REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (GMAP) - aktualizacja 2023

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (GMAP) - aktualizacja 2023
Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (GMAP) - aktualizacja 2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, opublikowało zaktualizowane Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (ang. Global Management Accounting Principles, GMAP). GMAP to zestaw dobrych praktyk, który każdy specjalista ds. rachunkowości zarządczej może zastosować jako przewodnik, gdy zetknie się z wyzwaniami biznesowymi. Pomoże im współpracować z osobami decyzyjnymi w firmie, aby wspierać tworzenie wartości w ramach modelu biznesowego organizacji.

Rola działu finansowego 2023. Nowe wyzwania: sztuczna inteligencja, automatyzacja, praktyki związane z ESG.

Świat biznesu przechodzi okres dynamicznej transformacji. Praktyka zawodowa, modele biznesowe i oczekiwania klientów radykalnie ewoluowały w ostatnich latach, a postęp technologiczny otwiera nowe możliwości przed zespołami finansowymi. W rezultacie rola działu finansowego szybko się zmienia. Odgrywa on teraz rolę kluczowego partnera biznesowego poprzez wdrażanie analitycznego i zarządczego rygoru w nowych obszarach, takich jak sztuczna inteligencja, automatyzacja oraz praktyki związane z ESG.

REKLAMA

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (Global Management Accounting Principles - GMAP) - aktualizacja 2023. Co nowego?

Zaktualizowane zasady, poparte ponad dziesięcioletnią analizą profesji, odzwierciedlają tę nową rzeczywistość. Stanowią przewodnik dla specjalistów ds. rachunkowości zarządczej, którzy pomagają ukierunkować biznes w taki sposób, by stał się bardziej elastyczny i zdolny do adaptacji. Kładą też większy nacisk na niefinansowe aspekty rachunkowości zarządczej, takie jak dane dotyczące zrównoważonego rozwoju i wspierają stosowanie technik rachunkowości zarządczej do podejmowania decyzji obejmujących wiele kapitałów, na przykład kapitał ludzki i naturalny.

W postpandemicznym świecie obserwujemy zwiększoną złożoność w procesie podejmowania decyzji biznesowych. Oznacza to, że organizacje potrzebują większego wsparcia, aby móc tworzyć wartość w krótkim, średnim i długim okresie” – wyjaśnia Ash Noah CPA, CGMA, FCMA, VP & Managing Director Learning Education & Development, AICPA & CIMA. I dodaje: „Nowe Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej określają najlepsze praktyki i zapewniają ramy ukierunkowujące organizacje na osiąganie trwałego sukcesu. Zastosowanie ich w praktyce rachunkowości zarządczej pomoże firmom w podejmowaniu dobrych decyzji strategicznych, zarządczych i operacyjnych. Zasady dotyczą takich obszarów jak sztuczna inteligencja i wpływ na środowisko, a także tradycyjnych dyscyplin finansowych. Umożliwią specjalistom ds. rachunkowości zarządczej zdobycie uznania we własnych organizacjach i pozycjonują rachunkowość zarządczą jako funkcję aktywnie zaangażowaną we współtworzenie wartości”.

Szeroko zakrojone badania, w których AICPA & CIMA przyjrzały się każdemu aspektowi rachunkowości zarząd­czej, stworzyły cenną bazę aktualnej wiedzy, która stanowi podwaliny nowych GMAP. Na tej podstawie opracowano nowe narzędzia, dające lepszy wgląd w podejmowanie decyzji i przebieg procesów. Obejmują one zaktualizowaną wersję AICPA & CIMA Strategic Scorecard, którą opracowano z myślą o uwzględnieniu strategicznego i wydajnościowego wymiaru zarządzania przedsiębiorstwem.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (ang. Global Management Accounting Principles, GMAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Quiz. Prowadzisz biuro rachunkowe – sprawdź co wiesz o AML
Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nakłada ona na biura rachunkowe liczne i szczegółowe obowiązki, których niedopełnienie zagrożone jest karami. Nasz test składa się z trzech części: zasadniczej, z pytaniami dotyczącymi przestrzegania przepisów, metryczki, prosimy również o podzielenie się opiniami z zakresu regulacji AML oraz ich stosowania. Każdy uczestnik testu pozna swój rezultat. Skumulowane, anonimowe wyniki zostaną omówione w specjalnym artykule. Co wiesz, a czego nie wiesz o przepisach AML? Sprawdź swoją wiedzę. Zapraszamy!
Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Tych obowiązków księgowość nie może zaniechać

W ramach stosowania środków bezpieczeństwa finansowego wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu biura rachunkowe mają obowiązek identyfikacji oraz weryfikacji danych klientów, osób upoważnionych do reprezentowania klientów oraz tzw. beneficjentów rzeczywistych. Wobec każdej grupy są stosowane odmienne wymogi identyfikacji i weryfikacji.

Czy każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosowania przepisów ustawy AML?

AML (Anti-Money Laundering), to przeciwdziałanie praniu pieniędzy. A odpowiedź na pytanie zawarte w tytule, to TAK, każde biuro rachunkowe ma obowiązek stosować przepisy AML.

REKLAMA