REKLAMA
Dziennik Ustaw - rok 2013 poz. 408
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI
MORSKIEJ1)
z dnia 26 marca 2013 r.
w sprawie dopuszczenia jednostkowego pojazdu2)
Na podstawie art. 70zs ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 i 1448) zarządza się, co następuje:
1) zakres warunków lub wymagań technicznych obowiązujących w procedurze dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
2) zakres i sposób przeprowadzania badań potwierdzających spełnienie odpowiednich warunków lub wymagań technicznych w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu;
3) wzory dokumentów związanych z dopuszczeniem jednostkowym pojazdu;
4) warunki oceny równoważności wymagań alternatywnych w procedurze dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
1) przed wprowadzeniem do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na którego typ producent lub importer nie uzyskał świadectwa homologacji typu WE pojazdu lub świadectwa homologacji typu pojazdu,
2) na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji typu WE lub świadectwo homologacji typu pojazdu, w którym przed rejestracją zostały wprowadzone zmiany w pojeździe, przedmiocie wyposażenia lub części, wpływające na zmianę warunków stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu tego pojazdu
– określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Po przeprowadzonych badaniach jednostka uprawniona sporządza w języku polskim w trzech egzemplarzach sprawozdanie z badania w celu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, z czego:
1) jeden egzemplarz jest przechowywany w dokumentacji prowadzonej przez tę jednostkę;
2) dwa egzemplarze wydaje się wnioskodawcy.
1) z pierwszej strony, której wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;
2) z kolejnych stron, których wzór:
a) dla kategorii M, N, O określa część I załącznika nr IX do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.),
b) dla kategorii T, R i C określa część I załącznika nr III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG (Dz. Urz. UE L 171 z 09.07.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 31, str. 311, z późn. zm.),
c) dla kategorii L określa załącznik IV do dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 399, z późn. zm.);
3) z wykazu danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;
4) ze sprawozdania z badań, o którym mowa w art. 70zo ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
2. Wzór wniosku o dopuszczenie jednostkowe pojazdu określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. Wzór dokumentu informacyjnego dołączonego do wniosku o dopuszczenie jednostkowe pojazdu określa:
1) załącznik nr III do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) – dla pojazdów kategorii M, N, O;
2) załącznik nr I do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG – dla pojazdów kategorii T, R, C;
3) załącznik nr II do dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG – dla pojazdów kategorii L.
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: S. Nowak
|
1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz 2012 r. poz. 1396).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn. zm.).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. (poz. 408)
Załącznik nr 1
ZAKRES WARUNKÓW LUB WYMAGAŃ OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE DOPUSZCZENIA JEDNOSTKOWEGO NOWEGO POJAZDU
CZĘŚĆ I: Pojazdy kategorii M, N, O
Tabela nr 1:
Pkt | Przedmiot | Akt prawny | Zastosowanie dla poszczególnych kategorii pojazdów | |||||||||
M1 | M2 | M3 | N1 | N2 | N3 | O1 | O2 | O3 | O4 | |||
1 | Dopuszczalny poziom hałasu | Dyrektywa 70/157/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
2 | Emisje (Euro 5 i 6) pojazdów lekkich/dostęp do informacji | Rozporządzenie (WE) 715/2007 | A(1) | A(1) |
| A(1) | A(1) |
|
|
|
|
|
3 | Zbiorniki ciekłego paliwa/tylne zabezpieczenia | Dyrektywa 70/221/EWG | A(2) | A(2) | A(2) | A(2) | A(2) | A(2) | A | A | A | A |
3A | Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego) | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 34 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
3B | Tylne urządzenia zabezpieczające i ich montaż; tylne zabezpieczenie pojazdu | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 58 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
4 | Miejsce na tylną tablicę rejestracyjną | Dyrektywa 70/222/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
4A | Miejsce do montowania i mocowania tylnych tablic rejestracyjnych | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 1003/2010 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
5 | Układ kierowniczy | Dyrektywa 70/311/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
5A | Układy kierownicze | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 79 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
6 | Zamki i zawiasy | Dyrektywa 70/387/EWG | A |
|
| A | A | A |
|
|
|
|
6A | Dostęp do pojazdu i jego zwrotność | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 130/2012 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
6B | Zamki i elementy mocowania drzwi | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 11 | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
7 | Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze | Dyrektywa 70/388/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
7A | Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękowe | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 28 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
8 | Urządzenia widzenia pośredniego | Dyrektywa 2003/97/WE | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
| ||||||||||||
8A | Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 46 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
9 | Układy hamulcowe | Dyrektywa 71/320/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
9A | Pojazdy i przyczepy w zakresie hamowania | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 13 |
| A(3) | A(3) | A(3) | A(3) | A(3) | A(3) | A(3) | A(3) | A(3) |
9B | Samochody osobowe w zakresie hamowania | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 13-H | A(4) |
|
| A(4) |
|
|
|
|
|
|
10 | Zakłócenia radioelektryczne (kompatybilność elektromagnetyczna) | Dyrektywa 72/245/EWG | A | A | A | A | A | A | C | C | C | C |
10A | Kompatybilność elektromagnetyczna | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 10 | A | A | A | A | A | A | C | C | C | C |
12 | Wyposażenie wnętrza | Dyrektywa 74/60/EWG | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12A | Wyposażenie wnętrza | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 21 | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 | Zabezpieczenie przed bezprawnym użyciem i urządzenie unieruchamiające | Dyrektywa 74/61/EWG | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
13A | Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciem | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 18 |
| A(4A) | A(4A) |
| A(4A) | A(4A) |
|
|
|
|
13B | Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciem | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 116 | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
14 | Bezpieczne układy kierownicze | Dyrektywa 74/297/EWG | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
14A | Ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 12 | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
15 | Wytrzymałość siedzeń | Dyrektywa 74/408/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
15A | Siedzenia, ich mocowania i zagłówki | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 17 | A | A(4B) | A(4B) | A | A | A |
|
|
|
|
15B | Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 80 |
| A | A |
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
