Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1, art. 5c pkt 1 oraz art. 58 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, zmiany: Dz. U. z 2003r. Nr 137, poz. 1304; z 2004r. Nr 69, poz. 624, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781; z 2005r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104; z 2006r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658; z 2007r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 181, poz. 1292; z 2008r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370; z 2009r. Nr 6 poz. 33, Nr 56, poz. 458) uchwala się, co następuje:
Załącznik nr 1
do Uchwały Nr 177/XXIX/09
Rady Powiatu w Augustowie
z dnia 29 grudnia 2009 r.
AKT ZAŁOŻYCIELSKI TECHNIKUM UZUPEŁNIAJĄCEGO DLA DOROSŁYCH W LIPSKU
§ 1. Na podstawie art. 58 ust. 1 i 6 oraz zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, zmiany: Dz. U. z 2003r. Nr 137, poz. 1304; z 2004r. Nr 69, poz. 624, Nr 109, poz. 1161, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781; z 2005r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104; z 2006r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532, Nr 227, poz. 1658; z 2007r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 181, poz. 1292; z 2008r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370; z 2009r. Nr 6 poz. 33, Nr 56, poz. 458)
z dniem 1 września 2010 r. Technikum Uzupełniające dla Dorosłych w Lipsku, ul. Szkolna 1, które jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną, trzyletnim technikum uzupełniającym dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, a także umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
§ 2. Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół w Lipsku, ul. Szkolna 1 i pełna nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół w Lipsku Technikum Uzupełniające dla Dorosłych.
§ 3. Zasady organizacji i zadania szkoły określa statut Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Lipsku.
Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie
Roman Krzyżopolski
Załącznik nr 2
do Uchwały Nr 177/XXIX/09
Rady Powiatu w Augustowie
z dnia 29 grudnia 2009 r.
Tytuł . Statut Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Lipsku
Opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - Załącznik Nr 5d (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624; zmiany: Dz. U. z 2002r. Nr 10, poz. 96; z 2003r. Nr 146, poz. 1416; z 2004r. Nr 66, poz. 606; z 2005r. Nr 10, poz. 75 oraz z 2007r. Nr 35, poz. 222)
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Ilekroć w "Statucie Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Lipsku" jest mowa bez bliższego określenia o:
1) | "ustawie o systemie oświaty" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), |
2) | "szkole" - należy przez to rozumieć Technikum Uzupełniające dla Dorosłych w Lipsku, |
3) | "organie prowadzącym szkołę" - należy przez to rozumieć Powiat Augustowski, |
4) | "statucie" - należy przez to rozumieć "Statut Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Lipsku", |
5) | "dyrektorze szkoły" - należy przez to rozumieć dyrektora Zespołu Szkół w Lipsku, |
6) | "nauczycielach" - należy przez to rozumieć wszystkich pracowników pedagogicznych szkoły. |
Rozdział 1
OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE
§ 2. Nazwa i siedziba szkoły:
1) | nazwa: Zespół Szkół w Lipsku Technikum Uzupełniające dla Dorosłych; |
2) | siedziba: Lipsk, ul. Szkolna 1; |
3) | nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu; na pieczęciach może być używany skrót nazwy: Technikum Uzupełniające dla Dorosłych w Lipsku. |
§ 3. Nadanie imienia: Szkoła może przyjąć imię nadane przez organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej i samorządu słuchaczy.
§ 4. Organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny:
1) | organem prowadzącym jest Powiat Augustowski. |
2) | organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Podlaski Kurator Oświaty. |
§ 5. Szkoła kształci słuchaczy w formie zaocznej, w zawodzie: technik rolnik.
