorodzinnym oraz budynkiem gospodarczym, służącym jako garaż, kwalifikuje się do ulgi. Sprawdź dlaczego.
Patologie w działalności transportowej nie ograniczają się jedynie do problemów związanych z wydłużeniem terminów płatności czy nawet ich brakiem. Obejmują one również szerokie spektrum innych zagadnień – m.in. absurdalne zapisy kar umownych w zleceniach, złe warunki pracy kierowców, niejasne i nie zawsze zgodne z prawem sposoby rozliczeń wynagrodzeń kierowców, kradzież paliwa i ładunków oraz wciąż za małą skalę monitoringu tras.
REKLAMA
Odpowiedzialność przewoźnika w tranzycie to przede wszystkim znajomość procedur i wymaganych dokumentów , zwłaszcza dokumentu celnego T1 – pisze Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza, że wydatki związane z termomodernizacją dachu i dociepleniem ścian budynku udokumentowane fakturami podlegają uldze podatkowej.
W artykule omawiane jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w kontekście możliwości odliczenia wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z wbudowaną pompą ciepła w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Wnioskodawca, będący właścicielem domu jednorodzinnego, dokonał termomodernizacji oraz zmiany źródła ogrzewania w celu obniżenia zużycia energii. Czy klimatyzacja z funkcją ogrzewania może zostać zaliczona do kosztów podlegających uldze? Odpowiedź KIS i jej implikacje są przedstawione w dalszej części artykułu.
W ostatnim czasie Krajowa Informacja Skarbowa zmieniła swoje stanowisko w kwestii możliwości odliczenia wydatków związanych z termomodernizacją budynku mieszkalnego. W skrócie, zmiana polega na tym, że teraz każdy z małżonków, będących współwłaścicielami budynku, może odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki związane z termomodernizacją do kwoty 53 000 zł, nawet jeśli faktury VAT są wystawione na obojga małżonków.
Dyrektor KIS potwierdził, że zmiana przepisów dotyczących czasu pracy kierowców nie wpłynęła na możliwość odliczania diety przez kierowców prowadzących działalność gospodarczą. Diety te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części nieprzekraczającej wysokości określonej przez ministra pracy, zarówno w przypadku krajowych, jak i zagranicznych podróży służbowych.
Opłaty za odpady nie są należnościami cywilnoprawnymi - dlatego ulg do zaległości z tego tytułu udziela się zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Branża transportu, spedycji i logistyki (TSL) odgrywa kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając przemieszczanie towarów od producenta do klienta końcowego. Jakie obejmuje zawody?
Koniec wysokich lotów w dynamice e-commerce nie oznacza normalizacji w sektorze logistycznym obsługującym ten rynek. W najbliższych latach cała branża sporo zarobi, zwłaszcza operatorzy krajowi, ale zaspokojenie klienta detalicznego będzie coraz trudniejsze. E-konsument jest bowiem wyjątkowo niestabilny, tym bardziej w trudnych czasach. Dziś dla niego najważniejszy jest koszt dostawy i zwrotu, jutro wygoda, a pojutrze klimat, za ochronę którego mało kto chce dopłacać, choć postulaty w tym zakresie bywają dość radykale.
Subindeks Barometru EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt. Wskaźnik rośnie już trzeci kwartał z rzędu.
Rowery elektryczne. Zgodnie z unijną strategią transportu rowerowego, liczba rowerów elektrycznych w Unii Europejskiej z 6,5 mln sztuk w 2015 roku, wzrośnie do 60 mln w 2030. Już w 2020 roku Polska została drugim w Europie producentem elektryków. Pierwsze miejsce zajęły natomiast Niemcy z liczbą 250 tys. wyprodukowanych jednośladów.
Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r. Każdy pojazd ciężarowy (o masie całkowitej powyżej 12 t) musi spełniać standard Direct Vision Standard (DVS) i tym samym posiadać zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV).
Polska jest w globalnej czołówce państw, które będą celem relokacji przemysłu i źródeł zaopatrzenia nie tylko z Chin, ale także innych części świata. Tak przynajmniej wskazują profesjonaliści zarządzający globalnymi łańcuchami dostaw. Rozprzęganie światowej gospodarki dzieje się obecnie głównie w sferze deklaracji, ale jeśli obietnice zostaną spełnione, to polski sektor logistyczny będzie jednym z tych obszarów gospodarki, które zadecydują o atrakcyjności naszego kraju dla inwestorów.
Umowy przewozu bywają naszpikowane kruczkami jak pole minowe. By przejść przez nie bez szwanku, przewoźnik powinien dobrze znać przepisy i dokładnie zapoznać się z treścią każdego zlecenia przed przyjęciem go. O niezbędnych elementach zlecenia transportowego i zapisach, które powinny wzbudzić czujność mówi Mateusz Pernak, prawnik z TC Kancelaria Prawna.
Rząd chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich; stawki będą uzależnione od odległości od portów; najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach - wynika z projektu, o którym poinformowano w wykazie prac legislacyjnym rządu.
Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.
Branża TSL stanowi jeden z fundamentalnych sektorów gospodarki w Polsce, a ostatnie lata nie sprzyjały stabilnemu prowadzeniu biznesu. Według najnowszego raportu Grupy Inelo oraz Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, niemal każda z zapytanych firm odnotowała w ubiegłym roku podwyżkę kosztów prowadzenia działalności (98 proc.).
Firmy transportu drogowego uniknęły niemal pewnego załamania na rynku kierowców spoza UE, a nawet zakończały 2022 rok z dodatnim bilansem stanowisk. Zdołały także utrzymać zatrudnienie w sektorze magazynowym, zapowiadają inwestycje oraz deklarują malejący wpływ wojny na bieżącą działalność. Pomimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych w 2022 roku przewiozły więcej towarów niż rok wcześniej i odważanie wkroczyły w nowy rok bijąc przy okazji rekord rejestracji nowych pojazdów. To już drugi w ciągu kilku lat poważny kryzys, z którego polski sektor TSL wychodzi zwycięsko. A rok 2023 nie powinien być gorszy.
Postępujący rozwój technologii oraz wzrost cyfryzacji w gospodarce wydaje się czymś oczywistym. Duża część systemów logistycznych jest już na tak wysokim poziomie rozwoju, że pojawienie się elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) jest czymś naturalnym i mogłoby poprawić obszar dokumentacji transakcji międzynarodowych, a przy tym ułatwić rozliczenia.
Opakowania transportowe RFID wykorzystuje się do transportu wewnętrznego i zewnętrznego w branży produkcyjnej oraz logistycznej. Co z nimi robić?
Kolej przewiozła w styczniu tego roku ponad 29,6 mln osób, czyli o 8,2 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o 38,3 proc. w stosunku do stycznia 2022 r., kiedy to z usług kolei skorzystało 21,4 mln podróżnych - poinformował we wtorek Urząd Transportu Kolejowego.
Ta nowa ulga obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. skierowana jest do tych podatników, którzy w wyniku prowadzonych prac badawczo-rozwojowych wytworzyli nowy produkt i wprowadzili go na rynek (art. 26ga ustawy o PIT).
Ulga na alternatywną spółkę inwestycyjną (dalej również jako ASI) została wprowadzona od 1 stycznia 2022 r.
Priorytet dla przeładunku surowców takich jak węgiel i zboże, zerwanie łańcuchów dostaw, kryzys energetyczny, który spowodował, że logistyka musiała znacznie ograniczyć swoje koszty. Wojna w Ukrainie dla sektora TSL to bolesne doświadczenie porównywalne z pandemią koronawirusa.
Czysty transport w mieście. Czyli dziś opowiemy o najważniejszych pomysłach na obniżenie emisji gazów w polskich miastach.
Polscy przewoźnicy nieraz już udowodnili, że potrafią dostosowywać się do zmieniających się warunków geopolitycznych i rynkowych. Obecnie tocząca się wojna w Ukrainie nie przerwała łańcucha dostaw, choć transport towarów może być wydłużony. Dlatego tak ważna jest znajomość wszystkich aktualnie wymaganych procedur i dokumentów, by przewozy były realizowane bez zakłóceń.
Wielka Brytania wprowadziła przepisy, które ograniczają zakres działalności unijnych przewoźników na wyspach. Zmiany obejmują zasady kabotażu, transportu intermodalnego oraz przewozu towarów w ramach ruchu trójstronnego.
Ulga prorodzinna, nazywana także ulgą na dziecko to preferencja podatkowa, z której podatnik może skorzystać rozliczając roczny PIT. Jak wygląda odliczenie w PIT za 2022 rok?
Zakaz sprzedaży spalinowych ciężarówek w Unii Europejskiej nie nastąpi wcześniej niż w okolicy roku 2050. To dobra czy zła informacja?
Od 1 stycznia 2023 wzrosła stawka przeciętnego, prognozowanego wynagrodzenia kierowcy o ponad 1000 zł. Co to oznacza dla przewoźników? Konieczność wypłaty wyższych pensji. W jaki sposób przewoźnicy mogą poradzić sobie z rosnącymi kosztami?
Ryanair, Alicja Wójcik-Gołębiowska: Nie zrezygnowaliśmy z lotniska Modlin, cały czas latamy, cały czas jest dostępna oferta na lato 2023 [PODCAST].
Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).
Wiele już powiedziano o obowiązkach przewoźników i ewentualnych sankcjach za nieprzestrzeganie Pakietu Mobilności. To jednak nie jedyna grupa uczestników operacji przewozowych, których obejmują jego postanowienia. Art. 14a rozporządzenia (UE) 2020/1055A nakłada dodatkowe zobowiązania na podmioty organizujące przewozy, w tym spedytorów.
Łańcuch dostaw. W ostatnim roku na działanie firm produkcyjnych największy wpływ miały niedobory komponentów i materiałów. Problematyczne były również opóźnienia w dostawach spowodowane brakiem kierowców i zbyt małą przepustowością portów. W konsekwencji zyski firm mogły być nawet o 13% niższe.
Dniówki w transporcie nie są łatwym zapisem w umowie. Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości. Wyzwaniem jest prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu.
W jaki sposób wynagrodzenie w formie dniówek, na które umawia się przedsiębiorca z pracownikiem, prawidłowo wprowadzać w dokumentacji pracowniczej tak, żeby było zgodne z polskimi i europejskimi przepisami?
Z początkiem stycznia br. polscy i unijni przewoźnicy stracili część uprawnień przysługujących im dotąd na brytyjskim rynku transportowym. Zmiany dotyczą trzech kluczowych obszarów, czyli kabotażu, transportu multimodalnego i ruchu trójstronnego, które będą się odbywać na nowych zasadach. – Do 31 marca br. brytyjskie służby udzielają tylko upomnień pisemnych i ustnych przewoźnikom, którzy nie spełniają nowych wymogów – mówi Joanna Porath, prezes zarządu agencji celnej AC Porath. Do tej daty polscy przewoźnicy mają czas, aby się dostosować do zmian, ale większości z nich – zwłaszcza mniejszym firmom transportowym – nowe przepisy mocno utrudnią, a nawet uniemożliwią dalszą działalność na brytyjskim rynku.
REKLAMA