16 | Wystające elementy zewnętrzne | Dyrektywa 74/483/EWG | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16A | Wystające elementy zewnętrzne | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 26 | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 | Prędkościomierz i bieg wsteczny | Dyrektywa 75/443/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
17A | Dostęp do pojazdu i jego zwrotność | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 130/2012 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
17B | Zespół prędkościomierza oraz jego montaż | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 39 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
18 | Tabliczki znamionowe | Dyrektywa 76/114/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
18A | Tabliczka znamionowa producenta oraz numer identyfikacyjny pojazdu | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) nr 19/2011 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
19 | Punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa | Dyrektywa 76/115/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
19A | Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, systemy kotwiczenia ISOFIX i kotwiczenia górnego paska mocującego ISOFIX | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 14 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
20 | Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej | Dyrektywa 76/756/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
20A | Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 48 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
21 | Światła odblaskowe | Dyrektywa 76/757/EWG | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
21A | Urządzenia odblaskowe pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 3 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
22 | Światła obrysowe, światła pozycyjne przednie (boczne), światła pozycyjne tylne (boczne), światła stopu, światła obrysowe boczne, światła dzienne | Dyrektywa 76/758/EWG | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
22A | Przednie i tylne światła pozycyjne, światła stopu oraz światła obrysowe górne pojazdów silnikowych i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 7 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
22B | Światła jazdy dziennej przeznaczone dla pojazdów o napędzie silnikowym | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 87 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
| ||||||||||||
22C | Światła obrysowe boczne przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 91 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
23 | Kierunkowskazy | Dyrektywa 76/759/EWG | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
23A | Kierunkowskazy pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 6 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
24 | Oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej | Dyrektywa 76/760/EWG | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
24A | Urządzenia do oświetlenia tylnych tablic rejestracyjnych pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 4 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
25 | Reflektory (w tym żarówki) | Dyrektywa 76/761/EWG | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
25A | Samochodowe halogenowe reflektory typu »sealed beam« z asymetrycznymi światłami mijania lub światłami drogowymi lub z obydwoma tymi światłami | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 31 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
25B | Żarówki stosowane w homologowanych reflektorach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 37 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
25C | Reflektory z wyładowczymi źródłami światła | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 98 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
25D | Wyładowcze źródła światła do homologowanych świateł wyładowczych pojazdów o napędzie silnikowym | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 99 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
25E | Światła główne pojazdów silnikowych wyposażone w żarówki i/lub moduły LED i emitujące asymetryczne światło mijania i/lub światło drogowe | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 112 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
25F | Systemy adaptacyjne oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 123 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
26 | Przednie reflektory przeciwmgielne | Dyrektywa 76/762/EWG | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
26A | Przednie reflektory przeciwmgielne pojazdów o napędzie silnikowym | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 19 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
| ||||||||||||
27 | Haki holownicze | Dyrektywa 77/389/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
27A | Urządzenie holownicze | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 1005/2010 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
28 | Tylne światła przeciwmgielne | Dyrektywa 77/538/EWG | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
28A | Tylne światła przeciwmgielne pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 38 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
29 | Światła cofania | Dyrektywa 77/539/EWG | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
29A | Światła cofania pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 23 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
30 | Światła postojowe | Dyrektywa 77/540/EWG | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
30A | Światła postojowe pojazdów o napędzie silnikowym | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 77 | C | C | C | C | C | C |
|
|
|
|
31 | Pasy bezpieczeństwa i urządzenia przytrzymujące | Dyrektywa 77/541/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
31A | Pasy bezpieczeństwa, urządzenia przytrzymujące, urządzenia przytrzymujące dla dzieci oraz urządzenia przytrzymujące dla dzieci ISOFIX | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 16 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
32 | Pole widzenia z przodu | Dyrektywa 77/649/EWG | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
32A | Pole widoczności kierowcy w przód | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 125 | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 | Oznaczanie urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników | Dyrektywa 78/316/EWG | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
33A | Rozmieszczenie i oznaczenie ręcznych urządzeń sterujących, kontrolek i wskaźników | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 121 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
34 | Odszranianie/odmgławianie | Dyrektywa 78/317/EWG | (5) | (5) | (5) | (5) | (5) | (5) |
|
|
|
|
34A | Odszraniające i odmgławiające instalacje szyby przedniej | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 672/2010 | (5) | (5) | (5) | (5) | (5) | (5) |
|
|
|
|
35 | Wycieraczki/spryskiwacze | Dyrektywa 78/318/EWG | (6) | (6) | (6) | (6) | (6) | (6) |
|
|
|
|
35A | Instalacje wycieraczek i spryskiwaczy szyby przedniej | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 1008/2010 | (6) | (6) | (6) | (6) | (6) | (6) |
|
|
|
|
36 | Systemy grzewcze | Dyrektywa 2001/56/WE | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
| ||||||||||||
36A | Systemy grzewcze | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 122 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
37 | Osłony kół | Dyrektywa 78/549/EWG | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
37A | Osłony kół | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 1009/2010 | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38 | Zagłówki | Dyrektywa 78/932/EWG | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
38A | Zagłówki wbudowane lub niewbudowane w siedzenia pojazdów | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 25 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
40 | Moc silnika | Dyrektywa 80/1269/EWG | A(7) | A(7, 15) | A(7, 15) | A(7) | A(7, 15) | A(7, 15) |
|
|
|
|
41 | Emisje (Euro IV i V) pojazdów ciężkich | Dyrektywa 2005/55/WE | A(8) | A(8) | A | A(8) | A(8) | A |
|
|
|
|
41A | Emisje (Euro VI) pojazdów ciężkich/dostęp do informacji | Rozporządzenie (WE) 595/2009 | A(9) | A(9) | A | A(9) | A(9) | A |
|
|
|
|
42 | Zabezpieczenia boczne | Dyrektywa 89/297/EWG |
|
|
|
| A | A |
|
| A | A |
42A | Zabezpieczenia boczne pojazdów ciężarowych | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 73 |
|
|
|
| A | A |
|
| A | A |
43 | Osłony przeciwrozbryzgowe kół | Dyrektywa 91/226/EWG |
|
|
| A | A | A | A | A | A | A |
43A | Osłony przeciwrozbryzgowe kół | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 109/2011 |
|
|
| A | A | A | A | A | A | A |
44 | Masy i wymiary (samochody osobowe) | Dyrektywa 92/21/EWG | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
44A | Masy i wymiary | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 1230/2012 | A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
45 | Szyby bezpieczne | Dyrektywa 92/22/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
45A | Materiały oszklenia bezpiecznego i ich montaż w pojazdach | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 43 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
46 | Opony | Dyrektywa 92/23/EWG | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
| ||||||||||||
46A | Montowanie opon | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 458/2011 | A | A | A | A | A | A | A | A | A | A |
46B | Opony pneumatyczne do pojazdów silnikowych i ich przyczep (klasa C1) | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 30 | C |
|
| C |
|
| C | C |
|
|
46C | Opony pneumatyczne do pojazdów użytkowych i ich przyczep (klasy C2 i C3) | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 54 |
| C | C | C | C | C |
|
| C | C |
46D | Emisja hałasu toczenia opon, przyczepność opon na mokrych nawierzchniach oraz opór toczenia opon (klasy C1, C2 i C3) | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 117 | C | C | C | C | C | C | C | C | C | C |
46E | Zespoły zapasowe do użytku tymczasowego, opony/system typu »run flat« oraz system monitorowania ciśnienia w oponach | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 64 | C(9C) |
|
| C(9C) |
|
|
|
|
|
|
47 | Urządzenia ograniczenia prędkości | Dyrektywa 92/24/EWG |
| A | A |
| A | A |
|
|
|
|
47A | Ograniczanie prędkości pojazdów | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 89 |
| A | A |
| A | A |
|
|
|
|
48 | Masy i wymiary (pojazdy inne niż określone w pkt 44) | Dyrektywa 97/27/WE |
| A | A | A | A | A | A | A | A | A |
48A | Masy i wymiary | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 1230/2012 |
| A | A | A | A | A | A | A | A | A |
49 | Wystające elementy zewnętrzne kabin | Dyrektywa 92/114/EWG |
|
|
| A | A | A |
|
|
|
|
49A | Pojazdy użytkowe w zakresie ich wystających elementów zewnętrznych znajdujących się przed tylną ścianą kabiny | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 61 |
|
|
| A | A | A |
|
|
|
|
50 | Urządzenia sprzęgające | Dyrektywa 94/20/WE | A(10) | A(10) | A(10) | A(10) | A(10) | A(10) | A | A | A | A |
50A | Mechaniczne części sprzęgające zespołów pojazdów | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 55 | A(10) | A(10) | A(10) | A(10) | A(10) | A(10) | A | A | A | A |
50B | Krótki sprzęg; montaż zatwierdzonego typu krótkiego sprzęgu | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 102 |
|
|
|
| A(10) | A(10) |
|
| A(10) | A(10) |
51 | Palność | Dyrektywa 95/28/WE |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
51A | Palność materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 118 |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
|
52 | Autobusy i autokary | Dyrektywa 2001/85/WE |
| A | A |
|
|
|
|
|
|
|
52A | Pojazdy kategorii M2 i M3 | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 107 |
| A | A |
|
|
|
|
|
|
|
52B | Wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 66 |
| A | A |
|
|
|
|
|
|
|
53 | Zderzenie czołowe | Dyrektywa 96/79/WE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
53A | Ochrona osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 94 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54 | Uderzenie z boku | Dyrektywa 96/27/WE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
54A | Ochrona użytkowników pojazdów w przypadku zderzenia bocznego | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 95 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
55 | (puste) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
56 | Pojazdy przeznaczone do transportu towarów niebezpiecznych | Dyrektywa 98/91/WE |
|
|
| X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) |
56A | Pojazdy przeznaczone do przewozu towarów niebezpiecznych | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 105 |
|
|
| X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) | X(13) |
57 | Przednie zabezpieczenie przed wjechaniem pod pojazd | Dyrektywa 2000/40/WE |
|
|
|
| A | A |
|
|
|
|
57A | Urządzenia zabezpieczające przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUPD); zabezpieczenie przed wjechaniem pod przód pojazdu (FUP) | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 93 |
|
|
|
| A | A |
|
|
|
|
58 | Ochrona pieszych | Rozporządzenie (WE) 78/2009 | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
59 | Zdolność do recyklingu | Dyrektywa 2005/64/WE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 | (puste) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61 | Systemy klimatyzacji | Dyrektywa 2006/40/WE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
62 | Instalacja wodorowa | Rozporządzenie (WE) 79/2009 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
63 | Bezpieczeństwo ogólne | Rozporządzenie (WE) 661/2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||
64 | Sygnalizatory zmiany biegów | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) nr 65/2012 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
65 | Zaawansowany system hamowania awaryjnego | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 347/2012 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
66 | System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Rozporządzenie (UE) 351/2012 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
67 | Określone elementy wykorzystujące skroplony gaz węglowodorowy (LPG) oraz ich instalacja w pojazdach silnikowych | Rozporządzenie (WE) Nr 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 67 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
68 | Systemy alarmowe pojazdów | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 97 | A |
|
| A |
|
|
|
|
|
|
69 | Bezpieczeństwo elektryczne | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 100 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
70 | Określone elementy wykorzystujące sprężony gaz ziemny oraz ich instalacja w pojazdach silnikowych | Rozporządzenie (WE) 661/2009 Regulamin EKG ONZ nr 110 | A | A | A | A | A | A |
|
|
|
|
Objaśnienia:
A – uznaje się wydane świadectwo homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części lub sprawozdanie z badań wydane przez jednostkę uprawnioną. W przypadku ich braku lub w przypadku dokonania zmiany w pojeździe kompletnym, o której mowa w § 2 pkt 2 rozporządzenia, lub zabudowy na pojeździe niekompletnym, o której mowa w § 2 pkt 1 rozporządzenia, wymagana jest ocena bezpośrednia pojazdu polegająca na uproszczonym, nieniszczącym badaniu zgodnie z wymaganiami zawartymi w opisie szczegółowym w Tabeli nr 2 w Części I niniejszego załącznika, według pozycji o numerze odpowiadającym poszczególnym zagadnieniom wymienionym w kolumnie pierwszej Tabeli nr 1.
C – wymagana jest homologacja przedmiotu wyposażenia lub części lub sprawozdanie z badań potwierdzające spełnienie odpowiednich wymagań
X(13) – wymagane jest świadectwo homologacji lub sprawozdanie z badań. Stosuje się tylko wtedy, gdy producent występuje o homologację typu dla pojazdów przeznaczonych do transportu towarów niebezpiecznych.
Akty prawne wskazane w poszczególnych punktach bez oznaczeń A, C lub X nie mają zastosowania w dopuszczeniu jednostkowym pojazdu.
(1) Dla pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 610 kg. Na wniosek producenta może mieć zastosowanie do pojazdów o masie odniesienia nieprzekraczającej 2 840 kg.
(2) W przypadku pojazdów wyposażonych w instalację LPG lub CNG jest wymagana homologacja typu pojazdu zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 67 lub regulaminem EKG ONZ nr 110.
(3) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wymagane jest zainstalowanie systemu elektronicznej kontroli stateczności (»ESC«). Z tego względu do celów homologacji typu WE nowych typów pojazdów oraz do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów należy spełnić wymagania określone w załączniku 21 do regulaminu nr 13 ONZ. Zamiast terminów określonych w regulaminie nr 13 ONZ stosuje się daty wdrożenia określone w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(4) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 661/2009 wymagane jest zainstalowanie systemu ESC. Z tego względu do celów homologacji typu WE nowych typów pojazdów oraz do celów rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów należy spełnić wymagania określone w części A załącznika 9 do regulaminu EKG ONZ nr 13-H. Zamiast terminów określonych w regulaminie EKG ONZ nr 13-H stosuje się terminy wdrożenia określone w art. 13 rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(4A) O ile jest zamontowane, urządzenie zabezpieczające musi spełniać wymogi regulaminu EKG ONZ nr 18.
(4B) Rozporządzenie to stosuje się do siedzeń, które nie są objęte zakresem regulaminu EKG ONZ nr 80.
(5) Pojazdy tej kategorii muszą być wyposażone w odpowiednie urządzenia do odszraniania i odmgławiania szyby przedniej.
(6) Pojazdy tej kategorii muszą być wyposażone w odpowiednie spryskiwacze i wycieraczki szyby przedniej.
(7) W przypadku pojazdów wyposażonych w elektryczny układ napędowy wymagana jest homologacja typu pojazdu zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 85.
(8) Dla pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 610 kg i w przypadku, których nie skorzystano z możliwości opisanej w uwadze (1).
(9) Dla pojazdów o masie odniesienia przekraczającej 2 610 kg, które nie są homologowane (na wniosek producenta i pod warunkiem, że masa odniesienia nie przekracza 2 840 kg) na mocy rozporządzenia (WE) nr 715/2007.
Dla pozostałych opcji stosuje się art. 2 rozporządzenia ( W E ) nr 595/2009.
(9A) Stosuje się wyłącznie w przypadku gdy wyposażenie takich pojazdów wchodzi w zakres regulaminu EKG ONZ nr 64. System monitorowania ciśnienia w oponach pojazdów kategorii M1 jest obowiązkowy zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 661/2009.
(10) Stosuje się jedynie do pojazdów wyposażonych w sprzęg(-i).
(11) Stosuje się do pojazdów o technicznie dopuszczalnej maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony.
(12) Dotyczy wyłącznie pojazdów, których „punkt odniesienia siedzenia (punkt R)” najniższego siedzenia znajduje się nie wyżej niż 700 mm nad poziomem jezdni.
(14) Dotyczy tylko pojazdów kategorii N1 klasy I jak opisano w pierwszej tabeli w pkt 5.3.1.4 załącznika nr I do dyrektywy 70/220/EWG.
(15) Moc mierzona przy użyciu hamowni silnikowej.
Tabela nr 2:
1
Dopuszczalny poziom hałasu
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 996). Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Kontrola poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu zgodnie z załącznikiem nr 1 Dział III pkt I rozporządzenia MTBiGM. Poziom hałasu zewnętrznego zgodnie z załącznikiem nr 1 rozporządzenia MI. |
2
Emisje (Euro 5 i 6) pojazdów lekkich/dostęp do informacji
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Art. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 |
3. | Wymagania techniczne | Emisja z układu wydechowego a) Wykonuje się badanie typu I zgodnie z załącznikiem nr III do rozporządzenia (WE) nr 692/2008, stosując współczynniki pogorszenia określone w pkt 1.4. załącznika nr VII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008. Stosuje się wartości graniczne określone w tabeli nr I i tabeli nr II w załączniku nr I do rozporządzenia (WE) nr 715/2007. b) Licznik pojazdu nie musi wykazywać przejechanych 3 000 km, jak określono w pkt 3.1.1. załącznika nr 4 do regulaminu EKG ONZ nr 83. c) Hamownię podwoziową ustawia się zgodnie z wymaganiami technicznymi określonymi w pkt 3.2. załącznika nr 4A do regulaminu EKG ONZ nr 83. d) Badań, o których mowa w lit. a, nie wykonuje się, jeżeli można wykazać, że pojazd jest zgodny z jednym z rozporządzeń kalifornijskich, o których mowa w sekcji 2 załącznika nr I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008. Emisja par paliwa z układu zasilania Pojazdy napędzane silnikiem benzynowym muszą być wyposażone w układ kontroli emisji par (w tym filtr z węglem aktywnym). Emisja gazów ze skrzyni korbowej Wymagana jest obecność urządzenia do recyklingu gazów ze skrzyni korbowej. Pokładowy system diagnostyczny (OBD) a) Pojazd musi być wyposażony w pokładowy system diagnostyczny. b) Musi być możliwa komunikacja interfejsu pokładowego systemu diagnostycznego z narzędziami diagnostycznymi powszechnie używanymi do okresowych przeglądów technicznych. Zadymienie spalin a) Pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne poddaje się badaniom zgodnie z metodami badań określonymi w dodatku 2 do załącznika nr IV do rozporządzenia (WE) 692/2008. b) Skorygowaną wartość współczynnika absorpcji umieszcza się w widocznym i łatwo dostępnym miejscu. Emisja CO2 i zużycie paliwa a) Wykonuje się badanie zgodnie z załącznikiem nr XII do rozporządzenia (WE) nr 692/2008. b) Licznik pojazdu nie musi wykazywać przejechanych 3 000 km, jak określono w pkt 3.1.1. załącznika nr 4 do regulaminu EKG ONZ nr 83. |
|
| c) Jeżeli pojazd jest zgodny z rozporządzeniami kalifornijskimi, o których mowa w sekcji 2 załącznika nr I do rozporządzenia (WE) nr 692/2008 i w związku z tym nie są wymagane badania emisji z układu wydechowego, państwa członkowskie obliczają emisję CO2 i zużycie paliwa przy użyciu wzorów podanych w uwagach wyjaśniających (b) i (c) dodatku 2 zawartego w załączniku do rozporządzenia (UE) nr 183/2011. Dostęp do informacji Nie stosuje się przepisów dotyczących dostępu do informacji. Pojazdy wyposażone w dodatkowy układ zasilania dostosowujący do zasilania gazem propan-butan (LPG) lub gazem ziemnym (CNG) Kompletną instalację LPG lub CNG sprawdza się pod względem zgodności z przepisami odpowiednio regulaminów EKG ONZ nr 67 i 110. |
3
Zbiorniki ciekłego paliwa/tylne zabezpieczenia
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 70/221/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 załącznika nr I do dyrektywy Pkt 1 załącznika nr II do dyrektywy |
3. | Wymagania techniczne | Zbiornik paliwa ciekłego Pojazd powinien spełniać wymagania pkt 5.10 i 5.11 załącznika nr I do dyrektywy. Zbiornik paliwa powinien być homologowany lub należy wykazać (w sprawozdaniu z badań), że pojazd spełnia wymaganiami pkt 5 załącznika nr I do dyrektywy. Tylne zabezpieczenia Pojazd powinien być wyposażony w homologowane tylne urządzenie zabezpieczające zamontowane zgodnie z instrukcją montażu oraz powinien spełniać wymagania pkt 5 załącznika nr II do dyrektywy z zachowaniem odstępstw zgodnie z pkt 5.5. załącznika nr II, lub należy wykazać (w sprawozdaniu z badań), że pojazd spełnia wymagania pkt 5 załącznika nr II do dyrektywy z zachowaniem odstępstw zgodnie z pkt 5.5. załącznika nr II do dyrektywy. |
3A
Zabezpieczenia przeciwpożarowe (zbiorniki paliwa ciekłego)
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 34 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w homologowany zbiornik paliwa oraz spełniać wymagania pkt 13 regulaminu, lub jeśli, zbiornik nie jest homologowany, spełniać wymagania pkt 5 i 8 regulaminu. |
3B
Tylne urządzenia zabezpieczające i ich montaż; tylne zabezpieczenie pojazdu
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 58 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w homologowane tylne urządzenie zabezpieczające zamontowane zgodnie z instrukcją montażu oraz powinien spełniać wymagania pkt 16 części II regulaminu lub jeśli, urządzenie nie jest homologowane, pojazd powinien spełniać wymagania pkt 25 części III regulaminu. |
4
Miejsce na tylną tablicę rejestracyjną
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N, O |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania dotyczące miejsca przewidzianego do umieszczenia tablic rejestracyjnych zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia MI. |
4A
Miejsce do montowania i mocowania tylnych tablic rejestracyjnych
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N, O |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania dotyczące miejsca przewidzianego do umieszczenia tablic rejestracyjnych zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia MI. |
5
Układ kierowniczy
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 70/311/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Załącznik nr I, pozycja 0 |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania techniczne dotyczące układu kierowniczego pojazdu kategorii M, N lub O (jeśli dotyczy) zostaną spełnione w przypadku potwierdzenia zgodności pojazdu z wymaganiami dyrektywy. |
5A
Układy kierownicze
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 79 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania techniczne dotyczące układu kierowniczy pojazdu kategorii M, N lub O (jeśli dotyczy) zostaną uznane za spełnione w przypadku potwierdzenia zgodności pojazdu z wymaganiami pkt 5 regulaminu. |
6
Zamki i zawiasy
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). |
2. | Kategoria pojazdu *) | M1, N |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien spełniać wymagania określone w § 8 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia MI. |
6A i 17A
Dostęp do pojazdu i jego zwrotność
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie (UE) nr 130/2012 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Dostęp do pojazdu – M1, N1, N2, N3 Zwrotność – M, N |
3. | Wymagania techniczne | M1, N1, N2 ≤ 7,5 t maksymalnej masy całkowitej Stopnie nadwozia i stopnie służące do wsiadania: Pojazd powinien spełniać wymagania pkt 1 części 2 załącznika nr II do rozporządzenia (UE) nr 130/2012. |
N2 > 7,5 t maksymalnej masy całkowitej, N3 Stopnie służące do wsiadania do przedziału pasażerskiego: Pojazd powinien spełniać wymagania pkt 1 części 1 załącznika nr II do rozporządzenia (UE) nr 130/2012. Dostęp do uchwytów ułatwiających wejście do przedziału pasażerskiego: Pojazd powinien spełniać wymagania pkt 2 części 1 załącznika nr II do rozporządzenia (UE) nr 130/2012. | ||
M lub N Zwrotność: Pojazd powinien spełniać wymagania pkt 1 załącznika nr III do rozporządzenia (UE) nr 130/2012. |
6B
Zamki i elementy mocowania drzwi
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). |
2. | Kategoria pojazdu *) | M1 i N1 |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien spełniać wymagania określone w § 8 ust. 1 pkt 2, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia MI. |
7
Dźwiękowe sygnały ostrzegawcze
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 996). |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien spełniać wymagania określone w § 11 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MI. Kontrola stanu technicznego oraz poziomu dźwięku sygnału ostrzegawczego zgodnie z pkt II działu III załącznika nr 1 rozporządzenia MTBiGM. |
7A
Dźwiękowe urządzenia ostrzegawcze i sygnały dźwiękowe
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. poz. 996). |
2. | Kategoria pojazdu *) | Część I i II regulaminu EKG ONZ nr 28 |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien spełniać wymagania określone w § 11 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MI. Kontrola stanu technicznego oraz poziomu dźwięku sygnału ostrzegawczego zgodnie z pkt II działu III załącznika nr I do rozporządzenia MTBiGM. |
8
Urządzenia widzenia pośredniego
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 2003/97/WE Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Homologowane urządzenia widzenia pośredniego na zgodność z dyrektywą, warunki szczegółowe dotyczące wyposażenia pojazdu samochodowego w lusterka zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 5 oraz załącznikiem nr 12 rozporządzenia MI. |
8A
Urządzenia widzenia pośredniego i ich instalacja
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 46 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.) |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Homologowane urządzenia widzenia pośredniego na zgodność z regulaminem, warunki szczegółowe dotyczące wyposażenia pojazdu samochodowego w lusterka zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 5 oraz załącznikiem nr 12 rozporządzenia MI. |
9
Układy hamulcowe
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 71/320/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Art. 1 dyrektywy |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania techniczne dotyczące układu hamulcowego pojazdu kategorii M, N lub O (jeśli dotyczy) zostaną uznane za spełnione na podstawie zgodności pojazdu z wymaganiami załącznika nr I pkt 1.2. oraz pkt 2 dyrektywy. |
9A
Pojazdy i przyczepy w zakresie hamowania
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 13 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania techniczne dotyczące układu hamulcowego pojazdu kategorii M, N lub O (jeśli dotyczy) zostaną uznane za spełnione na podstawie potwierdzenia zgodności pojazdu z wymaganiami pkt 2.3. oraz pkt 5 regulaminu. |
9B
Samochody osobowe w zakresie hamowania
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 13-H Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Wymagania techniczne zostaną uznane za spełnione w przypadku potwierdzenia zgodności pojazdu z wymaganiami pkt 2.3. oraz pkt 5 regulaminu, na podstawie sprawozdania z badań wydanego przez jednostkę uprawnioną. |
10
Zakłócenia radioelektryczne (kompatybilność elektromagnetyczna)
Lp. | Dotyczy | Przepisy szczegółowe |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 72/245/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Pojazdy kategorii M1 lub N1 Wyposażenie elektryczne lub elektroniczne powinno spełniać wymagania techniczne: – dodatków 6 i 7 do załącznika nr I oraz załącznika nr X do dyrektywy lub – załączników nr 7–10 do regulaminu EKG ONZ nr 10. Należy uznać za równoważne wyniki badań wyposażenia na zgodność z wymaganiami normy EN 50498. |
Pojazdy kategorii M2, M3, N2 lub N3 1. Wyposażenie elektryczne lub elektroniczne pojazdu, na który wydanno świadectwo homologacji typu na zgodność z wymaganiami dyrektywy lub regulaminu EKG ONZ nr 10 powinno spełniać wymagania techniczne: – dodatków 6 i 7 do załącznika nr I oraz załącznika nr X do dyrektywy lub – załączników nr 7–10 do regulaminu EKG ONZ nr 10. 2. Pojazd, na który nie wydano świadectwa homologacji wymienionego w pkt 1 powinien spełniać wymagania techniczne według: – dodatków 2–5 do załącznika nr I do dyrektywy lub – załączników 4–6 do regulaminu EKG ONZ nr 10. Należy uznać za równoważne wyniki badań na zgodność z wymaganiami normy EN 50498. |
