REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2011 nr 21 poz. 323

Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji

DECYZJA Nr 388/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 21 października 2011 r.

w sprawie powołania i organizacji służby normalizacyjnej oraz określenia zakresu zadań Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 8 lit. e), pkt 11 lit. f) oraz § 2 pkt 4, 14 i 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie działalności normalizacyjnej związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa (Dz. U. Nr 239, poz. 2038) ustala się, co następuje:

1. Powołuje się służbę normalizacyjną Ministra Obrony Narodowej, zwaną dalej „służbą normalizacyjną”.

2. Nadzór nad działalnością służby normalizacyjnej sprawuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji za pośrednictwem bezpośrednio podporządkowanego mu Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, zwanego dalej „Centrum”.

3. Służba normalizacyjna prowadzi działalność normalizacyjną związaną z obronnością i bezpieczeństwem państwa w zakresie określonym w § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie działalności normalizacyjnej związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa, zwanym dalej „rozporządzeniem” oraz w niniejszej decyzji.

4. Sprawy należące do zakresu działania służby normalizacyjnej prowadzą:

1) Centrum;

2) Wojskowy Komitet Normalizacyjny – za pośrednictwem podkomitetów tematycznych;

3) komórka wewnętrzna w komórce organizacyjnej tworzącej Sztab Generalny Wojska Polskiego, właściwa w zakresie prowadzenia działalności normalizacyjnej;

4) komórki wewnętrzne powołane w rodzajach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do prowadzenia działalności normalizacyjnej;

5) zespoły lub punkty kontaktowe (osoby funkcyjne) powołane w Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych, Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia i Inspektoracie Uzbrojenia do prowadzenia działalności normalizacyjnej;

6) komórki wewnętrzne w wojskowych jednostkach naukowo-badawczych prowadzące działalność normalizacyjną na podstawie umowy zawartej z Centrum.

5. W realizacji zadań służby normalizacyjnej biorą ponadto udział komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, w szczególności: zamawiający, gestorzy, centralne organy logistyczne oraz użytkownicy uzbrojenia i sprzętu wojskowego.

6. Centrum organizuje i koordynuje działalność służby normalizacyjnej, prowadzi sprawy dotyczące zapewnienia jakości wyrobów obronnych, akredytacji związanej z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, a także identyfikacji, klasyfikacji i kodyfikacji wyrobów obronnych, współdziałając w tym zakresie z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanymi.

7. Do zadań Centrum w szczególności należy:

1) w zakresie normalizacji:

a) programowanie i planowanie prac normalizacyjnych,

b) opracowywanie i przedstawianie Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji do akceptacji trzyletnich programów i rocznych planów prac normalizacyjnych,

c) opracowywanie i przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej do akceptacji reguł prac normalizacyjnych,

d) opiniowanie projektów dokumentów normalizacyjnych oraz zagranicznych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa,

e) opracowywanie i przedstawienie Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji do akceptacji projektu porozumienia o współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej i Polskiego Komitetu Normalizacyjnego w zakresie organizowania i prowadzenia normalizacji związanej z obronnością i bezpieczeństwem państwa,

f) prowadzenie spraw związanych z postępowaniem z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, według zasad określonych w odrębnych przepisach,

g) przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia i wprowadzenia do stosowania w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3 rozporządzenia,

h) przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej do wprowadzenia do stosowania w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych zagranicznych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, o których mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia,

i) wprowadzanie do stosowania przez inne podmioty, w drodze umowy, dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3 rozporządzenia,

j) przestrzeganie obowiązku stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3 rozporządzenia, nałożonego przez Ministra Obrony Narodowej lub w drodze umowy,

k) opiniowanie wniosków o udzielenie przez Ministra Obrony Narodowej zezwolenia na odstąpienie, w całości lub w części, od obowiązku stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2 i 3 rozporządzenia,

I) występowanie do Ministra Obrony Narodowej o wyrażenie zgody na stosowanie poza resortem obrony narodowej, zagranicznych dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 7 ust. 2 rozporządzenia – w sprawach dotyczących obronności, a w sprawach dotyczących bezpieczeństwa państwa – w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych,

m) badanie stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 1–3 rozporządzenia,

n) gromadzenie, porządkowanie, rozpowszechnianie i udostępnianie dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2–4 rozporządzenia oraz zagranicznych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, według zasad określonych odrębnymi przepisami,

o) udostępnianie poza resort obrony narodowej dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2–4 rozporządzenia oraz zagranicznych dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, według zasad określonych odrębnymi przepisami,

p) zawieranie umów z wojskowymi jednostkami naukowo-badawczymi na prowadzenie działalności normalizacyjnej,

q) występowanie za granicą w sprawach normalizacji dotyczącej obronności, a w porozumieniu ze służbą normalizacyjną podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych – w sprawach normalizacji dotyczącej bezpieczeństwa państwa,

r) prowadzenie sekretariatów Wojskowego Komitetu Normalizacyjnego oraz podkomitetów Terminologii Wojskowej i Medycyny Wojskowej,

s) prowadzenie, na warunkach określonych w umowie zawartej z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, sekretariatu Komitetu Technicznego Nr 176 do Spraw Techniki Wojskowej i Zaopatrzenia,

t) opracowywanie i przedstawianie Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji rocznego sprawozdania z działalności służby normalizacyjnej, w terminie określonym w § 4 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia,

u) eksploatacja użytkowa normalizacyjnego systemu informatycznego;

2) w zakresie zapewnienia jakości i akredytacji:

a) pełnienie funkcji instytucji narodowej w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego do spraw jakości, według zasad określonych w Porozumieniu Standaryzacyjnym Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego – STANAG 4107,

b) koordynowanie funkcjonowania w resorcie obrony narodowej systemu zapewnienia jakości oraz stosowania sojuszniczych publikacji dotyczących zapewnienia jakości (AQAP),

c) koordynowanie i nadzorowanie realizacji procesów rządowego zapewnienia jakości (Government Quality Assurance – GQA) wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności,

d) uzgadnianie treści klauzuli jakościowej w projektach umów dostawy wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności,

e) organizowanie i prowadzenie procesu akredytacji OiB jednostek badawczych i jednostek certyfikujących prowadzących ocenę zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,

f) opracowywanie i utrzymywanie procedur procesu akredytacji OiB jednostek badawczych i jednostek certyfikujących oraz procedur sprawowania nadzoru nad tymi jednostkami,

g) sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek badawczych i jednostek certyfikujących, w zakresie prowadzonych przez te jednostki działań związanych z oceną zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa,

h) opracowywanie projektów decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawach związanych z akredytacją OiB oraz projektów obwieszczeń w dzienniku urzędowym, zawierających wykaz jednostek organizacyjnych, którym udzielona została akredytacja OiB wraz z zakresami akredytacji;

3) w zakresie kodyfikacji:

a) pełnienie funkcji krajowego biura kodyfikacyjnego (43 National Codification Bureau – NCB) w ramach Systemu Kodyfikacyjnego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO Codification System – NCS),

b) koordynowanie działalności kodyfikacyjnej jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej uczestniczących w Systemie Kodyfikacji Wyrobów Obronnych,

c) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi spoza resortu obrony narodowej, w ramach funkcjonowania Systemu Kodyfikacji Wyrobów Obronnych,

d) planowanie prac kodyfikacyjnych w resorcie obrony narodowej,

e) identyfikacja, klasyfikacja, opisywanie i nadawanie wyrobom obronnym Numerów Magazynowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO Stock Number – NSN),

f) nadawanie krajowym producentom i dostawcom wyrobów obronnych oraz podmiotom świadczącym usługi na rzecz polskich sił zbrojnych lub państw Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego kodów NCAGE (NATO Commercial and Government Entity Code),

g) uzgadnianie treści klauzuli kodyfikacyjnej w umowach dostawy wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności,

h) gromadzenie, przetwarzanie, udostępnianie i wymiana informacji oraz danych kodyfikacyjnych,

i) obsługa kodyfikacyjnego systemu informatycznego oraz koordynowanie jego wykorzystywania w resorcie obrony narodowej;

4) w pozostałym zakresie:

a) współdziałanie ze służbą normalizacyjną podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Polskim Centrum Akredytacji oraz Głównym Urzędem Statystycznym, a także z właściwymi strukturami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, Unii Europejskiej i innych międzynarodowych instytucji w sprawach należących do zakresu działania Centrum,

b) organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie normalizacji, jakości i akredytacji, badań i oceny zgodności oraz identyfikacji, klasyfikacji i kodyfikacji wyrobów obronnych,

c) inicjowanie, opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących zakresu działania Centrum,

d) udostępnianie publiczne informacji dotyczących działalności Centrum regulowanej obowiązującymi przepisami prawa.

8. Planowanie i realizację przez Centrum wydatków finansowych określają przepisy dotyczące gospodarki finansowej obowiązujące w resorcie obrony narodowej.

9. Powołuje się Wojskowy Komitet Normalizacyjny, zwany dalej „Komitetem”.

10. Komitet jest ciałem kolegialnym prowadzącym, za pośrednictwem podkomitetów, normalizację w zakresach tematycznych dotyczących:

1) wojsk lądowych;

2) sił powietrznych;

3) marynarki wojennej;

4) logistyki sił zbrojnych;

5) połączonych działań rodzajów sił zbrojnych;

6) terminologii wojskowej;

7) medycyny wojskowej.

11. Do zadań Komitetu ponadto, należy:

1) udział w opracowywaniu przez Centrum projektów trzyletnich programów i rocznych planów prac normalizacyjnych dotyczących normalizacji operacyjnej;

2) opracowywanie oraz uzgadnianie projektów dokumentów normalizacyjnych dotyczących normalizacji operacyjnej oraz zmian do nich;

3) wnioskowanie o zatwierdzenie i wprowadzenie do stosowania oraz wycofanie dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2–3 rozporządzenia;

4) analizowanie i ocenianie stosowania dokumentów normalizacyjnych, o których mowa w § 5 pkt 2–3 rozporządzenia oraz przedstawianie dyrektorowi Centrum odpowiednich w tym zakresie wniosków;

5) opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności Komitetu.

12. W skład Komitetu wchodzą:

1) przewodniczący Komitetu;

2) zastępcy przewodniczącego Komitetu, będący zarazem przewodniczącymi podkomitetów tematycznych;

3) sekretarz Komitetu;

4) członkowie Komitetu.

13. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji ustala liczbę członków Komitetu i jego skład personalny oraz określa tryb pracy Komitetu oraz obowiązki przewodniczącego Komitetu, zastępców przewodniczącego i sekretarza Komitetu.

14. Zmian w składzie Komitetu i podkomitetów dokonuje Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji – na wniosek szefów (kierowników) jednostek organizacyjnych zainteresowanych określonym zakresem tematycznym przyporządkowanym Komitetowi (podkomitetom), skierowany poprzez dyrektora Centrum.

15. Komórki wewnętrzne oraz zespoły lub punkty kontaktowe (osoby funkcyjne), o których mowa w pkt 4 ppkt 3–6 realizują przyporządkowane im zadania z zakresu normalizacji związanej z obronnością.

16. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji określa w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych oraz szefami Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia i Inspektoratu Uzbrojenia zakres zadań wykonywanych przez komórki wewnętrzne, o których mowa w pkt 4 ppkt 3–4 i zespoły lub punkty kontaktowe (osoby funkcyjne), o których mowa w pkt 4 ppkt 5 oraz zasady ich współdziałania z Centrum.

17. Traci moc decyzja Nr 336/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie powołania i organizacji służby normalizacyjnej (Dz. Urz. MON Nr 19, poz. 206 oraz z 2004 r. Nr 8, poz. 92).

18. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA