REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2009 nr 150 poz. 1212

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 7 września 2009 r.

w sprawie pomocy na projekty w zakresie transportu intermodalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) zarządza się, co następuje:

§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy na wsparcie projektów w zakresie transportu intermodalnego, na liniach kolejowych i w portach morskich, zwanej dalej „pomocą”, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007–2013, zwanego dalej „Programem”.
§ 2.
Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego kraju, tworzenie zrównoważonego gałęziowo systemu transportowego przez rozwój łańcuchów transportowych wykorzystujących transport kolejowy i morski oraz ograniczenie negatywnego oddziaływania transportu drogowego na środowisko naturalne.
§ 3.
1. O pomoc mogą ubiegać się:

1) zarządy portów morskich,

2) przedsiębiorcy z państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, a w szczególności operatorzy terminali kontenerowych i centrów logistycznych

– zwani dalej „beneficjentem pomocy”.

2. Pomoc nie może być udzielana lub wypłacana beneficjentom pomocy:

1) na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznających pomoc za niezgodną z przepisami prawa oraz wspólnym rynkiem;

2) znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9–11 komunikatu Komisji w sprawie wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

§ 4.
Beneficjent pomocy może otrzymać pomoc na podstawie rozporządzenia, w przypadku gdy:

1) cel i przedmiot realizacji projektu są zgodne z celami i przedmiotem projektu określonymi odpowiednio w § 2 i 5;

2) wydatki kwalifikowalne na realizację projektu ponoszone są w zakresie określonym w § 7;

3) intensywność pomocy nie przekracza wartości określonych w § 8;

4) zapewniony zostanie dostęp do terminali oraz centrów logistycznych, których dotyczy projekt, wszystkim zainteresowanym podmiotom na równych, niedyskryminujących zasadach;

5) zobowiąże się, że projekt nie zostanie poddany zasadniczym modyfikacjom, o których mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25, z późn. zm.), przez okres co najmniej 5 lat od dnia jego zakończenia;

6) zobowiąże się, że dofinansowane urządzenia (sprzęt, wyposażenie lub pojazdy) lub infrastruktura będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego.

§ 5.
1. Pomoc może być udzielona na budowę, przebudowę i remont terminali kontenerowych i centrów logistycznych na liniach kolejowych i w portach morskich, a w szczególności na:

1) zakup lub remont urządzeń wykorzystywanych wyłącznie w transporcie intermodalnym, w szczególności urządzeń dźwigowych, urządzeń do przeładunku oraz lokomotyw manewrowych;

2) zakup lub remont systemów teleinformatycznych oraz urządzeń i systemów związanych z transportem intermodalnym, a także wydatki na ich wdrożenie;

3) infrastrukturę wykorzystywaną wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego w zakresie:

a) budowy, przebudowy oraz nabycia prawa do gruntów pod budowę:

– placów składowych i przeładunkowych, parkingów, zaplecza technicznego dla obsługi taboru, dróg wewnętrznych i dojazdowych, przejść podziemnych i magazynów, z wyłączeniem magazynów w portach morskich,

– torów dojazdowych, przeładunkowych i podsuwnicowych, przejazdów i rozjazdów kolejowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

b) budowy, przebudowy i remontu urządzeń telekomunikacyjnych, urządzeń zaopatrzenia w wodę, instalacji wodno-kanalizacyjnych, systemów odwodnienia i instalacji energetycznych oraz nabycia prawa do gruntów pod budowę tych urządzeń, instalacji i systemów.

2. Pomoc może być także udzielona na zakup lub remont urządzeń specjalistycznych wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego, w szczególności intermodalnych jednostek ładunkowych (nadwozia wymienne, naczepy siodłowe) oraz specjalistycznych wagonów dla transportu intermodalnego (wagony kieszeniowe, koszowe, niskopodwoziowe, kontenerowe, do przewozu naczep siodłowych), z wyłączeniem kontenerów.