10A
Kompatybilność elektromagnetyczna
Lp. | Dotyczy | Przepisy szczegółowe |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 10 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Pojazdy kategorii M1 lub N1 Wyposażenie elektryczne lub elektroniczne pojazdu, na który wydano świadectwo homologacji powinno spełniać wymagania techniczne według: – załączników nr 7–10 do regulaminu lub – dodatków nr 6 i 7 do załącznika nr I oraz załącznika nr X do dyrektywy 72/245/EWG. Należy uznać za równoważne wyniki badań na zgodność z wymaganiami normy EN 50498 |
Pojazdy kategorii M2, M3, N2, N3 1. Wyposażenie elektryczne lub elektroniczne pojazdu, na który wydano świadectwo homologacji typu według wymagań regulaminu lub dyrektywy 72/245/EWG, powinno spełniać wymagania techniczne wykazane w załącznikach nr 7–10 do regulaminu lub dodatku 6 i 7 do załącznika nr I oraz załącznika nr X do dyrektywy 72/245/EWG. 2. Pojazd, na który nie wydano świadectwa homologacji typu powinien spełniać wymagania techniczne wskazane w załącznikach nr 4 ÷ 6 do regulaminu lub dodatkach nr 2–5 do załącznika nr I do dyrektywy 72/245/EWG. Należy uznać za równoważne wyniki badań na zgodność z wymaganiami normy EN 50498. |
12
Wyposażenie wnętrza
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 74/60/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | M1 |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być tak skonstruowany, aby jego wyposażenie wnętrza spełniało wymagania zgodne z pkt 5 załącznika nr I do dyrektywy. |
12A
Wyposażenie wnętrza
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 21 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | M1 |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien spełniać wymagania pkt 5.1. i 5.2. regulaminu z wyłączeniem wymagania dotyczącego sprawdzenia rozpraszania energii określonego w pkt 5.1.2. regulaminu. |
13
Zabezpieczenie przed bezprawnym użyciem i urządzenie unieruchamiające
Lp. | Dotyczy | Przepisy szczegółowe |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 74/61/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Załącznik nr IV pkt 1.1. – M1, N1 Załącznik nr V pkt. 1.1. – M1 Załącznik nr VI pkt. 1.2. – M1 oraz N1 o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2000 kg |
3. | Wymagania techniczne | 1. Wyposażenie zabezpieczające pojazd przed bezprawnym użyciem powinno spełniać wymagania techniczne według: – załączników nr IV – VI do dyrektywy lub – pkt 5 i 6 regulaminu EKG ONZ nr 18, – części I i III regulaminu EKG ONZ nr 97, – części II i IV regulaminu EKG ONZ nr 116. 2. Urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem i urządzenia unieruchamiającego muszą być tak skonstruowane, aby po uruchomieniu pojazdu i pracującym silniku nie wystąpiło prawdopodobieństwo przypadkowego zablokowania, co mogłoby stanowić szczególne zagrożenie bezpieczeństwa. |
13A
Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciem
Lp. | Dotyczy | Przepisy szczegółowe |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 18 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1.1. regulaminu – pojazdy silnikowe mające co najmniej trzy koła, z wyjątkiem M1, N1 |
3. | Wymagania techniczne | 1. Wyposażenie, zabezpieczające pojazd przed bezprawnym użyciem powinno spełniać odpowiednie wymagania techniczne według: – pkt 5 i 6 regulaminu EKG ONZ nr 18, – części I i III regulaminu EKG ONZ nr 97, – części II i IV regulaminu EKG ONZ nr 116, lub według załączników nr IV–VI do dyrektywy 74/61/EWG. 2. Urządzenie zabezpieczające pojazd przed ich nieuprawnionym użyciem musi być tak skonstruowane, aby po uruchomieniu pojazdu i pracującym silniku nie wystąpiło prawdopodobieństwo przypadkowego zablokowania. |
13B
Zabezpieczenie pojazdów samochodowych przed ich nieuprawnionym użyciem
Lp. | Dotyczy | Przepisy szczegółowe |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 116 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1.1. regulaminu – M1, N1 |
3. | Wymagania techniczne | 1. Dodatkowe wyposażenie, zabezpieczające pojazd przed bezprawnym użyciem powinno spełniać wymagania techniczne: – pkt 5 i 6 regulaminu EKG ONZ nr 18, – części I i III regulaminu EKG ONZ nr 97, – części II i IV regulaminu EKG ONZ nr 116, lub według załączników nr IV ÷ VI do dyrektywy 74/61/EWG. 2. Urządzenie zabezpieczające pojazd przed ich nieuprawnionym użyciem musi być tak skonstruowane, aby po uruchomieniu pojazdu i pracującym silniku nie wystąpiło prawdopodobieństwo przypadkowego zablokowania. |
14
Bezpieczne układy kierownicze
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 74/297/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 załącznika nr I |
3. | Wymagania techniczne | Oświadczenie producenta potwierdzające zgodność z dyrektywą. |
14A
Ochrona kierowcy przed układem kierowniczym w przypadku uderzenia
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 12 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Oświadczenie producenta potwierdzające zgodność z regulaminem. |
15
Wytrzymałość siedzeń
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 74/408/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 załącznika nr II do dyrektywy – M1 Pkt 1 załącznika nr III – M2, M3 Pkt 1 załącznik nr IV do dyrektywy – N |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w siedzenia i zagłówki, spełniające wymagania pkt 3 załącznika nr II, pkt 3 załącznika nr III i pkt 2 załącznika nr IV do dyrektywy. Siedzenia powinny być zamontowane zgodnie z instrukcją montażu producenta siedzenia. Miejsce na wózek inwalidzki powinno być uznane za miejsce siedzące. |
15A
Siedzenia, ich mocowania i zagłówki
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 17 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w siedzenia i zagłówki, spełniające wymagania pkt 5 regulaminu. Siedzenia powinny być zamontowane zgodnie z instrukcją montażu producenta siedzenia. Miejsce na wózek inwalidzki powinno być uznane za miejsce siedzące. |
15B
Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 80 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w siedzenia, spełniające wymagania pkt 5 regulaminu. Siedzenia powinny być zamontowane zgodnie z instrukcją montażu producenta siedzenia oraz pkt 7.1.2. regulaminu. Miejsce na wózek inwalidzki powinno być uznane za miejsce siedzące. |
16
Wystające elementy zewnętrzne
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 74/483/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Art. 1 dyrektywy |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być tak skonstruowany, aby jego wystające elementy zewnętrzne spełniały wymagania określone w pkt 5 i 6 załącznika nr I do dyrektywy. |
16A
Wystające elementy zewnętrzne
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 26 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być tak skonstruowany, aby jego wystające elementy zewnętrzne spełniały wymagania zgodnie z pkt 5 i 6 regulaminu. |
17
Prędkościomierz i bieg wsteczny
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 75/443/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Bieg wsteczny: Pojazd powinien być wyposażony w urządzenie umożliwiające jazdę do tyłu sterowane z miejsca kierowcy zgodnie z załącznikiem nr I do dyrektywy. Prędkościomierz: Pojazd wyposażony w prędkościomierz powinien spełniać wymagania pkt 4.1, 4.2. załącznika nr II do dyrektywy z wyłączeniem wymagań pkt 4.2.2. oraz jeżeli służba techniczna ma uzasadnione powody, aby uważać, że prędkościomierz nie jest skalibrowany z wystarczającą dokładnością może zażądać wykonania badań zgodnie z pkt 4.3. oraz pkt 4.4. z wyłączeniem pkt 4.3.3. |
18
Tabliczki znamionowe
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 76/114/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N, O. |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w tabliczkę znamionową producenta oraz w numer identyfikacyjny VIN. Tabliczka znamionowa powinna spełniać wymagania pkt 1, pkt 2 oraz pkt 4.2.2.2. załącznika do dyrektywy 76/114/EWG. Po zabudowie producent powinien umieścić tabliczkę kolejnego etapu kompletacji pojazdu według wzoru w dodatku do załącznika nr XVII do dyrektywy 2007/46/WE. Numer identyfikacyjny VIN powinien spełniać wymagania pkt 1, pkt 3 oraz pkt 4.2.2.1. załącznika do dyrektywy 76/114/EWG. |
18A
Tabliczka znamionowa producenta oraz numer identyfikacyjny pojazdu
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie (UE) nr 19/2011 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pojazdy kategorii M, N, O. |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w tabliczkę znamionową producenta oraz w numer identyfikacyjny VIN. Tabliczka znamionowa powinna spełniać wymagania części pkt 1, pkt 2, pkt 3 części A załącznika nr II do rozporządzenia (UE) nr 19/2011. Po zabudowie producent powinien umieścić tabliczkę kolejnego etapu kompletacji pojazdu według wzoru w dodatku do załącznika nr XVII do dyrektywy 2007/46/WE. Numer identyfikacyjny VIN powinien spełniać wymagania pkt 1 i pkt 2 części B załącznika nr II do rozporządzenia (UE) nr 19/2011. |
19
Punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 76/115/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Art. 2 dyrektywy |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, spełniające wymagania pkt 4 załącznika nr I do dyrektywy 76/115/EWG. W przypadku wyposażenia pojazdu w wózek inwalidzki powinny być spełnione wymagania określone w pkt 19 załącznika nr XI, dodatku nr 3 do dyrektywy 2007/46/WE. |
19A
Kotwiczenia pasów bezpieczeństwa, systemy kotwiczenia ISOFIX i kotwiczenia górnego paska mocującego ISOFIX
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 14 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | Pkt 1 regulaminu |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa i mocowania ISOFIX, spełniające wymagania pkt 5 i 6 regulaminu. W przypadku wyposażenia pojazdu w wózek inwalidzki powinny być spełnione wymagania określone w pkt 19 załącznika nr XI dodatku nr 3 do dyrektywy 2007/46/WE. |
20
Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 76/756/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N, O |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w homologowane urządzenia oświetlenia i sygnalizacji świetlnej zamontowane i rozmieszczone zgodnie z wymaganiami zawartymi w załączniku nr II do dyrektywy. |
20A
Instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej w pojazdach
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Regulamin EKG ONZ nr 48 Rozporządzenie (WE) nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N lub O. |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w homologowane urządzenia oświetlenia i sygnalizacji świetlnej zamontowane i rozmieszczone zgodnie z wymaganiami pkt 2, pkt 5 i pkt 6 regulaminu. |
27
Haki holownicze
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Dyrektywa 77/389/EWG |
2. | Kategoria pojazdu *) | Załącznik do dyrektywy |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w urządzenie holownicze umieszczone z przodu. Pojazd kategorii M1 powinien być wyposażony także w urządzenie holownicze z tyłu pojazdu. |
27A
Urządzenie holownicze
Lp. | Dotyczy: | Przepisy szczegółowe: |
1. | Podstawa prawna | Rozporządzenie (WE) Nr 1005/2010 Rozporządzenie (WE) Nr 661/2009 |
2. | Kategoria pojazdu *) | M, N |
3. | Wymagania techniczne | Pojazd powinien być wyposażony w urządzenie holownicze umieszczone z przodu. Pojazd kategorii M1 powinien być wyposażony także w urządzenie holownicze z tyłu pojazdu. Pojazd powinien być tak skonstruowany, aby urządze |