| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Biura rachunkowe > Prowadzę biuro rachunkowe > Czy biuro rachunkowe może składać deklaracje w formie papierowej

Czy biuro rachunkowe może składać deklaracje w formie papierowej

Prowadzę niewielkie biuro rachunkowe. To moja dodatkowa działalność, gdyż pracuję w firmie na pełnym etacie jako księgowa. Mam kilku klientów, którym oprócz prowadzenia księgowości sporządzam wymagane przepisami deklaracje oraz informacje podatkowe. Żaden z moich klientów nie zatrudnia powyżej pięciu pracowników. Dokumenty wypełniam w programie księgowym i po wydrukowaniu wysyłam pocztą. Ze względu na niewielką liczbę tych dokumentów dotychczas nie korzystałam z możliwości składania ich drogą elektroniczną (również z powodu wysokich kosztów podpisu elektronicznego). Czy w 2016 r. będę mogła składać je w imieniu klientów w formie papierowej?

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Nie. Biura rachunkowe, składające urzędom skarbowym w imieniu swoich klientów deklaracje PIT-4R oraz PIT-8AR i informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/1R bądź IFT-3/3R lub roczne obliczenie podatku PIT-40, zostały pozbawione możliwości składania tych dokumentów w formie papierowej.

Od 2015 r., bez względu na liczbę klientów i liczbę zatrudnianych przez tych klientów pracowników, biu­ra rachunkowe mają obowiązek przekazywać te deklaracje i informacje wyłącznie za pomocą środków ko­munikacji elektronicznej. Oznacza to w dalszej perspektywie obowiązek ich przesyłania w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Szczegółowe zasady w tym zakresie określa znowelizowane od 1 stycznia 2015 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. z 2012 r. poz. 1537 z późn.zm.).

Obowiązek podatkowy od usługi doradztwa podatkowego i obsługi księgowej

Oprócz tego, we wszystkich przypadkach, w których biuro rachunkowe nie dysponuje pełnomocnictwem do składania deklaracji, informacji i zeznań w imieniu klienta w formie elektronicznej (bo np. dotychczas składało je w formie papierowej), trzeba zadbać o dopełnienie formalności związanych z udzieleniem biuru rachunkowemu takiego pełnomocnictwa przez klienta oraz zawiadomić o tym fakcie w ustawowym terminie właściwy urząd skarbowy.

Koszty w PIT i CIT 2017 - limit płatności gotówkowych

PODSTAWA PRAWNA:

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Narzędzia

reklama

POLECANE

reklama

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »