REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wysokość wynagrodzenia, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Większy dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw w 2018 r.

MSP są w znacznej mierze wykluczane z realizacji zamówień publicznych. Chcemy zapewnić branży małych i średnich przedsiębiorstw dostęp do zamówień publicznych w pełnym zakresie, co zwiększy ich konkurencyjność - powiedziała PAP Andżelika Możdżanowska pełnomocnik rządu ds. małych i średnich firm w MR.

Pełny dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich firm

Rząd pracuje nad rozwiązaniami, które zapewnią małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) dostęp do zamówień publicznych w pełnym zakresie. Poprawi to ich konkurencyjność na rynku. Obecnie MŚP są w dużym stopniu wykluczane z realizacji zamówień publicznych. Andżelika Możdżanowska, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich firm, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju w rozmowie z Polską Agencją Prasową mówiła także o innych działaniach rządu podejmowanych w interesie MŚP.

Zmiany dotyczące wysokości progów już od 1 stycznia 2018 r. - zamówienia publiczne

Zmiany w prawie Unii Europejskiej w zakresie wysokości kwot progowych oraz ich równowartości w złotych wymusiły wydanie nowych rozporządzeń. Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wszczął procedurę legislacyjną.

Elektronizacja zamówień publicznych

W celu wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE, nowelizacja prawa zamówień publicznych, wprowadziła obowiązek komunikowania się między zamawiającym a wykonawcami wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Gminy będą miały obowiązek stosować nowe procedury od 18 października 2018 r.

REKLAMA

Kontrola zarządcza w gminie w zakresie zamówień publicznych

Rolę zarządcy w gminie pełni wójt. Odpowiedzialny jest za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej oraz efektywnej kontroli zarządczej. Wójt jest odpowiedzialny za zaciąganie zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. III)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Trzecim opublikowanym dokumentem jest oświadczenie wykonawcy dotyczące przesłanek wykluczenia podwykonawcy składane zamawiającemu na podstawie art. 36ba ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Pzp w postępowaniu poniżej progów unijnych.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. II)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Drugim opublikowanym dokumentem jest Wezwanie kierowane przez zamawiającego do wykonawcy w trybie art. 36ba ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej jako: ustawa Pzp) do złożenia oświadczenia / dokumentów wraz z komentarzem.

Wzory oświadczeń i dokumentów - zamówienia publiczne 2018 r. (cz. I)

Urząd Zamówień Publicznych zamieścił wzory oświadczeń oraz dokumentów z zakresu znowelizowanych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Jako pierwsza opublikowana została klauzula dotycząca zatrudnienia do realizacji zamówienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 pkt 1- 4 ustawy Pzp – Przykładowe zapisy na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 9 ustawy Pzp.

REKLAMA

Zmiana ustawy Prawo zamówień publicznych wchodzi w życie już 14 listopada 2017 r.

Zmiana w art. 131w wchodzi w życie już 14 listopada 2017 r. Związane jest to ze zmianami w ustawie z dnia 29 września 2017 r. o zmianie ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Kto odpowiada w gminie za kontrolę zarządczą w zakresie zamówień publicznych?

Przepisy ustrojowe wyznaczają wójtowi rolę zarządcy w gminie. Jest on odpowiedzialny za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej. Dotyczy to również zaciągania zobowiązań finansowych w ramach realizacji zamówień publicznych.

Założenia nowej ustawy o jawności życia publicznego

Zgodnie z założeniami, przedstawionymi 23 października 2017 roku, głównym celem nowej ustawy o jawności życia publicznego jest zwiększenie transparentności oraz kontroli społecznej nad osobami pełniącymi funkcje publiczne. Niektóre z zapowiadanych zmian zbliżone są do innych wiodących przepisów antykorupcyjnych takich jak: UK Bribery Act, regulacji amerykańskich czy nowej francuskiej ustawy antykorupcyjnej (Sapin II).

Jawność życia publicznego - co się zmieni?

Projekt ustawy o jawności życia publicznego został opublikowany w RCL. Ustawa ma zwiększyć jawność zamówień publicznych, ograniczyć skalę korupcji oraz wymusić wprowadzenie procedur antykorupcyjnych. Co się zmieni?

Elektronizacja zamówień publicznych w 2018 r.

Prace nad elektronizacją zamówień publicznych weszły w kolejną fazę. Ministerstwo Cyfryzacji, przy koncepcyjnej współpracy Urzędu Zamówień Publicznych, uruchomiło przetarg na budowę narzędzia e-zamówienia – pierwszego elementu całościowego rozwiązania umożliwiającego udzielanie zamówień w formie elektronicznej. Jednocześnie podjęto prace nad udostępnieniem centralnej platformy zakupowej, która będzie drugą, kluczową częścią systemu.

Zmiany w zamówieniach publicznych już w 2018 r.

Od 18 października 2018 r. skorzystamy z narzędzia e-zamówienia. Co się zmieni w zamówieniach publicznych?

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Instytucja zabezpieczenia należytego wykonania umowy należy do jednego z najczęściej wykorzystywanych instrumentów przez podmioty zobowiązane do stosowania ustawy prawo zamówień publicznych. Czym się charakteryzuje, w jaki sposób wykonawca może skutecznie wnieść zabezpieczenie oraz jakie są konsekwencje niewypełnienia takiego obowiązku przez wykonawcę?

Publiczne otwarcie ofert w praktyce

W niniejszym artykule omówiono praktyczne aspekty publicznego otwarcia ofert. Omówiono m.in. obowiązki zamawiającego wiążące się z otwarciem ofert.

Kara umowna może stanowić pozacenowe kryterium oceny ofert

Zamawiający mają wątpliwości co do dopuszczalności kary umownej jako kryterium oceny ofert, KIO tymczasem zdarzyło się zaaprobować takie rozwiązanie.

Wadium - zatrzymywać czy nie

Jednym z zagadnień wywołujących kontrowersje w sferze zamówień publicznych jest zatrzymanie wadium wykonawcy, który nie uzupełni dokumentów, do czego został wezwany przez zamawiającego. W tej sprawie wypowiedział się w niedawno także Sąd Najwyższy (sygn. akt III CZP 27/17). Wprawdzie uchwała ta dotyczyła stanu prawnego sprzed ubiegłorocznej „dużej” nowelizacji przepisów Pzp, stanowi jednak istotny element w dyskusji nad tym zagadnieniem.

Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego przyjęta przez Radę Ministrów 2017 r.

„Polityka Rządu w zakresie rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego” [dalej również: „Polityka PPP”][1] przyjęta przez Radę Ministrów.

Umowa o podwykonawstwo

Kontynuując rozważania w przedmiocie umowy o roboty budowlane nie sposób pominąć zagadnień związanych z umową o podwykonawstwo. W treści niniejszego artykułu przedstawiona zostanie jej definicja, poszczególne elementy i zastosowanie. Artykuł ma w swym założeniu przybliżyć regulacje prawne dotyczące umowy o podwykonawstwo, w tym m.in. procedurę procesu akceptacji umowy o podwykonawstwo realizowanej w ramach zamówienia na roboty budowlane.

Nowe Prawo zamówień publicznych już w 2018 r.

W pierwszym półroczu 2018 r. poznamy projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Ministerstwo Rozwoju oraz Urząd Zamówień Publicznych już nad nim pracują. Co się zmieni?

Powoływanie się wykonawcy na potencjał podmiotu trzeciego - zapadł wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14)

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie Esaprojekt (C-387/14). Co zmieni się w zamówieniach publicznych?

Stosowanie przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. - wyniki monitoringu opublikowane

Wyniki monitoringu stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych za 2016 r. opublikowane na stronie Urzędu Zamówień Publicznych.

Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?

2 czerwca 2017 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną (dalej „opinia UZP”) dotyczącą zasad współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy Pzp. Prezes UZP postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.

Udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia

To kiedy oraz komu należy udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówienia uzależnione jest od wybranego przez zamawiającego trybu udzielania zamówienia publicznego. Należy pamiętać o tym, że adres strony internetowej, na której udostępniona jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia, zamawiający powinien podać w ogłoszeniu zamówienia. Jeżeli SIWZ na stronie internetowej zostanie udostępniony zbyt późno dojdzie do naruszenia przepisów. Co należy wiedzieć o SIWZ?

Upływ terminu realizacji zamówienia nie stanowi nieusuwalnej wady postępowania

W przypadku określenia w SIWZ dokładnego terminu realizacji zamówienia może się w praktyce okazać, że na skutek przedłużającej się procedury postępowania termin ten upłynie (np. z powodu wniesienia odwołania do KIO). W takiej sytuacji zamawiający – analizując, czy postępowanie powinno być kontynuowane – podejmują decyzję o jego unieważnieniu na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 Prawa zamówień publicznych. Stosując ten przepis, należy jednak zachować daleko idącą ostrożność przy ocenie wskazanych w nim okoliczności.

Kiedy podmiot reprezentujący Skarb Państwa musi uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP?

Zmieniły się przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej RP. Dla podmiotów, które reprezentują Skarb Państwa oznacza to, że będą musiały uzyskać opinię prawną Prokuratorii Generalnej RP o projektach umów, ugód jak również jednostronnych czynności prawnych dokonywanych przez Skarb Państwa, jeżeli wartość przedmiotu czynności prawnej przekracza kwotę 100 000 000 zł.

Kwota wartości umów koncesji a obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej

Kwota wartości umów koncesji, od której uzależniony jest obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej to 21 813 853 złotych. Rozporządzenie określające kwotę, o której mowa w zdaniu poprzednim weszło w życie w dniu 31 maja 2017 r.

Dozwolone formy wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych zabezpieczenie należytego wykonania umowy jest instrumentem zależnym od woli zamawiającego. Czy wykonawca może zdecydować o formie? W jakiej formie można wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy?

Odwołanie wniesione przez wykonawcę do KIO - zarzuty

Zgodnie z przepisami art. 186 ust. 2 i 3a Prawa zamówień publicznych zarzut przedstawiony przez wykonawcę w odwołaniu złożonym do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej może zostać uwzględniony przez zamawiającego w całości lub w części. Podkreślić należy, że odpowiedź na odwołanie można złożyć zarówno w formie pisemnej, jak i ustanie do protokołu.

Kto jest uprawniony do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej?

Podmiotami uprawnionymi do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej nie są jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego nie są upoważnione do odstąpienia od stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pzp. - taki jest wniosek po kontrol Prezesa UZP.

Zmiany w umowie koncesji

Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi zawiera nowe regulacje w zakresie dopuszczalnych zmian zawartej umowy koncesji. Co się zmieniło?

Leasing nie dla podmiotów publicznych

Przez bariery w przepisach finansowanie zadań publicznych w formie leasingu jest praktycznie niemożliwe. Czy coś się zmieni w tym zakresie?

Wspólna obsługa w zakresie zamówień publicznych niedopuszczalna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach stwierdził, że prowadzenie wspólnej obsługi w zakresie zamówień publicznych na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych regulujących organizację i funkcjonowanie CUW jest niedopuszczalne.

Działania w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych 2017-2020

Krajowy Plan Działań w zakresie zrównoważonych zamówień publicznych na lata 2017-2020 został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich.

Nowe obowiązki kierowników jednostek administracji rządowej - zamówienia publiczne

Urząd Zamówień Publicznych opublikował "Zalecenia w sprawie uwzględnienia przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych" oraz "Wzór formularza rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach". Kierownicy jednostek administracji rządowej są zobowiązani uwzględniać w szczególności klauzule społeczne.

Pomocnicze działania zakupowe

Zamierzamy przekazać organizację i przeprowadzenie postępowania na zakup wyposażenia jednostce zewnętrznej (kancelarii prawnej). Po nowelizacji przepisów o zamówieniach takie działania to tzw. pomocnicze działania zakupowe. W jakiej formie powierzyć takie działania zewnętrznej kancelarii prawnej? Jaki może być zakres powierzonych czynności?

Wzory oświadczeń o powiązaniach rodzinnych, służbowych, prawnych i faktycznych

Jak powinno wyglądać oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 17 ust. 1 Prawa zamówień publicznych? Czy dostępny jest wzór takiego oświadczenia?

Wzór e-faktury w zamówieniach publicznych

Wzór faktury elektronicznej, który będzie miał zastosowanie przy fakturowaniu w zamówieniach publicznych, zostanie określony w maju 2017 r. Zamawiający będą mieli obowiązek odbierania takich e-faktur od 26 listopada 2018 r., natomiast wykonawcy będą musieli je wystawiać od 1 listopada 2020 r.

Zamawiający nie ma obowiązku analizować czy nie narusza zasad konkurencji

W wyroku KIO z dnia 7 lutego 2017 r. przedstawiono interpretację przesłanek udzielenia zamówienia in-house na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2017 r.

Po ponad 3 latach przerwy działalność rozpoczyna Rada Zamówień Publicznych

Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że działalność rozpoczęła Rada Zamówień Publicznych. Rada jest organem doradczo - opiniodawczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jej członków powołał Wicepremier Mateusz Morawiecki.

Ułatwienia na rynku zamówień publicznych

Na Europejskim Kongresie Małych i Średnich Przedsiębiorstw dyskutowano o ułatwieniach na rynku zamówień publicznych. Chodzi przede wszystkim o to, żeby małe i średnie firmy miały większe szanse na zdobycie zamówienia.

Procedura odwrócona w zamówieniach publicznych

Od momentu przystąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej, regulacje w zakresie prawa dotyczącego zamówień publicznych są nieustannie dostosowywane do prawa unijnego. Dokonane w ostatnim czasie implementacje wprowadziły do systemu zamówień publicznych tzw. procedurę odwróconą, której celem jest uskutecznienie i skrócenie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców w przetargu nieograniczonym.

Kiedy upływa termin na przekazanie informacji o stosowaniu klauzul społecznych?

Kierownicy jednostek administracji rządowej zgodnie z „Zaleceniami w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych” mają obowiązek przekazywać Prezesowi UZP coroczną informację o stosowaniu klauzul społecznych przy udzielaniu zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych - procedura odwrócona

Zamawiający najpierw dokona oceny oferty. Procedura odwrócona została wprowadzona do Prawa zamówień publicznych.

Umowa CETA - co to jest?

Czym jest CETA? Jakie korzyści i zagrożenia niesie? Czy podpisanie umowy CETA spowoduje pogorszenie żywności w Polsce? Czy przez podpisanie tej umowy małe gospodarstwa rolne przestaną istnieć? Ministerstwo Rozwoju wraz z przedstawicielami Komisji Europejskiej i Ambasadą Kanady odpowiedziało na nurtujące pytania.

Prawa i obowiązki zamawiających - zmiany od lipca 2017 r.

W lipcu 2017 r. zmienić mają się kolejne przepisy ustawy o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy te mają wpływ na prawa oraz obowiązki zamawiających.

Kiedy wykonawca ma obowiązek podpisać umowę o pracę - opinia prawna

Wykonawca przed podpisaniem umowy o pracę, z osobą wykonującą wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, powinien stwierdzić czy czynności wykonywane przez personel mają charakter pracowniczy w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy.

Co zmieni się dla wykonawców w PZP?

Nie będzie można już powoływać się na potencjał podmiotów trzecich w celu wykazania spełnienia kryteriów selekcji. Jest to istotna zmiana dla wykonawców, zaś wszelkie wątpliwości zostały w końcu rozwiane.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2016 roku

Pod koniec lipca 2016 roku weszła w życie długo oczekiwana nowelizacja prawa zamówień publicznych. Rynek medyczny, czyli rynek wysokich technologii, w teorii zyskał przydatne instrumenty. Jednak czy nowe mechanizmy kompleksowo wykorzystywane za granicą są równie chętnie stosowane w Polsce?

REKLAMA