Rozdział 2
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 6. 1. W celu zdobycia zawodu i zdania egzaminu maturalnego przez słuchaczy szkoła wykonuje następujące zadania: 1) | realizuje program nauczania uwzględniający podstawę programową kształcenia ogólnego i podstawę programową kształcenia zawodowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, |
2) | realizuje ramowy plan nauczania określony dla trzyletniego technikum uzupełniającego dla dorosłych - forma zaoczna, dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej, |
3) | umożliwia zdobycie rzetelnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego oraz dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu, |
4) | przygotowuje słuchaczy do pracy zawodowej oraz do dalszej edukacji, |
5) | kształtuje u słuchaczy postawy przedsiębiorczości sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, |
6) | kształtuje szacunek do pracy poprzez udział słuchaczy w życiu szkoły i środowiska na zasadach podmiotowości i współpracy nauczyciel - słuchacz. |
2. Rada pedagogiczna określi:
1) | sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem wspomagania słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego, |
2) | szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu, z uwzględnieniem odrębnych przepisów, |
3) | organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, |
4) | szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania, |
5) | organizację oddziałów integracyjnych, jeżeli szkoła takie oddziały będzie prowadziła, |
6) | organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność będzie prowadziła, |
7) | organizację zajęć dodatkowych dla słuchaczy, w tym w formach pozaszkolnych, zwiększających szansę ich zatrudnienia, organizowanych w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz we współpracy z urzędami pracy, pracodawcami, placówkami kształcenia ustawicznego, placówkami kształcenia praktycznego oraz ośrodkami dokształcania i doskonalenia zawodowego, jeżeli szkoła takie zajęcia będzie prowadziła, |
8) | organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz organizację współdziałania szkoły z poradnią psychologiczno - pedagogiczną, |
9) | szczegółowe zasady współpracy biblioteki szkolnej ze słuchaczami i nauczycielami oraz innymi bibliotekami, |
10) | formy opieki i pomocy słuchaczom, którym z przyczyn rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna, |
11) | zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych. |
§ 7. 1. Organami szkoły są: 2. Do zadań dyrektora szkoły należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły, a w szczególności:
1) | wykonywanie zadań określonych w art. 39 ustawy o systemie oświaty, |
2) | tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, |
3) | współdziałanie z organem prowadzącym szkołę i organem sprawującym nadzór pedagogiczny, realizowanie ich zaleceń i wniosków w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, |
4) | przedkładanie do zatwierdzenia radzie pedagogicznej: a) | projektów planów pracy szkoły, | b) | wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy, | c) | projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych, | |
5) | opracowanie, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej: a) | organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza rozkładu zajęć, | b) | planu finansowego szkoły, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół, | c) | przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych i wychowawczych, | |
6) | sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach i nadzoru nad sposobem prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, |
7) | zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych oraz ich doskonaleniu zawodowym, |
8) | realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach, |
9) | załatwianie spraw osobowych pracowników szkoły, |
10) | określenie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków, |
11) | administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem, |
12) | współpraca z samorządem słuchaczy, |
13) | zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy słuchaczom i pracownikom szkoły, |
14) | sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą szkoły, |
15) | organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny, |
16) | dokonywanie kontroli stanu bezpieczeństwa w obiektach należących do szkoły, |
17) | przeprowadzanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego. |
3. Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
1) | wykonywanie zadań określonych w art. 41 ustawy o systemie oświaty, |
2) | podejmowanie uchwał o przyznawaniu nagród i udzielaniu kar słuchaczom, |
3) | ustalanie szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego. |
4. Szczegółową organizację, zakres działania i czynności rady pedagogicznej określi regulamin rady pedagogicznej opracowany przez zespół powołany w głosowaniu jawnym przez tę radę i przedstawiony jej do uchwalenia w terminie 30 dni od dnia powołania zespołu. Poprawki do projektu regulaminu są wnoszone i uchwalane w trakcie posiedzenia, na którym zespół przedstawia projekt regulaminu, a w wyjątkowo zawiłych sprawach na następnym posiedzeniu rady pedagogicznej.
5. Samorząd słuchaczy realizuje w szczególności następujące zadania:
1) | wynikające z art. 55 ustawy o systemie oświaty, |
2) | organizuje społeczność słuchaczy do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych i innych obowiązków zawartych w statucie szkoły, |
3) | dba o sprzęt i urządzenia szkolne oraz bezpieczeństwo w trakcie pobytu w szkole. |
6. Organy szkoły mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w sprawie swoich kompetencji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz przepisami szczególnymi.
7. Sprawy sporne występujące między organami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły, a w przypadku, gdy stroną sporu jest dyrektor szkoły - Zarząd Powiatu w Augustowie. Sprawę sporną do rozstrzygnięcia kieruje do Zarządu Powiatu w Augustowie dyrektor szkoły.
8. Każda ze stron sporu może odwołać się od rozstrzygnięć, o których mowa w ust. 7, w zależności od charakteru sprawy, do Podlaskiego Kuratora Oświaty lub Rady Powiatu w Augustowie.
9. Organy szkoły współpracują ze sobą poprzez:
1) | uczestnictwo co najmniej raz w ciągu roku szkolnego w zebraniach plenarnych innych organów, |
2) | opiniowanie ważniejszych decyzji dotyczących działalności szkoły, |
3) | bieżące informowanie o podjętych uchwałach dotyczących ważnych sfer życia szkoły. |
Rozdział 4
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
§ 8. 1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. 2. Liczba słuchaczy w oddziale wynosi od 28 do 36.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba słuchaczy w oddziale może być inna niż w ust. 2.
4. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla technikum uzupełniającego, są organizowane w oddziałach z zastrzeżeniem ust. 6.
5. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia w zawodzie, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych.
6. Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych słuchaczy.
7. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w zawodzie mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych. Zajęcia edukacyjne prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych organizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.
8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Rada pedagogiczna szkoły może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej, nie dłuższy jednak niż 1 godzina zegarowa, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
9. Konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach - co dwa tygodnie - przez dwa dni.
10. Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze.
11. Organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą - wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą - przedegzaminacyjną.
12. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć w roku szkolnym, ferie oraz inne dni wolne od nauki są zgodne z ustaleniami Podlaskiego Kuratora Oświaty i obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 9. 1. W szkole działa biblioteka szkolna, która jest pracownią służącą realizacji zadań edukacyjnych, potrzeb i zainteresowań słuchaczy i doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli. 2. Z biblioteki mogą korzystać słuchacze, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły, czas pracy biblioteki zapewnia możliwość korzystania z księgozbioru podczas zajęć lekcyjnych i konsultacji.
3. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) | udostępnianie księgozbioru i innych źródeł informacji na zasadzie wypożyczeń słuchaczom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły, |
2) | udostępnianie księgozbioru podręcznego i innych źródeł informacji wyżej wymienionym do wykorzystania w czytelni, |
3) | tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, |
4) | tworzenie warunków do efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, |
5) | rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań słuchaczy, |
6) | wyrabianie i pogłębianie u słuchaczy nawyku czytania i uczenia się, |
7) | organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną, |
8) | dobór księgozbioru i innych źródeł informacji, zgodny z celami i zadaniami szkoły oraz jego zabezpieczenie i utrzymanie w należytym stanie. |
4. Szczegółowe zasady organizacji biblioteki, gromadzenia zbiorów, ich porządkowania oraz udostępniania określają odrębne przepisy.
§ 10. 1. Szczegółową organizację nauczania i wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji, opracowywany rokrocznie przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, do dnia 30 kwietnia każdego roku. 2. Arkusz organizacji zatwierdza Zarząd Powiatu w Augustowie do dnia 30 maja każdego roku.
3. W arkuszu organizacji zamieszcza się w szczególności:
1) | liczbę pracowników szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, |
2) | liczbę godzin zajęć edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący, |
3) | liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli. |
4. Dyrektor szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji, uwzględniając zasady ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 11. 1. Przy powstaniu co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora. 2. Dyrektor szkoły, za zgodą Zarządu Powiatu w Augustowie, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
Rozdział 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 12. 1. Do podstawowych zadań nauczycieli należy: 1) | rzetelne wypełnianie zadań wymienionych w § 6 ust. 1 niniejszego statutu, |
2) | prawidłowe wykonywanie obowiązków dydaktyczno - wychowawczych, |
3) | poszanowanie godności osobistej słuchaczy, |
4) | respektowanie praw i obowiązków słuchaczy, |
5) | kształcenie i wychowanie w duchu umiłowania ojczyzny, poszanowania Konstytucji, humanizmu, tolerancji, wolności sumienia i wyznania, sprawiedliwości społecznej, szacunku do pracy, |
6) | dbanie o kształtowanie u słuchaczy postaw moralnych i obywatelskich, |
7) | rozwijanie i umacnianie u słuchaczy samorządności, |
8) | obiektywne ocenianie słuchaczy oraz informowanie o proponowanych przez siebie ocenach semestralnych lub końcowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, |
9) | dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny, |
10) | udzielanie słuchaczom w miarę własnych umiejętności pomocy psychologiczno - pedagogicznej, |
11) | rozpoznawanie indywidualnych predyspozycji uczących się - uzdolnień, zainteresowań i wykorzystanie ich w pracy dydaktyczno - wychowawczej, |
12) | aktywne uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej szkoły oraz w pracach zespołów nauczycielskich, przedmiotowych, wychowawczych i problemowo - zadaniowych, |
13) | branie czynnego udziału w konferencjach metodycznych, |
14) | prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, |
15) | stałe doskonalenie własnych umiejętności i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, |
16) | odpowiadanie za bezpieczeństwo słuchaczy. |
2. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół nauczycieli. Zadaniami zespołów nauczycielskich są:
1) | ustalenie i modyfikowanie w miarę potrzeb dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego, |
2) | wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposobów badania wyników nauczania, |
3) | organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego nauczycielom rozpoczynającym pracę w zawodzie, |
4) | współdziałanie w urządzaniu pracowni szkolnych, |
5) | wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania. |
3. Pracą zespołu nauczycieli uczących w jednym oddziale kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek nauczycieli stanowiących ten zespół.
4. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
5. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
6. Do zadań nauczyciela wychowawcy należy:
1) | inspirowanie i wspieranie działań zespołowych słuchaczy, wyzwalanie inwencji twórczych, |
2) | podejmowanie działań w celu skutecznego rozwiązywania konfliktów w zespole słuchaczy oraz pomiędzy słuchaczami a innymi członkami społeczności szkolnej, |
3) | przeciwdziałanie patologii społecznej, |
4) | planowanie i organizowanie wspólnie ze słuchaczami różnych form życia zespołowego, rozwijającego jednostki i integrującego zespół słuchaczy. |
7. Dyrektor szkoły może utworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe zgodnie z aktualnymi potrzebami szkoły.
8. Na wniosek członków zespołu wymienionego w ust. 7, dyrektor szkoły powołuje przewodniczącego kierującego pracą zespołu.
9. Zadania pracowników ekonomiczno - administracyjnych i pracowników obsługi, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa słuchaczy, określa Statut Zespołu Szkół w Lipsku.
Rozdział 6
NAGRODY I KARY STOSOWANE WOBEC SŁUCHACZA
§ 13. 1. Dla słuchaczy wyróżniających się w nauce przewiduje się następujące wyróżnienia: 1) | pochwałę na forum szkoły, |
2. Za nieprzestrzeganie obowiązków słuchacza zawartych w statucie szkoły mogą być wobec słuchacza zastosowane kary:
1) | nagana na forum klasy, |
2) | nagana na forum szkoły. |
3. Z wnioskiem do rady pedagogicznej o przyznanie nagrody lub kary, może wystąpić nauczyciel wychowawca, inny nauczyciel oraz samorząd słuchaczy.
4. Organem przyznającym nagrody i udzielającym kary jest rada pedagogiczna.
5. Słuchacz ma prawo do pisemnego odwołania się do dyrektora szkoły od decyzji rady pedagogicznej w terminie do 7 dni od powzięcia wiadomości o udzieleniu kary.
6. Dyrektor szkoły zobowiązany jest do rozpatrzenia odwołania w terminie 7 dni.
7. Słuchacz może być skreślony z listy słuchaczy za udowodnione przewinienia, w szczególności za:
1) | przyjście w stanie nietrzeźwym na zajęcia, |
2) | używanie lub rozprowadzanie środków odurzających, |
3) | stosowanie przemocy fizycznej lub psychicznej, |
4) | dewastowanie mienia szkolnego, |
5) | ordynarne i chuligańskie zachowanie wobec nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów, |
6) | przynoszenie do szkoły materiałów lub przedmiotów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia. |
8. Wniosek o skreślenie z listy słuchaczy może złożyć:
1) | nauczyciel wychowawca, |
9. Dyrektor szkoły dokonuje skreślenia słuchacza z listy słuchaczy zgodnie z art. 39 ustawy o systemie oświaty.
10. Słuchacz ma prawo odwołania się od decyzji dyrektora szkoły, o której mowa w ust. 9, do Podlaskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Rozdział 7
ZASADY REKRUTACJI SŁUCHACZY
§ 14. 1. Do szkoły mogą być przyjęci uczniowie, którzy ukończyli 18 lat i legitymują się: 1) | świadectwem ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata, |
2) | zaświadczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie, wydanym na podstawie odrębnych przepisów. |
2. Rekrutację do klasy pierwszej przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjno - kwalifikacyjna powoływana przez dyrektora szkoły w każdym roku szkolnym.
3. Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły, w przypadku równorzędnych wyników w postępowaniu kwalifikacyjnym mają kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni specjalistycznej.
4. Dyrektor szkoły może odstąpić od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła.
Rozdział 8
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZA
§ 15. 1. Słuchacz ma prawo do: 1) | zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami, w tym z wymogami stosowanego w szkole oceniania, |
2) | sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny, |
3) | bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę, |
4) | rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, |
5) | poszanowania godności własnej. |
2. Słuchacz ma obowiązek:
1) | punktualnego i systematycznego uczęszczania na zajęcia, przygotowania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie, |
2) | przestrzegania zasad współżycia społecznego, w tym właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych słuchaczy, |
3) | usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach edukacyjnych w formie pisemnej, złożonego nie później niż w ciągu 14 dni od ostatniego dnia nieobecności, |
4) | dbania o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów, |
5) | dbania o estetykę ubioru i przestrzegania zasad higieny osobistej, |
6) | przestrzegania zakazu używania telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych w czasie zajęć edukacyjnych, |
7) | przestrzegania regulaminów szkoły i innych postanowień władz szkolnych. |
3. W przypadku naruszenia praw słuchacza, skargę do dyrektora szkoły składa słuchacz w terminie trzech dni od naruszenia tego prawa.
4. Dyrektor szkoły rozpatruje skargę w trybie zgodnym z kodeksem postępowania administracyjnego.
5. Słuchaczowi przysługuje prawo wniesienia odwołania do Podlaskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od otrzymania odpowiedzi na skargę.
Rozdział 9
WARUNKI POBYTU W SZKOLE ZAPEWNIAJĄCE SŁUCHACZOM BEZPIECZEŃSTWO
§ 16. 1. Szkoła zapewnia słuchaczom bezpieczny pobyt w szkole i w trakcie zajęć organizowanych przez szkołę. 2. Za bezpieczeństwo słuchaczy w trakcie lekcji i innych organizowanych zajęć odpowiada nauczyciel prowadzący te lekcje lub organizujący zajęcia, a za bezpieczeństwo słuchaczy w trakcie przerw międzylekcyjnych odpowiada nauczyciel dyżurny.
3. Bezpieczne warunki przebywania słuchaczy w szkole regulują odrębne przepisy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17. 1. Szkoła jest jednostką budżetową. 2. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
3. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
4. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z obowiązującymi przepisami opatrując nimi:
1) | świadectwa, duplikaty świadectw i inne druki szkolne w miejscach oznaczonych we wzorach odpowiednich druków pieczęcią urzędową o średnicy 36 mm, z wyjątkiem legitymacji szkolnych oraz świadectw w miejscach przeznaczonych na umieszczenie fotografii, w których używa się pieczęci urzędowej o średnicy 20 mm, |
2) | poświadczenie zgodności kopii z oryginałem świadectwa, na każdej stronie, |
3) | sprostowanie błędów i oczywistych omyłek w treści świadectwa szkolnego promocyjnego, |
4) | legitymacje szkolne, potwierdzając ich ważność. |
5. Szkoła używa pieczęci urzędowej o treści: Technikum Uzupełniające dla Dorosłych w Lipsku.
6. Tablice i pieczęcie szkoły zawierają napis: Zespół Szkół w Lipsku Technikum Uzupełniające dla Dorosłych.
7. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny przyjęty przez radę pedagogiczną po uwzględnieniu opinii samorządu słuchaczy.
8. Treści zawarte w statucie są zgodne ze statutem ramowym publicznego technikum uzupełniającego.
9. Postanowienia statutu wymagają bieżącej aktualizacji - stosownie do zmian w obowiązujących przepisach.
10. Postulaty zmian statutu proponują członkowie rady pedagogicznej oraz za pośrednictwem dyrektora szkoły samorząd słuchaczy.
11. Zmiany w statucie wprowadza się uchwałami rady pedagogicznej.
12. O wprowadzonych zmianach do statutu informuje się organ prowadzący szkołę.
13. Do obowiązków dyrektora szkoły należy zapoznanie ze statutem słuchaczy, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Przewodniczący Rady Powiatu w Augustowie
Roman Krzyżopolski