3. Pomoc obejmuje również prace projektowe i dokumentację związaną z projektami, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 6.
1. Pomoc jest udzielana w trybie konkursu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

2. Beneficjent pomocy składa wniosek o udzielenie pomocy do podmiotu udzielającego pomocy.

3. Wniosek zawiera w szczególności:

1) nazwę beneficjenta pomocy;

2) tytuł i miejsce realizacji projektu;

3) cel realizacji projektu;

4) opis projektu;

5) opis rezultatów realizacji projektu;

6) planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu;

7) wartość projektu;

8) wydatki kwalifikowalne;

9) wnioskowaną kwotę dofinansowania;

10) źródła finansowania projektu.

4. Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnego dofinansowania, przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 7, na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy beneficjentem pomocy a podmiotem udzielającym pomocy.

§ 7.
1. Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji projektu wydatki lub koszty poniesione na:

1) prace związane z przygotowaniem projektu, w tym:

a) niezbędną dokumentację,

b) opłaty związane z koniecznością uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych na etapie przygotowania przedsięwzięcia;

2) zarządzanie projektem, w tym:

a) nadzór nad robotami budowlanymi,

b) wydatki związane z wdrażaniem projektu,

c) koszty ogólne (w czasie realizacji projektu),

d) wydatki osobowe,

e) zakup i instalację informatycznych systemów wspomagających zarządzanie i monitorowanie;

3) nabycie własności nieruchomości niezabudowanych lub zabudowanych lub innego prawa do tych nieruchomości;

4) budowę i montaż, w tym również:

a) odtworzenie nawierzchni drogi poza pasem prowadzenia robót,

b) wykonanie robót dodatkowych;

5) urządzenia, w tym:

a) środki trwałe stanowiące część wydatków inwestycyjnych zainstalowane na stałe w ramach projektu,

b) przenośne środki trwałe stanowiące część wydatków inwestycyjnych niezbędne do realizacji celu projektu lub do poprawnego funkcjonowania infrastruktury wytworzonej w wyniku realizacji projektu,

c) sprzęt będący środkiem trwałym zakupiony lub wytworzony na czas realizacji projektu,

d) wartości niematerialnie i prawne,

e) zakup używanego sprzętu,

f) zakup materiałów niestanowiących środków trwałych wykorzystywanych przez czas realizacji projektu;

6) działania informacyjno-promocyjne;

7) podatek od towarów i usług (VAT), o ile beneficjentowi pomocy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT-u;

8) niezbędne opłaty związane z realizacją projektów, w tym opłaty administracyjne, jeżeli stanowią one wydatki kwalifikowalne w ramach Programu;

9) wydatki związane z zastosowaniem technik finansowania niepowodujących natychmiastowego przeniesienia prawa własności.

2. Wydatki poniesione na wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie nie są wydatkami kwalifikowalnymi.

3. Z zastrzeżeniem przestrzegania zasad obowiązujących w systemie realizacji Programu, za kwalifikowalne mogą zostać uznane wydatki, które zostały faktycznie poniesione pomiędzy dniem 7 grudnia 2007 r. a dniem 31 grudnia 2015 r.

§ 8.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi:

1) 30 % – na zakup urządzeń i systemów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2;

2) 50 % – na infrastrukturę, urządzenia, systemy, instalacje, prace projektowe i dokumentację, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3.

§ 9.
1. Pomoc udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis, w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5), oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną beneficjentowi pomocy, niezależnie od jej formy i źródła.

2. Skumulowana pomoc, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w § 8.

3. Beneficjent pomocy informuje organ udzielający pomocy o każdej innej pomocy otrzymanej na realizację tego samego projektu.

4. Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego pomoc ta jest udzielana.

§ 10.
Pomoc jest udzielana do dnia 31 grudnia 2015 r.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: C. Grabarczyk

 

1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej – gospodarka morska oraz transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2009-09-15
  • Data wejścia w życie: 2009-09-15
  • Data obowiązywania: 2009-09-15
  • Dokument traci ważność: 2015-12-31
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA