| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Korzystam z biura rachunkowego > Zasady odpowiedzialności etycznej biur rachunkowych

Zasady odpowiedzialności etycznej biur rachunkowych

Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości określa zasady dotyczące pracy w rachunkowości oraz jej jakości. Normy etyczne mogą znaleźć zastosowanie w postępowaniach sądów koleżeńskich, ale tylko w podmiotowo określonym zakresie.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości z komentarzem do zmian (książka)
Autorzy: prof. dr hab. Irena Olchowicz, dr Agnieszka Tłaczała, dr Wanda Wojas, Ewa Sobińska, Katarzyna Kędziora, Justyna Beata Zakrzewska, dr Gyöngyvér Takáts

Do podstawowych zasad etycznych, w oparciu o które podmioty mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności, należą m.in. zasada kompetencji zawodowych, zasada wysokiej jakości pracy oraz zasada niezależności zawodowej.

Polecamy: Kto może legalnie świadczyć usługi księgowe

Zasada kompetencji zawodowych – zgodnie z nią osoba, która zajmuje się rachunkowością posiada należyte przygotowanie zawodowe, na bieżącą poszerza i aktualizuje zdobytą dotychczas wiedzę profesjonalisty, a także ulepsza umiejętności zawodowe. Zasada kompetencji nakazuje również korzystanie z wiedzy w ten sposób, aby praca była uznana przez zainteresowane strony za wykonaną uczciwie, rzetelnie i traktowana jako pozbawiona stronniczości.

Zasada wysokiej jakości pracy – mówi ona, iż osoba wykonująca pracę z zakresu rachunkowości musi przestrzegać należytej staranności oraz obiektywizmu przy systematyce informacji, które są przetwarzane i prezentowane przez rachunkowość.

Celem takiego działania jest przyczynienie się do tego, aby wiadomości te zasługiwały na zaufanie wykorzystujących je osób. Zasada ta dotyczy ponadto sprawności organizacyjnej, terminowości i fachowości przejawiającej się w kontaktach z osobami, które korzystają z wyników pracy osoby wykonującej czynności w rachunkowości oraz otwartością na zgłaszane potrzeby informacyjne, których zaspokojenie leży w zakresie jej kompetencji i możliwości rachunkowości.

Zasada niezależności zawodowej podmiotu, który zajmuje się rachunkowością – jej znaczenie opiera się na zaistnieniu przymusu wyrażania opinii o niezależnym charakterze w sprawach wymagających rozstrzygnięć przy jego udziale.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Zasada niezależności zawodowej ściśle powiązana jest z niezależnością profesjonalnej oceny, która oznacza stan pozwalający podmiotowi zajmującemu się rachunkowością przedstawienie jego zdania w sposób rzetelny, obiektywny i wiarygodny.

Łączy się także z brakiem uległości wobec wpływów, które mogłyby prowadzić do zniekształcenia profesjonalnej oceny. Dodatkowo opisywana zasada oznacza dbałość o wizerunek zawodu w dziedzinie rachunkowości. Jest to równoznaczne z unikaniem przez podmiot zajmujący się rachunkowością zdarzeń i działań, które mogłyby skutkować doprowadzeniem do tego, że inne kompetentne osoby mogłyby wyciągnąć uzasadniony wniosek, że zasada niezależności nie została przez podmiot zachowana.

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kornelia Ksieniewicz

Ekspert z dziedziny postępowania egzekucyjnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »